-
Sv: Diagnosen lavt stoffskifte i januar 2010
Ruth: høres ikke ut som det var så lurt å blande levaxin inn igjen? Jeg er i ferdi med å utfase levaxinen..... da jeg gikk på 125 levaxin husker jeg at jeg hadde forferdelig hjertebank og følte meg rar, det gikk over da jeg begynte med erfa. Nå har jeg ikke hjertebank - i dag har jeg tatt 25 levaxin og 3 erfa- men mulig det kommer etter hvert om noen uker....
Ellers høres det slitsomt ut at du må endre div doser så ofte. Men det er utrolig godt å høre at du stadig blir bedre i binyrene!!!!hjerte1
Jeg tar ikke DHEA og nå har jeg en pregnenolone- fri uke. Liker pregnelonone kjempegodt, men det gir noe hjertebank, så jeg blir forledet til å tro at jeg er overdosert når jeg absolutt ikke er det, så prøver å være litt mer forsiktig med dette produktet til jeg føler jeg er dosert passelig med stoffskifte. Finn fikk også hjertebank av DHEA- får du? Det kan jo tenkes at det lurer deg til å tro at du er overdosert.
Blondie; ja, det du sier er som å banne i kjerka!!:wink: Men det kan jo tenkes det er noe i det.....Dog er det jo veldig mange som sier at de kan ta mindre dose av erfa ved å ta den i munnen fremfor å svelge. Hva sier dere andre?
Det er ikke noe problem for meg å gå på en høy dose så fremt kroppen og binyrene (og lommeboka:-) tåler det.
Balder legen ringte meg nettopp. Hadde visst fått svar på en urinprøve som ble sendt til USA. Han hadde diskutert med andre leger der, og mente de nå hadde "svaret" på hvorfor jeg hadde så lite opptak av stoffskiftehormoner: Leveren er overbelastet og trenger masse støtte. Den fungerer ikke som den skal, hvilket for øvrig også medfører at kroppen generelt er ubalanse.
Har time mandag for å få mere info. Stiller meg litt tvilende til dette "nye" funn men samtidig så kan det jo være noe i det. Flere prøver skulle tas. Så nå begynner penga å rulle:shock:
-
Vet du hva slags leverprøve de kan se i urinen? Veldig interessant...xx9
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BeritM
Leveren er overbelastet og trenger masse støtte. Den fungerer ikke som den skal, hvilket for øvrig også medfører at kroppen generelt er ubalanse.
Interessant, ja! Blir spennende å høre mer om dette. Hvordan er det igjen, vil det være sånn at om man tar thyroid under tungen så belastes ikke leveren like mye? Jeg gjør det på den måten (og da har jeg hatt leveren i bakhodet når jeg har gjort det, jeg har også hatt overbelastet lever). Jeg er som regel våken rundt fem-seks om morgenen. Da tar jeg hc (svelges), pregnenolone og thyroid under tungen og sovner :lol: Lykke til vink11
Ang leverstøtte som brukte jeg acai, blåbær, c-vit, e-vit (antioksidanter) + chlorella, spirulina og klorofyll (detox). Men nå har jeg i ettertid tenkt at spirulina og chlorella ikke er så heldig fordi det inneholder jod, så det kuttet jeg ut. Jeg har også tatt melketistelkapsler. Leste at det kunn være nyttig, vet ikke jeg.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BeritM
Ruth: høres ikke ut som det var så lurt å blande levaxin inn igjen? Jeg er i ferdi med å utfase levaxinen..... da jeg gikk på 125 levaxin husker jeg at jeg hadde forferdelig hjertebank og følte meg rar, det gikk over da jeg begynte med erfa. Nå har jeg ikke hjertebank - i dag har jeg tatt 25 levaxin og 3 erfa- men mulig det kommer etter hvert om noen uker....
Ellers høres det slitsomt ut at du må endre div doser så ofte. Men det er utrolig godt å høre at du stadig blir bedre i binyrene!!!!hjerte1
Jeg tar ikke DHEA og nå har jeg en pregnenolone- fri uke. Liker pregnelonone kjempegodt, men det gir noe hjertebank, så jeg blir forledet til å tro at jeg er overdosert når jeg absolutt ikke er det, så prøver å være litt mer forsiktig med dette produktet til jeg føler jeg er dosert passelig med stoffskifte. Finn fikk også hjertebank av DHEA- får du? Det kan jo tenkes at det lurer deg til å tro at du er overdosert.
Jeg synes det er lurt å gi blandingen levaxin/thyorid en sjanse for å få en høyere FT4. Vi får se, jeg gir meg ikke ennå! Jeg bruker 22.5 mg Hc nå. Har egentlig ikke vært plaget av hjertebank, selv om jeg oppdaget at hvilepulsen i går lå på ca 80 og valgte å justere dosen med thyroid og levaxin litt ned. Jeg følte at jeg fikk noe som manglet da jeg startet med DHEA, så jeg vet ikke om den er synderen her. Og dosen er jo veldig lav når den svinger mellom 8-16 mg.
