Jeg har oversett dette:
Jeg har jo så dårlig oversikt, og er enda verre til å uttrykke meg, men sånn oppfatter jeg det:Sitat:
Kortison, kortisol og kolesterol, det går helt i surr for meg
(de to første er kanskje egentlig det samme ??)
Kolesterol er en slags fettverdi i blodårene, og det kan føre til hjertekarsykdommer (eller bidra til det?). Det er vel kanskje dette som legger seg som fettavleiringer i blodårene, slik at blodårene blir stive og blodet kan ikke flyte så fritt. Ja, da er det vel blodpropp og/eller hjerteinfarkt som kan bli resultatet? Eller hjerneinfarkt? Vet altså ikke... Men noen må jo skifte blodårene i buken f.eks. pga stive/forkalkede blodårer, eller noe slikt - og da er det kanskje for høyt kolesterol som har vært med på å forårsake dette?
Men så er det det som er litt greit da ;) At det finnes noe kolesterol som er positivt også. "Det gode kolesterolet". Det spiser opp det dårlige/utjevner det. Så hvis du får dette opp, så er det meste OK. Og det kan jeg tenke meg at du kan få opp via fet fisk f.eks. Spis tran!
Har kikket på den linken din - Frøy er fantastisk til å forklare, her blir det bare surr! Kan slenge inn noen linker engang, hvis jeg finner det ;)