Kommer an på hva din puls er normalt, min er 72 og da er 50-60 fryktelig lavt.
Vet om en som var hyper med en puls som så normal ut emn hennes normale puls var 40-50.
Kommer altså an på hva den skulle ha vært.
Printable View
Kommer an på hva din puls er normalt, min er 72 og da er 50-60 fryktelig lavt.
Vet om en som var hyper med en puls som så normal ut emn hennes normale puls var 40-50.
Kommer altså an på hva den skulle ha vært.
Hei!Sitat:
Opprinnelig skrevet av nora
Såvidt jeg har sett så har hun ikke uttalt at hun vet hva normal hvilepuls er for henne, ellers er normal hvilepuls mellom 50-80 hos friske mennesker. Jeg synes ikke det er riktig å anbefale noen noe pga av en gitt hvilepuls der og da...
Hvilepuls er to begreper som ofte blandes.
Hvilepuls tas når du våkner og ligger i ro i sengen.
Annen hvilepuls er sittende hvilepuls og kan tas hele dagen uten om måltider og røyk.
Mange tror man bare skal være i ro, men det tilhørere forutsettninger.
50-55 i hvilepuls oppnår jenter på et kondisjonsnivå nær elitenivå.
Om personen som har så lav puls ikke trener så mye, så er det lavt nok til å mistenke lavt stoffskifte.
Du nevner at du hadde 80 når du var overdosert. Da banker det fordi dosen er for høy.
En plass mitt i mellom er sikkert bra for deg.
Hvilepulsen styres jo av hormoner fra binyrene og de påvirkes jo av mye annet enn thyroxinnivået.
Derfor er det nok, som du foreslår, en god ide å utrede deg også på tilstøtende områder.
Hvilepuls er hvilepuls og skal en finne eksakt hvilepuls så skal den taes i senga om morgenen før en står opp.Sitat:
Opprinnelig skrevet av n`Finn
50-80 er fortsatt normal hvilepuls om en er trent eller utrent.
Og så vidt jeg vet så har jeg aldri vært overdosert før nå etter jul, og aner ikke hva hvilepulsen min er nå så det er ikke nevnt i det foraet her.
Jeg vet bare at jeg hadde en "hvilepuls" (sittende hos legen) på 60, og antar da at riktig hvilepuls om morgenen vil være noe lavere. Og jeg er verken var eller er noen elite utøver innen idrett.
Ikke for å kverrulere, men der står det som jeg sier. Hvilepuls skal taes om morgenen, for å være idrettsutøver i eliteklassen så ligger hvilepulsen på 30-40 slag pr minutt.Sitat:
Opprinnelig skrevet av n`Finn
For oss andre dødelige som havner i kategorien normalt god form til mindre god form så er normal puls 50-65+(direkte sitert).
Det er vel ikke feil å si at normal hvilepuls da er 50-80 slag i minuttet!
Grunnen til at jeg reagerer på dette er at jeg synes det er litt for lettvint å komme med uttalelser om både det ene og andre uten å vite mer om personen det dreier seg om, greit nok at det finnes en del dårlige leger i dette landet, men før folk begynner å stille diagnose på seg selv utifra å finne svar på nettet så bør det være en mye bedre sjanse til å finne ut av ting ved å bytte lege, dersom en føler en har en lege som ikke er kompetent nok. En bør huske på at alle leger er ikke kvakksalvere og den dagen en feiler noe skikkelig alvorlig så bør det ikke være nettet som skal ta ansvar for en. (og ja jeg vet at ubehandlet lavt stoffskifte er alvorlig nok hvis det ikke blir medisinert)
Når jeg fikk daignosen lavt stoffskifte så leste jeg så øyet ble stort og vått her inne, og var jeg ikke i dårlig form fra før av så ble jeg det ihvertfall. Nå etter drøye to år på Levaxin, som jeg synes har funka fint dårlig selv om det har blitt testa ut med doser både opp og ned, så har jeg funnet ut en viktig ting og det er at det er JEG som merker best hva som er best for meg. Det har tatt meg drøye to år å finne ut at ett kosthold med lite karbohydrater og jevnlig trening er det som gjør at kroppen min fungerer "optimalt". Og ja det er ett psykisk mas/slit det å trene, men gudbedre så mye en har igjen for det på sikt.
