-
Hei Stina!
Jeg kan ikke så veldig mye om dette, men jeg stilte ett spørsmål om en søster av meg kunne være overdosert i annen link her, les gjerne svarene jeg fikk der fra n'Finn, kort referert sa han at en IKKE under noen omstendighet skulle bruke mer enn 15 µG Lio...om dagen, og ved sånne behov skulle dosen deles opp i 3 x 5µG, over den dosen kunne hjertet få problemer. Les gjerne linken selv, den ligger under overskriften: Overdosert?
Jeg synes det kan høres ut som du er over/feil medisinert.
Lykke til!
-
Når det gjelder søvn har jeg sovet bedre når jeg tar b-vit. når jeg legger meg og drukket en kopp kamillete på sengekanten. Må likevel ha Imovane for å falle i søvn... helt håpløs.... :oops:
Tidligere kunne det hjelpe å ta et glass rødvin som jeg ble søvnig av, men de siste årene har jeg ikke tålt noe med alkohol i... :( Føler meg forgiftet i flere dager etter et lite glass likør.... :oops:
Føles som evigheter siden jeg løp halvmaraton og kunne nyte både en og flere kalde pils etterpå, ... og jeg savner begge deler!!!
Tror selv at dette har med en event. ME å gjøre :?
-
Overfølsomhet for alkohol er ganske kjent hos oss. Flere som opplever det.
Også for Liothyronin er det ganske store forskjeller. Jeg har prøvd å øke dosen kraftig, og kom opp i 5stk 20µG om dagen ! Og jeg brukte også 150µG Levaxin den gangen.
Det eneste jeg kjente var en temperaturøkning i kroppen en times tid etter hver dose. Jeg bråslutta - og merka ikke noe til det heller.
Dermed absolutt ikke sagt at andre ikke har nytte av det ! Mange har det, men jeg har lest at store doser kan gå ut over hjertet, og når sant skal sies så merka jeg en slags stivhet i området rundt der. Ikke mye da.
Kroppen kan ikke bruke mer enn en viss mengde T3 (Liothyronin). Dette har en virketid på bare noen få timer i kroppen, og det som ikke brukes omgjøres til rev.T3 (-T3) - en deaktivering kroppen foretar ved å flytte på et av jodatomene slik at det ikke kommer inn i cellene.
Målingen fritt T3 måler begge disse.
Det at virketiden er så kort gjør at det er viktig å få tilført dette jevnt og trutt og i store nok mengder. Det beste er jo da at dette kommer fra T4 lageret, men om en ikke tåler et så stort lager T4 som må til for at kroppen ska få tilstrekkelig T3 derfra, må en jo bare spe på med Liothyronin.
Men prøv først å øke T4 da.
-
Må bare først få sagt (før jeg glemmer det i all klaginga ;) ): I dag har vært en fin dag. Nå har jeg ikke så enorme smerter lengre (dette kommer av årstiden - temperaturen). Og jeg har sovet, nedopet som jeg har vært ;) Det er så merkelig - akkurat som jeg må lære meg å sove, på nytt og på nytt. Når jeg så har tatt sovemedisiner en natt eller to, får jeg ofte også sove påfølgende natt, for nå har jeg da lært det på nytt. Er jeg rar eller er jeg rar?
Ellers har jeg kanskje funnet ut av noe som er galt med meg, forteller senere ;)
Trinelise - takk for innspill :D Legen sier jo at jeg kan ta 20 µg om dagen, men jeg deler den i to - morgen og kveld (orker ikke å flisespikke - i alle fall ikke enda). Men så har jeg jo "alltid" hatt det slik som nå egentlig, kanskje bare ikke fullt så ofte? Er litt forvirret - ikke alltid lett å se hele bildet.
kira - du er ved sakens kjerne - ME - kommer tilbake til det senere. Og jeg tar veldig gode vitamintilskudd hvor alt burde være i.
n'Finn. Jeg økte først Levaxin fra 100 mikrogram om dagen til 150 - fra mars/april til juni. Deretter begynte jeg med 10 µg Lio om dagen i 14 dager, samt ned på 100 Levaxin. Så 20 µg Lio og 100 Lev. Så kom jeg til å tenke på T3/T4 "kalkulatoren", og gikk opp igjen til 125, så 150 Lev sammen med de 20 Lio. Skulle jo kanskje tatt prøver innimellom da, var kanskje utålmodig. Men poenget er vel at jeg ikke har det særlig anderledes fra jeg begynte å øke i det hele tatt i mars/april til nå - ikke annet enn endringa som normalt følger med årstiden. Om det er endring, så er den så ørliten at jeg ikke klarer å registrere det (blir bare usikker på det med hjertet pga T3'en når det banker så hardt).