Slitsom å skifte doser? Det ser ut til å være nødvendig. I begynnelsen overdoserte jeg nok. Fordi jeg var så utålmodig. Nå leter jeg etter min dose, den optimale! Men tror kanskje at fordi binyrene ikke er hundre prosent friske, så må jeg leve en stund med å justere opp og ned. Jeg er jo ikke lege, men innbiller meg at det ene drar det andre med seg, slik at det er litt komplisert å finne rett dose når ikke alle hormoner er der de skal. Det er min gjetting:D
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Hva er det som gjør at du ikke tar opp thyroiden tilstrekkelig? Er det noe i tarmen? Allergi, for eksempel melkeproteiner? Er det noe du sjekker ut, Berit? Jeg var på thyreoideaklinikken på Aker i går, og legen spurte om det. Fordi. Hvis du regner om dosen du går på, thyroiden, om til ren T3 og ren T4, så er i allefall min dose høy. Men mine tall er ikke høye! Så, hva er grunnen? Da jeg gikk på 3.5 grain thyroid/220mg hadde jeg en Ft4 på ca 17.8. Omregnet til rene T-tall er dosen høy. Noen som har gode svar på dette? jeg synes det er en interessant problemstilling. Fordi det ser ut til at flere sliter med dette med at de trenger høye doser.
Jeg må bare si noe til denne kommentaren. Den er basert på at legen på Aker regnet ut min dose på 2.5 grain/155 mg thyroid og 50 micgr levaxin til å bli ca 300 micgr ren T4 og 64 micgr ren T3. Og det er FEIL! Så glem dette.
MEN: om du kommer opp i en virkelig høy dose kan det være verd å lete etter om det er et opptaksproblem. Sorry, jeg er elendig til å regne selv, og trodde en stund på legens utregning.... Selv leger kan ta feil:D
-
Hvis man leser på amerikanske fora er såvidt jeg husker 3-4 grain det de fleste ender opp innenfor.
Om kroppsvekten er sammenliknbar/kostholdet det (jeg ser for meg at amerikanere gjerne får i seg mer soya enn det vi gjør) så ligger du litt lavt ifht. gjennomsnittet. Men hva gjør vel det om du har det bra der.
-
Jeg tror det er litt som når man får konstatert lavt stoffskifte. Da sies det at du må regne med minst ett år før du kommer på rett dose. Det er prøve og feile over tid. Men når vi får lavt kortisol og lav DHEA i tillegg, som jeg har, så opplever jeg at det kanskje blir litt mer komplisert. Fordi disse hormonene spiller på lag. Ja, kanskje har jeg lav dose. men jeg tror ikke jeg skal tilbake til 4 grain/250 mg thyroid, eller 4.75 grain som jeg lå på på det meste. Men jeg får se! Nå må jeg i allefall finne en dose som virker brukbar, stå på den i 7-8 uker og så ta en blodprøvesjekk. n'Finn skal jo nå ned på 2 grain mener jeg han sa. Så kanskje skjer det noe når D3 og andre viktige samarbeidspartnere i stoffskiftet kommer der de skal?
-
Jeg ser også sånn på det. Mangel på D-vitamin har jeg etter min vurdering hatt i mange år, og tar tid å rette på.
Det skjer noe når langtidseffekter slår inn, og kan godt være det som skjer nå.
Litt tidlig å si, men jeg opplever det merkelig med symptomer på for høy dose når den kom ned på 2,5G. Denne uka 2,25 (16G/uke) som også virker for høy, men vil nok prøve en uke til før jeg eventuelt går ned på 2 G.
Det høres så lavt ut.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Litt tidlig å si, men jeg opplever det merkelig med symptomer på for høy dose når den kom ned på 2,5G. Denne uka 2,25 (16G/uke) som også virker for høy, men vil nok prøve en uke til før jeg eventuelt går ned på 2 G. Det høres så lavt ut.
Da selv alverdens D-vitamin kan ikke erstatte thyreoideahormoner, er tiden måske inde til en diskret UL af din skjoldbruskkirtel, n'Finn? :wink:
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Jeg må bare si noe til denne kommentaren. Den er basert på at legen på Aker regnet ut min dose på 2.5 grain/155 mg thyroid og 50 micgr levaxin til å bli ca 300 micgr ren T4 og 64 micgr ren T3. Og det er FEIL! Så glem dette.