Og dette ble mitt siste innlegg her fordi jeg orker ikke bruke energi på ting jeg vet er fånyttes og nyttesløst. Jeg håper bare at folk for egen del ikke sluker ting her inne rått og tror at folk som sitter her har bedre almenkunskap og erfaring enn enn en god lege, da tror jeg ting kan bli veldig feil. Mange ganger må en ta seg sammen og sparke seg selv bak for at ting skal bli bedre på sikt!
Ha det godt og lykke til alle sammen!
Oi, her ble det visst en stor diskusjon....
Hvilepulsen min en måned før jeg begynte på levaxin lå på 50-55. Så enten er det normalt for meg og jeg trenger ikke levaxin, ellers så var jeg allerede hypo.
Aner desverre ikke hva den var før jeg ble dårlig.
Jeg får vel bare gi det noen måneder og se om det roer seg, er det en overdosering så bør det jo gjøre det.
Og er det ikke så kan jeg vel gjøre et nytt forsøk med levaxin (vil ha litt energi igjen!)
Det normaleste er en hvilepuls på 72 så det er sjanser at du var allerede hypo. Bare min teori.
Legen skal ha skrevet opp pulsen din når du var der første gang mange år siden. Men du kan ha vært slik i mange år.
Men noen har en normal lav puls.
nora
Var hos en ny lege, så han har nok ikke det.
Vet noen om svake binyrer burde kunne sees på CT?
neppe , men forkalkninger og tuberkulose (begge er uvanlige årsaker til binyrebarksvikt nå til dags) kan man vel se, synes jeg har sttt noe om det.
Vår årsak til binyrebarksvikt er langvarig stress fra ubehandlet hypothyreose og det skal rette seg opp etter noen men eller år.
Her er noen artikler:
ordentlig addison http://www.pituitary.org/disorders/addi ... sease.aspx
noe om fibromyalgi og viktigheten av cortisol
http://adrenalfatigue.org/fibromyalgia.php
En bra en om hypo og binyrene, intervju med Shames
http://www.thyroid-info.com/articles/shamesadrenal.htm
http://www.diagnose-me.com/cond/C17669.html
http://www.bellaonline.com/articles/art44711.asp
og masse hos Dr.Rind
og det er sikkert masse her på forumet fra før.
ellers kand u prøve å smøre ca 2 cm hydrocortisonkrem på en arm eller noe sted alle 4 timer i en uke eller to for å se om du blir bedre eller normalere. Unngå kaffe og sukker, sukker skal man bare ha alle tre dager senere når man har blitt bedre og har sluttet med cortisontilskudd. Legge seg senest kl 10 hver kveld. Ikke hvitt mel heller eller mye karbohydrater, virker på aamme måte i kroppenm sukker(det er sant). Nok fett siden kroppen trenger kolesterol til å lage cortisol mm. man vet hva som trengs til å lage cortisol og det er sant det og, at man trenger fett.
nora
Svake binyrer kan komme av så mangt og de kan jo nesten ikke se det på andre prøver, så sikkert ikke på CT (men jeg vet ikke)
Binyrer kan opptre på flere unormale måter som ikke er så lett å oppdage.
Feks. skal kortisolproduksjonen 10 dobles på en 100m sprint. Hvis den bare 5 dobles så orker man jo ikke, men hvordan finne ut det ?
Stive binyrer har jeg forstått som at da gir de en viss produksjon hele tiden. Nok til å være normalt på et døgn, men de følger ikke med når det kreves mer av dem. De gir for mye når det ikke trengs og for lite når det trengs. Det første er verst.
De kan testes ved å sprøyte inn styringshormonet ACTH for å se om de gir noe mer. Kalles synacten-test. Jeg har tatt en slik og alt var "iorden". Likevel hadde jeg lave verdier om morgenen og litt høyere om kvelden og nok døgnmengde. Slik skal det ikke være og testen ble gjentatt med samme resultat en uke senere.
Det er omfattende kunnskap som skal til for å forstå alt dette. Den har ikke jeg, men jeg syns jeg bør vite nok til å forstå at den testen jeg tok ikke ga tilsrekkelig informasjon til å avgjøre om det var noe galt der.
