-
Sv: Januar 2010 diagnosen lavt stoffskifte.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Hansen
Jeg mener jo absolutt at en dose på 125 er for lav - iallfall for de fleste.
Men det vet du vel :)
Og en slik max Levaxindose er ikke noe man bare begynner på - ta det saaakte.
Så har jeg også lest at 5µg (1/4) Lio er det meste man bør ta om gangen.
Med hell om morgenen.
Jeg forstår det slik at omdannelsen fra T4 til T3 er et kontinuerlig prosjekt.
Det kommer nye T3 hvert sekund......(når det funker da...)
Et tillegg av Liothyronin varer bare noen timer. Derfor kan det best brukes der man har en svikt i den kontinuerlige leveransen – feks benyttes det med hell om morgenen av de som kan nyttiggjøre seg det.
Kjertlen doserer jo mest T3 om morgenen, så det er også et naturlig tidspunkt å innta dosen på.
Hvis man trenger flere doser, går min undring i retning av at T4-dosen er for lav, og bør vurderes.
Noen kan sikkert ha nytte av å øke denne – noen kan bare ikke ha høyere T4-dose fordi den gir symptomer, og de har jo ofte flere bordsettinger.
Håper du finner veien ut av dette.......
Takk for det :) Iflg fastlegen min har jeg sannsynligvis en enzymdefekt som gjør at T4 ikke omdannes til T3. Hvorfor hun på Balder sier jeg skal ta Lio på ettermiddagen og Levaxin om morgenen aner jeg ikke. Kanskje hun mener at kombinasjonen blir for mye for kroppen min? Som sagt, jeg er nokså forvirret....
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Herdis
Takk for det :) Iflg fastlegen min har jeg sannsynligvis en enzymdefekt som gjør at T4 ikke omdannes til T3. Hvorfor hun på Balder sier jeg skal ta Lio på ettermiddagen og Levaxin om morgenen aner jeg ikke. Kanskje hun mener at kombinasjonen blir for mye for kroppen min? Som sagt, jeg er nokså forvirret....
Det er merkelig. Siden t4 er et lagerhormon ville det gi mer mening å ta dét på kvelden i stedet for å ta t3 da? Jeg tror nok jeg hadde bedt om en utdyping av tanken bak den anbefalingen legen gir?
-
Jo, det kan være enzymdefekt.
Hva man legger i "defekt" kan være litt forskjellig.....
Er sansynligvis snakk om et leverenzym i de-jodinaseprosessen som omdanner fT4 til fT3. Dette vet man lite om, men man vet at det består av selen - så har legen testet deg for selen ?
Og det som er litt verre.....
Det består også av et av de mulige T2-variantene.
Så hvor får man det fra når man kun erstatter kjertelproduksjonen med T4 ?
Og enda verre ?
Soya kan hos enkelte blokkere for dannelsen av dette enzymet !
Og har legen din foreslått å knipe inn på Soyaspising ?
Jeg leser flere steder at De-jodinaseprosessen oppfattes som en tyggeprosess som først tygger av ett av jodatomene på T4, så ett på T3 (som så danner T2) OSV.
Jeg stiller meg foreløpig tvilende til at det er slik.
T2 produseres jo av kjertlen i de varianter som forekommer og gjør vel det de skal gjøre i kroppen ?
Man finner jo alle disse variantene i blodet, men vet ikke hvor gamle de er eller "hvem" som har laget dem. Det gir opphavs-spekulasjoner.
De-jodinaseprosessen er en fininnstillt prosess som omdanner T4 til T3 ved at det fjernes ETT meget bestemt jodatom. Et som sitter på en meget spesiell plass. Hvordan ett eneste enzym skal klare å plukke de andre jodatomene er jeg uforstående til.
Overbevis meg gjerne :)
Fenomenet kalles ofte Low T3-Syndrome, og du kan jo søke litt ?
Ordet syndrom betyr i legelig forstand tilstand - og tilstander har jo e årsak man (legene) ikke kan gjøre noe med.
Så......
At man velger det ordet, betyr vel bare at man ikke vet så mye om hva som årsaker dette.
Snart er det ikke en tilstand lenger - man kommer til å finne en årsak som det kan gjøres noe med.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Hansen
Er sansynligvis snakk om et leverenzym i de-jodinaseprosessen som omdanner fT4 til fT3. Dette vet man lite om, men man vet at det består av selen - så har legen testet deg for selen ?
Og det som er litt verre.....
Det består også av et av de mulige T2-variantene.
Så hvor får man det fra når man kun erstatter kjertelproduksjonen med T4 ?
Og enda verre ?
Soya kan hos enkelte blokkere for dannelsen av dette enzymet !
Og har legen din foreslått å knipe inn på Soyaspising ?
Jeg leser flere steder at De-jodinaseprosessen oppfattes som en tyggeprosess som først tygger av ett av jodatomene på T4, så ett på T3 (som så danner T2) OSV.
Jeg stiller meg foreløpig tvilende til at det er slik.
T2 produseres jo av kjertlen i de varianter som forekommer og gjør vel det de skal gjøre i kroppen ?
Man finner jo alle disse variantene i blodet, men vet ikke hvor gamle de er eller "hvem" som har laget dem. Det gir opphavs-spekulasjoner.
De-jodinaseprosessen er en fininnstillt prosess som omdanner T4 til T3 ved at det fjernes ETT meget bestemt jodatom. Et som sitter på en meget spesiell plass. Hvordan ett eneste enzym skal klare å plukke de andre jodatomene er jeg uforstående til.
Overbevis meg gjerne :)
Fenomenet kalles ofte Low T3-Syndrome, og du kan jo søke litt ?
Ordet syndrom betyr i legelig forstand tilstand - og tilstander har jo e årsak man (legene) ikke kan gjøre noe med.
Så......
At man velger det ordet, betyr vel bare at man ikke vet så mye om hva som årsaker dette.
Snart er det ikke en tilstand lenger - man kommer til å finne en årsak som det kan gjøres noe med.
Jeg er ikke testet for selen nei. Men har fått et blodprøveark tilsendt med det nå. Soya er jeg blitt oppfordret til å spise pga det høye kolesterolet mitt. Var forøvrig hos hjertespesialist i dag, og han sa at det høye kolesterolet skyldtes stoffskiftet, ikke livsstil. Og han burde vite det. Så hvorfor legen stresser med kostholdet, istedet for skikkelig behandling av stoffskiftet, er jo rart. Nei, nå må jeg finne en lege som kan få meg over på Erfa.
-
Jeg mener de tenker omtrent sånn :
(OBS! min versjon)
Vi doserer Levaxin til TSH er 1. Da er fritt T4 garantert korrekt, og da skal T3 også være korrekt, for de-jodinasen bare går og går.
Hvis man under denne forståelse, allikevel måler for lav fT3 - MÅ det jo bare være et enzymdefekt ! Det kan ikke være noe annet.
Ingen vits i å måle hverken T2 eller selen eller spre frykt om Soya.......
Vel, jeg vet jo ikke hva annet jeg skal komme til av konklusjoner.
Det KAN jo være så enkelt at Levaxindosen skal økes, på tross av at man vet at TSH vil bli for lav. Man vet at fritt T4 som oftest ikke blir forhøyet over den maksimale referansegrense, men likevel :TSH.......