MEN: om du kommer opp i en virkelig høy dose kan det være verd å lete etter om det er et opptaksproblem. Sorry, jeg er elendig til å regne selv, og trodde en stund på legens utregning.... Selv leger kan ta feil:D
Hei Ruth:-) Jeg er enig med deg. Legen min mener jeg har dårlig opptaksfunksjon- skal ha ny time i morgen for å få utdypet dette- men jeg tror "sannheten" ligger et sted midt i mellom, dvs at mye skyldes at dosen jeg går på er for lav for meg. Nå er jeg på 3 grain og 25 levaxin, så har økt en del (fra 1, 5 grain og 50 levaxin). Håper binyrene tåler det- stressdoserer litt når jeg føler presset blir for stort. Er nok litt for utålmodig med å få dosen opp også...
Jeg henger ikke med på alle utregningene men jeg tenker som smgj at det vanlige er å ligge mellom 3-5 grain.
Finn; kanskje kjertelen din er i ferd med å friskne til??
-
Det kan bli konseskvensen Anisa, og Berit - jeg har lurt på det mange ganger !
For det har variert så lenge jeg har brukt stoffskiftehormoner - uansett preparat.
Så jeg må nokengang innta en "vente å se" .......
For ikke lenge siden spurte jeg om legen min hadde kunnskaper i å palpere kjertlen. Han sa vel tja......og forsøkte. Jo, det kjennes ut som det er en liten kjertel der - var dommen.
Nei - D-vitaminer erstatter nok ikke stoffskiftehormoner, men kan de legge grunnlaget for at en liten kjertel kan vokse litt og gi et tilskudd slik at dosen må senkes ?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Nei - D-vitaminer erstatter nok ikke stoffskiftehormoner, men kan de legge grunnlaget for at en liten kjertel kan vokse litt og gi et tilskudd slik at dosen må senkes ?
"Litt" ikkemig1 Var du ikke oppe på hele 4 (5?) Grain før? (Sorry Berit, for afsporingen :oops:)
-
"Var du ikke oppe på hele 4 (5?) Grain før?"
Jo. Hele 07 til mitt i 08 hadde jeg 4,5G, og sommeren 07, 5G.
Så falt jo dosebehovet da jeg startet med D-vitamin og har holdt seg på 3-3,5G. Til 12 uker etter at jeg startet på ERFA, som jeg jo startet på med 4G.
Det er klart for mye, og at jeg kan fungere på 2G er meget overraskende for meg.
Og så kommer tankene......
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Det er klart for mye, og at jeg kan fungere på 2G er meget overraskende for meg.
Og så kommer tankene......
Nååå... kram1 Disse tanker må meget gerne lande i denne tråd når og hvis. :wink:
-
Da har jeg vært hos Balder igjen. Skal gå på et omfattende opplegg for å støtte lever-og fordøyelsesfunksjon. I tillegg skal jeg ta intravenøse shots med c-vitamin, magnesium og gluathonin en gang i uka (til den nette sum av 750 kr pr gang).
Er litt overveldet men må jo prøve alt dette da, for å se om det kan hjelpe. Legen min hadde diskutert med Lars O. og mente at jeg ikke ville bli ordentlig bra før disse grunnleggende funksjonene var på plass. Manglende funksjon i lever og fordøyelse kan i seg selv forårsake ubalanse i binyrer og stoffskifte, var teorien.
Anbefalingen var også at jeg ikke skulle øke stoffskiftedosen min da dette ville kunne stresse systemet ytterligere. Faktisk var anbefalingen at jeg skulle senke dosen, til tross for at ft4 er på 8. Legen min er dog veldig alright, og sa at han regnet med at jeg ville øke fremfor å senke, og at det fikk være greit om jeg følte for det. TSH er ingen issue.
Puh. Kommer tilbake med mer senere. Er litt overveldet, skjønner ikke helt hvordan jeg skal få i meg alle tilskuddene!
-
Det er jo underlig at 3,5G+25µ ikke gir mer enn fT4=8 ?
Her kan jo tarmopptak være tema.
Er målingen tatt etter langvarig bruk ?
Hvordan er fT3 ? Dette diffunderer normalt 100% og er uavhengig av tarminhold.
Og hvordan er TSH når fT4 bare er 8 ?
-
-
Finn; ft4 på 8 var den 16. aug. Da gikk jeg på 1,5 erfa og 50 levaxin. TSH var da 0,18. Ft3 var 4,9 (ref 3,6-8,3).
Da jeg fikk vite prøveresultatet for to uker siden, valgte jeg selv å sette opp dosen. Nå går jeg på 3 erfa og 25 levaxin. Vet ikke hva slags verdier jeg har med dette- skal ta prøver om noen uker.
1,5 erfa og 50 levaxin er vel ikke så stor dose- dvs ikke så rart at ft4 var 8? (kanskje ikke du er rett person å spørre lenger, Finn, siden du er blitt lavdose-person selv nå:-) Legen mente også det er mulig at hc, som jeg begynte med for fem uker siden, kan presse ft4 ned.
Smgj; takk for link; jeg tar masse c- vit allerede, men kjekt å vite at det også er bra for medisinopptak.
