Sv: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
Så flott å lese at du er bedre, Rufus! Det er gode nyheter!
Jeg tror teflonminne kan ha litt med søvnløshet å gjøre. Kroppen går jo litt på sparebluss da. og for meg går det utover humør, trvisel, energi, hukommelse og my annet. Men kanskje er det ikke hele sannheten. Mange homoner har jo mange likeheter på symptomer om det ikke er helt topp. Så kanskje er det noe der. Det tenker i allefall jeg når jeg glemmer vask i maskinen, låse døra, glemmer hva jeg skulle gjøre osv
Hei Rufus! Hyggelig å høre litt news fra din kant:-), ikke minst at du er i bedre form. Det varmer inni hjerterota å høre at folk har fremgang.
Jeg har også prøvd å senke tyroid dosen- til 180 mg- men det fungerer ikke. Nå som jeg er pms trenger jeg faktisk 4 grain, og så 3, 5 grain til vanlig. Så STTMs utgangspunkt om at 3-5 grain er relativt vanlige doser, ser ut til å stemme for min del i alle fall.
Interessant å lese at du får andre symptomer av å kutte hc dosen nå, enn tidligere.
Vigdis; hvor tar man tarmskylling, og hvor mye koster det? Noen som vet?
hjerte1hjerte1
Åh Rufus hvor er det DEJLIGT at høre at du har det bedrehjerte1 Både fordi jeg er glad på dine vegne, men også fordi det gir mig lidt mere håb om at man KAN få det bedre:)
Kender godt det med sygdom overdosis! Nogle gange blir jeg også mere trist og elendig ved at læse om sygdom hele tiden og så har jeg også brug for en pause fra forum, nettet osv!
Vigdis! Det er "sjovt" vi to har gjort tingene "omvendt". Jeg har udredt min mave i mange år efterhånden, uden noget fokus på stofskifte og binyrer. Nu har min mave faktisk rettet sig fuldstændig, men nu kæmper jeg en kamp med binyrer og stofskifte.
Jeg har prøvet en tarmskylning for en del år siden, men den havde desværre meget negativ effekt på mig. Den satte maven fuldstændig i stå og efterfølgende døjede jeg med en meget langvarig og ubehagelig forstoppelse :o(
Berit: f eks her
Honeyhob, interessant å høre!
Takk skal dere ha! hjerte1
Ja, framgang er hyggelig å skrive om - og lese om! Mange ting har liksom falt litt på plass de siste ukene, føles det som. Hører nesten daglig at jeg ser godt ut. Merker at jeg går rundt med et konstant smil om munnen (slik som jeg alltid gjorde før, jeg hadde bare glemt det). Det å være i bedre humør, gjør jo at sykdommen oppleves mindre vanskelig også.
Men jeg er jo selvfølgelig ikke førnøyd ennå. Jobber ca 60-70% stilling, og har jo fortsatt betydelige helseproblemer. Men det går riktig vei, det gjør det.... xx8
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BeritM
Fastlegen mener også at jeg har lagt meg ut og at dette skyldes hc. Så jeg må innrømme at jeg ønsker å trappe ned også pga det med vekt. Liker ikke føle meg sånn som jeg er nå. Å trappe helt ned er kanskje ikke akuelt, men å halvere dosen skal jeg gjøre et forsøk på - over noen mnd. Så får jeg se om det går. Er litt deppa for dette nå, at jeg må stressdosere sånn pga sykdom og kommer helt ut av det, MEN jeg gleder meg jo egentlig også litt over at formen er blitt ganske bra. Føler at stoffskiftesymptomene er forsvunnet og at kampen nå står om binyerene.
Forsvunne stoffskiftesymptomer er bra! Gratulerer! vink11 Jeg har jo også gått mye opp i vekt som jeg har skrevet før. Og det er også kommentert av min fastlege (Hæ!!!! Du har lagt på deg!!!!) Litt kom da jeg startet med hc (det var vel snakk om et par kilo, kanskje?), men det meste kom da jeg startet med DHEA. Muligens er det pga hc at jeg ikke klarer å gå ned igjen selv om jeg sluttet med DHEA i sommer. Men i løpet av jula har jeg nok blitt litt smalere. Folk har kommentert det. Har ennå ikke vekt (droppet å kjøpe det, veiing gjør meg bare deprimert uansett), så jeg vurderer vekten om klærne sitter løsere eller ikke.
