Sv: Får Armour i morgen - hjelp :)
Eh ... jeg spiser rosenrod for en sikkerheds skyld. Jeg har en utroligt slidt økonomi efter et skrækkeligt halvandet år, hvor jeg blev hærget af Ny Eltroxin og Euthyrox. Jeg har ikke haft penge til at blive testet endnu, og det er mig, der skal betale, eftersom jeg har været i privat regi for at få thyroid, som mange læger i DK har mange, mange fordomme overfor.
Redigert: Så kan man sige, at hvis man har trætte binyrer, så bør man vel ha symptomer ... men jeg har ikke svimmelhed og de andre ting, jeg har læst om her på forummet. Men der er da et eller andet, der ikke virker, fordi jeg sover så dårligt for tiden. Så er der, uanset om man er syg eller ej, alt muligt som ikke funker. Men hvad der kom først ved jeg ikke. Så lige nu ser jeg tiden an, spiser thyroid og forsøger at slappe af :)
Men ja, spyt-test er bedst, og den skal man uanset selv betale (selv om der var en i går, som skrev, hun havde fået sådan en test via et hospital - jeg kan ikke finde det lige nu, men jeg tror, det var Haugesund hospital)
(Og så har jeg i øvrigt lige holdt en lille pause med det fordi jeg fik halsbetændelse. Men det var muligvis heldigt, eller i hvert fald har jeg lige læst et sted, at man skal holde pause med det efter nogle uger for at det skal kunne blive ved at virke.)
vink11
Ah, sånn å forstå :wink:
Men tusen takk for svar, håper alt ordner seg for degkram1
Jeg skal lage en lang liste til mandagens legebesøk, skrive opp ting jeg vil snakke om og blodprøver jeg vil ta. Spent på hva han sier om binyrer - han er ofte ganske åpen til nye ting!
Ha en fin dagvink11
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Ceci
Ha en fin dagvink11
Tak og i lige måde vink11
Det lyder godt med lægen ... jeg ville ønske sådan en til os alle her.
Søkeordene er "adrenal fatigue"...her finner du masse. Ikke like mye på norsk enda. Kortison (eller cortisol som det heter når kroppen lager det) er det like farlig å ha for mye av som for lite av. Står masse på dette forumet under betegnelsen binyretretthet.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Søkeordene er "adrenal fatigue"...her finner du masse. Ikke like mye på norsk enda. Kortison (eller cortisol som det heter når kroppen lager det) er det like farlig å ha for mye av som for lite av. Står masse på dette forumet under betegnelsen binyretretthet.
Takk, skal ta meg en leserunde. kram1
Mistenker at T4 er blitt for lav, det passer med at første uken med Armour var så bra (Levaxin ikke ute av kroppen ennå) og så sakte og sikkert verre. Føler jeg er på full fart ned nå. Utmattelse, mageproblemer, "melkesyrefølelse" i kroppen, søvnproblemer osv. Gleder meg til blodprøvesvar sånn at jeg kan gjøre noe med det! Tålmodighet er en dyd:oops:
Me skal lese om binyrer og få legen til å sjekke det. Håper det ikke er det, men kun for lav dose:|
Hei.
Tok blodprøver på fredag og økte med 15 mg etter det. Følt meg helt elendig i det siste..
Var hos lege på mandag og hadde en god prat. Han tror ikke det er noe med binyrene mine, men sa at selv om han er lege så er han jo ikke allviter. Han foreslo å fokusere på stoffskiftet de neste ukene, finne rett dose. Føler jeg fremdeles for å sjekke binyrene så skal han rekvirere prøver for meg. Siden det er min kropp osv. Jeg tror ikke egentlig jeg har problemer med binyrene, men ser det litt ann. Skal gå ofte hos legen nå slik at alt er under kontroll og jeg føler jeg får hjelp. Ei venninne bruker "Adrenal Cortex" tabletter hun har fått av naturterapeut. Tenkte å kjøpe det, støtte binyrene litt uansett. Pluss ta vare på meg selv mht til livsstil og kosthold. Minimere stress osv.
MEN, over til Armour.
FT4 hadde sunket (synd, men samtidig godt å få bekreftet at jeg kjenner kroppen min godt nå. Kjente det på meg at det var på full fart ned..)
Verdier nå:
TSH 0,17
FT4 12
T3 4,5
Siste blodprøve før Armour var TSH 0,06 FT4 17 & T3 6,0.
Har som sagt gått opp 15mg og er nå på 1 1/2 grain.
