Sv: Utredning binyrer / Flinke leger
Slenger meg på i tråden da jeg fått resultat av 4 x spytt-test jeg foretok hjemme, analysert av Scand-lab. Den viser lave kortisolverdier: (ref.omr. i parentes)
Morgen (basalt): 7,9 (12 - 22)
Formiddag: 2,5 (5 - 9)
Ettermiddag: 3,6 (3 - 7)
Kveld, ca 22.00: 0,6 (1 - 3)
Det ble målt høy ACTH i 2007 ser jeg på gamle prøvesvar; 14,3 (<10,2).
DHEA nivå er innenfor normalen. Mine stoffskifteprøver er s.k. "fine", de siste var:
TSH 0,84 (0,2-4,5)
FT3 4 (3,5-7,0)
FT4 14 (9-21)
Har aldri hatt TSH så lav før, den har i flere år vært mellomm 1 og 2. FT4 har holdt seg nokså stabil, mens FT3 har større variasjoner. RT3 var i okt -09 på
0,42 (0,14 - 0,54). Kolesterol ligger på mellom 6 og 7.
Albumin har vist verdi litt over ref.omr. i flere målinger.
Hva gjør jeg ? Be legen om behandling for binyrestøtte ? Jeg bruker ikke levaxin el tyroxin nå. Gjorde prøvebehandling på 25 mcg/dag i 5 uker i fjor vår, merket hverken virkning eller bi-virkning. Har alle symptomer på binyretrøtthet, samt veldig frossen og tørre slimhinner. Har vært gjennom en Sjøgrens-utredning som er ukonklusiv. Har hangla i flere år og blir stadig dårligere. Har vært hos to endokrinologer som ikke finner noe galt, sier de.
NAV vil stoppe ytelse da de "ikke finnes årsaksforklaring på nedsatt funksjonsevne, osv "
Hjelp. :shock:
Sv: Utredning binyrer / Flinke leger
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Tily
Slenger meg på i tråden da jeg fått resultat av 4 x spytt-test jeg foretok hjemme, analysert av Scand-lab. Den viser lave kortisolverdier: (ref.omr. i parentes)
Morgen (basalt): 7,9 (12 - 22)
Formiddag: 2,5 (5 - 9)
Ettermiddag: 3,6 (3 - 7)
Kveld, ca 22.00: 0,6 (1 - 3)
Det ble målt høy ACTH i 2007 ser jeg på gamle prøvesvar; 14,3 (<10,2).
DHEA nivå er innenfor normalen. Mine stoffskifteprøver er s.k. "fine", de siste var:
TSH 0,84 (0,2-4,5)
FT3 4 (3,5-7,0)
FT4 14 (9-21)
Har aldri hatt TSH så lav før, den har i flere år vært mellomm 1 og 2. FT4 har holdt seg nokså stabil, mens FT3 har større variasjoner. RT3 var i okt -09 på
0,42 (0,14 - 0,54). Kolesterol ligger på mellom 6 og 7.
Albumin har vist verdi litt over ref.omr. i flere målinger.
Hva gjør jeg ? Be legen om behandling for binyrestøtte ? Jeg bruker ikke levaxin el tyroxin nå. Gjorde prøvebehandling på 25 mcg/dag i 5 uker i fjor vår, merket hverken virkning eller bi-virkning. Har alle symptomer på binyretrøtthet, samt veldig frossen og tørre slimhinner. Har vært gjennom en Sjøgrens-utredning som er ukonklusiv. Har hangla i flere år og blir stadig dårligere. Har vært hos to endokrinologer som ikke finner noe galt, sier de.
NAV vil stoppe ytelse da de "ikke finnes årsaksforklaring på nedsatt funksjonsevne, osv "
Hjelp. :shock:
Klart du må følge det sporet der Tily !
Så er det forjævlig å høre at NAV jobber etter så firkanta regleverk !
Dette bør kunne gi deg en foreløpig diagnose.
Sv: Normale prøver - men mange symptomer
Jeg sender deg en PM angående binyrene dine--de trenger støtte, ja.
Vil ikke fastlegen din gi deg en prøveperiode på tyroksin?
Du har jo mulighet til å prøve selv..........!!!