Også jeg som er en sukker og karbo slave...
Har vel tenkt på det før, at jeg bør prøve en stund uten.
Skal også kjøpe hydrokortison krem.
Kroppen er komplisert, det merker man godt når den ikke fungerer.
Føler selv at kroppen er stresser med en gang det skjer noe, og så har jeg alt fettet rundt magen da :cry:
"Tør" nesten ikke si mere inne her, men fant Kråk....... ut om du hadde skade /lesjon i HJERNESTAMMA di? Hvis .. så ligger det overordna nervesystemet der som i høy grad virker inn på hjerterytma. Det er jo derfor det er så fortvila å prøve å finne hva som er symptom på stoffskiftet(direkte og/eller indirekte), og det som er skadebetinga hos oss som har skade i bl.a. hjernestamma.. VI er nødt til å ha flere tanker i hodet samtidig !
det med whiplash er også å tenke på, det som gunnda skriver om.
Tilbake til cortisol: det kan også være at behovet for cortisor økt i forhold til normalen pga en inflammasjonstilstand, slik som mb Crohns eller IBS eller cøliaki eller noefor eksempel andre autoimmune tilstander.
Hva sier de alternative som du har prøvd? De er ikke alltid så dumme.
Jeg trengte ikke ta det tilskuddet jeg tok lenger når jeg sluttet med gluten....
Sukker bruker opp masse cortisol.
(Og, de skriver på diverse forums at kroppen ikke klarer å kvitte seg med diverse bakterier som forårsaker diverse tilstander (det er mangeforums der ute om sånt, blant annet om sarcoidose og annet, hvor de tar langvarige antibiotikakurer for å bli kvitt diverse bakterier som gjemmer segi cellene) hvis man ikke kutter ut sukker og karbohydrater.)
nora
Vet at whiplashen kan spille inn, og det er jo det som forvirrer meg så veldig.
Har ikke funnet noen skade på hjernestammen.
Men jeg hadde en klar oppsving på energi i sommer under prøvebehandlingen.
Nå etter å ha vært uten levaxin i snart to måneder er jeg slapp, føler meg syk er ofte varm, har hjertebank og indre uro.
Og selv med en skade så må jo annet også sjekkes ut. Særlig det at det har gått så gradvis nedover meg får meg jo til å tenke at stoffskiftet ikke er helt som det skal.
Mine alternative behandlere har ikke sagt så mye om stoffskiftet. En sa det lå i grenseland...
Da er det vel bare å prøve seg fram....
Jeg går ut ifra at du også har prøvd B-12 (leser på meforumet at noen ikke klarer seg uten ukentlige b-12 sprøyter) , jern (noen der overlever på ukentlige jernsprøyter i rumpa) D-vitamin og slike ting. Noen melder ifra at alt av alternativt hjalp.
Men levaxin med tvilsomme prøver før behandling er også bra hvis det hjelper. Billig er det også.
Ja, må vel bare det. Har forsøkt b12 og kalsium tabletter.
Kanskje skulle jeg få i meg litt jern og få sjekket kortisolet også.
Så akkurat en spenende link om kortisol på
et me forum:
http://www.doktoronline.no/news/2008-01 ... ?s=fp.news
jeg har lest samme notis på en amerikansk netttside og selve originalen står her: http://jcem.endojournals.org/cgi/conten ... 007-1747v1 og artikkelen kommer på trykk i mars 08.
Hadde ikke helt tenkt til å kaste meg ut i flammehavet, men synes kanskje jeg har noe som er interessant å komme med.Sitat:
Opprinnelig skrevet av Trinelise
Når jeg var 16 ble jeg neseoperert på Rikshospitalet. Etter operasjonen lå jeg på ICU eller hva det heter og skulle komme meg etter narkosen. Jeg våknet opp av 6 sykepleiere som prøvde å ta livet av pulsmaskinen (som pep og pep og pep) som var koblet til meg.
Den viste den lave puls på 42 slag i minuttet. Og de lurte på om jeg var toppatlet (hehehe, I wish).
