Sv: Mange symptomer, men flotte blodprøver!
Interessant, Bellis :)
Her var det ting jeg aldri har hørt om før. Det med at man ikke kan stole på TSH-testen visste jeg, men ikke årsaken du oppgir her.
Hvor har du bestilt bøkene, og hva koster de? Tror jammen jeg skal kjøpe bøkene av Barnes og Starr.
Fint at ting begynner å falle på plass for deg vink11
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Lisbeth
Interessant, Bellis :)
Hvor har du bestilt bøkene, og hva koster de? Tror jammen jeg skal kjøpe bøkene av Barnes og Starr.
Har rett og slett bestilt de fra adlibris. Gadd ikke lete rundt for å finne billigere andre steder, men hvis du gidder, så kanskje du sparer fire kroner? :wink:
Nå skal jeg legge meg på sofa'n og lade opp før ungene kommer hjem! Tut og kjør! vink11
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Bellis
Har rett og slett bestilt de fra
adlibris. Gadd ikke lete rundt for å finne billigere andre steder, men hvis du gidder, så kanskje du sparer fire kroner? :wink:
Nå skal jeg legge meg på sofa'n og lade opp før ungene kommer hjem! Tut og kjør! vink11
Jeg anbefaler amazon.co.uk. Sjekk iallfall prisene der. Husk at det ikke er verken MVA eller toll-tull på bøker. Den prisen du betaler Amazon er det bøkene til slutt koster. :mrgreen:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Bellis
Gadd ikke lete rundt for å finne billigere andre steder, men hvis du gidder, så kanskje du sparer fire kroner? :wink:
He, he, fire kroner ja :D
Du vet vel hva musa sa da ho pissa i havet? Alle monner drar :wink:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
smgj
Jeg anbefaler amazon.co.uk. Sjekk iallfall prisene der. Husk at det ikke er verken MVA eller toll-tull på bøker. Den prisen du betaler Amazon er det bøkene til slutt koster. :mrgreen:
Takk, smgj vink11 Jeg skal sjekke begge linkene og se hva som lønner seg.
Blir stadig bedre. Ny legetime i dag.
Ja, så har jeg vært hos fastlegen igjen.
Er på utrolig lav dose, men fremgangen er markant! ...lurer på når jeg skal begynne å svette igjen, etter 6 mnd uten svetting...
Seks uker siden oppstart (25 mcg) og fire siste på 37,5 mcg (pga en overforsiktig fastlege som aldri har prøvemedisinert stoffskiftesykdom, før nå)
Prøvene tatt 15.1.14, altså seks uker etter oppstart:
TSH: 1,4 (0,2 - 4)
FT4: 17,1 (11-23)
FT3: 4,9 (3,5 - 6,5) --> jeg sørga for å få med denne (skal ta med rT3 neste gang)
Ferritin: 38 (15 - 200) --> jeg fikk krysset av denne, svaret ble ikke bemerket av legen. Duh! Håper det tar seg opp med forbedret fordøyelse.
anti-TPO: 28 (<100) Same as ever...
Neste gang skal jeg få med (nok en gang) anti-TG og TRAS i tillegg.
Øker til 50 mcg og nye prøver før vinterferien (jada, alle vet at det er litt kjapt etter økning...:cool: Tror legen gleder seg til å gå på ski i ferien...). Da skal jeg kreve å øke til 75 mcg (legen insisterte på å sjekke blodprøvene først, selv om det har skjedd lite der etter jeg starta på Levaxin).
Har bestilt time hos Lynx Medisinske (den nye i Fredrikstad), for å prate med en som tydeligvis kan mer om dette enn fastlegen min. Jeg vil bare sørge for at jeg er på rett vei. Tidligere tenkte jeg at en mulighet var sentrale problemer, men det er det neppe. Fastlegen burde ha korrigert meg der og sagt at TSH da er supprimert eller i alle fall mye lavere enn hva jeg har... Kan hende han tenkte det uten å si det.
Jeg veksler fortsatt mellom hypo og hyper, men topper og dalbunner er tatt bort med Levaxin, i tillegg til at jeg generelt er ganske mye bedre! :D Derfor tror jeg heller det er autoimmun type, men uten utslag i antistoffer. TRAS, anti-TG og anti-TPO hadde ingen utslag i november/desember. Kanskje jeg er en av de uheldige få som ikke har utslag der. Kan være pga en kombo med lavkarbo i noen år, tilskudd av D- og C-vitamin (i relativt store doser ift norske anbefalinger) og nå sist selentilskudd og andre tilskudd siden i høst. Hva vet jeg.... Men jeg vet at det ligger noe rusk på mors-siden, men ingen har påvist stoffskiftesykdom. Bare tidlig grått hår, forhøyet bloddtrykk og flere ting som til sammen kan tyde på nedsatt stoffskifte.