Og hvis man forsøker en økt dose og den reflekterer en normal fT3 - da er det jo bare TSH som er "unormal" da ?
Og hva gjør vel det at et styringshormon som ikek har noen kjertel lenger å styre med er så lavt som man anbefaler til TyCa-pasienter ?
Og hva med hele T3-Low-Syndrom teorien ?
Bunner den i at man har opparbeidet seg et idiotisk forhold til TSH ?
-
Oy - en lege som anbefaler soya mot stoffskifteproblemer ?
Det er å be om problemer.
Hør på hjertelegen din - høyt kolesterol er fordi stoffskiftet er for lavt.
Mange hormoner og flere andre livsviktige prosesser i kroppen forbruker kolesterol.
Når stoffskiftet er lavt brukes det for lite og det hoper seg opp.
Dette peker jo i klar tekst på at Levaxindosen er for lav.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Herdis
Soya er jeg blitt oppfordret til å spise pga det høye kolesterolet mitt.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Hansen
Oy - en lege som anbefaler soya mot stoffskifteproblemer ?
Hva`?? Er det Balder-lægen der gør det? :?:
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Herdis
Er sansynligvis snakk om et leverenzym i de-jodinaseprosessen som omdanner fT4 til fT3.
Om det er et "leverenzym" ved jeg ikke, men det hedder (så vidt jeg husker) 5 'deiodinase og findes alle de steder i kroppen, hvor T4 omdannes til T3. Ikke kun i leveren og gudskelov for det, da vi ville være ilde stedt, hvis det kun var to "fabrikker" (lever og skjoldbruskkirtel) til så livsvigtigt et hormon som T3.
Som jeg skrev i Syg skjoldbruskkirtel = syge binyrer!:
Sitat:
Skjoldbruskkirtlen optager jod fra blodet, bearbejder og binder det til aminosyren
tyrosine og slutproduktet bliver thyroxin T4 og trijodthyronin T3 - thyreoideahormoner.
- Denne proces er afhængig af jod, zink, vitamin A, E, C og fuldt B-kompleks.
Det inaktive thyroxin T4 udgør 93% af skjoldbruskkirtlens samlet hormonproduktion mens kun 7% af det
aktive trijodthyronin T3 dannes her. Resten af T3 (om)dannes af blodets thyroxin T4 ("on location") inde i de
ilt-forbrugende celler i lever, nyrer, hjerne, muskler. Kun det aktive trijodthyronin T3 er biologisk virksom i kroppens celler.
Omdannelsen af det inaktive thyroxin T4 til det aktive T3 sker i lever, nyrer, hjerne, muskler og kræver enzymet 5 'deiodinase.
- Den korrekte enzymfunktion er afhængig af selenium og zink
Ca. 40% af det inaktive T4 omdannes til aktivt T3; det resterende ca. 60% T4 omdannes til det inaktive
reverse T3 (rT3 vil aldrig blive aktiveret), og til to
forstadier til T3:
T3 sulfate (T3S) og
triiodothyroacetic acid (T3AC). Naturens mening med T3S og T3AC er, at disse to "smelter sammen" til et fuldgyldigt trijodthyronin T3 i tarmkanalen, forudsat at der i tarmkanalen findes et enzym, der står for denne syntese. Denne proces kræver, at tarmen er velfungerende og indeholder en
sund mikroflora idet uden det rette enzym - ingen T3-syntese = T3-mangel.
Om det er enzymdefekt eller anden årsag (selen, zink?) til den mangelfulde omdannelse af T4 til T3 kan man vist ikke vide uden ret så avancerede tests. Men jeg har lidt svært ved at tro, at begge 5 'deiodinase enzymer (D1og D2) skulle være defekte på en gang (?). Der findes også et tredje 5 'deiodinase-enzym (D3), som netop deaktiverer T3-(om)dannelsen. For meget af det tredje enzym, på bekostning af de to første, ville også kunne medføre T3-mangel. Det er således en kompliceret sag og lægens forslag: "enzymdefekt" burde være begyndelsen på udredning, ikke afslutningen.
Problemet kan også gemme sig i mave-/tarmsystemet idet mindst 3/5 dele af kroppens samlet T3-syntese (før "distributionen" til cellerne) sker netop i tarmen. Er tarmens mikroflora for ringe ("dysbiosis"), kan denne proces ikke fuldføres effektivt nok og så har vi problemet....
Kære Herdis tro2 Måske kan et par tips i denne tråd være til lidt hjælp med at fremme T3-syntese i tarmene på længere sigt?
-
Det er jo to kilder til T3 ?
Du skriver ".....da vi ville være ilde stedt, hvis det kun var to "fabrikker" (lever og skjoldbruskkirtel) til så livsvigtigt et hormon som T3. "
Skjoldkjertlen leverer jo T3 direkte - den med langsiktige forsyning kommer jo fra de-jodinaseprosessen.
Skjoldkjertlens leveranse er døgnvariabel og har høyeste leveranse om morgenen, mens de-jodinasens T3 kommer fra omdannelse av T4.
Det er leveren som står for det meste av omdannelsen, men ikke alt. Flere av de indre organer er involvert, og hjernen lager visstnok sin egen T3.
Derfor er jo vårt T4 lager så viktig.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Hansen
Det er jo to kilder til T3?
Nej. Der er flere end to. Se mit forrige indlæg. :wink:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Hansen
Skjoldkjertlen leverer jo T3 direkte - den med langsiktige forsyning kommer jo fra de-jodinaseprosessen.
Jo, men kun 7% af kroppens samlede behov for T3 kommer fra skjoldbruskkirtlen. Resten af T3 (93%) bliver enten dannet eller (om)dannet i andre organer, muskler, tarme osv.
Sorry for afsporingen Herdis. Hilsen fra det svenske land svansk1
-
Vel, det er jo iallfall mulig å dele T3 forsyningen opp i to hovedtilbydere, og det er kjertlen og de-jodinasen.
Så foregår jo de-jodinasen ikke bare i leveren, men hoveddelen har man antatt at foregår der. Og jo, den foregår flere steder - det er godt kjent, men de-jodinaseprosessen er jo et samlebeggrep. Det er prosessen som er viktig, selv om det også er intressant hvor den foregår.
Jeg er helt nødt til å legge begrensninger på detaljer og ting som er mindre viktig for helheten når jeg forklarer, ellers får jeg ikke frem hovedbudskapet.
Det er jo ikke alltid så viktig hvor - men om, og hvordan ?
Og hvornår ?
Hvor mye som kommer fra kjertlen kan man også finne et variert tilbud på.
Det som vel er viktig for oss, er at det som kommer fra kjertlen ser ut til å forsyne oss kortsiktig, særlig om morgenen.
Jeg mener at slikt kan man lære av når man skal være sin egen kjertel.
-
Jeg har fått Erfa, men er redd legen vil trappe ned ift. lav TSH
Hei alle sammen!
I går hadde jeg på ny en telefonsamtale med legen på Balder. Hun hadde fått prøvesvarene mine, og nå var FT4 13, FT3 5,7 og TSH 0,08. Jeg har jo etter hennes anbefalinger nylig gått ned fra 20 mg Liothyronin til 10. Også tar jeg 100 mg. Levaxin.
