-
Hi, hi - ja- tror du traff rett etasje, Stina!
Det er nok livmor-slimhinnen som vokser litt ut av proporsjoner...
Det var imidlertid ca. 25 år mellom min diagnose "endometriose" til"lavt stoffskifte" - så det har kanskje ikke noen sammenheng?
Håper du har meg unnskyldt at jeg ikke leser linken din i dag, men det er fredag. Tar den i morgen, jeg ;-)
-
Ja,ja ser man det ser man det. så er rotehodet mitt i full gang igjen :lol: . Det var visst ikke endometriose jeg hadde mem polycytiske eggstokker. og det har visst med hormoner å gjøre det også-så da er jeg kanskje et skritt nærmere et svar på mine problomer.Fastlegen min skulle ringe endokrinologen min og fortelle om dette da hun mente at dette var viktig informasjon. Det er vel vanlig at hvis en har en hormonell ting så kan det vel bli flere?
Ha en fin kveld .
-
Har lest her inne at pcos og stoffskifteproblemer gjerne kan høre sammen.
Jeg har fått diagnosen snev av pcos og tror også at jeg har problemer med lavt stoffskifte pga. div. symptomer som passer utrolig godt.
Skal til Oftebro Helse på onsdag for å sjekke dette ut. Gleder meg til å finne ut om dette kan være årsaken til at vi sliter med å få barn.
-
Hei Bonzo.
Ja ,jeg har registrert at polycistiske eggstokker kan ha sammenheng med andre hormonelle forstyrrelser. jeg har ikke fått konstantert polycystisk ovarie syndrom, men polycystiske eggstokker. For å få syndrom diagnosen mener jeg at man må slå ut på testrestoron og noen andre blodprøver, og andre ting er kviser og økt hårvekst. skal til legen om noen uker og da regner jeg med at disse blodprøvene blir tatt og i tillegg har jeg begynt å slite med kviser også på de underligste plasser :lol: ...."fnis".
Blir spennende for deg på onsdag bonzo, og håper at du får masse god hjelp der. Hadde vært kjekt om du kunne gitt en tilbakemelding på dette med pcos og lavt stoffskifte når du har vært der.
en kveldsklem til deg :D
-
Hesisann. da har jeg vært på utredning hos spesialist og på fredag er det treuker siden jeg var hos han og har ikke hørt noen fra han ennå så fastlegen min skal ringe til han for å høre hva som skjer.
Etter samtale med endoen ble vi enige om at jeg skulle forsette på Levaxin(sykehus vil jeg skal slutte) ,men at jeg skulle trappe ned fra 75 til 50 mikrogram. Skulle nok aldri ha gjort det for nå er jeg helt glømsken og trett igjen og føler meg ikke i slag i det hele tatt. Har snakket meg fastlege og nå har jeg økt opp til 62,5 mikrogram, men jeg føler ikke det hjelper. Men hvis jeg øker til 75 mikrogram igjen er jeg tilbake tilutgangspunktet og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.Trodde kanskje at jeg var litt hyper på 75 mikrogrram men nå vet jeg ikke det lengre.
Endoen spurte meg ut om forskjellige ting og var en meget imøtekommende lege :) , han sjekket håndflatene mine og spurte om jeg hadde brune flekker på kroppen osv. Han målte blodtrykket mitt x antall ganger både sittende og stående og etter endte målinger sa han bare ..hm" dette var pussig,dette må jeg notere. var bare så gla at han var så imøtekommende at jeg glemte helt å spørre hva han mente om blodtrykketsiden han kom med en slik uttalelse,men slik er det når vi er så takknemlige for å komme til leger som lytter og ser pasienten :)
Han tok en masse blodprøver som gikk på binyrene og diverse og disse har jeg ikke fått svar på. han sa når jeg gikk at han måtte få tenke på dette noen dager og så var besøket over. men føler at jeg er kommet til en lege som tar pasienten på alvor det er bra. Han uttalte også at når det gjaldt stoffskifte så var det viktig å se på mine symptomer og ikke bare blodverdiene -og det var noe nytt for meg fordi faslegen ser bare på verdiene - så en applaus for det utsagnet :)
-
Høyt nivå av styringshormonet ACTH kan gi brune flekker, så kanskje det var kontrollspørsmål for binyrebarken. Viktig å sjekke !
Håndflater blir svakt gulfargete ved ekstremt lavt stoffskifte.
Dosen din høres minimal ut, hvorfor så liten ?
-
Hei :D
Kan jeg få navnet på din flotte spesialist? :D Bor ikke så langt unna Hordaland...
-
Jeg har hatt PCO, men hadde ikke alle symptomene du beskriver. Jeg fikk diagnosen ut fra ultralyd. Hos meg forsvant cystene etter noen år og har ikke kommet tilbake.
-
Anne Ma jeg sender deg en pm med navnet på legen :)
-
n Finn: jeg tror at de mener at med mine nye verdier på 50 mikrogram(du ser de i begynnelsen av innlegget) så mener de at jeg ikke trenger mer Levaxin. Har snakket med legen om å sjekke T3 og eventuelt medisinere hvis den er i ubalanse.
Noen leger ville valgt å ikke medisinere meg siden første prøven på T4 var på 8,5(referanseverdi 7,6-19,6)altså innenfor normalområdet(FAVORITTSETNING TIL MANGE LEGER :lol: ), men siden jeg slo ut på Anti TPO og pga av symptomer valgte fastlege å medisinere.
Men jeg skjønner fremdeles ikke hva sykehuset mener med at jeg er hyper. Kan man ha lavt stoffskifte med hyper symptomer?
Legene er veldig opphengt i skjelvingene mine som kommer å går og har nok fokuset på disse den symptomen nå. Fikk beskjed om at trøttheten min som jeg sliter meg kunne også komme av min kroniske bihulebetennelse(pansinusitt) ,så den skal jeg inn å operere snart.Problemet er er at jeg får ikke brukt Rhinocort(kortisonnesespray) fordi jeg får reaksjoner på denne ,blir enda mer skjelven.Så legen er begynt å undersøke om jeg har fått hyperkortisolisme av nesesprayen.
I tillegg har jeg fått påvist polycysiske eggstokker, noen som kan også være hormonelt. Så denne kroppen er her virkelig på tur for tiden og lever sitt eget liv :lol:
En fin dag til dere alle :)