Kære joaca vink3 Dejligt at høre fra en pårørende. xx9
Jeg er 100% enig med dig i, at Siljenta ikke kan undvære lægehjælp, men hvis du læser hele tråden her, vil du sikkert få samme indtryk som mit: Siljenta har ikke brug for at komme til en "klinik-fabrik" med mange gange, mange rum, mange mennesker der farer ind og ud af dørene, støj og menneskemylder, hvor hun skal vente, blive kaldt ind, og hvor hun har ½ time til at lægge "hele sit liv" frem for lægen, for en pris af ca. 1200 nkr hos en fastlege, eller godt og vel 2000 nkr hos en indremediciner. Og det er bare første gang, hvor en patient (Siljenta) skulle gerne kunne se det som værende realistisk - til enhver en tid kunne henvende sig til sin læge for opfølgning med korte ventetider på lægetimen, for ikke at glemme at alle de tests der kan være nødvendige at tage undervejs, koster også penge. Det er mit indtryk, at Siljenta har ikke midler nok til at betale for et kontinuerligt forløb på en dyr klinik, og jeg har endda en mistanke om at dette er måske med til at svække hendes mod på at søge lægehjælp i det hele taget.
Jeg tror, og jeg er nok ikke alene her om at tro det - at en af de øvrige mulige grunde til, at Siljenta ikke har det let ved at opsøge læger er, at hypothyreose - både (længe) før og efter diagnosen, har pådraget hende en afskygning af socialfobi, hvilket er et af langvarig hypothyreoses "normale" symptomer, og så kan det være svært at tåle tanken om, endsige handle mod at bestille tid og komme til konsultation på en "banegård" som Volvat, eller andre store klinikker, eller ambulant på et hospital.
Som sagt, er der ingen tvivl om, at Siljenta har voldsomt brug for at blive fulgt af en læge, og det kan kun gå for langsomt! Men så vil jeg foreslå at I begge kigger på Osloakutten eller Greendoctors, der omtales i denne tråd, indlæg nr. 6 og 7. Begge steder findes dygtige, kvindelige læger af den type, der ikke tror at de ved nok på forhånd og derfor behøver de ikke forske videre når de kommer ud for et tilfælde, der ikke står beskrevet i lægebøgerne. Tværtimod - er disse to lægers store force, at de ikke giver op og søger efter den medicinske viden, der er brug for for at hjælpe en patient med et sammensat sygdoms-mønster. Deres priser er også mildere end på de store "klinik-fabrikker". Det dyreste er altså ikke altid det bedste.
Som stofskiftesyge med hypothyreose har vi ikke brug for læger der ved alt, fordi vi ved at "alt" findes ikke og at denne sygdom er der lige så mange afskygninger af, som der er patienter der lider af den. Nej! Som syge af hypothyreose har vi brug for læger, der netop erkender at de ikke ved alt, som lader ikke stå til og bliver ved med at lede efter nyttig viden for at hjælpe deres patienter. Det er sådan en type læge Siljenta (og alle os andre) har brug for, gerne i mindre, fredelige og trygge omgivelser, med rolig atmosfære, hvor man ikke kun er en "kunde".
Jeg håber at I to kan stikke hovederne sammen og finde ud at hjælpe hinanden. At du, Joaca, du kan hjælpe Siljenta med at overvinde modviljen mod at opsøge en læge, og måske kan du også forsøge at finde legater Siljenta kan søge, til dækningen af omkostninger ved behandling. Og du, Siljenta - kan hjælpe joaca ved at give ham lov til at hjælpe dig, fordi den kærlighed hvis hjælp afvises, kan med tiden forvandle sig til en byrde, mere end forblive en velsignelse. En kærlighed skal have lov til at "handle" - af og til - og nok til at nære den til at vokse videre. Og selv om kun de færreste tænker tanken - er at elske selv også en slags forpligtelse over for den man elsker, og til det hører også "at tage imod". hjerte1