Her er det som kom ut av denne telefonsamtalen, og det er en del ting jeg stusser på.
Basert på den lave TSH, mente legen at jeg var overdosert, og burde trappe ned på Levaxin. Sitat legen; " Hvis TSH blir suprimert, vil skjoldbruskkjertelens egenproduksjon stoppe opp. Jeg har konferert med mine kollegaer, og TSH bør bli høyere".
Dette stusser jeg på. Da sykdommen ble oppdaget hadde jeg en TSH på 140 (!), og da var stoffskiftet mitt lavere enn 6 (vet ikke om de greide å måle det en gang). Da kan vel ikke min egenproduksjon være stort å skryte av?
Hun sa også at jeg muligens ikke følte med bra, fordi jeg var overdosert. Man kunne tippe over, og bli slapp og trøtt av det. Men FT4 er jo bare på 13. Hvordan kan jeg være overdosert? Da jeg gikk på 150 mg Levaxin, hadde jeg for en tid tilbake en TSH på 1,5 og FT4 på 17. Følte meg ikke bedre med den TSH`en heller. Skjønner ikke hvordan legen tenker i det hele tatt. Jeg har jo aldri følt meg bra.
Legen sier også at kostholdet også har mye å si for at jeg ikke føler meg bra. Jeg har forhøyet glukosenivå (fastende 6) og høyt kolesterol (6). Hun mener dette har noe med kosthold å gjøre, mens andre leger jeg har snakket med og det jeg har lest her inne, tyder på at det er stoffskiftet som er årsaken. Før dette var jeg både slank, og hadde fine verdier. Men legen vektlegger dette med kostholdet veldig. Så jeg går på diett nå.
Jeg hadde nylig også en forferdelig reaksjon med stress og utmattelse, noe som nok har sammenheng med binyrene mine. Jeg har levert spyttprøve og venter på resultat. Legen mente dog at kuren for dette med binyrer var meditering. Da jeg i dag spurte henne om kortison kunne hjelpe, sa legen følgende; " Det vil stresse binyrene dine ytterligere". Dette forstår jeg ikke, fordi jeg trodde at kortison tilføre binyrene sårt tiltrengt kortisol, som igjen roer stressnivået i kroppen? Er det jeg som er er helt på jordet?
Under denne telefonsamtalen ble jeg mer og mer fortvilet. Jeg har stått på stedet hvil med Levaxin i åtte måneder nå. Jeg klarfte til slutt å få legen med på å prøve ERFA Thyroid. Det er jeg veldig glad for. Men, det finnes alltid et MEN for tiden....
Hun sa at jeg da skulle fortsette å gå på 100 mg Levaxin og så skulle jeg bytte ut mine 10 mg Liothyronin med tilsvarende i ERFA. Jeg ble litt skuffet av at jeg skulle gå på Levaxin som hovedmedisin, og så bare spe på med ERFA. Hun sa hun skulle regne litt på det, og sende meg en resept.
I dag mottok jeg denne resepten. På den står det noe helt annet. Det står 50 mg. Levaxin morgen og 60 mg. Erfa (30 mg morgen og 30 mg kveld). Jeg skal altså halvere Levaxinforbruket mitt. Men hva betyr 60 mg ERFA?
Jeg har prøvd å lete litt for å finne ut av det, men jeg skjønner ikke bæret av dette, hverken hvor mange mg. Erfa tilsvarer i mg. med Levaxin eller mg. med Liothyronin, eller hva grain er i forhold til mg.
Jeg spør derfor dere på dette forumet, fordi jeg ikke helt stoler på om denne doseringen tilsvarer den jeg har nå. Legen ville jo trappe ned, og det ønsker ikke jeg. Derfor må jeg forsikre meg om at det ikke er det hun har gjort. Så altså, kan noen si meg om 100 mg. Levaxin og 10 mg. Liothyronin, tilsvarer 50 mg. Levaxin og 60 mg. ERFA?
Videre må dere gjerne kommentere resten av denne telefonsamtalen, for jeg er en person som liker å høre fra flere hold.
Jeg har seriøst dyskalkuli, så jeg må ikke få for avanserte forklaringer :D
Men, jeg har fått Erfa da :D
Klem hjerte1
-
Sv: Jeg har fått Erfa, men er redd legen vil trappe ned ift. lav TSH
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Herdis
Men, jeg har fått Erfa da :D
Klem hjerte1
Det har du, og nå er det jo du som putter tablettene inni munnen din dasmilja1
Med det mener jeg at fremover bestemmer du hva du tar, bare begrunn det med at du ikke orket mer og måtte prøve det du følte var rett.fanx:
Erfa 60mg er det samme som: T3 (liothyronin): 8 mcg og T4 (levaxin) 35mcg
Dette tilsvarer T3 dosen ganger 4 er 32 pluss 35mcg T4 blir totalt det samme som 77mcg levaxin (enkelt forklart) hvilket er ett grain Erfa.
Håper det var forståelig. vink11
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Det har du, og nå er det jo du som putter tablettene inni munnen din dasmilja1
Med det mener jeg at fremover bestemmer du hva du tar, bare begrunn det med at du ikke orket mer og måtte prøve det du følte var rett.fanx:
Hvis jeg har forstått rett nå så inneholder 60 mg erfa 35 mg levaxin. Når jeg plusser dette 50 levaxin blir det jo 85 mg levaxin. Også er det tilsvarende 8 mg T3 i erfa. Da står jeg igjen med en dose som tilsvarer 85 mg levaxin og 8 mg liothyronin. Har jeg rett? Jeg stod jo på 100 mg. Levaxin og 20 mg. Liothyronin i utgangspunktet. Jeg har nå kuttet ut 10 mg av liothyronin. Med denne nye erfa resepten går jeg jo ytterligere med med 15 mg. Levaxin og 2 mg liothyronin. Jeg vil IKKE ned.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Dette tilsvarer T3 dosen ganger 4 er 32 pluss 35mcg T4 blir totalt det samme som 77mcg levaxin (enkelt forklart) hvilket er ett grain Erfa.
Håper det var forståelig. vink11
Jeg leste ikke det siste du skrev. Hvorfor ganger du t3 dosen med 4?
-
Nå spørs det hvordan det går med dyskalkulien da :)
Helt klart at ikke du har noen egenproduksjon. Det kan du umulig ha med 140/6 !
TSH er ikke et stoffskiftehormon, og når kjertlen ikke har egenproduksjon har det ingen funksjon.
Og du har jo helt rett i ditt resonnemang ! Det undrer bare at leger kan tenke slik.
Høyt kolesterol er den direkte følge av at stofffskifte er for lavt !
Når det gjelder ERFA kan du bare glemme Grain - de opererer i milligram og det gjelder tabletten.
Levaxin sier ingeting om tablettvekten, men oppgir bare innholdet.
60mg ERFA betyr 35µgT4+8µgT3.
For mitt vedkommende ville dosen vært 120mgERFA+50µgLavaxin, men det må jo tilpasses din situasjon.
Og du er etter min mening selv den beste til å finne ut det.
Husk at T3 lages AV T4 - det er ikke omvendt. For å regulerer fritt T4 til en passende verdi har ERFA's T3 innhold ingen innvirkning.
