Det som vi altid hører er, at der er ikke brug for at måle T3 til brug for diagnose eller tilpasning af behandlingen ved hypothyreose.
rT3 vil vores læger kun måle ved mistanke om spiseforstyrrelse eller en voldsom sygdom.
tT3/rT3 ratio interesserer dem slet ikke, på trods af at det er denne ratio der i virkeligheden afgør om behandlingen bliver vellykket, uanset værdier for T3 og T4 hver for sig, selv når de ligger i den øvre del af "normalområderne".
Er tT3/rT3 ratioen for lav - fejler behandlingen og trivslen bliver væk.
Stopthethyroidmadness.com beskæftiger sig også med betydningen af
T3/rT3 ratio for os med hypothyreose,
men de begår en fejl når de beskriver udregningen af ratioen ved at dividere Frit T3 med Reverse T3. Hvis ratioen skal være korrekt beregnet, bør man anvende Total T3 idet Reverse T3
kan kun måles som total vædri. Der findes ikke noget der hedder Frit Reverse T3.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Mod
Jeg har købt foredraget og må blankt indrømme, at de 20 dollars det kostede, er godt givet ud. Citeret fra foredraget:
Diagnose: Laboratorieprøver.
Test fem hormoner:
- TSH
- frit T4 (fT4)
- frit T3 (fT3)
- rT3 and total T3 (tT3)
Frit T3 er den mest nøjagtige måling af T3, men rT3 er kun tilgængelig som total, så vi har brug total T3 til sammenligning.
Så hvad er "normal" RT3 ", og hvordan finder vi det?
Skjoldbruskkirtlens produktion af RT3:
Skjoldbruskkirtlen udsondrer ca. 90% T4, 10% T3 og ~1% RT3
Som udgangspunkt udgør en normal T3/RT3 ratio = 10
TT3: referenceområde = 85 til 205 ng / dL
RT3: referenceområde = 90 til 350 pg / mL
Korrigeret for enheder, RT3 er 9 til 35 ng / dl
Normalområde for TT3 til RT3 bliver:
Lavest: TT3/RT3 = 85ng/dL / 9ng/dL = 9,4
Øverst: TT3/RT3 = 205ng/dL / 35ng/dL = 5,9
Oprundet til nærmeste hele tal, bliver normalområde for TT3/RT3 ratio på 6 -10
Vi har samlet data til udregning af disse tal over flere år, både før og efter behandling.
Vi har konstateret, at patienter, der reagerer godt på behandling - men især dem, der har brug for supplerende T3 - har det bedst når deres TT3/RT3 ratio = 12 +/- 2
Forbehold: Ekstrem alder skal betragtes individuelt. Men ellers fra teenageårene og til sidst i 70-erne ser det ud til, at patienternes trivsel er betinget af, at værdien af deres TT3/RT3 ligger på 12 +/- 2
Det var så måleenheder, der gælder i USA: ng/dL og pg/mL.
Hos os måles tT3 og rT3 også i forskellige måleenheder, med en undtagelse (så vidt jeg ved). Jeg har anvendt referenceområder for tT3 og rT3 fra
Unilabs fordi Unilabs opererer med samme måleenheder for begge analyser - nmol/L, hvilket gør det nemmere at udregne ratio end hvis værdierne var angivet i forskellige måleenheder.
Total T3 (1,2 - 2,7 nmol/L)
Reverse T3 (0,23 - 0,54 nmol/L)
Dette giver: en normal tT3/rT3 ratio på 5 - 5,21. Denne ratio gælder for raske. For syge bør ratioen ligge lidt højere, hvis behandlingen skal kunne anses for korrekt.
Hvis man følger foredragets konklusion om, hvilken ratio patienterne (= syge mennesker) trives bedst med - er den være ca. 20% højere end normal ratio. 20% af 5,21 er 1,04 og det betyder, at tT3/rT3 ratio hos velbehandlede patienter dvs. patienter der gerne skulle være symptomfrie og i trivsel - bør ligge på ca. 6,25 +/- 1
tT3/rT3 ratio der er lavere end 6,25, eller endnu "værre" - lavere end "normal ratio" på 5,21 - medfører symptomer på hypothyreose, og mistrivsel.
Det var så regnestykker udregnet med udgangspunkt i tal fra Unilabs. Andre laboratorier opererer med andre værdier og regnestykker bør derfor gentages med disse tal, for at give et korrekt resultat, relevant for den person, der gerne vil kende sin tT3/rT3 ratio.
Metoden er den samme:
Først udregn laboratoriets "normalområde" for tT3/rT3 ratio (følg tidligere eksempel med Unilabs-tal).
Tillæg 20% til laboratoriets "normalområde" for tT3/rT3 ratio for at fastslå en tT3/rT3 ratio der er optimal for syge mennesker.
Divider dit eget tT3 med rT3 og resultat bliver den personlige tT3/rT3 ratio.
Ligger den omkring den tidligere udregnet "normalområde" + 20% - burde man trives fint.
Jo længere
under summen af "normalområdet" + 20% ligger ratioen tT3/rT3 - jo dårligere har man det, og burde derfor behandles med tillæg af Liothyronin, især hvis en langvarig behandling med Levaxin har ikke haft en effekt på hypothyreose-symptomer.
Hvis Liothyronin ikke synes at fungere tilstrækkeligt eller giver bivirkninger - kan man altid kontakte
Kragerø Tablettproduksjon AS for at høre om de vil fremstille
Slow Release Triiodothyronine (T3).
Mange apoteker rundt om i verden fremstiller
Slow Release Triiodothyronine på recept. Hvorfor skulle Kragerø Tablettproduksjon ikke kunne gøre det samme?
Slow Release Triiodothyronine apotekfremstilles til dem der ikke tåler "for meget" T3 på en gang, eller dem der udskiller medicinen alt for hurtigt. En tablet bruges hver 12. time and that's it. Indvendinger er også set i forbindelse med SRT, men i og med den optimale "løsning" er en sund skjoldbruskkirtel, de fleste af os ikke har - er SRT den næstbedste mulighed, mener jeg.
Hovedtræk i den rolle Reverse T3 spiller i kroppens funktioner har jeg forsøgt beskrive i tråden om overvægt og lavkarbo
her.
Personlig kommentar: Det er ikke min stærkeste side, at sysle med tal og kugleramme (billedligt talt :mrgreen:), men jeg har postet denne tråd
fordi jeg tror at jeg har forstået budskabet og metoden (iflg. foredraget). Please, sig til, hvis nogen mener at noget bør korrigeres.