ÅÅÅÅÅÅhhhh så glad jeg blir Anisa, mer å lese LOL:D, man lærer mens man lever, takk for at dere bryr dere og deltar i kunnskapsjakten hjerte1
Printable View
ÅÅÅÅÅÅhhhh så glad jeg blir Anisa, mer å lese LOL:D, man lærer mens man lever, takk for at dere bryr dere og deltar i kunnskapsjakten hjerte1
Jo - da trenger du å vite hvor mange mol rT3 og hvor mange mol fT3 er er i en milliliter......
Det finnes omregningsfaktorer, og for de to nevnte vil de være ulike.
Som alltid når man leser slikt hjelper det med egne kunnskaper.
Kent Holtorf, MD: T4 can be either converted to T3, .......... , or to reverse T3.
Jo, det kan det, alt kommer jo fra T4.
Bare at det må lages fT3 før det kan lages rT3 - om jeg har lest rett.
Er sikkert bare litt hastig forklart, men kan misoppfattes.
bare funderer litt her innimellom all lesingen....
Jeg har jo hatt symptomer på stoffskifteproblemer i lang tid,men ikke fått behandling før jeg fant en lege som så på symptomene mer enn TSH og T4.
Jeg har etter at jeg fikk mer viten om stoffskifte satt meg ned og sett litt på mine prøveresultater de senere årene for å forsøke å analysere litt...
Fra 2002 til 2009 når jeg følte meg på mitt dårligste økte min TSH fra 0,83 til 1,70 mens FT4 var akkurat det samme, nemlig 13,8........jeg har ingen målinger av T3 fra 2002, men i 2009 var altså min FT3 4,4 der referanseverdien er 2,3-5,7.
Jeg undrer da vil den økningen jeg hadde i TSH fra 2002 til 2009 være stor nok til at man kan si med sikkerhet at jeg fikk lavere stoffskifte i disse årene, legen la selvfølgelig ingen vekt på denne økningen. Er 1,0mU/L å regne for en signifikant økning i TSH?
Uff, nå føler jeg at jeg begynner å surre litt her, det jeg mest av alt lurer på er om en lege ikke burde reagere når TSH øker og jeg klager over symptomer når det er TSH de jobber etter....skjønner jo at TSH måtte bli veldig mye høyere før jeg hadde fått medisiner av den legen men likevel....det var jo en økning...
Høyttenkning og andre fabuleringer for offentligheten er blandt mine favoreitter !
Ønsker mer av det jeg da :)
Det som umiddelbart slår meg ut fra det foreliggende, er at du har feil i kontrollapparatet. Feil i det sentrale system, som det vel heter.
TSH er kontrollsystemets verktøy for å justere til passende mengde fT3/fT4 i blodet. Når det er for lite stoffskiftehormoner skal TSH stige for å slippe mer jod inn i kjertlen. Da vil kjertlen produsere mer fT3/fT4 til mengdemålet er nådd.
Og det skjer jo ikke hos deg - TSH stiger ikke mer enn til såvidt å holde produksjonen gående. Kontrollsystemet har mistet sin evne til å produsere mye TSH.
Dine varierende fT4 verdier fører ikke til variasjon i TSH som er nok til å fungere etter hensikten
Kan nevne at jeg får en TSH på 160 når fT4=1 og TSH=15 når fT4 er 10.
Dette er helt individuellt, men TSH skal iallfall stige mer enn det du oppgir her.
At TSH ikke skal stoles blindt på og kan oppføre seg rart, har også jeg erfart.
Da jeg økte dosen fra 100 til 125 Levaxin, ble TSH redusert fra 2,4 til 1,1.
Skulle jo tro at kjertelen med dette mente å sende ut signaler om at det ikke var nødvendig å lage like mye stoffskiftehormoner som før.
At denne teorien umulig kan være vanntett, bevises ved at mengden FT4 i samme periode ble lavere; fra 12,3 til 11, 7.
Begge prøvene var tatt om morgenen før inntak av Levaxin.
Har ikke tatt noen prøver etter dette.