Jeg var da ikke diagnosert med hypo, men fikk hele tiden påminnelser om at jeg kanskje hadde struma. Men alle slags prøver ble tatt, og legen sa jeg ikke hadde noen problemer.
Jeg har hatt lav puls i stort sett hele livet... lavere puls om morgenen, og høyere ved "vanlig aktivitet". Jeg tror ikke at jeg har puls på 42 lenger :-) Men jeg vet at med behandling av hypoen, så har pulsen økt litt igjen.
Min far har hatt det samme opplegget med puls. Veldig lav gjennom hele livet. Nå har ikke han hypo diagnose, men har en del hjerte problemer etc...
Men for å komme tilbake til flammehavet: puls og temperatur er alltids litt lavere om morgenen, før man begynner å hoppe rundt...
Og tar man puls hos legen, så er det alltid hvilepuls.
Dere har vel da begge rett? Eller?
Synes det er litt trist at enkelte melder pass så fort det er litt diskusjon på gang...
Rett før jul tok jeg nye prøver, etter å h trappet ned og vært uten levaxin i to uker.
Disse var TSH 1,10
T4 12
T3 4,3
Før oppstart på prøvebehandling var prøvene mine:
Fri T4 16 (8-20)
TSH 1,48 (0,2-4,5)
Fritt T 3 5,7 (4-6)
B 12 527 (150-650)
Revmatoid Faktor 31
Kortisol 436
29.10 var prøvene;
fT4 20 (8-20)
fT3 5,7 (4,0-6,
TSH 0,03 (0,2-4,5)
anti-TPO negativ
prolaqctin 464 (102-496)
Tyder dette på at jeg faktisk har lavt stoffskifte, eller er det vanlig etter en prøvebehandling at kjertelen setter ned produskjonene før den kommer i gang igjen?
Jeg sliter fortsatt med hjertebank, noe jeg har gjort siden september.
Dere begynner sikkert å bli litt lei av meg nå, men synes dette er skikkelig vanskelig å skjønne noe av...
Hei Mohaienne
Tror nok du må regne med at det kan ta noen måneder før du vet helt sikkert om du trenger behandling. Husk at kjertelen din har fått "hvile" litt i den perioden du sto på levaxin. Hva ligger hvilepulsen din på? Det er jo mange ting utenom stoffskiftet som kan virke inn på pulsen. Ved jernmangelanemi vil du jo også ha hurtig puls, f.eks., pga at hjertet må slå raskere for å få nok oksygen ut i vevet.
:) OG: Vi er ikke lei deg!
En annen ting: Skal du utredes for revmatisme? Ved mange revmatiske sykdommer følger det uttalt tretthet
TSH er noe lav i forhold til den lave ft4 og ft3. Var den slik før?
Det kan ta en stund før alt kommer igang igjen, man regner vanligvis med at TSH tar opptil 6 uker å stabilisere seg (fordi kjertelen lager ft4 og ft3 etter TSH-nivået og alle tall kan hoppe opp og ned noen ganger).
Hvis man har hatt veldig lav TSH i halvannet år ssjeg å huske går kjertelen i dvale og det tar op til 8 mnd for den å våkne igjen.
Hvis du var bare ca. to uker uten levaxin er det for kort tid å si noe.
Hyperfølelsen kan henge igjen i noen måneder, har lest meldinger om dette problemet på thyroid.about.com forumet. Dette til tross for at en er hypo.
Du kan jo ha en til sykdom.
Med dine tall ville jeg vært trøtt også og hatt vondt overalt. Jeg husker at jeg ikke kunne strikke noe heller, for vondt.
Bittebitt: Jeg har ingen undersøkelser for revmatisme på gang. Må jo sitte på legen for den minste ting jeg skal og nå om dagen føler jeg at han ser på meg som en stor hypokonder....
Nora: Mener du også at etter å ha gått på Levaxin i 1/2 år at det tar 8 måneder for kjertelen å komme i gang igjen?
Jeg hadde helt fine prøver når jeg startet medisinering. Ble satt i gang på bakgrunn av symptomer.
Men har også en nakkesleng skade som kan forvirre en del.
Det som gjør at jeg heller mot stoffskifte er den totale mangelen på energi, stort søvnbehov og det at jeg gradvis har blitt dårligere og dårligere.