Tipper at den lave ft4 skyldes en kombinasjon av underdosering samt dårlig opptak.
-
Da forstår jeg.
Og vil ikke anta at det skyldes noe annet enn lav dose.
Nå går du etter min mening på en høy dose - det vil gi resultater.
Du skulle også merke det på deg etterhvert - burde ikke ta så mange dagene.
-
I dag har jeg fått min første injeksjon med c-vitamin, B12, magnesim og glutathonin (eller noe i den duren). Skal ta ny dose torsdag, den gang dobbelt av hva jeg fikk i dag, første gang starter man litt forsiktigere. Vanlig dose vil si bl.a. 25.000 mg C- vit så det er sterke saker som får strømme inn i kroppen.
Kjenner effekt av injeksjonen jeg fikk i dag. Er veldig veldig varm. Jeg er jo alltid kald men nå har jeg sittet i t-skjorte i hele kveld, ikke helt meg, men føles egentlig bra! Det er for tidlig å si om dette vil ha effekt på den måten jeg ønsker, men det føles bra akkurat nå, dog kanskje en tanke too much når jeg tok siste hc dose for noen timer siden- da tok varmefølelsen helt av, kanskje jeg kunne tatt litt mindre hc i kveld... vanskelig å si ennå.
Ulempen er at hver injeksjon koster ca. 1000 kr (ble litt dyrere når man la til B12). Det legges opp til en per uke nå i fire uker, som en testperiode.
Er det noen andre her som har erfaringer med slike injeksjoner?
-
Kanskje ikke her, men jeg kan ikke dy meg for å fortelle at det finnes mange av dem - på plata i Oslo og andre tilsvarende steder i landet.
C-vitamin brukes for å løse opp Heroin - og det går da rett inn - flere ganger om dagen.
Det er jo sjeldent jeg har sett de folka der syke.......
Men årene kan trekke seg sammen i stikkstedet og ellers.
Men 25Gram C-vitamin ? Virker som minst en null for mye ?
-
Kanskje jeg burde ta en tur på Plata istedenfor, sikkert billigere enn hva jeg får det for nå:lol:
25.000 mg er riktig tall, Finn. Tilskudd i denne størrelsesordnen gis ikke primært pga stoffskifte men for å få opp formen generelt, og gi næring til binyrene.
Føler meg bedre i dag også jeg, men time will show. Kroppen har føltes "grunnsliten" etter hva den har vært igjennom det siste halvannet året- ubehandlet stoffskifte i ett år med nyfødt baby og nattevåk, svineinfluensa med påfølgende bronkitt og luftveisinfeksjoner på rekke og rad, og utilfredsstillende levaxinbehandling- så jeg tror for min del det kan være bra med noen skikkelige shots for å løfte kroppen litt.
-
Nei huff, det er nok ikke løsningen, men billigere er det nok antar jeg :shock:
25g høres mye ut - og enda mer om det er intravenøst, men fint med oppdatering på sånnt. Er første gangen jeg hører om det.
Post gjerne mer om det og særlig hvordan du opplever det.
Du har jo virkelig vært gjennom det ser jeg, og lavt stoffskifte klarer slikt dårlig. Håper virkelig du finner deg selv igjen Berit.
-
Ja, dette var spennende Berit. Håper det gir deg resultater! Jeg har selv faktisk veldig tro på at c vitaminer hjelper, og har nå bestillt meg ren vitamin b5 også. Det skal visst være bra for binyrene.
Spennende åhøre fra deg framover.:) Så neste injeksjon inneholder 50000 mg c vitamin altså?? Hmm, kan visst bare øke doseringen jeg og da.:p
Finn: Jeg har litt vondt av deg og den usikkerheten som ligger rundt at du må gå ned på dosen. Men kanskje det ikke "er noe gæli" som ligger bak; binyrer eller noe som helst, men bare at din egen kjertel har funnet det for godt å bidra litt den og? Slik som Anisa og andre nevner?
Jeg selv er veldig flink, på dårlige dager, til å tolke alle symptomer til det abslutt negative og tenke på alt som kan gå galt.. Tror ikke det er så unormalt, for er en i en sårbar tilstand er det kanskje lettest å ty til de negative tankene enn å bli bli euforisk.. Ja, for å trekke det litt langt da. Men, så er det bare tanker da, det er ikke sikkert det er sant. Så bare vi fortsetter å tenke, men tenker at kanskje ikke alt det en tenker er sant, så tenker hvertfall jeg at man ikke "kjører seg fast i myra".
Og dette tror jeg du gjør Finn! kram1
-
Neste injeksjon er på 25.000 mg (første var på 12.500), så det er max'en:wink:
Ja, jeg fikk mye belastninger på en gang- også noen som ikke er nevnt her- og det var fullstendig umulig for kroppen å hanskes med det når stoffskiftet var lavt og ubehandlet. Får nesten frysninger når jeg tenker på hvordan ting var i den perioden. Levde helt på autopilot!
