Når dere har ökt, hvor mye har dere ökt med? 25 mikrogram i uka eller 25 mikrogram 2 ganger i uka? Föler jeg burde öke nå, men har ikke legetime för 15 febr.
Printable View
Når dere har ökt, hvor mye har dere ökt med? 25 mikrogram i uka eller 25 mikrogram 2 ganger i uka? Föler jeg burde öke nå, men har ikke legetime för 15 febr.
Huhei, rolig!
25mcg toppen annenhver uke, helst ikke oftere enn hver 4-6 uke, selv det er ganske raskt, gravid eller ikke. Du bør ta blodprøver for å støtte avgjørelsen. Jeg tok som sagt blodprøver hver 4. uke på det tetteste, og formen var ikke storveis uansett, men ungen ble bra, den. :D
ok, takker for svar... :D
Jeg synes at når ft4 er gått såpass ned som til 11, bør man kunne øke, til ft4 er minst midtpå igjen.
Det er kjent at TSH kan synke ved graviditet. Det har med andre hormoner å gjøre.
På www.thyroidmanager.org er det noe om graviditet og stoffskifte.
Det ble for tre-fire år siden internasjonalt fastsatt nye retnigslinjer for stoffskifte og graviditet, og hovedbudskapet er at de fleste skal øke dosen i svangerskapet, og det fortest mulig.
Joa, men å øke med 25mcg pr. uke er vel uansett litt voldsomt?
Vel, ja....
En generell forklaring på hva som skjer:
Når man tar p-piller elelr er gravid (alt sammen øker øtrogen) da øker mengden transportproteiner i blodet, og de transporterer og binder hormonene.
Da blir det mindre frie.
Friske lager mer hormon, mens vi må spise mer levaxin for å oppveie det.
Heisann, gravid i uke 9, har fått blodprövesvar i dag. TSH var på 13, ref. område:9-25. (sverige). Skulle öke dosen fra 100 til 150 mikrogram pr. dag. Er ikke det mye da, eller? Hva tilsvarer dette pröveresultatet i norske verdier? Noen som vet?
Hei
Vet ikke hva den TSH-verdien tilsvarer i norsk verdi.
Jeg økte min Levaxindose fra 100 til 150 µg på samme tidspunkt i graviditeten omtrent. Dette ble litt for mye slik at jeg gikk tilbake til 100 µg to dager i uka og 150 µg fem dager i uka. Denne dosen går jeg fremdeles på (er i uke 32 nå). Min TSH økte en del, var oppe i 4,2, og det er jo innenfor norsk ref.område, men for høyt for en som gravid....
Tusen Takk, det var godt å höre. Da vet jeg at det er normalt å öke på denne måten. :D
Jeg må arrestere meg selv litt :oops: Jeg skrev at jeg tar 100µg to dager i uka og 150µg fem dager i uka... Det er feil. Jeg tar 150µg to dager i uka og 200µg fem dager i uka. Så ikke tenk på at du tar for mye medisin, Linn...