Så trenger man litt mindre µgT4 når man bruker ERFA - den tas bedre opp i tarmen.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Herdis
Jeg leste ikke det siste du skrev. Hvorfor ganger du t3 dosen med 4?
Fordi det er en måte å lese dossering på som legene bruker. Ikke for at du behøver følge deres råd, men for at du skal forstå hva de snakker om. Før jeg begynte på Erfa brukte jeg 100mcg levaksin og 20mcg liothyronin. Dette tilsvarer 180 mcg levaksin for legene. Fordi de 20mcg med liothyronin regnes om til å tilsvare effekten av 80mcg levaksin.
Også er det som Hansen sier at Erfa absorberes bedre og derfor er det vanlig å starte med det som vil tilsvare 75 prosent av den syntetiske medisin dosen din. Derfra kan du jobbe deg opp.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Herdis
Legen sier også at kostholdet også har mye å si for at jeg ikke føler meg bra. Jeg har forhøyet glukosenivå (fastende 6) og høyt kolesterol (6). Hun mener dette har noe med kosthold å gjøre, mens andre leger jeg har snakket med og det jeg har lest her inne, tyder på at det er stoffskiftet som er årsaken. Før dette var jeg både slank, og hadde fine verdier. Men legen vektlegger dette med kostholdet veldig. Så jeg går på diett nå.
Jeg hadde nylig også en forferdelig reaksjon med stress og utmattelse, noe som nok har sammenheng med binyrene mine.
Hvad de færreste forestiller sig - er at en pludselig kostomlægning midt i "binyre-problemet" medfører yderligere stress for og belastning af binyrerne! Den reaktion du beskriver kunne meget vel stamme fra det "metabolsk-stress" over at der pludselig manglede kulhydrater i kosten, kroppen ellers var vant til før. Man må aldrig cutte hurtige kulhydrater fra dag til dag, men trappe ned over nogle dage og gradvis at erstatte de "nedtrappede" kulhydrater med proteiner.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
X10NE
Jeg føler også at det skyldes stoffskiftet. Jeg skulle kutte ut pasta, poteter, ris, sukker, brød, egg, melk, frukt og søtsaker hovedsakelig. Jeg kan heller ikke spise havregryn, bønner eller noen form for kål, pga sønnen min sin kronisk vonde mage. Så nå spiser jeg kylling, fisk, salat, grønnsaker og bær stort sett. Jeg spiser allikevel i tillegg små mengder fullkornsris og couscous, samt frukt, ellers hadde jeg ikke klart det. Dette er visst en anti innflammatorisk diett.
Jeg er enig i "pasta, havregryn, ris, sukker, brød, mælk, bønner, sødesager". Kål-grøntsager og frugt kan godt undværres i en periode, men kylling og fisk som hovedproteinkilder er ikke tilstrækkelige + at man i længden kan komme til at brække sig over dem i den sidste ende... Jeg kan heller ikke forstå at æg skulle være forbudt. Jeg tør tage et væddemål på, at i bedste fald forbliver dit kolesterol på samme niveau som nu, men jeg er mere tilbøjelig til at forudse, at dette kosthold får dit kolesterol til at stige pga. manglende kostfedt.
En (rigtig) god ting ville være, hvis du kunne få fat i en
aminosyre-blanding af både de essentielle og de ikke-essentielle aminosyrer. 4-5 kapsler og 2-3 gram omega 3-6-9 til 3 daglige måltider ville gøre underværker for din næring under kostregimet + ville forbedre dit velbefindende og fjerne den sult, som hovedsageligt stammer fra proteinmangel. Tråden om aminosyrer findes
her og læs særlig mit svar til Kevlin i indlæg #32
Desuden er den foreslåede kosthold (i sig selv) en delvis belastning for dine binyrer. Fedtfattig (og low-kalorie-) kost er simpelthen en "binyredræber", så er det sagt! Skulle kostholdet modsvare de behov for trivsel binyrerne har, ville jeg foretage følgende justeringer, hvis jeg var i samme situation:
- beholde kartofler - kogte med skræl til varm eller kold mad, eller råstegte i kokosolie
- spise æg, 2-3 om dagen let rørt, blødkogt eller hårdkogt (ikke spejlæg)
- spise kød, kogt eller grillet (div. kødpølser undtaget)
- bruge ægte mejerismør og fuldfed fløde i maden
- salt er meget vigtig IKKE at skære ned på (for lidt salt skader binyrerne)
- bruge masser af linser i maden - masser proteiner (aminosyrer) kogte i varm mad eller i salater (linser er IKKE det samme som bønner).
- 2-3 gram C-vitamin fordelt over dagen (binyrerne kan IKKE trives uden)
Det basale, biologiske energi- og næringsbehov bør dækkes fra flere næringsstofskilder i rækkefølgen: proteiner, fedtstoffer, kulhydrater og bør udgøre som minimum, ved almindelig aktivitet (div. træning ikke medregnet) omtrent 150 kJ/kg pr. døgn. 1 kJ = 0,239 kcal giver et biologisk behov på 2151 kcal/døgn ved 60 kg normal kropsvægt/kropsbygning/højde. (Ved overvægt passer kroppens energibehov til den "ideelle" kropsvægt/BMI i forhold til højden.)
Hvis rækkefølgen i, hvad bør spises mest og mindst (1. proteiner, 2. fedtstoffer, 3. kulhydrater) overholdes nogenlunde, vil man trives bedre psykisk og fysisk fordi det tilgodeser bl.a. binyrernes (ufravigelige) betingelser for trivsel. Sult og blodsukkerfald vil blive en saga blot.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Herdis
Videre må dere gjerne kommentere resten av denne telefonsamtalen, for jeg er en person som liker å høre fra flere hold.
Resten orker jeg bare ikke kommentere, Herdis gok1 Det gør jeg ikke, fordi det meste af dit refereat af hvad lægen sagde, kunne man lige så godt komme til en fastlæge for at høre "gratis".... Udover (forkerte) kostanvisninger, er der intet (siger/skriver: i-n-t-e-t) som bare ligner en helhedsmedicinsk vinkel i lægens holdning til din case. Deres TSH-vildfarelse gør det 100% af med alt, som kunne ligne helhedsmedicin, så hvorfor hævder denne klinik at være "helhedsmedicinsk" er mig en gåde!
Lige som man ikke kan være "lidt gravid" eller "lidt død", kan man heller ikke være "lidt helhedsmedicinsk".
Enten er man det 100%, eller er man det slet ikke. opgiv1
-
Erfa i hus - så var det overgangen da!
Hei og hå alle sammen!
Da har jeg fått Erfa i hus :D Hurra! Jeg håper virkelig at ERFA vil hjelpe meg mot et noelunde liv. For øyeblikket er jeg helt på jordet. Samtidig føler jeg meg alene, jeg stoler ikke på legen som skal guide meg gjennom dette og jeg har tusen spørsmål.
Jeg hadde en bedre periode da jeg startet på Liothyronin i tilegg til Levaxin (som ikke har hjulpet i det hele tatt). Jeg stod da på Levaxin 100 mg og Liothyronon 20 mg. Det var helt fantastisk å få hodet sitt tilbake igjen! Desverre ble lykken kortvarig, da det hele endte i ett gigantisk stressanfall. Hva dette skyldes, vites ikke. Jeg venter fortsatt på binyresvar.