Men jeg skal få tatt nye blodprøver en av dagen og da få målt fritt T3, så får vi se. Håper du er her så du kan gi meg en tilbakemelding da ;)
Men jeg har nå i de siste dager tenkt en del på noe du sa helt fra begynnelsen når jeg kom inn her. Blodprøvene min var helt fine med 100 mikrogram Levaxin om dagen. Så kanskje er det ikke mer Levaxin jeg trenger, kanskje det er noe annet? (Men egentlig så tror jeg at jeg HAR vært underdosert pga en del hypo-symptomer, så da har jeg vel "noe annet" i tillegg.)
Og da er det som sagt ME jeg kommer tilbake til - gang på gang. Og min fornyede "bekreftelse" er nå: Jeg har jo aldri tålt kaffe - får den store skjelven av dette, blir skikkelig uggen i hele kroppen, og DA kan vi snakke om hjertebank. I sommer har jeg jo vært helt matt pga varmen. Jeg orker bare ikke å sitte inne hele dagen, og sola tåler jeg ikke i hodet. Så de dagene det ikke var fullt så varmt, så heiv jeg innpå med Pepsi Max for å karre meg på trening. Og det er jo koffein i Pepsi Max også, bare minde. Så jeg "tåler" det, men tåler jeg langtidsvirkningene? Og så bruker jeg noe som heter Thermo Complete fra Herbalife. Dette er en sunnere type koffein, og skal virke litt sultdempende. Men så er poenget: mange folk med ME tåler ikke kaffe. Og hvis jeg har ME, så kanskje jeg heller ikke tåler Cola og/eller andre slags koffein-typer.
Men så er jeg litt usikker på om de med binyrebarktrøtthet heller ikke tåler koffein. Og jeg tar jo Cola/Thermo Complete tidlig på dagen (12.00-11.00), skulle jo tro at det var ute av kroppen til langt på natt. Dette er i alle fall det jeg har kommet fram til nå.
Når jeg trener så blir jeg alltid skjelven, derfor kan jeg ikke avgjøre hvor mye som evt skyldes ulike typer koffein.
Men n'Finn - du synes vel ikke at jeg skal øke T4 ytterligere nå? Nå veier jeg 89 kg.
-
I dag har vært ille - helt kraftløs.
Har jo nå nesten ikke sovet på et par netter igjen. Tåler ikke dette mer jeg. Blir helt gåen, orker ingenting.
Men jeg måtte avsted litt tidlig for å ta blodprøver og ordne noen ting. Fikk da heller ikke tatt medisinene før litt senere, og jeg pleier jo å bli trøtt når jeg tar Levaxin - men jeg tar jo nå også Liothyronin samtidig, så det er nok mest på grunn av manglende søvn.
Så ville jeg ikke ta noe stimulerende, så som Thermo Complete senere på dagen siden jeg mistenker den å spille inn på søvnproblemene (selv om dette heller ikke er den hele og fulle sannhet uansett, siden jeg har hatt søvnproblemer siden jeg var liten). Men hvis det er noe i dette, burde jeg da sove som en stein i natt. Jeg lever i håpet og håper på en bedre dag i morgen. Er ved godt mot nå for jeg kvikner jo alltid til på kvelden ;) - og jeg har jo rette årstiden for meg.
Ønsk meg en god natt :D
-
Ønsker deg snart en god natt Stina! *koseklem* Jeg forstår hvordan du har det. Sliter med det samme dessverre. Så hvor har hyposovingen vår tatt veien mon tro? Ikke at jeg ønsker å sloss for å holde meg våken altså! :shock: Må da være hakket verre? Nei akk og huff dere!
-
Tusen takk søte, snille, Yvette. Måtte jo være deg som forstår hvordan det er å ha det slik. (Og de andre snorkende hypo'ene må jo ha sovna for lengst.) Har vi en ekstra genfeil vi to, eller hva?
God natt til deg også Yvette, min gode venn ;)
-
Nå må jeg bare få notert noe ned mens jeg husker det, for evt å kunne gå tilbake til det - må forsøke å se om der er noen mønstre i tingene, og om jeg kan gjøre noe om det.
Onsdag var jo ille pga søvnmangel. Så kom torsdag. Fryktelig trøtt og egentlig noe "angst" for å bli så forferdelig dårlig igjen. Så jeg subbet vel bare rundt hele dagen.
