Så bra legen hørte på deg i dag! Krysser fingrene for at du får prøve behandling, og at du har effekt av det.
Printable View
Så bra legen hørte på deg i dag! Krysser fingrene for at du får prøve behandling, og at du har effekt av det.
Blodprøver 19/11 - 09/12 - 3/2
S-Jern < 3- 21 - 11 (9 - 34)
S-Ferritin 147 - 83 - 68 (10 - 200)
S-TSH 3.26 - 1.50 - 1.78 (0.30 - 4.50)
S-FT4 11.4 - 12.6 - 12.4 (9.0 - 20.0)
S-FT3 4.8 - 5.7 - 5.0 (3.5 - 6-5)
S-Anti TPO < 25 - < 25 - 31 (0 - 60)
S-Vitamin B12 226 - 258 - 300 (200 - 700)
Tja.. hva kan man si.. Blir ikke klokere av meg jeg.. her spiser jeg jern og C-vitaminer til den store gullmedalje, men det gir visst ikke akkurat resultater.. Stoffskiftet er jeg usikker på.. Jeg skulle jo få prøve behandling om det fortsatte å svinge, men om dette er svingninger nok er jeg usikker på.. Skal ta en ny prøve 17/3...
Hva vil det forresten si at anti-TPO har gått fra ikke målbar og helt til 31?
Så lave anti-TPO svar reageres det ikke på.
Det er ganske mange som har verdier i det området og som aldri utvikler stoffskiftesykdom.
Men, så er det jo sånn at anti-TPO aktiviteten foregår inne i kjertelen (om den nå gjør det det da), og lekker ikke ut i blodet før det er alvorlig.
Man kan bare ikke gå og å engste seg for slikt.......
Savner D-vitamin jeg da Moxa......
Og noen prøver som sekundært kan si noe om hva kroppen din synes om det stoffskiftet den lever i.
feks. SHBG, tot.Kolesterol, Karotener.
Hormonmengden er jo innenfor grensene og kan ikke bidra til å kaste lys over problemene dine.
Jeg har bare tatt utvida blodprøver første gangen (resultatene ligger i første innlegg av denne tråden, og D3 mener legen min at det ikke er noe poeng å ta.. jeg har spurt 2 ganger.. virket som om de stillte spørsmålstegn til at jeg ba om den.....
Bekymret meg ikke for anti TPO'en.. men jeg har alltid hatt under 25, så jeg syntes bare det var litt rart at den plutselig visste 31...
Legen syntes stoffskiftet mitt var litt lavt, og han ville ta en prøve til før han satte meg på behandling. Men om jeg ikke ble bedre av alle symptomene etter en prøveperiode så måtte jeg love han å dra på søvnklinikken.. Han tror det er søvnapne, men mannen min sier jeg ikke snorker.. bare litt inne i mellom når jeg er veldig tett i bihulene, eller når jeg har kraftig mens... (av en eller annen grunn...)
Nå begynner jeg å bli redd..
Jeg har ikke slitt med hukommelsen før.. Har vært surrete, men nå syntes jeg det begynner å bli vemmelig. Det er 3 situasjoner som spesiellt bekymrer meg. På jobb for ikke så lenge siden satt jeg å ventet på at sondematen skulle bli tom på pasienten så jeg fikk tatt den av.. Jeg satt og ventet og ventet og til slutt syntes jeg det var rart at apparatet aldri pep.. så jeg reiste meg for å sjekke, og da hadde jeg allerede koblet av alt sammen.. uten å huske noe ting..
Noen dager senere skulle jeg fylle bare litt bensin. For en hundrings eller noe.. for jeg hadde jo litt dårlig tid og det var så kaldt å stå ute.. Men plutselig glapp pumpa og jeg hadde brått stått der og fyllt full tank. Helt uten å merke tiden?:shock:
Så her i går spurte jeg mannen min: Hva er hvitløk? Jeg skulle lage ostelasagne, og kom rett og slett ikke på hva hvitløk var for noe? Jeg satt lenge å tenkte på hva det kunne være før jeg spurte og vettu... Da min bedre halvdel forklarte meg hva det var med et ansikt som lurte på om jeg var gal.. så trodde jeg faktisk at jeg var gal.. Tenk at jeg kunne glemme hva hvitløk var for noe!!