Etter tips fra legen startet jeg med gurkemeie (curcumin) for ca fire uker siden. Klagde min nød over vektøkningen. Gurkemeie kan ha effekt på hvordan kroppen lagrer fett. Selv om jeg har forstått dette som en slags "forebyggende" effekt. I tillegg tyder ting på at det har gunstig effekt på leverfunksjon, har antinflammatorisk effekt, hjelper med pms-plager, er en kraftfull anitoksidant og har postitiv effekt på utviklingen av diverse sykdommer som altzheimer, visse typer kreft og Chron's og UC mm. Tar alle slike påstander med en klype salt. Men jeg har bestilt ny boks fra Iherb og tenker å fortsette med gurkemeie. Oppstart av gurkemeie faller også sammen med bedre form. Håper utviklingen fortsetter, uansett og det skyldes gurkemeie eller ikke. xx9
Noen lenker:
http://www.klikk.no/helse/dinkost/ve...icle463481.ece
http://lpi.oregonstate.edu/infocente...cals/curcumin/
http://www.advance-health.com/curcumin.html
http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/d...tural/662.html
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Etter tips fra legen startet jeg med gurkemeie (curcumin) for ca fire uker siden. Klagde min nød over vektøkningen. Gurkemeie kan ha effekt på hvordan kroppen lagrer fett. Selv om jeg har forstått dette som en slags "forebyggende" effekt. I tillegg tyder ting på at det har gunstig effekt på leverfunksjon, har antinflammatorisk effekt, hjelper med pms-plager, er en kraftfull anitoksidant og har postitiv effekt på utviklingen av diverse sykdommer som altzheimer, visse typer kreft og Chron's og UC mm. Tar alle slike påstander med en klype salt. Men jeg har bestilt ny boks fra Iherb og tenker å fortsette med gurkemeie. Oppstart av gurkemeie faller også sammen med bedre form. Håper utviklingen fortsetter, uansett og det skyldes gurkemeie eller ikke. xx9
Hei Rufus!
Fordi mannen min er kreftsyk, holder jeg på og leser mye om mat mot kreft for tiden. I en av bøkene jeg hadde her, sto det - som du sier - at gurkemeie har vist seg å være virkningsfullt mot kreft, men bare hvis det var brukt sammen med pepper/chili. Ellers var virkningen flere tusen (!) ganger lavere. Du får vurdere å lage mye indisk mat? Det hjelper kanskje ikke så mye å bruke gurkemeie i pilleform, dersom den tas alene.
Gurkemeie:
http://www.rolv.no/urtemedisin/medis...r/curc_lon.htm Her står det blant annet:
Sitat:
URTEN KAN BRUKES VED FØLGENDE HELSEPLAGER / SYKDOMMER
Gurkemeie hjelper til å stabilisere kroppens mikroflora, bl.a. ved å hemme overvekst av gjærsopp. Urten kan brukes ved høyt kolesterol, gulsott, gallestein, kolecystitt (betennelse i galleblæren), åreforkalkning, blodpropp, hjerneslag, kreft, magekatarr, magesår, dårlig appetitt, dyspepsi (dårlig fordøyelse), hypoklorhydri (mangel på saltsyre i magen), kvalme, kolikk, raping, mye tarmgass, magesår, diaré, akutte eller kroniske betennelser i ledd, muskler og andre organ, lumbago (vondt i korsryggen), artrose, revmatoid artritt, gikt, astma, eksem, psoriasis, soppinfeksjoner, fotsopp, menstruasjonskramper og smertefull menstruasjon. Utvortes kan man bruke gurkemeie som et omslag ved fotsopp, skrammer, eksem, psoriasis, forstuinger, opphovninger og skader.
Jeg er ikke så glad i smaken på denne urten, men skal forsøke igjen.
Jeg har akkurat begynt å ta gurkemeie i tablettform, mest pga muskel- og leddverk. Skal melde her om det gir noen merkbare positive effekter på det ene eller det andre:) Svelger den med litt vann med pepper.
Dette må du fortsette å rapportere om Rufus... Gurkemeie har jeg faktisk ikke prøvd. Har ikke lest eller hørt så mye om det. Men om det kan hjelpe på kiloene er jo det fantastisk. Har vært på kjøpesenter i ettermiddag og merker at kjøpelysten når det gjelder klær, dempes av at jeg ikke føler meg vel med de ekstra kg.
En annen ting jeg leste på STTM forleden ang vekttap; når man har gått på hc en stund, mister man en del kalium (potassium). Visst nok kan mange med lavt stoffskifte også ha lavt kalium. STTM rapporterer om en person som ble kvitt overflødige kg, muskelsmerter og andre ting ved å spise høye inntak kalium. Kalium styrer bl.a. væskebalansen i kroppen. Det holder ikke å måle blodverdiene på dette, men man må måle verdien i røde blodceller, som kan være helt annerledes. Vedkommende det gjaldt hadde fine blodverdier men ikke i selve cellene. http://www.stopthethyroidmadness.com...pplementation/
Jeg skal be om en slik test neste gang jeg er hos legen (om det går an å ta i Norge, har ikke hørt om rød blodcelle test før).
Interessant. Valerie sier:
Sitat:
I have since learned that being hypothyroid causes potassium losses, as does ANY steroid which I had been on for necessary adrenal support. Diabetes with a low carb diet also predisposes us to lose intracellular potassium into the serum which is probably why my serum labs looked normal in the face of extreme shortage. I hope many will see this and at the very least get RBC potassium labs done and if you have high BP or fluid retention, reach for potassium before a diuretic!
Kanskje den testen kan tas fra Heggeli? Der kan man jo ta dyre blodprøver som sendes til utlandet om man vil/har råd.
Hva slags potassium/kalium skal man ta?
Det finnes som chloride, gluconate, iodine, citrate, bicarbonate på iherb.com? Noen som vet mer?