-
Hej igen...
Jeg bliver helt nysgerrig for at høre mere om dig...hvor gammel du er, hvor i landet du befinder dig...
Jeg er jo 29 år, og er fra sydsjælland,og alt dette startede da jeg var 14 år, og begyndt at blive meget nervøs i skolen...fik simpelthen angstanfald. Viste med det samme hvad det var, da jeg altid har været en stille nervøs pige. Senere blev det være og være, men værst var det da jeg ventede vores ældste dreng i 2001. Næsten fr først dag i grav. fik jeg det meget værre, og det endte med at jeg næsten ikke turde gå ud og handle. Efter fødslen fik jeg en ordentlig efter fødselsreaktion og jeg blev rigtig deprimeret, men efter flere læge besøg tog han mig seriøst og gav mig anti-dep...tænk der viste mit TSH sig til 9,9, og han giver mig anti-dep. Det hjalp og jeg forsatte...I 2004 blev jeg gravid med vores yngste,og der havde jeg det også meget skidt i grav trods anti-dep...overvejede faktisk at få det fjernet, men ønskede jo også et barn mere. Det gik og senere i graviditeten fik jeg det bedre, og efter fødslen havde jeg de bedste mdr i mit liv. I sep 2006 fik jeg en hormonspiral, og 14 dage efter fik jeg et voldsomt angst-anfald og sad bare og græd...på arbejdet :cry: Fik skiftet anti-dep, men det har bare ikke virket rigtigt. Fik i sep 2007 fjernet spiralen og fik det lidt bedre...men stadig ikke tilfreds. På jobbet er der en der lider af forhøjet stofskifte, og jeg lod mærke til at nogle af hende symptomer lød som mine. Derfor fik jeg taget prøver for det sammen, som så har gjort at jeg forhåbentlig har fundet en forklaring på de ting jeg slåes med.
Håber jo som sagt at det er det, -tænk jeg kan bedre acceptere en fysisk sygdom end psykisk.
Men samtidig bliver jeg også lidt bange for at alt dette er bare for at finde en forklaring,- og at det slet ikke er det. Føler jo at min læge ikke tager det seriøst, og han virkede ret irreteret på mig tilsidst, som om jeg er en hypokonder og bare prøver at lede min angst tilstand hen på en forklarlig årsag..forstår du??
Nå, det blev en lidt længere forklaring.
mvh
Lykke
-
lykke, TSH har samme tall uansett analysemetode. Blir kalibrert mot et standard-TSH-preparat.
les og så litt i NACB guidelines på testing for thyroid på www.nacb.org (dokumenter som man må laste ned, pdf eller word)
ft4 og ft3 varierer, men ikke TSH.
referanseområdene setter laboratoriene, eller produsentene, eller et program som NORIP. PÃ… Aker sykehus satte de ned referanseområdet til 3,6 etter HUNT-undersøkelsen (hvor de utelukket dem med anti-TPO over 200, mens normal postiv anti_TPO hos dem var 100, så de fikk med en nmengde påositive. Jeg har alltid 106 elelr sånt hos dem.
I tyskalnd utelukket de alle med unormale ultralyd av skjoldkjertelen (man ser hashimotos lenge før blodprøven viser noe) og de kom opp med en øvre grense på 2,12. NACB forslår 2,5 . Så valget er bevisst, eller at de tar tilovers blod fra kolesterolscreeening og tar vekkde øverste 2,5% og nederste 2,5%. Da blir referanseområdene typisk noe større/høyere sidenmange med hypothyreose er med.
-
lykke, TSH har samme tall uansett analysemetode. Blir kalibrert mot et standard-TSH-preparat.
les og så litt i NACB guidelines på testing for thyroid på www.nacb.org (dokumenter som man må laste ned, pdf eller word)
ft4 og ft3 varierer, men ikke TSH.
referanseområdene setter laboratoriene, eller produsentene, eller et program som NORIP. PÃ… Aker sykehus satte de ned referanseområdet til 3,6 etter HUNT-undersøkelsen (hvor de utelukket dem med anti-TPO over 200, mens normal postiv anti_TPO hos dem var 100, så de fikk med en nmengde påositive. Jeg har alltid 106 elelr sånt hos dem.
I tyskalnd utelukket de alle med unormale ultralyd av skjoldkjertelen (man ser hashimotos lenge før blodprøven viser noe) og de kom opp med en øvre grense på 2,12. NACB forslår 2,5 . Så valget er bevisst, eller at de tar tilovers blod fra kolesterolscreeening og tar vekkde øverste 2,5% og nederste 2,5%. Da blir referanseområdene typisk noe større/høyere sidenmange med hypothyreose er med.
-
Kan det ses i hænder???
Hejsa...
Jeg har selv opdaget mit for lave stofskifte for snart 8 uger siden, og er på eltroxin, og jeg er endelig begyndt at mærke en forbedring. Håber nu bare at det bliver ved...nyder at være mig selv igen :wink:
Dette indlæg drejer sig om min søster, som var til lægevagten igår...havde så voldsom hjertebanken at hun virkelig var bange. Har tidligere haft sådanne oplevelser, hvor hun har fået taget blodtryk og målt hjerte osv...og intet fundet unormalt. Men denne læge igår fandt hendes blodtryk for højt, og bemærkede hende kommentar omkring vægttab...har tabt omkring 15 kg på 11 mdr. Han kigger i hendes håndflader og spørger om hun nogensinden har fået målt stofskiftet...for det var nok årsagen!
Og så er det nu jeg bliver nysgerrig,- hvordan kan det ses i hænderne om man har en stofskifte sygdom,- har i hørt om det før???
Lykke
-
Når jeg fikk lavt stoffskifte endret huden seg i hendene mine.
Det så nesten ut som om hendene var veldig tørre. Fikk langsgående striper på insiden av fingrene, bortsett fra de ytterste leddene som så ut som om jeg hadde oppholdt meg i badekaret i flere timer.
Jeg har ei venninne med lupus som har akkurat det samme. Hun sa at hennes revmatalog hadde sagt at det var tegn på noe systemisk.
Kan det være derfor?
Shanita
-
man kan få en gulbrunaktig farge i håndflatene som følge av opphopning av karoten (samme fargestoff som i gulrøtter)
-
Det er iallfall to forskjellige tilstander som kan gi fargeforandring i hendene.
Lavt - gjerne ubehandlet - stoffskifte gir gule håndflater, og det kommer av at karotenet ikke metboliseres.
Derfor kan en bruke blodprøven karotener som en sekundær indikator for lavt stoffskifte.
Så farger ACTH brunt. En kan få flekker nesten alle steder, men furene i hendene er typisk.
-
Her får man den ene aha-opplevelsen etter den andre. Jeg har også furer inni hendene, særlig langsetter fingrene. Har overholdet ALDRI tenkt over at dette kunne ha noe med hypoen å gjøre :shock: .
-
Det er muligens mistanke om graves sykdom hos din søster?
-
jeg har og sånn på fingrene, og følese av alltid tørre hender, + sprøe negler som knekker og løsner fra fingren