Sv: Lavt stoffskifte med normale prøveresultater? Eller er det noe annet?
Hei igjen! Tenkte å skrive noen ord før vi om et par dager setter kursen mot varmere strøk xx7 .
Jeg kikket igjen litt på det du ramset opp av symptomer, og du har jo omtrent alle de klassiske hypotyreosesymptomene. Ang. prøvene så er jo fritt T3 bra, men det står dårligere til med fritt T4. Jeg var meget dårlig da jeg lå på det nivået, men det var selvfølgelig "helt normalt". Tenk om vårt naturlige behov ligger over 20? Vil man ikke da føle seg syk med bare 12-14?
Og min TSH var aldeles "perfekt", for jeg klarte jo ikke å komme opp til 3 :wink: Lav TSH (og lav fT4) hører gjerne med til Sekundær hypotyreose, fordi hypofysen da ikke klarer å sende ut nok av dette signalstoffet til skjoldbruskkjertelen. Likevel viste det seg at min hypofyse hadde litt futt igjen, for da jeg fikk tatt en prøve kl 8 om morgenen i stedet for på ettermiddagen som tidligere, så hoppet den et godt stykke opp. Eller kanskje hypofysen er ustabil, slik at det var en tilfeldighet at den plutselig sendte ut noe mer TSH?? Bare en tanke som slo meg! Uansett var det ikke nok til å få i gang tyroxinproduksjonen - fT4 var og ble lav, også mens jeg gikk på Levaxin!
Jeg ser at du har en TSH noe over 3, og egentlig er det for høyt. Hadde du vært tysk f.eks. så hadde du fått behandling når den kom et stykke opp på 2-tallet i hvertfall. Men vi i Norge skal jo henge litt etter og holde på det som vi er vant til fra før :mrgreen: . Ikke sant? Men det begynner jo å komme seg - den senere tid har det jo vært noe bevegelse i disse referansegrensene, selv om det enda er et stykke igjen å gå!
Men - så sier du også at prøvene er tatt i 11-12 tiden, og da kan DET være forklaringen på at den ikke er høyere. For TSH faller nemlig mye fra f.eks. kl 8 til kl 11. Hadde du tatt den tidligere så ville den muligens vært høyere, og legen kunne se det i sammenheng med symptomene dine. De fleste leger er jo hekta på denne TSH-prøven desp2 .
Nielsigne nevner tertiær hypotyreose, og det er samme skitten, kan du si. Bare at da ligger feilen enda et hakk lenger "bak i systemet" - nemlig hypotalamus. Ja, enkelt skal det ikke være. Tror ikke legene tenker så mye i de baner, at årsaken kan ligge i hjernen. Men den legen som foretok ultralyden på meg nå for knappe to uker siden, sa faktisk at lavt stoffskifte kunne ha andre årsaker enn betennelse i kjertelen! Tenk det sa hun xx9 . Første gang jeg har hørt en lege har ymtet noe sånt!
Bra du liker brukernavnet mitt :D . Du tror kanskje det er en slengutgave av "HALLO"? Men det var min kjære fars "omskriving" av mitt mellomnavn, som han av og til brukte i tillegg til mitt førstenavn! Akk ja - det er lenge siden graate1
Beklager for at jeg ikke har svart dere, til tross for at dere tar dere tid til å skrive til meg. Den siste legetimen var nemlig litt tøff..
Fastlegen min har i bunn og grunn konkludert med at jeg ikke har stoffskiftesykdom. Jeg brast selvfølgelig ut i gråt, fordi jeg ikke føler meg bra. Han er veldig hensynsfull og god, og satt vel på kontoret hans i en time. Han snakker litt om mulighetene for ME (noe som i bunn og grunn kan være riktig, pga kyssesyken jeg hadde ifjor), men jeg føler egentlig at jeg ikke er "syk nok" til å ha ME. Han vil nå sjekke meg for noe jeg aldri hadde hørt om før - polymyositt. Har lest om det på nettet, og er lettere skremt.. Han sendte henvisning på fredag, og allerede idag fikk jeg en telefon fra Oslo Nevroklinikk med tilbud om time imorgen 8:15.
Skal ta EMG for å måle elektrodenivåer(?) i muskler og nerver, og har bare fått beskjed om at dette gjennomføres ved hjelp av nåler. Skal visst ikke gjøre vondt, men jeg er skeptisk.. Har grått en del, og om det viser seg at jeg har polymyositt, så vet jeg ikke hva jeg gjør.. Jeg gir opp.. Fått beskjed om at jeg ikke kan dra til Australia da heller..
Tøft dette her.. :|
Hei! Jeg har også tatt denne undersøkelsen. Fant ikke noe. Var litt ubehagelig, men gikk fint:-) Lykke til!
Jeg har også tatt EMG, 2 ganger faktisk.
Ikke en test og grue seg for; det går nok kjempefint. Hos meg fant de bare "grenselave verdier" og så var de ferdige med den saken.
Hold håpet oppe; håpet er iallefall min største motivator. En EMG-undersøkelse trenger slett ikke true Australia-turen din
kram1
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
dennis
Hei! Jeg har også tatt denne undersøkelsen. Fant ikke noe. Var litt ubehagelig, men gikk fint:-) Lykke til!
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Pingvinen
Jeg har også tatt EMG, 2 ganger faktisk.
Ikke en test og grue seg for; det går nok kjempefint. Hos meg fant de bare "grenselave verdier" og så var de ferdige med den saken.
Hold håpet oppe; håpet er iallefall min største motivator. En EMG-undersøkelse trenger slett ikke true Australia-turen din
kram1
Takk for gode ord og trøst fra dere begge! Hadde aldri hørt om EMG før.. Vi får se hvordan det går imorgen, er ikke så veldig fan av nåler. Men får bare gjøre det. :)
Huff, krysser fingrene for at jeg får dratt til Australia altså..!