Opp til 8 mnd i det ekstreme tilfellet hvor man har hatt knuter i thyreoidea som har sendt ut hormon av seg selv slik at TSH er blitt 0 slik at resten av kjertelen har gått idvale og blitt liten og atrofisk.
Altså ikke for alle med en lav TSH nødvendigvis.
Men det kan hende at noen med lav TSH får slik effekt også, vi er så forskjellige.
Det er en av grunnene de ikke vil ha så lav TSH på oss. At det skal være litt liv igjen i kjertelen.
Men, TSH er ikke noe likt stoff hos oss, de fleste har isoformer som lages sammen med virksomt TSH som måles sammen med virksomt TSH. Så det er noen somhar lav-lav TSH men som er normale og friske. De finner alltid noen slike hvis de får tak i friske forsøkspersoner. De har kanskje renere TSH (mer aktivt TSH) som registreres som lav TSH. Står en del om det på nettet også. Så alle passer ikke inn i samme skjema(før gjorde man TRH-test på dem for å se om de hadde supprimert hypofyse eller ikke. Noen gjør det fremdeles. Og noen leger diagnostiserer lavt stoffskifte ved hjelp av TRH-test hos psersoner med normal TSH)
nora
Hva er en TRH test???
hei mohaienne
jeg tenker på indianere når jeg ser navnet ditt :)
Et levaxintilskudd vil gjøre at kjertelproduksjonen går ned. Men dette gjør også at kjertelen blir litt mindre, og dette må byges opp igjen når du slutter med tillegget.
For å greie det må kjertelen motta en høy TSH, og det blir den ikke før stoffskiftet er for lavt.
Det vil du nok lide under til kjertelen er bygget opp igjen. Og det går lang tid - særlig hvis TSH ikke blir særlig høy.
Og det bør du være obs på - i en slik setting som din, er TSH et riktig parameter å være obs på og sammenlikne med utviklingen på produksjonssektoren (fT4).
Nå skal man ikke foregripe begivenhetenes gang, men om ikke TSH kommer opp, kan en se på mer sjeldne status som sekundær/tertiær hypothyreose. Da er kjertelen orden, men styres feil.
Nå trenger du tolmodighet. Du får ikke vite noe særlig før om flere uker......
Jeg er en liten skap indianer, ugh, ugh...
Hva mener du med om TSH er riktig parameter?
Om jeg ikke kommer opp i stoffskiftete igjen er det da sikkert at jeg har sekundær hypo?
Og sist, men ikke minst, tror dere kjertelen kan bli ødelagt etter en prøveperiode på 8 måneder?
Ble plutselig veldig redd her for at jeg har gjort noe dumt (blitt avhengig av levaxin, uten egentlig å trenge det...)
Mener bare at TSH sin verdi kan gi viktige opplysninger om hvor kraftig kjertelen stimuleres. Det må jo en viss stimulering til.
Jeg har sett fremsatt påstander om at tilføring av Levaxin til en frisk kjertel gjorde at den sa takk for seg. Man vet jo likevel ikke om det er den direkte årsak og antok vel at den måtte ha en svakhet.
Fenomenet ble forklart med at hypotalamus "likte" Levaxin bedre enn eget hormon og skrudde derfor ned TSH og kjertelen fikk da ikke stimili til å produsere noe.
En forklaring jeg kjøper på den betingelsen at hypotalamus har høyere affinitet (som det sto) for Levaxin enn for eget hormon.
Så mener jeg oppriktig at det er for tidlig å bekymre seg mohaienne.
Ta i bruk fatalistiske ideer ?
Det som skjer det skjer jo gjerne enten man deltar eller ikke ?
Det er bare slik hos en del pasienter, at deres TSH ikke viser riktig. Det er fullt av dem på Internett. de er rimelig frustrerte over møtet med leger hvis legen bare ser på TSH.
Noen grunner:
Ca en tredel av oss har antistoffer mot hypofysen.
ca en fjerdedel av alle friske har adenomer i hypofysen. de finner dem ved tilfeldig autopsi av trafikkofre.
Mange har en blokkerende TRAS som er for lav til at den registreres på prøver. Brokken skrev det.