Anbefaler alle å lese Broda Barnes' "Hypothyroidism - The unsuspected Illness"! :!: Jeg har fått mange øyeåpnere og bekreftelser på at dette er nedarvet.
Har kommet meg gjennom Starrs "Hypothyroidism 2" og er halvveis i "Stop the thyroid madness". For de som orker å lese disse: LES! hjerte1
Jeg blir sikrere på at det virkelig er stoffskiftesykdom jeg har, men trenger en god lege for å bekrefte det på "riktig måte".... Derfor timeavtale på Lynx.
Jeg klarer meg bra på Levaxin slik det er nå. Tar ekstra vitaminer/mineraler. Sticking to the plan! Først en skikkelig diagnose, og så over på Erfa el.l.!
Sv: Blir stadig bedre. Ny legetime i dag.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Bellis
Jeg blir sikrere på at det virkelig er stoffskiftesykdom jeg har, men trenger en god lege for å bekrefte det på "riktig måte".... Derfor timeavtale på Lynx.
Ja da har jeg vært der, og fikk bekreftet det jeg allerede visste. Fikk ikke en formell diagnose, men han var ikke i tvil. Legen på Lynx ser først og fremst på symptomer, kroppstemp mm, og bruker blodprøvene til å støtte seg til. En hyggelig kar, og en interessant prat. Han tar seg meget god tid til pasientene! :mrgreen: Han bekreftet også at fastlegen min er en av de bedre, så jeg fortsetter å gå til fastlegen (med mindre noe låser seg, fx ang ønske om å få NDT etter hvert, eller jeg igjen behøver en "utvida" vurdering fordi fastlegen kommer til kort - da bestiller jeg time der igjen! Og hvis han kunne bidra med å skaffe til veie prøver, fx døgnurin jod mm, så var det bare å ta kontakt igjen. Akkurat den prøva visste han lite om (siden det er antatt at man ikke har jodmangel), men er villig til å hjelpe til uansett. Vi betaler jo for det.... Dessuten er han åpen for behandlingsregimer selv om de ikke følger den brede sti. Alt han vil ha er god dokumentasjon og visshet om at det ikke skader pasienten.).
Fastlegen min kommer nok også til å sette diagnose etter hvert - det må han bare gjøre, siden jeg responderer positivt på Levaxin (og det vil vise seg så fort jeg kutter ned - jfr "prøvemedisinering". :cool: Det gjelder visst bare å ha litt tålmodighet... (Jeg har nevt det før - ikke min sterkeste side, men jeg blir stadig flinkere)
Jeg fikk i alle fall den praten og bekreftelsen jeg ønsket og den ekstra tålmodighetsinnsprøytinga jeg trengte. Sundt mente forøvrig at det hadde vært best å prøvemedisinere med Lio, siden den virker hurtigere og således er kjappere å endre doseringa på. Det er jo også flere fordeler med T3 framfor T4, som dere vet. En ydmyk fyr som innrømmer at det er utømmelige mengder med kunnskap om stoffskiftesykdom der ute, og at han stadig lærer noe nytt i sitt møte med pasienter!
edit:
Etter Sundts anbefaling er jeg nå glutenfri ut februar for å se om det utgjør noen forskjell - enten mens jeg er glutenfri, eller når jeg spiser gluten igjen etter 4-5 uker uten. "Ingen trenger hvete" sa han, og jeg sier meg enig. Skal gå fint å være glutenfri en stund - er allerede frigjort fra brød og Toroposer siden jeg spiser lavkarboish. Har kjøpt "Helt naturlig mat" - masse deilige paleooppskrifter! Faktisk ikke så langt unna den maten jeg spiser nå. Kan hende kroppen min har prøvd å hinte en stund allerede, om at glutenfri, uprossesert, naturlig, økologisk mat er best. :wink: Selv om jeg er kvinne/jente/dame/kjærring (velg det som passer best), så liker jeg både fet mat, er mer enn glad i kjøtt og kan godt spise middag tre ganger om dagen!
Jeg brukte i en periode enzymer + saltsyre (dette produktet: http://bigvits.co.uk/product.asp?pid...d=19&tid=&bid= ) og syntes det var fortreffelig. Jeg er rimelig sikker på at de fleste av oss har lavnivå mangler på mye etter å som regel ha gått lenge før diagnose. Av den grunn kan et sånt produkt være fint sammen med et variert kosthold.