Det er jo et langsommelig prosjekt å komme fram til rett dosering med stoffskiftemedisin, enten den er av det ene eller det andre slaget - skikkelig tålmodighetsprøve!
Det du forteller, kan kanskje tyde på at du aldri har fått lov til å finne din optimale dose på levaxin, ettersom legene dine har vært så opptatt av TSH-verdien. Samtidig bør en følge med på T4 og T3-verdiene, som skal være i øvre del av referanseområdet, og puls og kroppstemperatur måles. I en annen tråd her inne, som jeg ikke finner igjen, skriver Nora at du gjerne skal gå på optimal dose i inntil 6 måneder, for å få god effekt av levaxinen og bli kvitt symptomene. Fastlegen min mener at de fleste av hennes pasienter med lavt stoffskifte har god effekt av levaxin, og føler seg vel med det når de finner rett dose.
Jeg er også på levaxin, og vurderer å bli stående på det en stund til, før jeg bytter til noe annet medikament. Jeg har stått på nåværende dose siden før jul 2010. Har puls mellom 64 og 70, og kroppstemperatur mellom 36,7 og 37. Siste TSH-måling var på 0.31. Var kjempesliten i desember og første halvdel av januar, men formen har kommet seg - det skjedde ett eller annet i forrige uke slik at jeg plutselig orker mer og føler meg mer opplagt. Så jeg gir levaxinen en sjanse til, før jeg prøver noe annet - til energien evt er borte igjen? Den har blitt det før ...
Det er ikke så lett å vite hva som er riktig å gjøre. På den ene siden skal du være tålmodig og trappe langsomt og kontrollert opp til rett dose levaxin. Samtidig skal du ikke være så tålmodig at årene går, mens du fortsatt sliter med symptomer og ikke finner rett dose .... lykke til med den avgjørelsen du lander på! kram1