Jeg er syk hele tiden om dagen. Mye vondt i kroppen, tørr hud og er veldig surrete og føler at jeg har en usynlig bøtte over hodet.. Eller som et slør over hodet.. et eller annet.. vanskelig å forklare. Men jeg syntes jeg har blitt så veldig mye værre nå. Begynner faktisk å bli veldig engstelig..:sad:
Hei på deg
Jeg har også tatt jerntilskudd av forskjellige slag oppigjennom åra,
hvor den ene etter den andre typen ga lite resultater...
Jeg vet ikke hva forskjellig du har forsøkt, men for meg var det omsider noe
som ga mer resultat: "niferex".
På BSS (sykehuset i Drammen) ble jeg fortalt av en lege at jernmangel alene kunne
gi mer enn nok av elendighet
jern kan jo også gis i sprøyteform... men det har ikke jeg prøvd.
Good night & good luck
Dette med hukommelsen, og at du ikke husker at du har gjort noe, elelr setter dopapiret i kjøleskapet eller melka i fryseren og glemmer bilnøklene i hver eneste butikk du er i den dagen, kalles brain fog, tåkehjerne.
Det er typisk for hypothyreose.
Går vekk med riktig dose, og det kan hende du trenger liothyronin i tillegg, men det er ikke sikkert.
Man må regne om blodverdiene til prosent innenfor referanseområdene, og finneut hvor man trenger ft4 og ft3.
Det er individuelt, men mange trenger dem sånn to tredeler oppe i referanseområdet, eller i øvre fjerdedel.
Hvis man ikke har fått opp ft4 og ft4 fordi legen bare har sett på TSH, da har man ikke fått lov å prøve riktig dose....ofte merker man tydelig når man har fått riktig dose.
Dine ft4-verdier var da veldig lave og det er klart at du er hypo, 12 og sånn. Jeg ver også om pasienter som var hypo med en ft4 på 17. Hvis man går lenge med en ft4 i nedre halvdel av referanseområdet, blir man til slutt hypo, for det er en tidsdimensjon også. Kortvarige dykk gjør lite fra eller til.
Hvis du var i tyskland, ville de startet thyroxin ved en TSH på 2,5 og først sendt deg til utltralyd, for hashimotos ser mans traks på ultralyd. Kjertelen blir mørk (=ekkoarm) og det er fordi kjertelvev erstattes med bidevev. Svenskene får også tidlig behandling, for da blir de sendt til finnålsbiopsi som fanger opp enda flere enn ultralyden.
Jeg skal til legen igjen 17 mars, og han er på nippet til å gi meg behandling uten at jeg har mast om det selv. Det er hans forslag helt og holdent selv fordi jeg har så mange symptomer og fordi at jeg svinger veldig mot det lave hele tiden.. Det er jo pga hans telefon hjem til meg at jeg for første gang søkte opp lavt stoffskifte på nettet og fant veien hit.
Jeg ser jo at jeg blir værre hele veien.. Og ja.. dorullen i kjøleskapet høres kjent ut.. Bare at hos meg var det mobilen som havna i kjøleskapet.. hihi.. En annen ting jeg sliter med er at jeg glemmer bort legetimer, tannlegetimer til ungene, helsestasjon og i det hele tatt. Pga at jeg hadde glemt bort 3 helsestasjontimer på rad ringte de meg og lurte på om alt sto bra til med oss. Følte nesten at det var på randen at barnevernet sto på døra. Men jeg husker altså aldri slike ting. Nå har jeg bedt mannen min om å ha ansvaret for datoer og slike ting. Så kanskje vi slipper slike pinlige samtaler igjen! Jeg har jo ingen diagnose og dermed ingen unnskylding... enda...
Takk for svar begge to.. Det er godt å lufte litt bekymringer her inne en gang i blandt. Jeg har ingen her hjemme som hører på meg så.. min bedre halvdel forstår ikke dette greiene helt, men han håper jeg får prøvebehandling slik at jeg blir lettere å leve med igjen. Er nok tøfft å leve sammen med en som har svangerskapshormoner, ammetåke, pms og influensa hver dag hele året..:lol: Syntes det er beundringsverdig at han har holdt ut jegfanx:
Aud Løhre har en bra beskrivelse i sin bok på hvordan det er å ha lavt stoffskifte.
det verste var at hennes mann er legen og det kom så snikende at han ikke klarte å se symptomene den gang.