Jeg måtte på bakgrunn av dette kutte ned til 10 mg Liothyronin. Da kom alle symptomene tilbake igjen, spesiellt de mentale....
Så nå har jeg altså fått Erfa av legen på Balder. Hun mener jeg er overdosert på bakgrunn av en TSH på 0,18, FT4 på 13 og FT3 PÅ 6,2. Hun ønsker egentlig at jeg skal trappe ned. Skrekk og gru.
Hun har nå foreslått å bytte ut mine 100 mg Levaxin og 10 mg Liothyronin (20 mg var det som funket), med 50 mg. Levaxin og 60 mg. Erfa. Legen er temmelig TSH-fiksert, så jeg stoler ikke helt på hennes vurdering her.
Så nå har jeg en del spørsmål;
Den nye doseringen utgjør mindre enn den jeg står på nå. Ut i fra det jeg har fått opplyst her tilsvarer 50 mg levaxin og 60 mg erfa noen sånt som 85 mg levaxin og 8 mg liothyroin. Er det vanlig praksis å redusere? Eller kan det være hun sniktrapper meg ned nå?
Jeg er satt opp på levaxin i kombinasjon med erfa. Er dette vanlig? Hadde det vært mulig ønsker jeg å kvitte meg totalt med levaxin, da den ikke har gitt meg annet enn elendighet. Kunne jeg ha byttet ut de 50 mg. med levaxin med en tilsvarende dose erfa?
Legen sier jeg kan gå rett over på den oppsatte dosen. Ingen opptrapping eller forsiktig overgang er nødvendig. Stemmer dette? Livredd for å gå på nok en smell ja!
Hva er vanlig dose med Erfa hvis man bare går på det? Vet jo det er individuellt, men sånn cirka?
Hvor lang tid erfarer dere at det tar før man merker forskjell ved medisinbytte til Erfa? Nok individuellt dette også.
Håper noen kan svare meg på noen av disse spørsmålene. Jeg sliter veldig med å stole på det legen på Balder sier nå, siden hun vil trappe meg ned når jeg er såpass dårlig og FT4 bare er på 13.
Jeg livredd for å bli verre enn det jeg er nå. Jeg har en baby som er syk og har vært innlagt på sykehuset, så jeg kan virkelig ikke bli verre. Samtidig er jeg nødt for å bli bedre.
Jeg har virkelig lyst å prøve ERFA nå, men merker jeg vegrer meg litt for oppstart siden jeg ikke føler jeg har en kompetent nok lege. Brent barn skyr ilden....Det er litt sånn at man vet hva man har og ikke hva man får. Og når man ikke har noe å gå på, blir det vanskelig å tenke seg livet hvis man blir enda verre. Men slik formen min er nå, kan jeg ikke utsette dette medisinbytte så mye lengre heller. Har forgjeves prøvd å skaffe meg en annen lege, uten hell.
Del gjerne deres erfaringer med ERFA :D Kanskje er det ikke noe å være redd for. Kanskje får jeg et nytt liv? :D
-
Sv: Erfa i hus - så var det overgangen da!
Vel - jeg syns jo at du bør følge din teft der jeg da Herdis.
Fordi jeg syns den er bra.
Hva jeg ville gjort er en helt annen sak. (jeg ville kastet Levaxinboksen og gått rett på 2G ERFA. Det er mindre enn du hadde, og helt sikekrt for lite i lengden, men du må ta jobben på nytt igjen med å finne en dose likevel)
Jeg merket overgangen (til Armour) med en gang, men hva merket jeg ?
Det aller første tror jeg rett og slett var at jeg sluttet med Levaxin. Jeg har forsøk å blande inn 25µg et par ganger, men jeg får tendenser til de symptomene jeg gikk med i 16år, så jeg kutter etter noen uker. Det går rett og slett ikke.
Så fikk jeg en downperiode, vesentlig fordi jeg ikke turte å øke fort nok.
Jo - skremselspropagandaen virket, den gangen !
En som har gått på lite stoffskiftehormoner lenge skal ikke være redd for å dosere litt for mye en periode. Jeg tror faktisk at det er bra jeg !
Lykke til med nytt liv Herdis !
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Hansen
Vel - jeg syns jo at du bør følge din teft der jeg da Herdis.
Fordi jeg syns den er bra.
Hva jeg ville gjort er en helt annen sak. (jeg ville kastet Levaxinboksen og gått rett på 2G ERFA. Det er mindre enn du hadde, og helt sikekrt for lite i lengden, men du må ta jobben på nytt igjen med å finne en dose likevel)
Jeg merket overgangen (til Armour) med en gang, men hva merket jeg ?
Det aller første tror jeg rett og slett var at jeg sluttet med Levaxin. Jeg har forsøk å blande inn 25µg et par ganger, men jeg får tendenser til de symptomene jeg gikk med i 16år, så jeg kutter etter noen uker. Det går rett og slett ikke.
Så fikk jeg en downperiode, vesentlig fordi jeg ikke turte å øke fort nok.
Jo - skremselspropagandaen virket, den gangen !
En som har gått på lite stoffskiftehormoner lenge skal ikke være redd for å dosere litt for mye en periode. Jeg tror faktisk at det er bra jeg !
Lykke til med nytt liv Herdis !
Tusen takk for det Hansen :D Et nytt liv hadde gjort seg nå :D
Men kan du oversette hva 2G Erfa er? Jeg snakker ikke "grain" smilnej1
Og kan du si noe om dette med hvor ofte det er fornuftig å øke? Jeg eier ikke tolmodighet :D
Og ja, jeg føler også at Levaxin er en stor synder i hvordan jeg har det nå. Følte meg verre i det øyeblikk jeg begynnte på den medisinen. Og jeg hadde ved oppstart TSH på 140 og knapt målbart FT4. Formen min er verre i dag, til tross for åtte måneder på denne vidundermedisinen....
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Herdis
Og kan du si noe om dette med hvor ofte det er fornuftig å øke? Jeg eier ikke tolmodighet :D
Tillykke med det nye håb, Herdis. Medicinen alene gør det ikke. Ikke hvis den ikke får tid til at arbejde sig ind på en effekt på kroppens præmisser. Du bliver nødt til at lære tålmodighed og give medicinen plads til at virke. At forcere kan ende med et ordentligt smell i binyrerne. Ingen grund til at lære det på den hårde måde og det bedste er at finde balancen mellem "for langsomt" og "for hurtigt". Lad ikke utålmodigheden bestemme. Først og fremmest må du "lære at leve med" det faste tillæg af T3 i Thyroid og lære ikke at frygte overdosering ved hvert tegn på kroppens (ny) reaktion på T3 (og T1, T2 og calcitonin) dvs. det som den måtte lære at klare sig uden før.
Mange har allerede beskrevet deres debut med Thyroid i dette forum og selv om du har travlt med at komme i gang, kan det betale sig tifold at læse først om andres erfaringer her. xx9
-
Ahh - ikke gammel nok til Grain da ?
Og jeg er for gammel til å huske på at ERFA ikke bruker Grain !
Jeg mener 125mg ERFA - det er omtrent 2Grain det :)
Det som er fornuftig, er å øke så fort som kroppen tillater.