Hehe, jeg liker å tenke høyt for da kan jeg noen ganger finne svaret selv uten å måtte spørre, men denne gangen fastnet jeg litt:p Vel høres jo betryggende ut at nFinn mener at det er noe som ikke stemmer i mitt stoffskifte, for da får jeg bekreftet at jeg ikke er hypokonder :shock: Den legen jeg har nå mener jo heller ikke at jeg er hypokonder heldigvis.
De verdiene jeg oppgav her var de jeg målte FØR medisineringen, etter medisinering har jeg også opplevd at TSH ble redusert til 0.06 og at FT4 ble redusert til 11,7, altså såvidt over referanse...
hei igjen alle sammen....har ikke vært innom på en stund, har hatt en laaang og god sommerferie i varmt strøk hehe.
Nå har jeg trappet ned all min levaxin og står igjen med bare Liothyronin, en kvart tablett om dagen.
Under nedtrappingen har jeg begynt å miste store mengder med hår, men likevel er det noe annet som plager meg mer.
Før jeg startet opp kombinasjonsbehandlingen hadde jeg som jeg har nevnt i et annet innlegg mengder med synsforstyrrelser, to uker etter oppstartet behandling hadde jeg min siste episode med disse forstyrrelsene og de har vært borte siden. Nå har jeg gått på bare Liothyronin i to uker og i dag fikk jeg en slik episode med synsforstyrrelser igjen....
Jeg har hatt masse senestrekk og muskelkramper i disse to ukene etter at jeg kuttet levaxin helt, har hatt 12 uker nedtrapping. Nå begynner jeg å lure på om ikke disse synsforstyrrelsene har noe med mitt stoffskifte å gjøre og at kanskje Levaxinet har jaget dem vekk, ......noen synspunkter????
Nå husker jeg jo som jeg gjør da - hadde vært fint med en rekapitulering.
Har du antistoffer ?
Slutte ?
Hvis du har, er det håpløst å prøve å slutte.
Har du ikke, er jeg for en forsøksperiode hvis TSH responderer normalt.
Så finnes det tilfeller som bare må personifiseres. Finn gjerne ut av din situasjon.
Legen gjør det ikke.......
Jeg hadde aldri antistoffer, jeg ble behandlet ut fra kliniske symptomer selv om blodprøvene var innenfor ref. Meningen var ikke at jeg skulle slutte men å finne ut hvordan kjertelen oppfører seg utelukkende med liothyronin, iallfall tror jeg at jeg husker at dette var begrunnelsen for å kutte ut Levaxin i sammenheng med at jeg hadde veldig høy og uregelmessig puls og ubehag.
Under forsøksperioden sank min TSH ned til o.o2 fra normalt nivå for meg som var et sted rundt 1.....pluss minus. og i denne perioden var jeg altså helt fri fra synsforstyrrelser....Nå vet jeg ikke hva mine blodprøver viser etter at jeg har sluttet med Levaxin men synsforstyrrelsene er altså tilbake... :(
Begynner å huske litt nå.
Men husker ikke akkurat hvordan de synsforstyrrelsene opptrer - har du vært hos øyelege ?
Så på en av dine tidligste poster nå og kopierer : "Før jeg startet behandling for et halvt år siden var TSH 1,8 FT4 14,6 og FT3 5,4
Nå i mai er TSH 0,02, FT4 14,8 og FT3 5,9-
Det ser ut for meg som om den eneste forskjellen etter all medisin jeg har tatt er at TSH har sunket ellers er jo alt som før....."
Som jeg vil kommentere som følger : Dette er akkurat det som skjer, og må forventes av behandleren.
Du har helt rett i at alt er som før.
Når man griper inn i et regulert system, vil systemet regulator sørge for at alt blir som før - inntil tilskuddet overstiger den maksimale totalmengden.
Men det har du kanskje lest om ?
Sånne forstyrrelser kan vel komme av flere ting.
Mest nærliggende med tanke på at stoffskiftet på en eller anen måte er involvert, er thyroid eye diseace.
Har du lest om TED ?
http://thyroid.about.com/cs/relatedc...eyedisease.htm
Så er det flere som får mye fett i øyehulen og det forstyrrer jo synet på en måte.
Liothyronin er jo en utmerket måte å holde TSH nede på, men da vil jo ikke kjertlen produsere noe.....
Stoffskiftet blir jo da lavt og om det har vært for høyt så kan jo det være en årsak ?