Oppdatering:
Da var jeg nettopp ferdig med EMG. Det gikk supert, de fant ingen skader eller sykdom i muskulaturen!! Jeg er overlykkelig :D, og Australia er et faktum.
Tenker kanskje også at det er greit for noen å høre om hvordan selve undersøkelsen var. Jeg tok først noen prøver hvor elektroder ble passert i form av plaster på ulike kroppsdeler, i mitt tilfelle lår, legger og hånd/arm. Dette vil jeg ai var det verste jeg fikk testet idag, uten at det var helt uoverkommelig! Er ikke glad i støt, og det var det jeg fikk, men absolutt ikke vondt. Bare jævlig irriterende og ubehagelig! Er heldigvis over fort.
Deretter var det disse nålene som skulle stilles hver for seg inn i kroppsdeler. Dette var mye mindre smertefullt enn jeg så for meg, selv om jeg er en nålepyse.. Jeg ble bedt om å gjøre motstand med kneet for eksempel,!og deretter rotete hun nålen rundt. Det var ikke direkte behagelig, men absolutt overkommelig det og. Var dessuten en hyggelig dame som jobbet der, noe som gjorde hele prosessen videre.
Så da var det unnagjort, og prosessen tok ikke mer enn en halvtime.kjempelettet altså!
Nå står valget mellom å bare akseptere at prøvene mine er fine og avfeie stoffskiftwsykdpm som legen min ser ut til å gjøre, eller å fortsette. Jeg er jo fortsatt ikke meg selv, men det kan jo også være at kyssesyken fortsatt henger i.. Kommer til å ta stoffskifteprøver regelmessig uansett i Aus også, så får vi se.
Var hos allergilegen min igåt som forresten kunne meddele at jeg nærmest er astmafri! Hurra!!! Jeg har nemlig vært vanvittig astmatisk med høyt infeksjonsnivå, men nå har lungene mine aldri vært større. :) jeg har fortsatt med innslaget frem til i dag hvor jeg har sluttet helt, og legen min mente at overdreven doseringer kunne påvirke muskulaturen, særlig i lår og legger. Jeg håper virkelig at løsningen er så enkel, og at jeg merker forbedring etter å ha sluttet!
Mye på en gang her, livet smiler litt dere! Imorgen har jeg bursdag også, så da skal jeg tenke på alt annet enn helsa, hahaha! :lol:
Sv: Lavt stoffskifte med normale prøveresultater? Eller er det noe an
Gode nyheter det der, vil jeg si.
Det jeg lurer på er hvordan leververdiene dine er nå etter kyssesyken? Leveren er svært viktig i stoffskifte- og energiomsetning, så det er ikke så rart at du er slapp og sliten dersom den ikke er helt i form ennå? Det finnes forøvrig en del gode naturmidler i leverstøtteklassen, så om det henger igjen noe der så er det god sjanse til å bli bedre. Bare husk at OM problemet ligger her så er sukker(enkle karbohydrater) og alkohol det aller verste du kan gi den...
PS - gratulerer med dagen - og GOD TUR.
Sv: Lavt stoffskifte med normale prøveresultater? Eller er det no
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
smgj
Gode nyheter det der, vil jeg si.
Det jeg lurer på er hvordan leververdiene dine er nå etter kyssesyken? Leveren er svært viktig i stoffskifte- og energiomsetning, så det er ikke så rart at du er slapp og sliten dersom den ikke er helt i form ennå? Det finnes forøvrig en del gode naturmidler i leverstøtteklassen, så om det henger igjen noe der så er det god sjanse til å bli bedre. Bare husk at OM problemet ligger her så er sukker(enkle karbohydrater) og alkohol det aller verste du kan gi den...
PS - gratulerer med dagen - og GOD TUR.
Ja, ikke sant? :) Er utrolig lettet nå. Venter på noen flere blodprøvesvar for å forsikre meg om at det ikke er noe galt med muskulaturen, men ingenting tydet på det idag.
Kunne du fortalt meg hvilke prøver som er relevante for leveren? Har en del resultater, og vet at jeg har blitt testet for dette, men husker ikke helt hva de heter på labspråket!
Tusen takk, smgj kaer1, og takk igjen!!
Sv: Lavt stoffskifte med normale prøveresultater? Eller er de
Jeg kjenner bare til leverensymene (?) ASAT og ALAT siden jeg har hatt lett forhøyede prøver selv.
Sv: Lavt stoffskifte med normale prøveresultater? Eller e
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
smgj
Jeg kjenner bare til leverensymene (?) ASAT og ALAT siden jeg har hatt lett forhøyede prøver selv.
ASAT og ALAT var på 21 (<35) og 16 (<45) da jeg tok prøver sist i mai. Under pågående kyssesyken så var ikke tallene så mye høyere (20 og 22), så kanskje disse prøvene ikke var de som ga utslag i mitt tilfelle?
Om jeg ikke tar feil, så er Gamma GT også relatert til leveren? Den var på 18 sist (<45), men 46* da jeg var syk. Jeg vet ikke hvorvidt Homocystein kan relateres til leveren det og, og ihvertfall kyssesyken, men nivået var på 16,2* sist (5-15), og 28.4 da jeg var syk i september.
Vet ikke om du ble noe klokere av svaret mitt, smgj? hehe :)
Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Lavt stoffskifte med normale prøveresultater? Ell
Nei, jeg ble ikke noe klokere... Når jeg har ligget lett forhøyet så har det vært f.eks 38 og 46 ... Men jeg kan altså lite om dette - bortsett fra at jo lavere, jo bedre. :)