Og det er jo ikke så godt å si da.....
Det har jo ledet til den rene sneglefart, men tåler man å holde ut en dag eller to med milde høydosesymptomer vil du klare dette fort.
Jeg ville nok likevel startet med 125 og sett det an en uke eller helst litt mer.
Øk med 30mg etter to uker og etter ytterligere 2uker 30 til.
Da bør du ha bokser med både 125mg og 60mg styrke - så legger du på en halv 60 hver annen uke. Men det er vel det aller hurtigste du kan håpe på.
Og man vet jo ikke hvor du stopper !
125+60 kan være for mye, men du kan også måtte legge på en hel 60 til - altså til 2x125. Time will show.......
-
Hej x1one
Jeg vil bare sige tillykke med, at du har fået Erfa xx8
Det kommer til at gå fint, skal du se - på den ene eller anden måde. Nu har du et andet udgangspunkt, og når du får lidt flere kræfter, finder du vejen derfra.
Lykke til!
Måske kan du bruge noget fra mine erfaringer med skiftet - jeg gjorde som beskrevet her i #56
https://www.stofskifteforum.dk/showt...8787#post88787
.... og så er det i første indlæg i denne tråd https://www.stofskifteforum.dk/showt...verlege+Louise at man finder et svar fra en overlæge på OUS Aker om, hvordan tsh reagerer på thyroid medicin. Selv over for en alternativt tænkende læge kan den være guld værd, tror jeg
vink11 Nielsigne
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Herdis
Så nå har jeg altså fått Erfa av legen på Balder. Hun mener jeg er overdosert på bakgrunn av en TSH på 0,18, FT4 på 13 og FT3 PÅ 6,2. Hun ønsker egentlig at jeg skal trappe ned. Skrekk og gru.
Hun har nå foreslått å bytte ut mine 100 mg Levaxin og 10 mg Liothyronin (20 mg var det som funket), med 50 mg. Levaxin og 60 mg. Erfa. Legen er temmelig TSH-fiksert, så jeg stoler ikke helt på hennes vurdering her.
Så nå har jeg en del spørsmål;
Den nye doseringen utgjør mindre enn den jeg står på nå. Ut i fra det jeg har fått opplyst her tilsvarer 50 mg levaxin og 60 mg erfa noen sånt som 85 mg levaxin og 8 mg liothyroin. Er det vanlig praksis å redusere? Eller kan det være hun sniktrapper meg ned nå?
Balder er TSH fikserte. Og jeg mistenker at fordi de ikke kan ta inn over seg at TSH vil bli mindre enn null, enten du går på Liothyronin eller ERFA, så tror jeg at mange av deres hypopasienter går rundt og er underdoserte. Og det er ille.
Det de sier på Balder om TSH er jo fullstendig på tvers av det de sier på Thyreoideaklinikken på Aker:
Sitat:
Hei
Vi pleier å anbefale at Levaxin justeres slik at TSH ligger mellom 0,5 og 1,5. og at FT4 blir lligende i øvre halvdel av referanseområde. OBS: referanseområdet for stoffskiftehormonene varierer for de ulike laboratoriemetoder.
Armour inneholder både T4 og T3 . T3 har kort halveringstid i blod og gir en topp i stoffskiftet ca 1 1/2 time etter tablettinntak. Hypofysen som lager TSH "måler" konsentrasjonen av FT3 og FT4 i blod. Når det er topper i stoffskiftet vil hypofysen nedregulere sin TSH-produksjon. Pasietenter som bruker Armour har derfor ofte ikke målbart TSH: TSH blir derfor ikke noe brukbart mål på om dosen Armour er riktig . Pasienter som bruker Armour må få målt fritt T4 og Fritt T3. Legen må passe på at verdiene for FT4 og FT3 ligger under øvre normale referansegrense. Hvis pasienten får for mye Armour kan det føre til hjertebank, uro og varmeintoleranse.
Vennlig hilsen Louise Koren Dahll overlege , thyreoideapoliklinikken . OUS Aker.
Så jeg ville ikke gått ned på dose, om du var komfortabel på den du hadde på levaxin/liothyronin. Vær også obs på hyposymptomer. Mange trenger litt høyere dose når de går på ERFA enn på syntetisk, spør meg ikke hvorfor.
Jeg bruker nå en miks av levaxin og ERFA. Jeg brukte i går 185 mg ERFA og 25 micgr levaxin, i dag bruker jeg 155 mg ERFA og 50 micgr levaxin. Jeg tror jeg reagerer litt på for høy FT3, derfor blander jeg inn levaxin. Og mange har det bedre med den miksen. Derfor var jeg villig til å teste det ut. Så det kan jo være verd å prøve ut. Men om du er negativ til levaxin nå, ville jeg bare gått på ERFA: Det er først nå de siste ukene jeg har lagt til levaxin. Jeg har gått på thyroidmedisin i ett og et halvt år.
Jeg merket forskjell i løpet av noen dager på thyroid. Jeg ville ikke vært redd for å starte på thyroid! Kan det bli verre enn nå for deg da? Alle vi som har prøvd thyroid har blitt bedre etter oppstart.
Det som kan skje, fordi du sannsynligvis har en binyreproblematikk, er at du ikke kan nå optimal dose før binyrene har vært i behandling en stund. men du vil alikevel, tror jeg, få en bedring ved start på thyroid.
Lykke til, håper at alt begynner å gå rett vei nå! kram1
-
Vigdis har nevnt det, men jeg håper du snart får svar på spyttprøveve dine(Aker- Scanlab?), for det har vesentlig betydning, da T3 sliter på kortisolet. Så-- du kan evnt. bli verre, men den har du vel ""gjort unna"" med Liothyr....
Når du nå begynner, ville jeg smurt med hydrokorisomkrem for sikkerhets skyld...slik at du ikke blir enda verre.....
Det vil forundre meg om kortisolet/binyrene dine er friske!!
Jeg kjenner igjen så mye fra megselv i det du har fortalt tidligere.
Riktig god bedring, håper jeg virkelig, og lykke til!!
-
Hei alle sammen!
Tusen takk for mange og gode svar.
Jeg har i dag vært i kontakt med legen på Balder, fordi jeg ikke ønsker å starte på Erfa før jeg fikk svar på spyttprøvene mine fra Aker.
kl. 08.00 var det 6,2
kl. 13.00 var det 1,7
kl. 17.00 var det 5
kl. 19 er jeg usikker på. Tror det var noe med 7?
Har bedt om en kopi tilsendt.
Ut i fra dette sa legen at jeg nok hadde trette binyrer. Prøvene mine er visstnok innenfor referansegrensene, men bare den om kvelden var det hun kalte for normal. Hun fastholder at kuren mot dette er stressmestring og noe hun kaller oppmerksomhetstrening. Ikke medikamenter altså....
Jeg har ikke peiling på binyrer, så kanskje disse prøvesvarene sier andre noe? Jeg skjønner jo at 1,7 er lavt, men kan som sagt ingenting om dette. Jeg lurer også på om enkelte av disse svarene muligens er litt feilaktig høye, på grunn av mitt blødende tannkjøtt, men de gir vel en pekepinn allikevel.
