Det er jo klart, prøvene er bare et hjelpemiddel. Bortsett fra det lurer jeg på om det fins noen oversikt noe sted over hva en skal følge med på av symptomer? Eller er det bare noe en må lese seg til her og der?
Printable View
Det er jo klart, prøvene er bare et hjelpemiddel. Bortsett fra det lurer jeg på om det fins noen oversikt noe sted over hva en skal følge med på av symptomer? Eller er det bare noe en må lese seg til her og der?
Symptomene kan i aller høyeste grad være personspesifikke. F.eks har jeg en musarm som kroppen klarer å holde grei når jeg får nok hormoner, men som "titter fram" når jeg blir lav... Et annet sted det vises fort på meg er at jeg får tørr hud på leggene.
Utslagene kommer gjerne først der hvor den enkelte kroppen er svakest fra før og vil dermed være forskjellige fra person til person.
Når man trapper opp er det motsatt, selvfølgelig. Jeg synes termometeret er hjelpemiddel nr 1.
Når det er sagt har jeg skrevet mine personlige, tidlige hypo-symptomer i bloggen min.
Det er et rigtig godt råd at følge! smilja1 Der findes skemaer til formålet i tråden Til nye stoffskifte patienter om Kontrollkort for stoffskiftesyke. Eller også (hvis man behersker kunsten) kan man selv at designe et eget skema. At udfylde et skema hver dag kan være nemmere end at føre dagbog + det sikrer en vis ensartethed i optegnelser fra dag til dag.
Lægerne elsker skemaer og jeg har hørt fra flere, at de først har vundet lægens konstruktive opmærksomhed efter at de er begyndt at lægge udfyldte skemaer på lægens bord, periode efter periode.
"Her og der" desværre. vedikke1
Her er det symptomer så det holder :D:D:D
Husk at vi alle har hver våre symptomer. Noen har ingen eller få, andre har mange. Og legene vet ofte ikke at mye av dette handler om stoffskiftet, og ikke psyke, for eksempel, sm de ofte tror.
Ja, det er nok veldig individuelt. Jeg kan omtrent se hva slags form jeg er ved å titte i speilet. Liten hevelse over øyet = litt for lite medisin.
På det verste hadde jeg både mongolfold og hengekjaker. Og munnvikene pekte ned fordi vannet i fjeset dro alt ned.
Så Levaxinen har gjort mye for utseendet mitt. :lol:
siste mnd har altså vært helt pyton...har jo ms i tillegg, men når kulden kom var det rett i kjelleren igjen på alle måter. blir dere verre når det er veldig kaldt?
jeg er jo litt i begynnerstadiet-altså gått på levaxin i snart 4 mnd- har akkurat økt til 100mg, men må øke veldig forsiktig visst ikke får jeg litt press over brystet så jeg kan jo ikke akkurat hive innpå når det skranter:p
noen erfaringer her mottas med takk og god jul
Ja, man blir værre når det blir kaldere i været, min lege her i Egypt sa til meg at kroppen jobber mer for å klare "strabasene" og trenger ekstra medisin. Jeg bor i Egypt og drar hjem til Norge hver sommer og selv om det da er sommer i Norge så har jeg fått beskjed av legen her å øke dosen med 25mµ hver dag når jeg skal dit, jeg øker også dosen her i Egypt vinterstid.
Øk det du kan uten at du føler ubehag og ellers får du ta ekstra godt vare på deg selv;-)
God jul til deg;-)
Hej Wonki hjertflag1
Trude har fuldstændig ret! Læs evt. tråden Vinterdosering af Thyroid. Den er godt nok om Thyroid-mediciner, men principperne bag årstidsbestemt medicinering er ens for både Levaxin og lignende. Det med hjertebank er altså ikke kun ved "for meget" medicin, men også ved for lidt... Hvis det IKKE ophører efter nogen dage - gå lidt ned i dose. Men ellers plejer kroppen vænne sig til den nye dosering og evt. gener forsvinder. smilja1
min første resept på levaxin som jeg fikk i august mistet jeg etter jeg brukte den første gang. i dag skulle jeg på apoteket og fant der den gamle resepten og når jeg ser nøyere på den står det også liothyronin i tillegg!!!
det står kun etter avtale med legen og jeg syns det er rart at apoteket jeg da brukte ikke har sett den-det står jo rett under...
men når det er sagt så ha heller ikke legene min spurt spesifict etter hvordan det har gått med denne... skal ta blodprøver i januar så da får jeg jo snakket med han, men ble litt overrasket. han er på kontoret mandag så da får jeg ringe....
regner jo med at jeg skal ta det i tillegg, men hva er det egentlig for og hvorfor tar man levaxin i tillegg til dette? leser på pakningen at det er vanlig med 20mg i tillegg så kanksje jeg bare skal ta det i morra
Hej Wonki vink11
Det er sørme en recept på "kombinasjonsbehandling" du har fået fra lægen. Mange skal kæmpe længe for at få lov til behandling med både T3 og T4.
Du kan dele tabletten og tage halvdelen om morgenen og anden halvdel på et tidspunkt mellem 12 og 15 (ikke senere). Du skal bare ikke blive "forskrækket" hvis du reagerer på den første halve Liothyronin med lidt mere energi end du er vant til. Efter længere tid med lavt stofskifte, glemmer de fleste hvordan det er at blive mere energisk. Men så er der andre, som slet ikke mærker virkningen de første dage. Det er meget forskelligt.
Du kan læse mere i forummet Kombinasjonsbehandling og lykke til med behandlingen. vink11