Langvarig ubehandlet hypothyreose er vanslkelig å reversere.
http://www.thyroid.se/content.php?ArtID=147&CatID=10
Huff.. nå er jeg depp... Sist gang jeg var hos legen sa han at jeg skulle få behandling i dag, om stoffskiftet mitt svingte på prøven jeg tok nå. Stoffskiftet mitt svingte. Men nå skulle han ta enda en blodprøve igjen. For å se om det svingte enda mer!! Føler meg som en pengeslukemaskin!! 400kr har jeg betalt de to siste gangene for å høre akkurat det samme!! Er det svinging neste gang, setter vi igang prøvebehandling for å se om symptomene dine blir bedre... Hvor mange ganger må jeg betale for å høre at han sier det da??? Argh!!
Legen min sa også at jeg ikke fikk B12 injeksjoner. Fordi at jeg hadde fine verdier. Men samtidig gir han meg TrioBe fordi jeg har for lave B12 verdier??
Han sier også at alle mine symptomer som tørr hud, tretthet, mensforstyrrelser svakt immunforsvar osv osv ene og alene er resultater av mitt lave stoffskifte, for nå hadde han utelukket alle andre muligheter. Nå var det kun stoffskiftet mitt som kunne være eneste årsak.
Skjønner da ikke hvorfor jeg ikke kan få en prøveperiode med behandling for å se om ting blir bedre? Jeg spiser jern og B12 og vitaminer og har endret kostholdet til ketogent. Men jeg blir jo bare værre og værre.. Min realitet er at jeg har en hverdag som jeg nesten ikke hanskes med. Det forsto han, men han kunne ikke behandle meg for å gjøre meg glad sa han. Da ble jeg litt sint og spurte om det var mulig å behandle meg så jeg ble frisk. For jeg bryr meg fint lite om hva jeg må innta og prisen jeg må betale sa jeg. Jeg ønsker bare å bli meg selv igjen!
Så dermed fikk jeg en henvisning til en spesialist i alle fall... i gynekologi som visstnok kostet en formue. Hun skulle da finne ut hvorfor menstruasjonen er uregelmessig... som sagt... jeg føler meg som en økonomisk melkeku altså! Har hatt uregelmessig mens i 4 år nå og allerede vært hos lege med dette flere ganger. Det var jo blandt annet derfor jeg har fått spiral, men heller ikke det har hjulpet... Er oppgitt altsådesp2
Her kommer i alle fall prøveresultatene jeg fikk i dag.
Blodprøver 19/11 - 09/12 - 3/2 - 15/3
S-Jern < 3- 21 - 11 - 9 (9 - 34)
S-Ferritin 147 - 83 - 68 - 57 (10 - 200)
S-TSH 3.26 - 1.50 - 1.78 - 2.64 (0.30 - 4.50)
S-FT4 11.4 - 12.6 - 12.4 - 11.9 (9.0 - 20.0)
S-FT3 4.8 - 5.7 - 5.0 - 5.9 (3.5 - 6-5)
S-Anti TPO < 25 - < 25 - 31 - 27 (0 - 60)
S-Vitamin B12 226 - 258 - 300 - 220 (200 - 700)
Andre prøver:
Nov 09 og Februar 10
B-Hemoglobin 13.7 - 13.5 (11.5 - 15.0)
S-Natrium 143 - 143 (137 - 145)
S-Kalium 4.6 - 4.4 (3.6 - 5.0)
S-Kreatinin 61 - 63 (50 - 90)
eGFR 101 - >60 (>60)
S-Bilirubin 3 - 8 (5 - 25)
S-ALAT 16 - 11 (10 - 45)
S-ASAT 16 - 12 (15 - 35)
S-GT 27 - 17 (0 - 45)
S-ALP 62 - 46 (0 - 150)
S-Pankr.amylase 16 - 17 (10 - 65)
S-Kolesterol 3.2 - 3.3 (2.9 - 6.1)
S-Triglyserider 0.57 - 0.50 (0.45 - 2.60)
S-HDL-kolest. 1.3 - 1.2 (0.8 - 2.1)
S-LDL-kolest. 1.6 - 1.9 (1.3 - 4-3)
S-TIBC 58 - 64 (49 - 83)
S-Folinsyre 11.5 - 14.7 (>5)