-
Er helt enig med Joni her Rafael - ikke glem at det er DU som er faciten. Det gjør tydligvis denne legen. Blodprøver skal være til hjelp - de skal ikke overkjøre din kliniske status ! De skal tolkes i samsvar med denne og prøve å gi svar på hva som kan hjelpe til at du skal få det bedre.
Så sier han at han er av den "gamle skolen" - sikkert med en viss stolthet også. Men hvor gammel er den skolen egentlig ?
Hadde den vært fra før 1970 så hadde han ikke hørt om Levaxin og Liothyronin og gladlig anbefalt Armour.
Er han fra etter 1970 så har han latt seg påvirke av syntetindustriens salgspropaganda, og sitter fast i den enda. Ikke mye å være stolt av !
Det er umulig å si på forhånd om noen vil ha nytte av et Liothyronintillegg. Derfor synes at alle skal få prøve.
Særlig du, som har slike prøvesvar.
Ikke gi deg !
-
Jeg ser du bor i Akershus. Kanskje du kunne prøve å få deg en time hos Omdal på Balderklinikken i Oslo? Veldig flink fyr :)
Det koster litt mer, ca 700kr for en halvtime. Men når man tenker på at fastlegen gjerne tar 150-200kr og man blir kastet ut etter 10min uten å bli noe klokere så synes jeg nesten det forsvarer prisen.
-
Jeg har også fått mer enn nok av indremedisinere....!!
Var hos en i vår fra februar til mai, han hevda først at jeg hadde hypothyreose, så var jeg helt frisk, så var jeg depressiv, og så var jeg helt frisk igjen.... Fikk heldigvis en henvisning til Aker etter hvert da jeg ikke slutta å mase... Her banka de i bordet og sa at jeg både hadde hypotyreose (Hashimotos), struma OG en mistenkelig kul på halsen som indremedisineren HADDE funnet men avfeid som en cyste uten nærmere ettersyn........ Han var også av den "gamle skolen" for å si det sånn.... Har hatt lyst til å hamstre litt energi for å dra å filleriste gubben, men jeg gidder ikke å bruke mer energi på kjipe leger. De vokser overalt...!
-
Kanskje jeg skal prøve en time hos Omdal, hva slags behandlingsformer bruker han?
-
Lars Omdal arbeider på Balderklinikken: www.balderklinikken.no
Se under "personale",- der er`n! Han er lege og akupunktør. Han har skrevet noen artikler i "Thyra" og er med i faglig råd i Thyreoideaforbundet. Vær forberedt på lang ventetid,- en periode i fjor gikk det ikke an å skrive seg på venteliste for de som ville ha time hos han. Si at du eventuelt kan komme på kort varsel hvis noen avbestiller. Leste om en som skrek seg til time hos han! Har inntrykk av at han er en dyktig lege med masse kunnskap om stoffskiftesykdommer. Uansett kan du ikke bruke han som fastlege, fordi han ikke har avtale med kommunen. Lavt stoffskifte er en vanlig sykdom, 5% kvinner og 1% menn har det. Snakk med familie og venner for å finne en fastlege som har kunnskap om sykdommen.
Håper det går bra med deg! :D
-
Hei Rafael :)
Dine prøvesvar er veldig lik de jeg hadde i to og et halvt år. Jeg hadde TSH mellom en og to, høy T4 (gjerne opp mot 125% til tider) og lav T3 som jeg aldri klarte å få opp.
Jeg hadde ferritin på 56 da jeg startet med Levaxin, og rundt 20 da jeg fant dette forumet. Da fikk jeg vite at det er andre prøver som er viktige, bl.a. ferritin. Men B12 er jo også viktig. Og hvis du har hatt lav B12 tidligere og legen ikke vil sjekke det, er det vel innlysende at han ikke ønsker å samarbeide for at du skal få det bedre. Jeg har ikke lest om B12 nå, men jeg lurer på om ikke det kan forårsake mye rart hvis det er lavt, kanskje svimmelhet som du har også.
Selv har jeg erfart at det å bytte lege kan hjelpe. Jeg har vært krass mot legestanden generelt her inne, så jeg skal benytte anledningen til å si at den fastlegen jeg har nå viser seg å være interessert i å få ting til å fungere.
Jeg håper du finner ut av dette. Vent i alle fall ikke for lenge med å gjøre
noe. Ting blir ikke bedre hvis man venter, heller verre har jeg erfart (jeg trodde jeg var riktig medisinert jeg, da).
:) fra Lie
-
Takk til dere alle sammen for gode råd :).
Tror jeg skal ringe Balderklinikken å prøve å få en time der. Dere som har vært der, hvordan holdninger har de der til andre medikamenter enn kun Levaxin?
Ferritin, er det jern? Legen min sa for lenge siden at jeg hadde for små jernlagre og ba meg ta jern, jeg har nå tatt jern i månedsvis og spurte om han kunne sjekke hvordan det lå ann nå, men det gjorde han ikke. Så det er vel kanskje på tide å komme seg videre ja.
-
Ferritin er jernlager ja, og hvis legen din sa at du hadde for lite lager tyder det på at det var veldig lite.
Det jeg fikk vite her inne angående ferritin er at for oss som tar medisin for stoffskiftet skal det ligge på minst 60-70.
:) fra Lie
-
Da har jeg snakket med Balderklinikken og fikk time hos Omdal i mars, lenge å vente, men jeg har jo gått rundt sånn i over et år nå, så det skal jeg greie. Får håpe det kan ordne seg hos han.
Tar dere med journalen fra fastlegen dit?