Er litt i tenkeboksen vedrørende å introdusere litt Levaxin i tillegg. Både fastlegen og jeg er litt i tvil her, ble i grunn enige om å øke Armouren, melke den først. Så heller vurdere et lite tilskudd av Levaxin hvis Armour ikke er nok..
Jeg kommer ikke til å klare å vente 4 uker med ny økning.. :oops: Får øke 1/2 15mg-tablett hver andre/tredje uke..
Jeg er nok svimmel pga lav FT4, tenker jeg.. Noen dager etter å ha økt nå er svimmelheten bedre. Ikke borte, men mye bedre.. Føler det på meg at jeg er for lav, at det er problemet mitt.. Men som sagt har jeg anledning til å sjekke binyrene også hvis jeg føler for det. Vi ville bare fokusere på en ting om gangen, spesielt siden vi begge mistenker at problemet ligger i for lave verdier.
Hjalp en del på svimmelheten å øke med 15mg. I dag er det en uke siden jeg økte, og nå er det helt ille igjen. Jeg føler meg forferdelig. Svimmel, uvirkelighetsfølelse/rar i hodet.. gynger, gynger, gynger.. Jeg orker ikke mer. Føler hjerteslagene slår "hardere" også, men ikke høyere puls..
Jeg gir opp hele Armouren snart, jeg orker ikke mer.. Vil heller ha et halvfungerende liv enn dette tullet her..
Greit nok at stoffskiftet har gått kraftig ned siste mnd. Men jeg føler meg så rar i hodet, virkelighetsoppfatningen min og svimmelheten.
Jeg klarer ikke mer...
Hej Ceci vink11
Nu remser jeg op en række symptomer og du fortæller hvilke af dem har du:
- Mavesmerter / udtalt ømhed
- Tankeforvirring (konfus)
- Mørkere (end resten af huden) hudpartier eller pletter/skjolde
- Dehydrering
- Svimmelhed eller uklarhed
- Træthed
- Lændesmerter
- Hovedpine
- Feber
- Ledsmerter
- Tab af appetit / madlede
- Ustabil bevidsthed
- Lavt blodtryk
- Kvalme
- Gennemgribende svaghed
- Hurtig hjerterytme
- Hurtig åndræt / hyperventilering
- Rystelser, kuldegysninger
- Hududslæt eller små læsioner
- Langsomme, træge bevægelser
- Utilsigtet vægttab
- Udtalt sved i ansigtet og/eller håndfladerne
- Opkastning
Fortæl hvilke symptomer har du - skriv om de er svære, middel eller svage.
Fortæl også hvilke symptomer (på listen) du slet ikke har / har haft.
Sitat:
- Mavesmerter / udtalt ømhed - litt i går/i dag - dyspepsi (hatt det før)
- Tankeforvirring (konfus) - tror ikke det
- Mørkere (end resten af huden) hudpartier eller pletter/skjolde - ingenting
- Dehydrering - ingenting. Drikker mye vann
- Svimmelhed eller uklarhed - mye + middels + mye i dag igjen
- Træthed - middels
- Lændesmerter - ingen
- Hovedpine - lite (mindre enn vanlig)
- Feber - antydning til det i går morges, gikk over etter noen timer
- Ledsmerter - ingen
- Tab af appetit / madlede - nei (bittelitt kanskje)
- Ustabil bevidsthed - ingen
- Lavt blodtryk - som vanlig, ikke verre
- Kvalme - litt i går kveld/i dag
- Gennemgribende svaghed - litt av og til
- Hurtig hjerterytme - tror ikke det, bare kraftigere hjerteslag
- Hurtig åndræt / hyperventilering - ingenting
- Rystelser, kuldegysninger - ingen
- Hududslæt eller små læsioner - ingen
- Langsomme, træge bevægelser - nei
- Utilsigtet vægttab - nei
- Svede i ansigtet og/eller håndfladerne - nei
- Opkastning - nei (fobi mot å kaste opp, så det hadde jeg aldri gjort uansett hvor kvalm jeg er)
Vet ikke helt hvordan jeg gjør dette, har skrevet svar inn i sitatet...
Har følt meg rar i hodet helt siden jeg begynte på Armour.. Bortsett fra første uken, men da hadde jeg jo Levaxin i kroppen..
Jeg må nok tilbake på levaxin og evnt beholde litt Armour.. Ta det derfra.. Få opp FT4.. Føler meg helt anderledes og ubehagelig. Tåkete syn og svimmel..