Fredag var det nytt mot igjen. Veldig fin dag, men jeg tok Thermo Complete for å klare å gå på trening. På natta hadde jeg kraftige slag av hjertet igjen. Så jeg lurer da på en sammenheng: Stimulerende midler - sliter på binyrebarken - enda større søvnproblemer. Men nå er jeg da også på vei inn i månedens h...uke. Så hva er hva? Tar nok ei stund å finne ut av. Men nå kommer jeg på at jeg bare tok 100 µg Levaxin og 10 µg Liothyronin i går fordi jeg kjente "hyper"/"overstimulerings" - symptomene. Men det var da altså ikke nok til å gi nok og god søvn.
I dag lørdag måtte jeg opp før jeg hadde fått nok søvn. Måtte på apoteket bl.a. Resten av dagen har vært ille igjen. Alt for lite søvn er skylda - det er jeg helt, helt sikker på. Men jeg kvikner jo dessverre litt til på kvelden/natta igjen. I dag har jeg ikke tatt noe stimulerende, bortsett fra vitaliserende te med kanel og kamille. Så nå får vi se hvordan det går.
-
Hei Stina!
Har vært lite på forumet siste tiden da jeg (dyre håndtverkere) holder på med siste delen av opp-pussinga - egentlig fullstendig rehabilitering.....
Har nå fått på plass kjøkkeninnredning og det er fantastisk godt. :D
9 måneder med papptalerkener og plastglass er endelig over! Men jeg er nå så utmattet at jeg må ha en pause før resten kan gjøres ferdig.
Men søvnen ja.... den er det så som så med her også. :?
Tar Imovane hver kveld og har stort sett ikke problem med å falle i søvn med den. Men etter en god dag uten sterke smerter gjorde jeg mye mer enn vanlig - pusset og støvsugde etc. Kjente meg frisk og det var en berusende god følelse. Helt til jeg skulle legge meg. Det var umulig å sove. :shock: Hjertebank, helt oppgira - det virket som om kroppen ikke forstod at nå skulle den faktisk hvile seg!
Den påfølgende dagen var jeg helt utmattet, kaldsvettet og var veldig tung i hodet.
Fibromyalgi + aktivitet = smertelindring :)
Utmattelse + aktivitet = søvnløshet og enda mer utmattelse :(
Skulle gjerne ha hatt en eller annen fasit her..... :!:
Fikk du en bedre start på dagen i dag da Stina? Håper det :wink:
-
kira - så koselig :D
Godt å høre at kjøkkenet er på plass!
Dagen i dag er ikke grusom, men temmelig ubrukelig. Subber litt rundt, men jeg er ikke så fortvilet som jeg blir når jeg er fullstendig utmattet (trolig mye pga søvnmangel).
Jeg sov vel fra 06.00 - 12.00 i dag. Ikke så veldig dypt, men sov i alle fall noe innimellom. Må jo opp flere ganger i løpet av selv en såpass kort søvnperiode. I de siste mange år må jeg nemlig opp og tisse med jevne mellomrom. Og nå er det også ofte for varmt (eller kaldt). Må opp å åpne vinduer og verandadør (eller lukke). Det er en hel sermoni hver natt. Jeg innbilder meg jo at hvis jeg sovnet veldig dypt som man normalt skal gjøre, så ville jeg ikke våkne av såpass svake impulser som jeg gjør nå. Så jeg tror derfor ikke at jeg sover særlig dypt, ikke engang i løpet av en søvnfase som denne som jeg tross alt betegner som ganske god.
Og så har jeg jo ikke "speeda" meg med cola eller Thermo Complete. Så da blir det temmelig daft...
Imovane ja, bruker det. Må ta 2-6 stykker for at det skal hjelpe, og det hjelper maks 2 dager etter hverandre. Og jo oftere jeg tar, jo dårligere virker det. Og noen ganger våkner jeg opp igjen rett etterpå, og da er den kveldens medisin bortkastet. Puh :oops: :cry:
Din oppskrift er helt forenelig med det jeg har gjort i mitt hode. Har jo fibro og mistenker ME. Så når jeg trener får jeg det bedre på noen måter (altså hjelper det på fibromyalgien), men hvis jeg tar i litt for mye, blir jeg totalt utmattet og fryktelig skjelven og får smerter på en litt annen måte (altså tåler jeg det ikke pga ME eller noe annet).
Og som jeg oppfatter det: Hvis jeg gjør for mye når jeg klarer, blir jeg overgira og får slett ikke sove. Jeg har ei venninne med høyt stoffskifte som blir slik. Trodde ikke det skulle være slik med lavt stoffskifte. Altså: Når jeg ei sjelden gang blir "skrudd på", så klarer jeg slett ikke å få "skrudd meg av" igjen.
Er jeg skrudd eller? :shock: