Sv: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
Halloen!
Jeg er veldig fornøyd med camu-camu. Hadde vondt i halsen nesten en uke, tok camu- camu, og borte var halsvondten over natten, og har ikke kommet tilbake. Bruker den fra whole world botanicals, fåes på iherb. Jeg er ganske sensitiv på godt og vondt- kan ikke bruke noen urter uten å bli overstimulert, feks. Fordelen er kanskje at jeg responderer godt når det først er noe jeg skal respondere på, og som jeg tåler - i alle fall merker jeg STOR forskjell på vanlig c-vitamin og camu- camu. Har akkurat bestilt ny ladning siden jeg er så fornøyd med den. Tar fire kapsler fordelt utover dagen. Jeg kan virkelig anbefale den til andre binyre- slitere. Håper ingen blir skuffet dersom de prøver den, da, føler litt ansvar når jeg anbefaler sånn, men mine erfaringer er i alle fall gode.
PS- om noen prøver den, kan de jo poste her og fortelle om erfaringer.
Klem til "binyre- gjengen" fra Berit
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BeritM
Jeg kan virkelig anbefale den til andre binyre- slitere. Håper ingen blir skuffet dersom de prøver den, da, føler litt ansvar når jeg anbefaler sånn, men mine erfaringer er i alle fall gode.
Takk!!
Føler ansvaret selv, men så lenge det er "ufarlige" ting vi anbefaler gjør det ikke så mye.. Prøving og feiling gjør en alltid på eget ansvar likevel.
Din sensitive kropp kan jo også være et godt kvalitetsbarometer... ? :)
Sv: HJELP! Har jeg trøbbel med binyrene?
Har det gått greit å få kremen levert til norge? Den har ikke blit konfiskert i tollen..? Har du bestilt mer enn 1 produkt i gangen Yvette?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Ellers så er jeg igang med cerazette - femte dag i dag. Nå vet jeg ikke om det er fordi jeg har vært halvsyk (forkjølelse og litt feber) disse dagene og derfor har fått en negativ binyreeffekt, men jeg er sulten som en hest hele tiden. Slik jeg var tidligere da binyrene mine var mye dårligere. Vil følge med på om minipillen gir meg vektøkning. Da slutter jeg straks. Er jo ingen vanlig bivirkning, men har forstått det slik at en del opplever vektøkning med cerazette. Det orker jeg ikke.
Vel, jeg har bestemt meg for å slutte med minipillen for denne gangen. opgiv1
Jeg tror rett og slett ikke jeg er helt klar for det mentalt riktig ennå. Det vil sikkert noen synes er snålt, men jeg har vel fått en slags mental sperre for vektøkning, tror jeg. I det hele tatt reagerer jeg litt "rart" på ting i forhold til tidligere. (Har oftere perioder der jeg rett og slett ikke orker lese/snakke om sykdom, feks). Kanskje et resultat av mange års frustrasjon og kamp mot symptomer? Men mtp minipillen har jeg merket at jeg har fått større bryster i løpet av de siste dagene, noe som alltid har skjedd når jeg har begynt med p-piller før, det samme skjedde da jeg startet med dhea. Og ut fra tidligere erfaring, kommer vektoppgangen med det samme. Nå kan det jo være at det bare er en reaksjon som skjer i forbindelse med oppstart av hormoner, men jeg utsetter prosjektet noen måneder. Har endelig slappet litt av etter at vekten snudde, nå gidder jeg ikke å være nervøs for at jeg skal gå opp igjen. En skal ha det litt bra med seg selv også, tenker jeg... Å gå rundt å være redd for å legge på seg er ikke det jeg trenger nå, merker jeg. Vil heller slappe litt av mtp vekten.
Og så vet jeg godt at mange har mye større vektproblemer enn meg, men tror det er individuelt hvordan en reagerer, og jeg reagerer kanskje anneledes nå enn hva jeg hadde gjort om jeg hadde vært frisk? Vel har jeg problemer i forbindelse med pms, men det har tross alt blitt litt bedre. Så får jeg se hvordan dette går uten minipillen de neste månedene.. vink11
Knaskepott, jeg vet ikke helt hvilken krem du sikter til.. Er det progesteron? Hvis du sjekker legemiddelforskriften og legemiddellisten, kan du se om preparatet står oppført der: http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles...1227-1565.html
Fra USA (utenfor EU/EØS) kan man ikke innføre legemidler. Blir pakken sjekket i tollen, blir den konfiskert.
Når det gjelder urtelisten (§4), kan man handle det som er merket med H (handelsvare), men ikke det som er merket med L (legemiddel) eller LR (reseptspliktig legemiddel).
Korriger meg hvis jeg tar feil, noen..
Så synd, Rufus. Men sånn er det - vi er forskjellige. Og det er jo engang sånn at å rote med andre hormoner gjør behandlingen av alle hormoner vanskeligere.
Og mentale sperrer må man stort sett bare respektere. Tror de fleste av oss her inne har opplevd vektproblemer og vet at ikke det er noe hyggelig, akkurat.
Da er det bare å se etter andre alternativer da - om det er prevensjon du er ute etter. Spiral, hormonspiral eller p-ring kanskje? De to sistnevnte skal iallfall ha (enda) lavere hormonnivå. Og så er virkningen noe mer lokal da.
Om det er PMS så går det jo an å se kun på den siden i stedet for å tenke prevensjon. :wink:
Ja, det er litt synd, det tenker jeg også. Går glipp av mulig forbedring i forbindelse med mens. Begynte med cerazette først og fremst pga pms-problemer (selv om jeg også var ute etter prevensjon). Nå prøver jeg nattlysolje og ser om det kan hjelpe. Men det er binyrene mine som sliter i forbindelse med syklusen, så det er der problemene egentlig ligger. Merker jo at plagene har blitt litt mindre for hver måned nå etter at binyrene mine har styrket seg. Har ikke helt forkastet minipillen. Men vil vente til vekten har stabilisert seg - når jeg har kommet ned der jeg var før. Kan alltids takle og gå opp et par kilo da, orker bare ikke flere kilo på toppen av de 15 jeg allerede har gått opp. :|
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Merker jo at plagene har blitt litt mindre for hver måned nå etter at binyrene mine har styrket seg. Har ikke helt forkastet minipillen. Men vil vente til vekten har stabilisert seg - når jeg har kommet ned der jeg var før. Kan alltids takle og gå opp et par kilo da, orker bare ikke flere kilo på toppen av de 15 jeg allerede har gått opp. :|
Jeg er slik at alt jeg kan kontrollere kan jeg takle på en måte.. Gikk jo opp en 3.5 kg etter at binyretrøbbelet begynte jeg også, og selv om det ikke er så mye så merket jeg det på psyken når jeg bare gikk opp uten å vite hvor det skulle ende.. Så du har min fulle forståelse mht. dette. Mye greiere hverdag når vektspøkelset ikke forsurer evt fremgang på andre områder.:)
Og nå går jeg jo ned i vekt for tiden... Orker ikke mat, blir kvalm av tanken nesten, men trykker innpå frokost lunsj og middag likevel. Men det blir ikke nok. Og da mister jeg liksom kontrollen igjen og da uroer det meg. Dette kommer som følge av ubehag og sykdomsfølelse i kroppen som jeg har slitt med en tid nå...:sad:
Men uansett skjønner jeg at du har det bedre Rufus, og det gleder meg virkelig hjertflag1
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Jeanette78
Jeg er slik at alt jeg kan kontrollere kan jeg takle på en måte.. Gikk jo opp en 3.5 kg etter at binyretrøbbelet begynte jeg også, og selv om det ikke er så mye så merket jeg det på psyken når jeg bare gikk opp uten å vite hvor det skulle ende.. Så du har min fulle forståelse mht. dette. Mye greiere hverdag når vektspøkelset ikke forsurer evt fremgang på andre områder.:)
Og nå går jeg jo ned i vekt for tiden... Orker ikke mat, blir kvalm av tanken nesten, men trykker innpå frokost lunsj og middag likevel. Men det blir ikke nok. Og da mister jeg liksom kontrollen igjen og da uroer det meg. Dette kommer som følge av ubehag og sykdomsfølelse i kroppen som jeg har slitt med en tid nå...:sad:
Men uansett skjønner jeg at du har det bedre Rufus, og det gleder meg virkelig hjertflag1
Det er bedre med meg, og jeg er glad for det. Takk skal du ha, Jeanette!
Det er sant det du skriver med å takle det en har kontroll på, det er mye enklere!
Jeg har sett at du har slitt ekstra med helsen i det siste. Jeg er lei for å lese om det. :| Jeg har ikke noen godt tips, men skjønner at du tenker "noe reumatisk", selv om jeg håper "det bare er hypothyreose". Håper bare det blir bedre snart og du får skikkelig utredning!!
Er egentlig syk og hjemme fra jobb i dag, men i løpet av formiddagen har jeg tydeligvis blitt frisk igjen. Føler for å gå ut en tur i sola, selv om det føles litt "ulovlig" (er nabo til sjefen..). Tror jeg gjør det likevel... vink11
ha en god dag, alle sammen!
Rufus kram1
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Er egentlig syk og hjemme fra jobb i dag, men i løpet av formiddagen har jeg tydeligvis blitt frisk igjen. Føler for å gå ut en tur i sola, selv om det føles litt "ulovlig" (er nabo til sjefen..). Tror jeg gjør det likevel... vink11
ha en god dag, alle sammen!
Rufus kram1
Kos deg i sola Rufus! Jeg skal også ut nå, og jeg er også nabo med sjefen..:lol: Takk for omtanken forresten :)
Fra Dr. Sofie Hexeberg: Frisk med lavkarbo:
Årsaker til fedme side 33:
....... En vanlig årsak til overvekt og fedme er ulike syntetiske legemidler. Eksempler på slike er kortison og medikamneter som brukes mot epilepsi og psykiske lidelser. det er ikke helt klarlagt hvordan disse legemidlene virker når det gjelder fedme, men etter min erfaring klarer pasienter som bruker legemidler mot epilepsi og psykiske lidelser, å redusere vekten på et strengt lavkarbokosthold.
Mange har opplevd at de går opp 20-30 kilo på kort tid når de bruker kortisontabletter. Det er fordi kortisonet øker blodsukkeret ved å brte ned proteiner. Dermed øker insulinnivået, noe som stimulerer fettlagringen og hemmer fettforbrenningen. Vektreduksjon under pågående kortisonbehandling går derfor gjerne saktere enn ellers.
Kortisol side 207:
.....Hvis du er stresset er du mer utsatt for infeksjoner enn når du er psykisk avslappet, fordi det økte kortisolnivået hemme rimmunforsvaret. Ved kronisk stress får man et kronisk forhøyet kortisolnivå som fører til at man får økt fett på magen og i nakken, og noen får mer kroppshår. dette skjer fordi kortisol bryter ned kroppsprotein, inkludert bindevev, og omdanner det til glykose. På grunn av nedbrytningen av protein kan høyt kortisolnivå føre til strekkmerker, selv hos menn. Sitat slutt
Dette at man legger på seg, gjelder det også ved lave kortisolverdier? Kortison gis jo ved mange forskjellige lidelser. Jeg ville kanskje tenke meg en vektøkning på 20-30 kilo dersom kortisolet var på normalnivå og du fikk kortison? Jeg har jo økt midjemålet mitt dette året jeg har brukt kortison, men vekta er ikke høyere enn før jeg startet på thyroid. Uansett er det jo gledelig at et strengt lavkarbokosthold kan gjøre underverker!
Hva tenker dere andre om dette?