Hvis man har kadmium eller diverse andre tungmetaller i kroppen så stemmer ikke TSH lenger, les artikkelen med Woliner jeg postet her om dagen.
http://www.thyroid-info.com/articles/woliner.htm
nora
Skjønner at det er mye jeg ikke skjønner....
Får ta tiden til hjelp og se hva som skjer.
Jeg hadde jo en bedring på levaxin før jeg ble overdosert, så er jo også mulig at jeg faktisk trenger det.
Ja, nettopp.
Du er jo inne på noe, nemlig at du jo gikk til legen for "noe" - og fikk behandling.
Det finnes forbigående tilstander og det finnes andre tilstander kroppen kan rammes av som gir lave stoffskifteprøver.
Det kommer nok for en dag skal du se.
Jeg har vært mye frem og tilbake, med levaxin, men forsøker nå en periode uten.
Ser disse siste prøvene bra ut?
6 uker uten levaxin
Fri T4 18 (8-20)
TSH 3,18 (0,2-4,5)
Fritt T 3 5,1 (4-6)
4 uker uten levaxin:
Fri t4 11 (9-22)
TSH 1,6 (0,2-4,5)
Fritt T3 4,2 (2,3-5,7)
vel, det er veldig individuelt.
det er iallefall tydelig at kroppen din reagerer på å slutte på levaxin. jeg blir veldig redusert av t4 på 11, men samtidig er jo tsh`en din blitt bedre.
prøv en to tre uker til og ta nye prøver. synker det fortsatt ville jeg startet på levaxinen.
Takk for svar.
Jeg har vært super utslitt lenge nå, og er det fortsatt.
Har også en veldig uro i kroppen, en slags dirring i brystet, samt hard hjertebank. Er dette vanlig tro, når man har sluttet på levaxin?
Jeg vil tro at hjertebanken din og uroen er forenelig med at kroppen din nå jobber for og regulere stoffskiftet ditt uten hjelp av Levaxin.
Prøv å finne ut litt mer om hjertebanken din.
Du kan få hjertebank ved lav hvilepuls.
Du kan få hjertebank ved høy hvilepuls.
Du kan også få ujevn hjerterytme, altså at det hopper over et slag og galloperer for å ta det igjen.
Det er jo binyrene som styrer hjertefrekvensen og det gjøres på insigelser fra flere, bla.a thyroxin.
Jeg har grubla lenge på denne hjertbanken. Den er liksom tung.
Har hvilepuls på 55-60.
Tok salviatest av binyrene på Balder klinikken og de var visstnok i orden.
Testresultater er her:
8:00 14,9 (3,5-27,0 nmol/l)
12:00 11,1
16:00 7,1
22:00 1,6 (< 6,0 nmol/l)
S-Dhea Sulfat 5,1 (1,7-15).
Har også tatt EKG og den viste at alt var i orden :D
Det ser jo bra ut da, men det jeg mente var bare som en funksjonsforklaring.
Hvilepulsen er som en kan vente av en som trener litt.
Hvis du ikke gjør det kan den være for lav og vil sikkert komme seg etterhvert.
Trener du mye kan den være for høy.
Hjertebank er ikke farlig for et friskt hjerte. Det tåler mye mer enn det.
Bank oppstår når hjertefrekvensen er lavere enn den blodtilførsel kroppen trenger.
Da tvinges hjertet da til å ta "store slurker" i hvert pumpeslag.
Kroppens behov kan ved høyt stoffskifte bli så stort at hvilefrekvensområdet overstiges, og det frembringer også behov for store slurker.
Trener desverre ikke, det har jeg ikke energi til.
Mye stillesitting og ligging, så egentlig skulle en tro at hvilepulsen burde vært litt høyere, men, men for se hva legen sier.
Er vel ikke redd for hjertet, men litt irriterende med den lyden er det jo!
Hvilepuls intresserer ikke legene, det er for mange momenter som spiller inn.
Som du sier så burde den vært høyere og det er nok da bank ved lavt stoffskifte du har. Det går over etter en tid.
Enten fordi hjertet tilpasser seg, eller fordi stoffskiftet øker.
Skulle tippe det siste. Du er på vei over i eget thyroxin og det virker mye bedre.......