Sv: Thyroid USP til danskere
Lige en lille opdatering fra mig:
Jeg har nu taget Thyroid fra Glostrup i henved 9 måneder. Der har været lidt op- og neddosering. Jeg har fortsat svært ved at tolerere en høj nok dose, men har det alligevel væsentligt bedre på denne medicin end på den syntetiske. Mit stofskifte ligger helt nederst i normalområdet - for lavt for mig, men endokrinologen henstiller til mig, at opdoseringen skal gå MEGET langsomt, fordi mit hjerte reagerer voldsomt. Men som sagt, det går en hel del bedre alligevel, og jeg ser med meget større optimisme på fremtiden.
En stor tak til alle jer på dette forum, der har givet mig den viden og indsigt og det mod, der skulle til for at skifte til naturlige stofskiftehormoner:-)
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Pjevs
En stor tak til alle jer på dette forum, der har givet mig den viden og indsigt og det mod, der skulle til for at skifte til naturlige stofskiftehormoner:-)
På egne vegne - selv tak hjertflag1 Men.... det er du, der turde tage springet og det er du, der ikke gav op, konfronteret med op- og nedture i opstartsfasen. Du har tålt uvisheden og alligevel holdt ved. Det skal der et ganske særlige menneske til, kan jeg hilse og sige. smilja1 Mange har givet op for tidligt og er vendt tilbage til et halv-liv på Eltroxin. Ting Tager Tid (TTT) kunne lige så godt være vores fælles mantra. Det har du indrettet dig efter, så tusind tak til dig - Pjevs - for dit gode eksempel. Fortsat god bedring, uanset små skridt tilbage af og til. xx4
Jeg suger alt det, I skriver til mig. Jeg er netop i gang med at skifte fra syntetisk til Thyroid Erfa - og jeg trapper ud af det ene og ind i det andet over 30 dage. Jeg har nu taget en smule Erfa i en uge - og jeg har fået det endnu værre, end jeg havde det i forvejen. Men, jeg holder ud!! Håber på, at jeg på sigt også reagerer bedre på naturligt stofskiftehormon ligesom mange af jer andre. Men nej hvor er det bare hårdt at skulle blive ved med at håbe uden at vide.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Sharon
Jeg er netop i gang med at skifte fra syntetisk til Thyroid Erfa - og jeg trapper ud af det ene og ind i det andet over 30 dage. Jeg har nu taget en smule Erfa i en uge - og jeg har fået det endnu værre, end jeg havde det i forvejen.
??? Hvorfor gør du det, Sharon? Jeg gik direkte over fra 100 mcg Eltroxin til 2 grain Westhroid - fra dag til dag. Kroppen føltes "underligt" de første 14 dage (det tror jeg pokker den gjorde - kroppen - med ægte hormoner efter 26 år), men så forsvandt "underligheden" og kom aldrig tilbage.
Ud af dem jeg kender og kender til, der har skiftet til Thyroid - faldt flest af og gik tilbage til syntetisk i den gruppe, der skiftede gradvis i blanding af syntetisk og Thyroid. Også blandt andre her, der fik ordineret Thyroid på betingelse af at de beholdt en (an)del af Levaxin - var mange, der havde det ikke for godt, mildest talt. Først da de holdt op med at blande, kom der mere ro på.
Thyroid er altså ikke cyankalium og selv med overgangs-hyper-fornemmelser, dør man altså ikke af at skifte lige over, og se hvad der sker. smilnej1
Forresten: det er altid en fordel at overholde så mange som muligt af de punkter Ruth beskriver i denne tråd, både når man lige skifter til Thyroid, og efterfølgende. Der er en ubrydelige forbindelse mellem skjoldbruskkirtlen og binyrene.
Tak for dit svar Anisa!
Jeg trapper langsomt ind/ud, fordi lægen, der har ordineret Erfa (kollega til Thierry Hertoghe i Belgien) har sagt, at det var vigtigt, jeg gjorde det sådan.
Men føj hvor har jeg haft det skidt de sidste dage, så det kan da godt være, det ikke er den bedste idé...
Ved du, hvorfor så mange vendte tilbage til det syntetiske? Hvilke gener fik de af det naturlige? Og handlede det måske mest om, at de ikke gav kroppen lang nok tid til at omstille sig...(?)
Jeg fik det også meget, meget værre i starten. Første gang jeg prøvede de naturlige hormoner, blev jeg så bange over de reaktioner, der kom fra min krop, at jeg opgav. Men jeg prøvede igen, og denne gang holdt jeg ud. Jeg er gået meget langsomt frem, og der gik temmelig lang tid, før jeg for alvor fik det bedre. Der er lang vej endnu, men nu er mine dårlige dage allerede langt bedre end mine "gode" dage på den syntetiske medicin. Mit bedste råd til dig er : Gå langsomt frem, hav tålmodighed og læg mærke til de små fremskridt. Det første positive jeg lagde mærke til var, at mine negle blev normale efter at have været fuldstændig flossede, rillede og bulede i årevis. Det næste positive var, at jeg begyndte at drømme om natten - det havde jeg ikke gjort længe. Og lige så stille kom der mere og mere bedring. Fornylig er jeg begyndt at køre bil igen, det havde jeg ikke gjort i mere end to år på grund af pludselige svimmelhedsanfald. Jeg håber, at de naturlige hormoner vil gøre en lige så stor forskel for dig!!