Har i alle fall lovet meg selv å videreformidle til mine barn at de bør stoffskifte- sjekke seg ofte når de blir store, og særlig etter fødsel, for å unngå å gå ubehandlet og blir slitnere og slitnere....
Skal oppdatere mht shotsene. Jeg synes det er veldig interessant selv. Merker at det gjør meg mindre "desp" etter hc, dvs kroppen sier ikke like mye fra om at nå er det tid for neste dose hc. Hadde jo vært fint om jeg kunne redusere hc pga shotsene, men det er jo for tidlig å si.
Enig at det er lett å bli negativ, Jeanette. Hos meg varierer innstillingen etter formen. Om formen er bra, er jeg positiv og tenker at dette går bra. Om formen er dårlig, blir det meste ganske kjipt.
-
Det er jo fryktelig interessant at du kanskje trenger mindre HC da! Post i vei framover!hjertflag1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
25g høres mye ut - og enda mer om det er intravenøst, men fint med oppdatering på sånnt. Er første gangen jeg hører om det.
Vitamin C, terapeutiske doseringer:
- Generelt: 1 til 2 g dagligt;
- hvis man ryger: 2 g eller mere;
- ved akut virus; (forkølelse, influenza og lignende): 1 til 2 g hver vågen time;
- pludselig stress i form af infektion, brandsår, læsioner: 1 til 2 g hver vågen time;
- sindsforvirring på grund af "senilitet": 1 til 2 g dagligt;
- lændesmerter på grund af degenereret diskus; - 0.5 til 5 g dgl;
- luftforurening: smog: 3 g dgl + vitaminerne E og A;
- mildere mentale symptomer (træthed, pessimisme, forpint,): 3 g dagligt;
- noget sværere mentale symptomer (depression, søvnløshed, sindsforvirring, angst): 3 til 10 g dgl.
- ved sengetid: 1 til 5 g for god søvn; 3 til 30 g dgl;
- heroin og andet narkomisbrug: op til 50 g dagligt;
- cancer (MS, bindevævssygdomme m.v.): over 10 g som kosttilskud og fra 25 til 100 g daglig intravenøst (i USA behandles bl.a. cancer med 180 g intravenøst/red.).
Skjoldbruskkirtelhormonet thyroxin beskyttes af askorbinsyre mod angreb fra frie radikaler. Hormonets koncentration i organismen falder med svigtende C-vitamintilførsel. Dette kan medføre lav skjoldbruskkirtelaktivitet og dermed nedsatte stofskiftefunktioner. Lav skjoldbruskkirtelaktivitet behøver således ikke nødvendigvis at være forårsaget af hormonmangel, men kan skyldes simpel vitaminmangel. (fra "C-vitamin, det glemte hormon")
Så vidt jeg husker, består binyrerne (foruden bindevævet og de hormonproducerende celler) af 50% kolesterol og 50%.... C-vitamin! Binyrerne er det organ i kroppen, der indeholder mest "råt" C-vitamin. xx4
-
Her læge Carsten Vagn Hansen om c-vitamin. Teksten er oprindelig fra dsgnet.dk som jeg med skiftende held forsøger at læse lidt på engang i mellem.
Bl.a. kan man her læse, at "Normalt vil man få diaré, når man tager mere end 5-10 gram dagligt, afhængigt af arten af C-vitamin, men har kroppen et stort behov, kan man indtage op til 40 gram C-vitamin uden at få diaré." http://www.dsgnet.dk/Sites/artsym/C-...20oversigt.asp
vink11 Nielsigne
-
Veldig interessant! Fint med info. Var litt bekymret for hvordan kroppen ville takle så høye doser men ser at 25 g i uka bør være greit. Neste shots er i morgen, og jeg gleder meg! Etter det blir det en gang i uka.
Nå skal jeg passe meg for å bli over- optimistisk, men jeg kan med hånden på hjertet si at jeg liker virkningen av shotsen bedre enn jeg liker virkningen av hc. Kroppen takker og bukker!
Hurra for C-vitaminxx8
-
Hei:)
Jeg begynte en relativt drastisk doseøkning for to uker siden. Før det gikk jeg på 1,5-2 grain erfa og 50 mcg levaxin 8 (og ft4 var 8), mens jeg nå er oppe i 3,5 grain erfa, levaxin har jeg kutta ut.
Føler meg bittelitt bedre enn for to uker siden men er fortsatt ganske så sliten og utafor, og tåler ikke mye stress før jeg bare vil legge meg ned og sove zzzz...... Er sykemeldt og selv om det er det eneste riktige nå, synes jeg dagene går saaakte og jeg bare sitter og venter på at formen skal stige.