Videre må jeg få nevne dette med ERFA og Levaxin. Til tross for alt jeg har lest, hevder denne legen hardnakket at ALLE bruker Levaxin samtidig med Erfa. Mener hun virkelig at alle pasientene på Balder bruker denne kombinasjonen da? News to me.... Haha :D
Hun mener også at 100 mg Levaxin og 10 mg Liothyronin er nøyaktig samme dose som 50 mg Levaxin og 60 mg Erfa. Merkelige greier.
Håper noen kan svare meg angående binyrer ihvertfall. Bør jeg gå på medisiner for dette med de prøvesvarene? Jeg kommer meg jo ikke høyt nok opp i stoffskiftedose, pga at kroppen min krasjer. Det er jo typisk binyrer det hvis jeg forstår dere rett?
-
Duvet - leger tror det de vil (som alle oss andre.....)
Jeg er sikker på at flere, i den hensikt å beholde ERFA-resepten, forteller legen akkurat det de vet legen vil høre.
Slik er vi, og bør ikke komme busende på noen lege iallfall !
Jeg vet om mange som har kuttet Levaxindelen av dosen og bruker kun ERFA.
De bør stikke fingerern i jorda der på Balder snart, jofør jobedre.
Så er det også klart, at stoffskiftet er det som bestemmer i kroppen vår.
Er det lavt, så går prosesser saktere - og for all del : Binyrene er selvfølgelig ikke untatt !
Så er det vel sånn, at mange som er satt på Levaxin ikke oppnår noen bedret binyrefunksjon, og forøvrig heller ikke i sin temperatursyklus.
Men dette blir ikke omtalt, blir ikke forsøkt behandlet (kanskje med antidepresiva) og heller ikke undersøkt før pasienten har rykket i slipset flere ganger !
Og når resultatet foreligger blir det av-feidd uten tiltak ! (joda, jeg vet det ja)
Man har ikke forsøkt om Tyroide hormoner passer bedre for denne pasienten - og det passet bedre for meg da, iallfall.
Og dette er no mine egne erfaringer med systemet.
Så jeg ville forsøkt om ikke de Tyroide hormonene klarer å re-etablere en binyrefunksjon.
Det er ikke sikkert, men verd et forsøk ?
-
Jeg har akkurat selv (siden Februar) vært igjennom den samme runden som du har satt i gang med Herdis. Virker som vi er ganske like, både i forhold til dose tidligere, og hva fru Balderlege anbefaler. Bruker også oppmerksomhetstrening, og det funker mot stress og smerter i kroppen for meg. En bok som heter Stress, av Andries Kroese. Følger med cd til å høre på. Ble litt lattermild av hele greia i starten, men nå funker det som bare det.
Jeg ble faktisk dårligere og hadde en down periode i formen etter at jeg gikk over til Erfa kombinert med levaxin. Jeg tror grunnen til det var fordi Balder mente jeg var overdosert, og de ga meg lavere dose. Kombinasjon av Levaxin og Erfa fungerte heller ikke. Det som har fungert for meg er rådet som Hansen ga meg, stol på deg selv og egen kropp! Og det bestemte jeg meg for å gjøre, startet og dosere meg selv etter hvordan jeg følte meg. Så isteden for å gjøre som Balderlegen sa, og halvere dosen pga tsh på 0,01, så har jeg tredoblet erfa dosen og kuttet ut levaxinen. Og formen nå ca 3 måneder senere er mye bedre. Og formen er fortsatt stigende. Husker jeg syntes det var veldig skummelt i starten og gjøre motsatt av hva legen sa, men jeg bestemte meg for at jeg ønsker et liv nå, og ikke bare gå rundt å bare eksistere. Så det er greit for meg om noe av skremselspropagandaen til legene skal slå til, da har jeg ihvertfatt hatt det ok!
Ønsker deg lykke til!
-
Sterkt for meg å lese hva du skriver Damen !
Jeg har gjort det selv - bare for sent.......
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Damen
Jeg har akkurat selv (siden Februar) vært igjennom den samme runden som du har satt i gang med Xione. Virker som vi er ganske like, både i forhold til dose tidligere, og hva fru Balderlege anbefaler. Bruker også oppmerksomhetstrening, og det funker mot stress og smerter i kroppen for meg. En bok som heter Stress, av Andries Kroese. Følger med cd til å høre på. Ble litt lattermild av hele greia i starten, men nå funker det som bare det.
Quigong hjalp meg veldig med stressmestring. Det er noe med bevegelsene, mønstret i spenning/avspenning og pusten som hjalp meg. Men det tok nok 5-6 ganger før jeg kunne formene godt nok til å la meg "flyte med" og dermed få utbytte av det.
Disse videoene fra youtube med Larry Wong synes jeg er gode på grunnleggende former/teknikker. Og litt humoristiske også. Sett det sammen med rytmen til en rolig cd av Enya eller Vangelis også har man 10-15 min som fungerer bra.
http://www.youtube.com/results?searc...arry+wong&aq=f
Når man kan formene kan man "bygge på" med å spenne musklene på "utpustbevegelser"/bevegelser ut fra kroppen og å slappe av i musklene på inndragende bevegelser. Bevegelsene skal helst følge en rolig pusterytme for avstressing.
Yoga er også fint, men krever mer kroppskontroll for å få noe ut av det, synes jeg. Dermed blir terskelen høyere.
-
Hei
Jeg har vært hos min lege på Aker i dag.
Hun har litt annet synspunkt enn din lege.
Jeg har vært i samme situasjon som deg, gått på Levaxin 75pr dag +12,5 (4 ganger i uken ) samt 1/4 tablett av Levo. Fungerte veldig bra i 14 dager , men så er jeg ned i samme formen igjen . Og det merkes best på det psykiske som du nevner her.
Men jeg fikk også Thyroid i dag og skal få starte med dette alle skryter av.
Min lege anbefalte å stoppe helt med Levaxin og Leo , og kun bruke Thyroid.
Skal bli spennende å se om dette virker .
Hun visste like om man skulle gå uten Levaxin noen dager , før man starter med Thyroid.
Noen som har erfaring med dette her ?
-
Jeg har.
Jeg var så redd når jeg skulle bytte at jeg kuttet Levaxin i over en uke før jeg begynte med Armor (samme som ERFA)
Det vil jeg IKKE anbefale.
ERFA anbefaler at man går rett på 125mg og justerer etterhvert.
Det kan medføre at man får litt mye T3 de første ukene, men de fleste vil ikke merke dette. Noen gjør, og da kan de jo bare senke dosen i noen dager og fortsette planen, som vel er en dose rundt 125+60mg.
Levaxin har en halveringstid i kroppen på en uke. Det vil si at selv om du slutter med Levaxin, vil kroppen fremdeles ha halvparten i behold etter en uke.
Når du starter med ERFA vil T3-innholdet komme i tillegg til den T3 kroppen danner av Levaxinen. ERFA's T4 vil komme til nytte like gradvis som Levaxinen fases ut.
Fikk du ERFA av en lege på Aker ??
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Oppognedform
Hun visste like om man skulle gå uten Levaxin noen dager , før man starter med Thyroid.
Noen som har erfaring med dette her ?