Jeg vil lige blande mig her. Jeg skiftede også fra syntetisk til thyroid fra den ene dag til den anden, dog havde jeg ikke taget min Euthyrox i fire dage op til skiftet. Aner ikke, om det gjorde nogen forskel.
Men i hvert fald: Jeg har prøvet at skifte lidt thyroid ud med 25 µ Euthyrox ... måske kunne jeg hæve mit ft4 på den måde, tænkte jeg. Og det er da meget muligt, jeg ville kunne det - hvis jeg ellers kunne klare turen. Men det tror jeg altså bestemt ikke, jeg kan!! For ganske kort tid efter indtagelsen får jeg åndedrætsbesvær og læber så tørre som pergament, og maven begynder at puste sig op. Så starter desuden diverse bøvl med fordøjelsen. Så jeg vil påstå, det ikke er alle, der har bedst af at bruge en blanding, optrapning eller ej. Jeg forstår ikke, hvorfor du ikke bare starter med en dosis, der evt. ligger lidt under det, du plejer at få? For så at øge efterhånden. (Hverken for hurtigt eller for langsomt er kunsten :wink: ) Det er altså ikke særlig heftigt ... jeg 'oversatte' 200 µ Euthyrox til 125 milligram Erfa, men det rækker slet ikke. På den dobbelte dosis, 250 mg, har jeg en for lav ft4. Men det må jeg hellere skrive om i min egen tråd ... ville bare supplere lidt her hjerte1
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Pjevs
Jeg fik det også meget, meget værre i starten. Første gang jeg prøvede de naturlige hormoner, blev jeg så bange over de reaktioner, der kom fra min krop, at jeg opgav. Men jeg prøvede igen, og denne gang holdt jeg ud. Jeg er gået meget langsomt frem, og der gik temmelig lang tid, før jeg for alvor fik det bedre. Der er lang vej endnu, men nu er mine dårlige dage allerede langt bedre end mine "gode" dage på den syntetiske medicin.
Hvor lyder det godt, Pjevs! dejligt, det er lykkedes for dig hjertflag1
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Nielsigne
Det er altså ikke særlig heftigt ...
Jeg er med på, at vi er vældig forskellige, og det, der er en lille smule for den ene, kan være noget andet for den anden. Men alligevel. Det er som om, thyroid er udnævnt til at være en meget farlig ting. Patienter kommer - også på den måde - til at undgælde for lægers alt for lille viden. HVORFOR opsøger danske læger ikke læger i andre lande og finder ud af, hvordan de gør der? HVORFOR holder de i det hele taget ikke op med at forsøge at bilde folk ind, at thyroid er urent, ustabilt, lavet af planter eller hvad de ellers finder på?
Selv læger, der tør skrive thyroid ud, er bange. Ham, jeg fik mine recepter af, mente, jeg skulle have et par uger på 30 mg :lol: ... så havde jeg vel taget billetten, hvis jeg havde fulgt det råd, tror jeg altså. Jeg har været vant til i omegnen af 200 µ syntetisk medicin i 11 år , så 30 mg ... neeej.
vink11
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Sharon
Ved du, hvorfor så mange vendte tilbage til det syntetiske? Hvilke gener fik de af det naturlige? Og handlede det måske mest om, at de ikke gav kroppen lang nok tid til at omstille sig...(?)
Det sidste er korrekt gættet, er også mit indtryk. Efter at have læst "stolpe og og stolpe ned" her på forummet om Thyroids velsignelser, venter folk sig at alle eller mange problemer er overstået med den første tablet. Denne holdning er udbredt særlig bland de patienter, der inderst inde deler deres læger opfattelse af (og blinde tro på) at man kan kurere alt med tabletter og hvis de ikke hjælper - er det anden sygdom eller psyken der er galt med.
Når det så ikke går efter planerne (forventninger) og overgangen til Thyroid ikke ledsages af forsøg på at støtte binyrer, justere i kostholdet fra belastende til støttende, og vedkommende tillige "venter spændt på virkningerne" - da kan det næsten ikke gå andet end galt i mange tilfælde. Særlig (mener jeg) dem der har forhistorie i en autoimmun thyreoideasygdom må væbne sig med tålmodighed og skal meget mere op ad bakke, end dem med andre årsager til sygdommen, ved overgangen til anden medicin - her Thyroid. Jeg har selv aldrig haft antistoffer og min overgang var (derfor?) supernem.
Hvis det så sker, at evt. gener ved overgangen får folk til at ønske sig tilbage til den syntetiske medicin, fordi den var de fortrolige med og har lært at leve med - giver de op og efterfølgende tilskriver Thyroid det, de har oplevet som den manglende eller "forkert" virkning. Men det er altså en fejl...
