Sv: Greit at TSH er null/lavere enn null?
I normale fall, altså de som det skrives om i lærebøker, står det at TSH stiger mye når det bare blir litt færre stoffskiftehormoner i blodet.
Jeg gjorde flere fortvila forsøk på å slutte med Levaxin og hadde TSH på 160 før jeg ga meg.
Og legen regner nok i stor grad med at : slik er det......
Men det er det bare ikke - mange får ikke så store økninger i sin TSH - og noen ganger er det selve problemet. Det kalles da "sentrale problemer" - altså at kjertlens styringssentral ikke funker som den skal.
Og så finns det ikke noe imellom ?
Jeg mener, men kan vel fin tenke seg at det er en glidende overgang mellom sentrale forhold og normalitet.
Altså at noen som har TSH=3 egentlig har så lite stoffskiftehormoner at den burde vært 160 - eller iallfall mer enn 3.
Jeg syns man i alle slike tankerekker om slikt, kommer tilbake til at hvis legen bare hadde hørt på hva vi hadde fortalt, burde man skjønne at det dreide seg om et stoffskifteproblem.
Hei
Formen blir bedre og bedre. Hodet er på plass igjen. Energien er tilbake. Og jeg kan bli sint uten å føle meg som en geleklump etterpå. Nyser ikke lenger av melk og ser ut som meg selv igjen. Og var nylig på reise med hektisk program i flere dager uten å bli sliten i det hele tatt.
Har vært helt stiv i hele kroppen, men blir mykere og mykere. Fortsatt sitter det noe greier i nakken og noen fingre dovner om natta. Merker av og til et snev av den gamle gruff-følelsen, smerten bak brystbeinet og til venstre i tykktarmområdet. Men det mye svakere og det skjer ikke så ofte. Tror at fordøyelsessystemet ennå ikke er helt på plass, men det kommer seg.
Har oppdaget at det for meg er uhyre viktig å huske å spise dosen min hver dag. hvis ikke kommer den gamle følelsen raskt tilbake. Ifølge min lege er de fleste uten symptomer etter fire måneder, når de har fått justert seg til riktig dose. Jeg håper han har rett.
V
Så utrolig flott å høre Vår. Håper det samme vil skje med meg også om en stund. Akkurat nå unngår jeg så godt jeg kan seminarer og festkvelder. Kan holde ut for dagen/kvelden men da må jeg betale godt for det dagen etterpå. Skal ha dine erfaringer i mente når jeg synes det går trått. Takk for svar forresten:-)
Lykke til Berit, det som er så kjipt med denne sykdommen er at alt tar så lang tid. Men så lenge det er håp i enden av tunnelen er alt bra. Det finnes mange sykdommer som bare går motsatt vei. Det må være mye verre.
V
Sv: Praktiske spørsmål ved overgang til Thyroid
I dag har jeg forøvrig nådd bunnen av selvrespekt. Babyen min på 13 mnd våknet etter bare 40 min soving, pleier vanligvis å sove i 2-3 timer på dagen, og jeg ble helt knust over det. Var så innstilt på alenetid og få hvile. Knakk helt sammen foran babyen og brukte ca ett kvarter med hikstende gråt på å komme meg. De 40 min hun sov hadde jeg brukt til husarbeid og var helt desp etter mat og hvile... Heldigvis tok hun det pent å begynte å leke for seg selv. Men har alltid klart å holde "smilefjes" for barna så det var virkelig fælt, følte meg helt ute av kontroll og det er IKKE sånn jeg EGENTLIG er. Min Ft4 er på 11 om dagen, håper det er en "unnskyldning" for sånn oppførsel, og at jeg ikke har tørna helt.
Sv: Praktiske spørsmål ved overgang til Thyroid
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BeritM
I dag har jeg forøvrig nådd bunnen av selvrespekt. Babyen min på 13 mnd våknet etter bare 40 min soving, pleier vanligvis å sove i 2-3 timer på dagen, og jeg ble helt knust over det. Var så innstilt på alenetid og få hvile. Knakk helt sammen foran babyen og brukte ca ett kvarter med hikstende gråt på å komme meg. De 40 min hun sov hadde jeg brukt til husarbeid og var helt desp etter mat og hvile... Heldigvis tok hun det pent å begynte å leke for seg selv. Men har alltid klart å holde "smilefjes" for barna så det var virkelig fælt, følte meg helt ute av kontroll og det er IKKE sånn jeg EGENTLIG er. Min Ft4 er på 11 om dagen, håper det er en "unnskyldning" for sånn oppførsel, og at jeg ikke har tørna helt.
Kjenner meg igjen fra den babytiden ja. Mitt eneste råd er, sov med en gang ungen har sovnet. Sover baby'n lenger enn ventet, så rydd og gjør husarbeid da. Det gjorde jeg, og så fikk det heller bli som det ble med husarbeidet hvis baby'n våknet for tidlig. Håper du får opp verdiene, og at det gjør at formen din blir bedre.
Sv: Diagnosen lavt stoffskifte i januar 2010
Hei Berit,
Kjenner meg veldig godt igjen i din livssituasjon. Og ikke minst i din utålmodighet. Jeg hadde også en liten baby hjemme, da stoffskiftet tippet over og jeg ble syk. Og jeg har brukt tusenvis av kroner på:
balder-klinikken
vitaminer/kosttilskudd
homeopat
akupunktur
kiropraktor
osteopat
naprapat
legevakta
- og tre leger, før jeg fikk min nåværende som med en gang sa at jeg kom til å føle meg jælig helt til jeg fikk FT4 opp til 20. Det har vist seg å stemme - selv om jeg ennå ikke er helt uten symptomer. Men det jobber jeg med.
Jeg ville derfor ha gitt levaxin en sjanse før jeg skiftet medisin. Det er svært mange som lever uten symptomer på levaxin, selv om det ikke er så mange av dem på dette forumet.
Av alternativ behandling har jeg svært god erfaring med akupunktur og osteopati. Jeg er fortsatt avhengig av å knekke opp låsninger i kroppen en gang i måneden, men håper at det gir seg snart. Hvis du bor i oslo, kan jeg anbefale Klinikk for alle og akupunktur Morten Sørlie på Majorstua.
Ellers forsøk å trene. Qigong er helt fantastisk! Lykke til. Og husk dette er en treig sykdom, men det betyr ikke at du ikke blir bedre.
V
Sv: Brainfog bedre med Erfa?
Min egen erfaring er at brainfog ikke ble bedre da jeg gikk over til Tyroid.
Det var vel det eneste som ikke ble noe bedre.
Men andre kan ha andre erfaringer da.
Sv: Brainfog bedre med Erfa?
Min brainfog lettet da jeg også fikk hydrokortisonbehandling for binyrene.