Sv: Nylig diagnostisert lavt stoffskifte
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Det kan du tage ganske roligt...
"Pursuant to the DSHEA, the Food and Drug Administration (FDA) regulates dietary supplements as foods, and not as drugs. While pharmaceutical companies are required to obtain FDA approval proving the safety or effectiveness of their products prior to their entry into the market, dietary supplements, like food, do not need to be pre-approved by FDA before they can enter the market." Dvs. så længe det ikke er lægemidler men "kun" kosttilskud er der ingen krav om forlods FDA-godkendelse. Desuden ved jeg, at med alle de mange tusinde af produkter Nowfoods producerer, ville deres priser blive mangedoblet, hvis de søgte FDA-godkendelse for hvert produkt. Det koster nemlig en formue.
Den første er aminosyre Tyrosine og bedst til f.eks. vegetarer. Den anden er et kombinationspræparat, hvor L-Tyrosine indgår. Det er en vældig god kombination, ikke mindst til binyrerne med, MEN den indeholder Jod, som ikke alle syge af hypothyreose kan tåle. Altså dem med autoimmun thyreoideasygdom bør holde sig fra jodholdige tilskud.
Lige netop denne kombination findes også uden jod. Du kan læse mere i denne tråd:
https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=4515 xx4
Jeg kjøpte et calcium+ magnesium supplement fra dem, uten å vite mye om merket. Det er masse på iHerb. Men jeg har søkt litt rundt nå og det høres jo greit ut. Jeg har ikke fått noe beskjed om jod, men jeg har eller ikke påvist hashimoto's.
Jeg så ikke den hos homeopatbutikken jeg var i, men det ser jo virkelig interessant ut. :) Kanskje er den bare i Danmark?
Vegetarianer er jeg ikke. :)
Da har jeg fått beskjed om å gå opp til 100 mcg etter torsdagens prøver
TSH på 4.6 og fritt T4 på 17
Merkelig at TSH og t4 var så likt som det har vært før, jeg hadde jo 4.6 i jan og fått 17 som resultat før. kanskje har sykesøster surret eller så er kroppen min merkelig. :p Jeg får et brev av legen, men jeg vet ikke om resultatene står der. De pleier ikke det ihvertfall.
Sv: Ny på forumet med nylig diagnostisert lavt stoffskifte
Liten update.
Jeg var hos legen på tirsdag. Jeg fortalte om hvordan jeg ikke har blitt noe bedre på de månedene jeg har gått på levaxin. Hun sa at det kommer til å stabilisere seg til slutt. Håper det er sant.
Jeg spurte om binyretretthet og det begrepet hadde hun ikke hørt. Rart med det. Det er kanskje ikke det medisinske begrepet, men det burde vel være forståelig? Jeg fortalte om at jeg var på dette forumet hvor det var flere som hadde dette, og at det kunne være en link. Jeg har ikke så vidt jeg vet, blitt testet for noe sånt. Eller hva heter den testen?
Armour spurte jeg også om. Det navnet hadde hun ikke hørt om. Hun sa noe om hjerteflimmer. Og at siden det er så mange som har sykdommen kan det være noen som opplever diverse ting som hjelper. Vet ikke om hun kommer til å undersøke armour nermere nå, etter jeg fortalte det men det håper jeg!
Sykemelding fikk jeg også. Jeg fortalte at jeg tok 10sp( 33%) og jobbet 1 gang 8.5 timer i uka. Jeg trodde jeg kvalifiserte for tidsbegrenset uførestønad eller hva det heter nå, men det var hun ikke enig i. Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor. Har man så mye mindre rettigheter når man er student? Jeg taper jo innmari mye tid å penger på dette. Jeg måtte melde meg av mine tre eksamener før jul, og har bare tatt exphil i år. Jeg har fått sykemelding som kan unngås med tilrettelegging og dette er jeg glad for! Tilretteleggingen er at jeg heller jobber to kortere dager enn en lang dag. Ringte sjefen og han sa han ville ha meg i jobb, så vi skal møtes neste uke å snakke om det. Jeg vil jo gjerne ikke "falle ut"
OK, nå skal jeg slutte å bable.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
HildeM
OK, nå skal jeg slutte å bable.
Du skal bare blive ved med at bable, Hilde tro2 Hvor skal man bable hvis ikke her. Når det er sagt, da er jeg nødt til at sige, at du kommer ikke udenom at skulle finde en bedre læge, hvis du ikke skal tabe helt eller delvis dit studie på gulvet. Hende du har nu er lige så ukyndig (ser det ud til) som de fleste andre skolemedicinere vi hører om på dette forum. Man er nødt til at lede til man finder en med forstand på hypothyreose-komplekset. tro2
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Du skal bare blive ved med at bable, Hilde tro2 Hvor skal man bable hvis ikke her. Når det er sagt, da er jeg nødt til at sige, at du kommer ikke udenom at skulle finde en bedre læge, hvis du ikke skal tabe helt eller delvis dit studie på gulvet. Hende du har nu er lige så ukyndig (ser det ud til) som de fleste andre skolemedicinere vi hører om på dette forum. Man er nødt til at lede til man finder en med forstand på hypothyreose-komplekset. tro2
Takk skal du ha, Anisa. Da får jeg bare fortsette å bable når jeg føler for det.
Jeg har aldri hatt en annen lege annet enn da jeg var liten. Grandtanten min, som hadde struma og nå går på levaxin, har vært hos en indremedisiner her i nærheten så kanskje er det noe jeg kan prøve. Da jeg først fikk diagnosen, sa legen at jeg ikke trengte å gå til noen spesialist.
At binyrer "ikke har noe med saken å gjøre" kan vel bli motbevist? Jeg synes det også var rart at det "ikke var noen vits i" å ta flere anti-TPO prøver.
Hvis ingen som er mer kyndige enn meg når det gjelder trygd i norge(skal ikke mye til) popper inn i denne tråden, kanske kan jeg lage en tråd i det forumet.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
HildeM
Grandtanten min, som hadde struma og nå går på levaxin, har vært hos en indremedisiner her i nærheten så kanskje er det noe jeg kan prøve.
Det er en rrrrrigtig god idè, HildeM. xx7 Bare stå på, fordi det er vigtigt! kys1
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
HildeM
Hvis ingen som er mer kyndige enn meg når det gjelder trygd i norge (skal ikke mye til) popper inn i denne tråden, kanske kan jeg lage en tråd i det forumet.
Du kan prøve se i forummet Om arbeid, trygd og sånt, om der findes noget du kan bruge, eller kan du koble dig til på en tråd, eller poste en ny. xx9
Selv min mor prøvde å pushe på det, hadde vært interessant å få en second opinion. Det er også viktig for meg å føle meg hørt.
Kommer ikke over det med armour og binyrene.
Lagde meg en fin liten tråd i trygdeforumet, så håper noen vet noe. :)
Fikk svar på blodprøver i dag.
T4-18
TSH-0,8
.......men jeg merker ikke en tøddel forskjell. :(
Du kan jo være av de som skal enda høyere HildeM ?
Vet ikke før du forsøker - og har du kommet deg over på Thyroid da ?
Høyere i hva? Dose?
Nei, jeg går på levaxin, for å få noe annet må jeg vel gå til en annen lege. Jeg orker ikke krangle mer med fastlegen.