Vi er alle så forskellige, at hvad der for den ene går glat ved at skifte lige over, fra en pang-dose af syntetisk til en pang-dose af Thyroid, vil for andre koste tid til omstillingen af kroppens tolerancer, til "genaktivering" af cellernes hormon-receptorer osv. For nogle er det spørgsmål om dage, for andre er det måneder før kroppen er fuldt omstillet. Jeg kender ingen, der har overvundet "ventetiden" for at gå tilbage til syntetisk medicin.
Selv efter 4-5 år på Thyroid - oplever jeg fortsat nye forbedringer af, hvad jeg ellers ikke troede at noget var galt med før.... Når man over mange år lærer at leve med mange begrænsninger, vænner man sig til dem og kan glemme at de fandtes før. :oops:
Tusind tak alle tre, fordi I deler ud af jeres erfaringer med naturligt hormon! Det er rart at høre om - og giver mig mod til at 'holde ud' på de rigtig dårlige dage.
Den belgiske læge, der har udskrevet det til mig, bruger ikke andet - og gav klart udtryk for, at han kun havde gode erfaringer med naturligt hormon. Han mente dog alligevel, at jeg skulle lave en ind-/udtrapning over 30 dage, så det prøver jeg. Det går en smule bedre nu end forleden, men hvis det bliver helt galt igen, vil jeg da prøve at droppe det syntetiske helt, som I anbefaler. Og ellers er jeg ude af det om 20 dage fra nu...
Jeg har forsøgt mig med Eltroxin, ny Eltroxin, Euthyrox, Eferox - og her til sidst en kombi af Eferox og Liothyronin -og jeg har kun fået det værre og værre. Har været sygemeldt siden jul, har næsten ikke kunne gå siden midt januar - og har haft et ton af andre gener, som I jo alle kender til. Så jeg har ingen grund til at tro, at jeg kan få det godt på syntetisk - men sætter derimod min lid og mine forhåbninger til, at jeg vil respondere bedre på det naturlige.
Anisa - jeg er meget enig med dig i, at vejen til vores velbefindende langt fra er gjort med bare stofskiftemedicin.
Jeg har i over et år lagt min kost om, så den hjælper kroppen (økologisk og varieret kost, ingen hurtige kulhydrater, ingen komælk, ingen gluten, ingen tilsætningsstoffer, ingen alkohol, sukker, koffein osv.) - og jeg er nu ved at starte op med behandling med bioidentiske hormoner (DHEA, Aldosteron, Estradiol og progesteron), som lægen kunne se, jeg mangler - samt en masse vitaminer og mineraler, som jeg også mangler.
Jeg tror fx, at en af mine største jokere er jernmangel, som jeg har kæmpet med i et år nu - den er sikkert medvirkende til, at jeg ikke kan få hormonerne ud på celleniveau...
Derudover arbejder jeg også med mig selv mentalt - med afspænding fysisk og psykisk, meditation osv.
Og så håber jeg bare, at det hele på sigt giver pote...
For mig er angsten og usikkerheden det værste :'gør jeg nu det rigtige?', 'Tør jeg gå imod, hvad de danske læger prædiker?', 'tør jeg stole på den belgiske læge, jeg har været hos?', 'fejler jeg mon egentlig noget helt andet, de bare ikke har opdaget endnu?', 'får jeg fysiske skader på sigt, når jeg tager disse hormoner eller ikke tager disse hormoner?', 'bliver jeg nogensinde rigtig godt tilpas igen - eller skal jeg stille mig tilfreds med bare at få det lidt bedre?' osv osv.
Alle disse tanker og overvejelser tager indimellem fokus fra de positive intentioner og tanker i forhold til at tro på min nuværende behandling og være optimistisk og tålmodig.
Både min praktiserende læge og min danske endokrinolog har begge sagt, at på et tidspunkt må jeg jo lære at affinde mig med, at jeg nok ikke får det bedre...
Jeg er 35 år - og vil IKKE affinde mig kroniske smerter, med ikke at kunne gå en tur, ikke kunne arbejde, ikke kunne få børn eller bare med ikke at kunne spise middag med venner og familie. Så det SKAL bare blive bedre! :|
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Sharon
Jeg har i over et år lagt min kost om, så den hjælper kroppen (økologisk og varieret kost, ingen hurtige kulhydrater, ingen komælk, ingen gluten, ingen tilsætningsstoffer, ingen alkohol, sukker, koffein osv.) - og jeg er nu ved at starte op med behandling med bioidentiske hormoner (DHEA, Aldosteron, Estradiol og progesteron), som lægen kunne se, jeg mangler - samt en masse vitaminer og mineraler, som jeg også mangler.
Jeg tror fx, at en af mine største jokere er jernmangel, som jeg har kæmpet med i et år nu - den er sikkert medvirkende til, at jeg ikke kan få hormonerne ud på celleniveau...
Derudover arbejder jeg også med mig selv mentalt - med afspænding fysisk og psykisk, meditation osv.
Så megen umage, du gør dig Sharon, så vil du nok lykkes. Det er jo helt klart ikke gjort med medicin alene ...
Jeg har en idé om, at selve det at skifte medicin i sig selv er meget stressende for kroppen. Men skiftet til Erfa har været det mindst besværlige af de i alt tre, jeg har prøvet.
hjerte1