Jeg skar min dosis (Euthyrox) ned fra 200 til 100 µ de sidste fire dage inden, jeg skiftede til thyoid. Ingen havde sagt, jeg skulle, og jeg aner ikke, om det har nogen som helst praktisk betydning. Men jeg forestiller mig nu alligevel, at jeg måske slap for at blive endnu mere varm, end jeg blev, da jeg så skiftede fra den ene dag til den anden.
Du kan evt. læse om det her:
https://www.stofskifteforum.dk/showt...8787#post88787 , jeg beskriver min måde i #12
Tillykke med at du fik Erfa - det er god medicin. Og godt ikke alle har lige tåbelige læger.
hjerte1 Nielsigne
-
Hei folkens :) Litt deppa her nå.... Det er altså så vanskelig å gjøre motsatt av det leger sier. Jeg feiget ut i dag da jeg skulle starte, og endte opp med å følge legens råd om 50 levaxin og 30x2 erfa. Så jeg startet med 50 levaxin og 30 erfa i morges. Etter halvannen time fikk jeg masse hjertebank og hard puls. Jeg kan vel ikke få overdoseringssymptomer på 30 mg? Den opprinnelige planen min var å ta bare 120 mg erfa og ingenting levaxin. Men da blir jo T4 inntaket mindre enn det jeg pleier (100 mg levaxin) og T3 høyere enn den pleier (10 mg lio). Og når jeg allerede reagerer på 30 mg.... Men kanskje forholdet mellom T4 og T3 Erfa er bedre, og jeg ikke reagerer sånn hvis jeg utelukker levaxin. Litt i villrede nå. Er jo bare å prøve, men jeg har hatt så mange skrekkelige opplevelser med reaksjoner. Hvis jeg reagerer på 30 mg erfa og 50 levaxin, tør jeg ikke tenke på hva 125 vil føre til. Eller?
-
Jeg kan ingenting om Erfa, men husk at det ikke er sikkert at du vil fortsette å reagere på samme måten når kroppen får vent seg til ting da.
Erfa er jo forskjellig fra komboen du har hatt gjennom at det også inneholder t2, t1 og calcitonin. Kanskje den ekstra tilførselen av ett av disse stoffene er det du kjenner?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Herdis
Hei folkens :) Litt deppa her nå.... Det er altså så vanskelig å gjøre motsatt av det leger sier. Jeg feiget ut i dag da jeg skulle starte, og endte opp med å følge legens råd om 50 levaxin og 30x2 erfa. Så jeg startet med 50 levaxin og 30 erfa i morges. Etter halvannen time fikk jeg masse hjertebank og hard puls. Jeg kan vel ikke få overdoseringssymptomer på 30 mg? Den opprinnelige planen min var å ta bare 120 mg erfa og ingenting levaxin. Men da blir jo T4 inntaket mindre enn det jeg pleier (100 mg levaxin) og T3 høyere enn den pleier (10 mg lio). Og når jeg allerede reagerer på 30 mg.... Men kanskje forholdet mellom T4 og T3 Erfa er bedre, og jeg ikke reagerer sånn hvis jeg utelukker levaxin. Litt i villrede nå. Er jo bare å prøve, men jeg har hatt så mange skrekkelige opplevelser med reaksjoner. Hvis jeg reagerer på 30 mg erfa og 50 levaxin, tør jeg ikke tenke på hva 125 vil føre til. Eller?
Jeg synes, hele skidtet er forbundet med en stor ensomhed. Hvis ikke, det var for forummet her, var jeg gået ned med flaget!
Men jeg tænker på, om ikke du måske skulle dele din dosis op i 2-3 portioner, så du når at mærke, hvad der sker? Det må man vel kunne gøre, uanset om man laver en kombinationsbehandling eller ren Erfa. Andre her har delt deres dosis op - efter råd fra Balder, så vidt jeg husker. Men lægerne på Balder er åbenbart ikke enige med sig selv - i noget?
Jeg synes, det må være superfristende at gå på ren Erfa. Men jeg forstår godt, du ikke synes, det er let at gå mod lægen!
Hvis du vælger at gøre det alligevel, kan du måske have glæde af at lave en glidende overgang? Jeg selv skiftede direkte over - efter anbefalinger fra forskellige herinde men også efter at have læst på Erfas hjemmeside.
hjerte1 Nielsigne
-
Vel, legen har jo instrukser fra Preparatets produsent og følger jo disse. Husker de ikke hva som står i boka slår de jo ofte opp og leser opp for pasienten hva som står der.
Om ERFA står det anbefalt å gå rett over på 125mg når man går fra en nogenlunde regulert Levaxindose.
Hvorfor Balder - av alle - gjør untak for dette når det gjelder ERFA vet jeg ikke. Det burde de vel gi en forklaring på ?
Herdis kan være følsom for virksomt T3, det er jo derfor noen har erfart at å stoppe helt opp med Levaxin i noen få dager før man starter med ERFA kan være med på å redusere T3 i overgangen.
Å dele dosen i førsten vil jo fordele T3 litt utover i tid, så man ikke får alt på en gang.
-
Hei!
Beklager folkens, men de binyresvarene stemte ikke helt. De er egentlig enda lavere. Jeg har nå fått tilsendt svarene, MED referansegrenser.
08.10 6,6 (12-22)
13.10 1,7 (5-9)
16.30 3,1 (3-7)
22.30 2,0 (1-3)
Jeg er utenfor grensa på 2 av prøvene og et hårsbredd fra å falle utenfor på den tredje. Den siste er normal.
Så et spørsmål vedrørende alternativ binyremedisin. Jeg har liten erfaring med å bestille medisiner fra nett, og er litt skeptisk til det. Kanskje noen kan overbevise meg? Ellers så ammer jeg, så jeg må være litt forsiktig med hva jeg putter i meg.
Jeg skal definitivt prøve stressmestring, men jeg føler på meg at jeg trenger medikamentell hjelp, i og med at binyrene mine ikke takler doseøkningene, som jeg sårt trenger for å få et noelunde fungerende liv.
Har noen forresten en link til pakningsvedlegget til Erfa?
Når det gjelder doseringen, har jeg nå bestemt meg. Det blir uten Levaxin. Jeg starter på 60 mg i noen dager, så 90 en stund, og deretter 120. Jeg MÅ ta det forsiktig. Høres det ut som en plan?
Og rådet om å dele dosen opp skal jeg følge. Det funket ihvertfall med Liothyronin.
Takk for gode råd :D
kram1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Herdis
Har noen forresten en link til pakningsvedlegget til Erfa?
Den finder du på forsiden, linket lige under Erfa-billedet. xx9
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Herdis
Så et spørsmål vedrørende alternativ binyremedisin. Jeg har liten erfaring med å bestille medisiner fra nett, og er litt skeptisk til det. Kanskje noen kan overbevise meg? Ellers så ammer jeg, så jeg må være litt forsiktig med hva jeg putter i meg.
Overbevise? smilnej1 Både som ammende og som ikke-ammende, er det ikke meningen at man skal gå med underskud af cortisol i kroppen. Og hvad angår "alternativ binyremedisin" er binyreekstrakter ikke mere "alternative" end Thyroid USP (f.eks. Erfa). Det har mennesker været behandlet med lige så længe som endokrinologi har eksisteret. Ikke værd at være skeptisk ved, ellers måtte man også være det ved Erfa. :mrgreen: