Sv: Dagboken til Fanni, i gang med Armour Thyroid
Tenker også litt på binyrene, legen sa jo at han mener jeg har binyretretthet også. Men hva skade kan det gjøre? Kan man bli enda verre eller hva kan skje?
Takk Fruemå! Gleder meg :-)
Fruemå: Hvor mye tar du nå da etter 14 dager ( det er vel din 14 dag?) Hvor mye tar du og når tar du det? Du er på Erfa nå ikke sant?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
tussemaja
Hei, takk for en super tråd..
Jeg startet selv med Armour Thyorid 7november i år. Har vært usikker omkring opptrapping av medisin og har fått mange flotte tips her..
Har nå økt fra en til 3 tabl, hvor jeg tok tabl nr 3 i ettermiddag og er nå spent på hvordan kvelden blir. Foreløpig er jeg mye mere våken enn jeg pleier på en fredagskveld :D
Klem Tussemaja :)
Så deilig at du er mer våken denne fredagskvelden enn du pleier :-)
Fra 1 tablett til 3 tabletter ja. på ca. 3 uker. Hvor mange mg tar du per dag nå da?
Jeg tar 60 mg armour Thyroid om morgen pluss 100 mg levaxin, så før jeg spiser ca 16.30 en 30 mg Thyriod igjen.
Skal ned videre med levaxin og om nødvendig øke Thyroid dosen. Og Tirsdag som kommer er dagen for å gå ned. Skal gå opp/ned hver uke. Men måtte øke hurtigere for jeg var så elendig. Skal beholde en brukbar dose av levaxin i første hånd. Har fått DHEA for å hjelpe binyrene. Bruker 20 mg av de og det er fordi jeg hadde dårlige resultat på østrogen og mannlige hormoner Testro.... noe slik.
Jeg ble så elendig da jeg startet opp at jeg ble skeptisk. Men ser at mange fikk det dårlig før de ble bedre her inne. Så da er vi flere i samme båt. Poenget for meg har blitt, jeg må tørre å stole mer på hva kroppen sier i forhold til å øke dosen. Er forøvrig mye bedre nu. vink11
Jeg er enig med deg om at det viktigste er å lytte til kroppen sin :-)... men allikevel er det så skummelt når legen sa jeg skulle prøve 30 mg i 14 dager og han nevnte ikke noe om oppjustering eller sånt og han ikke trodde det kom til å ha sånn veldig effekt mest pga binyrene. Han trodde men han sa jo selv at det kunne jo være at det kom til å funke også. Og jeg merker en bedrng med de, så noe bra for kroppen min gjør det iallfall.
Ring legen. Vi betaler de godt. De må jo få tilbakemeldning fra oss brukere ellers blir de ikke gode. De leser jo ikke alt her inn f.eks. Det føltes godt sist at legen hjalp meg pr. tlf. Nu er jeg ikke så elendig at jeg må ringe før jeg øker. Men etter den tlf. kontakten følte jeg at dette skal jeg gjøre igjen om nødvendig.
Hehe. Mye morsomere å finne ut av ting selv vet du ;-))) neida! Sikkert lurt å ta en tlf til legen, det er bare det at leger er ikke så lett å få tak i, men de ringer vel opp event, Eller så får man bare mase litt ;-))
Jeg vet ikke helt hva han kan gi meg svar på egentlig.. Om det er greit å øke dosen og hvor mye event.? men det må jeg sikkert bare sjekke med kroppen min og hvordan det virker.. Hmmm..
Tror jeg skal prøve 30 mg i morgen tidlig og 30 mg på formiddagen/ettermiddagen når jeg føler formen er skrall igjen...
Bare min erfaring, jeg ble ikke bedre før jeg var opp i 90 mg armour. Og må høyere.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Fanni
Så deilig at du er mer våken denne fredagskvelden enn du pleier :-)
Fra 1 tablett til 3 tabletter ja. på ca. 3 uker. Hvor mange mg tar du per dag nå da?
Hei :)
Jeg startet med 15 mg(?) (1/4 grain) ganske liten dose i forhold til dere andre her.
Så i går tok jeg totalt 45 mg..
Klem tussemaja
Hei igjen!
DAgen i går gikk ganske bra på jobb, merket i halv ett tiden at jeg begynte å bli skrallere så da tok jeg 30 mg armour. Hadde tatt en 30 mg armour som vanlig ved 09 tiden, før frokost. Det funket bedre for meg enn forrige dagen da jeg tok 30 mg til frokost og 15 mg på formidagen og 15mg på ettermiddagen. Det kjentes ikke bra.
Samme har jeg gjort i dag.
Jeg blir veldig sliten og får vondt +++ på tidlig kveld men kroppen føles mer avslappet, føles som kroppen har det bedre rett og slett, ikke så stresset på et vis. Jeg er ikke en person som lett blir stresset men jeg har følt at kroppen innvendig har løpt litt maraton. Det er blitt endel bedre.
Tenker jeg holder meg til 30mg til frokost og 30 mg på formiddag/ettermiddag i ett par uker og heller øker med 15 mg på sen ettermidag om jeg føler det er behov. Jeg føler det nå iallfall, men vil vente en stund før jeg gjør det. Tror det kan være greit. Er vel ikke bra å øke for fort? Må vel passe på litt der.
Jeg har vel kanskje allerede trappet litt fort opp?
Håper dere har hatt en fin helg!
Ferritinen min var på 46. Deter vel ganske lavt, burde kanskje starte opp på litt jern.?
Jeg tok blodprøver hos en lege for ca. 4 uker siden eller noe og de viste blandt annet Ferritin på 46.
Tok blodprøver hos Heggeli også, får svar i starten av januar.
Det kan vel ha litt å si for formen det også...