Jeg er nok altfor utålmodig, og jeg vet jo heller ikke hvor bra jeg kan håpe på at formen "til slutt" blir, men jeg lurer bare på hvor lang tid det tar før man kan begynne å merke endringer?? Er det noen av dere mer erfarne som kan gi noen innspill her? Går også på 20 cortef/dag.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BeritM
Er sykemeldt og selv om det er det eneste riktige nå, synes jeg dagene går saaakte og jeg bare sitter og venter på at formen skal stige.
Jeg er nok altfor utålmodig, og jeg vet jo heller ikke hvor bra jeg kan håpe på at formen "til slutt" blir, men jeg lurer bare på hvor lang tid det tar før man kan begynne å merke endringer?? Er det noen av dere mer erfarne som kan gi noen innspill her? Går også på 20 cortef/dag.
Ha, ha:lol:...Berit. Dette er virkelig verre enn å sitte å se på at gresset vokser. Jeg har det akkurat på samme vis. Skulle også gjerne vist når jeg kan vente forbedring og hva som gjør de "gode dagene" litt bedre enn de dårlige:?:
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Ha, ha:lol:...Berit. Dette er virkelig verre enn å sitte å se på at gresset vokser. Jeg har det akkurat på samme vis. Skulle også gjerne vist når jeg kan vente forbedring og hva som gjør de "gode dagene" litt bedre enn de dårlige:?:
Ja det kan sammenliknes med å se maling tørke!! :lol: Synes også det er vanskelig å håndtere usikkerheten mht fremtiden, VET jo ikke hvordan ting vil bli. Har hele tiden sett for meg at jeg skal bli 100% frisk og rask igjen men på dårlige dager kommer det noen spøkelser frem som sier det motsatte. Er forsåvidt rimelig pms nå, som er utrolig slitsomt både fysisk og mentalt gok1, så kanskje ikke det rette tidspunktet å reflektere så mye i alle tilfelle.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BeritM
Føler meg bittelitt bedre enn for to uker siden men er fortsatt ganske så sliten og utafor, og tåler ikke mye stress før jeg bare vil legge meg ned og sove zzzz...... Er sykemeldt og selv om det er det eneste riktige nå, synes jeg dagene går saaakte og jeg bare sitter og venter på at formen skal stige.
Jo, jeg kan vel gi litt inspill her... Jeg ble jo underdosert i månedskiftet juli/august. Tok litt tid før jeg forstod hva som skjedde. Var nede i 2,75 grain på det laveste. Ved å gå tilbake i notatene mine fant jeg ut at jeg sannsynligvis trengte 3,25-3,5 grain Thyroid. Økte først til 3,25 for en måned siden. Deretter til 3,5 for tre uker siden. Nå begynner jeg å finne formen. Ble litt utålmodig etter en tid og tenkte at jeg kanskje burde øke mer da jeg ikke merket noe særlig effekt av doseøkningen. Nå er jeg glad for at jeg hadde litt is i magen, for jeg tror at 3,5 er riktig dose for meg nå. Formen kom så og si på dagen tre uker etter at jeg gikk opp på 3,5. Omsider begynner binyrene og komme seg også. De fikk det tøft da jeg ble underdosert og har hatt behov for mye hc. Nå begynner dette å normalisere seg og jeg er tilbake på min gamle hc-dose igjen.
Du kommer til å føle deg bedre.
I promise xx4
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Jo, jeg kan vel gi litt inspill her... Jeg ble jo underdosert i månedskiftet juli/august. Tok litt tid før jeg forstod hva som skjedde. Var nede i 2,75 grain på det laveste. Ved å gå tilbake i notatene mine fant jeg ut at jeg sannsynligvis trengte 3,25-3,5 grain Thyroid. Økte først til 3,25 for en måned siden. Deretter til 3,5 for tre uker siden. Nå begynner jeg å finne formen. Ble litt utålmodig etter en tid og tenkte at jeg kanskje burde øke mer da jeg ikke merket noe særlig effekt av doseøkningen. Nå er jeg glad for at jeg hadde litt is i magen, for jeg tror at 3,5 er riktig dose for meg nå. Formen kom så og si på dagen tre uker etter at jeg gikk opp på 3,5. Omsider begynner binyrene og komme seg også. De fikk det tøft da jeg ble underdosert og har hatt behov for mye hc. Nå begynner dette å normalisere seg og jeg er tilbake på min gamle hc-dose igjen.
Du kommer til å føle deg bedre.
I promise xx4
Takk, Rufus kram1 Bør altså gi det to uker til. Skal ikke øke dosen på lenge nå- selv om jeg skal mer opp- for kroppen må tilvenne seg.
Så utrolig hyggelig å høre at du har blitt bedre!:p Farlig det der med underdosering- får lett store konsekvenser!! Vi har tydeligvis begge blitt underdosert i løpet av sommermånedene. Kjipt å tenke på, særlig mht hvor mye det sliter på binyrene. Hvorfor gikk du ned i dose i det hele tatt? Men nå har du kanskje funnet dosen din?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BeritM
Hvorfor gikk du ned i dose i det hele tatt? Men nå har du kanskje funnet dosen din?
Heia Berit vink11
Jo, jeg var overdosert. Kraftig også! Så gikk ned i dose over noen måneder. Måtte prøve meg fram. Så jeg gjorde meg noen nyttige (men ubehagelige) erfaringer gjennom dette. Ja, jeg tror dette er "riktig" dose pr i dag. Ihvertfall slik formen er nå, tenker på binyrene etc. Så får jeg evt justere dosen etter hvert når binyrer blir litt bedre. Kanskje går jeg ned i vekt også, så da blir vel behovet litt mindre, kanskje?
Men søvnen min er dårlig, derfor innlegg midt på natta :lol:
Kanskje tar det litt lengre tid med deg siden du gjør en større endring enn jeg gjorde, men bedringen kommer! :)
-
Tok blodprøver på fredag og har fått svar i dag. De sier jo ikke så voldsomt mye men likevel greit å se utviklingen nå som jeg har startet øke- prosjektet mitt. Ref verdiene er fra Ullevaal denne gang, så de er litt annerledes.
Ft4 12,1 (11-23)
Ft3 5,6 (3,5-6,5)
TSH 0,02
Ft4 er jo fortatt lav. Men jeg antar at ikke økningen til 3,5 grain som jeg startet med for 2-3 uker siden har slått ut i prøvene ennå.
Anti- tpo er igjen over 1300. Den har vært lav lenge nå (200 sist) så det er tydelig at det skjer noe....men forstår forsåvidt ikke hvorfor de har økt. Det er vel en gåte som ingen kan svare på.
Det som bekymrer meg litt, er at jeg ser at jeg kommer til å sprenge skalaen for ft3 så det joooomer:!::!::!:, dersom jeg skal få opp ft4 med bare Erfa. Nå som fastlegen er involvert Erfa opplegget mitt, håper jeg ikke han går helt av skaftet over at skalaen sprenges. Jeg er nok en av de som har vanskelig for å få opp ft4. Det trenger forsåvidt ikke bety noe dersom jeg føler meg ok med en ft4 midt på treet, men den må i alle fall opp dit.
Ang høy ft3 så lurer jeg på om det kan være skadelig på noen som helst måte å sprenge skalaen mye, og om hvor høyt andre ligger?
Formen er bedre enn for noen uker siden. I går trente jeg sykkel relativt hardt i 25 min og syklet frem og tilbake til butikken og handlet senere på dagen, pluss var sosial på kvelden. Er ganske sliten i dag, og var det også på slutten av gårdsdagen, så har ennå masse å gå på når det gjelder form. Men jeg ser at det går fremover. Håper at kroppen vil takle en relativt høy dose Erfa.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BeritM
Siste prøvesvar nå er tsh 0,18 ft4 8,2 ft3 4,9.
Dette var dine forrige prøver på 90 mg erfa og 50 mg levaxin?
Dette er prøvene på 3.5 grain thyroid som ikke helt har "gått seg til".
Ft4 12,1 (11-23)
Ft3 5,6 (3,5-6,5)
TSH 0,02
Bare prøver å trøste jeg nå da, for det er jo vanskelig å si noe om hvordan thyroid oppfører seg i kroppen din ift. doseøkninger og slik.
Du har jo gått opp en betydelig mengde t3 her da, og det er da ikke så store utslag? Håper du får svar på hvor mye andre ligger på. Og godt å høre at du føler bedring, det er jo det aller aller viktigste! hjertflag1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BeritM
Tok blodprøver på fredag og har fått svar i dag. De sier jo ikke så voldsomt mye men likevel greit å se utviklingen nå som jeg har startet øke- prosjektet mitt. Ref verdiene er fra Ullevaal denne gang, så de er litt annerledes.
Ft4 12,1 (11-23)
Ft3 5,6 (3,5-6,5)
TSH 0,02
Ft4 er jo fortatt lav. Men jeg antar at ikke økningen til 3,5 grain som jeg startet med for 2-3 uker siden har slått ut i prøvene ennå.
ref. på Ft3 fra Ullevaal på 3,5-6,5 mens ft4 har samme referanse (11-23) som f.eks Aker også (11-23) - imidlertid har Aker da ref. på 3,6-8,3 på ft3. Noe som ikke stemmer? Må være veldig ulike pasienter de henter referanser fra.
For meg ser det ut som man kan ta disse ref.veriene med en klype salt og at du fremdeles har mye å gå på på ft3.
Sitat:
Anti- tpo er igjen over 1300. Den har vært lav lenge nå (200 sist) så det er tydelig at det skjer noe....men forstår forsåvidt ikke hvorfor de har økt. Det er vel en gåte som ingen kan svare på.
Vi har litt likt sykdomsbilde nå Berit - dårlig form, lave verdier og økt A-TPO. Tror vi begynte på tyroider omtrent likt samt tilskudd av kortisol. Min A-TPO er også gått opp, ikke så mye som din - men verdiene mine er heller ikke like dårlige. Du har helt rett i at ingen kan si hvorfor, men forsøkt å fundere litt over det. Krysset ut og identifisert hva jeg har gjort anderledes fra forrige måling.
Og sitter igjen med:
- toro ikke det er erfa/tyroider - brukte det ved siste måling også.
- Litt dårligere kosthold - ikke så korrekt sammensatt og fra bunnen av men ikke så ille heller.
- Melatonin - brukte ikke det ved forrige måling
- Cortef - brukte ikke det forrige måling
- Akkurat likt - vitaminer, mineraler, probiotika
- men annen type fettsyrer - kuttet omega 9 - blir kvalm av det - byttet merke
Og da er sannsynligheten størst for at det har noe med melatonin eller cortef å gjøre. Har ingen kilder - kun egne funderinger utifra hva jeg leser og setter sammen. Må innrømme at her er det mange sammenhenger jeg ikke forstår - og det er jeg vel ikke alene om
Det blir advart mot melatonin ved autoimmune sykdommer - vet ikke om du bruker melatonin. Legen min hadde ikke peiling når jeg spurte.
Så har vi kortisol som i utgangspunktet naturlig har følgende virkninger:
Nedbrytning av fett,- proteiner og benvev, stresshormon og virker antiinflamatorisk. Kortisol stimulerer i utgangspunktet naturlig ikke immunforsvaret. Derimot vil kortisol i høye doser og gjerne da medisinsk som prednisolon (synt.) hemme immunsystemet ved å redusere antall lymfocytter i blodet og mengden i lymfoid vev og det fører til mindre vevsskade og lavere antistoffproduksjon. Men vi benytter jo ikke kortisol i høye doser - iallefall ikke jeg - kan vi her få en motsatt virkning? At vi stimulerer antistoffproduksjonen? Kan nesten se slik ut.
Det er ikke greit når man har så mange ting å ta hånd om på en gang. Tror neppe jeg får noen lure svar av min lege - men kanskje du kan høre med din - han høres jo ganske fornuftig ut.
Uansett godt å høre at du er på vei "oppover" igjen!
kram1kram1
-
Hei! Takk for svar Hrstad og Jeanette!
Jeanette; Litt forrvirrende men prøvesvarene fra midten av aug, der ft8 var 8, var tatt på Aker, og der er ref. annerledes (8-20). Så ft4 har i realiteten bare steget en enhet over nederste referanse (nå er den 12, men nederste ref. på Ullevål er 11).
Men greit nok- det er ikke noe mer enn blodprøvesvar. Er likevel litt spent på resultatene hver gang de kommer.
Hrstad: Jeg hadde brukt hc i tre uker (fra slutten av juli) da jeg tok prøvene i midten av aug. Anti tpo hadde da steget fra 120 (mai) til 200 (august), så det var ikke så mye. Den store stigningen har kommet når jeg kuttet ut Levaxin samt har økt på med Erfa dosen. Det kan jo ha noe med hc også å gjøre, men da har den virkningen kommet gradvis isåfall. Jeg bruker ikke melatonin forresten. Går på 20 hc pr dag. Håper formen din kommer seg. Holder du også på med doseøkning siden du har lave verdier?
PS Aker og Ullevål har vel ikke samme ft4 skalaer? I følge mine utskrifter har som sagt Aker 8-20 mens Ullevål har 11-23. Prøvene ble faktisk sendt både til Aker og til Ullevål for å sammenlikne, men Ullevål er mye raskere (tar 1-2 dager), mens Aker tar opptil to uker før svar foreligger.
B:-)
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BeritM
Ang høy ft3 så lurer jeg på om det kan være skadelig på noen som helst måte å sprenge skalaen mye,
og om hvor høyt andre ligger?
Jeg har nettopp hatt 9-måneders"jubileum" (jubler ikke hver dag :| ) -
og jeg ligger også høyt iht laboratorieverdier:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Kevlin
Så har jeg brukt fra 4x60 mg til 5x60 mg i sommer. Mesteparten av tida 4,5x60 mg.
Jeg tok blodprøve igjen i slutten av august:
fT4 - 24,8* (ref 11 - 23)
fT3 - 8,9* (ref 3,5 - 6,5)
TSH ble nå målt til <0,01
Referanseverdiene er Furst - så da er de like som hos Ullevål
Jeg har ikke fått startet med Cortef enda, men har uansett bare et halvt øye på fT3 og fT4 - og istedenfor fokus på symptomer
(hjertbank ? temperatur? ...?)