Det var på tide de sendte deg videre Kwilmann! Skjønner at det blir lenge å sitte og vente. Spør du meg burde de prioritere deg høyere med de resultatene du har!
Printable View
Det var på tide de sendte deg videre Kwilmann! Skjønner at det blir lenge å sitte og vente. Spør du meg burde de prioritere deg høyere med de resultatene du har!
En liten oppdatering...
Jeg reduserte dosen til 125 mcg daglig slik som legen på aker sa. 14 dager siden nå. Er kvitt skjelvingene for det meste, og pulsen er noe lavere. er i litt dårligere form (mer slapp og sliten) og nå har jeg klart å pådra meg en virusinfeksjon så det gjør jo ikke sakene bedre...
Hadde time hos fastlegen på tirsdag, ift om jeg forstatt skal være sykemeldt. Jeg fortalte hva legen fra aker sa, og min bekymring, fikk ikke så mange svar tilbake i grunn. Fikk utvidet den aktive sykemeldinga 4 uker til. Fant også ut at hun satt på "gammel info", ift blodprøver osv. Hadde ikke fått blodprøvesvar eller noe fra aker :? Jeg ringte de selv en uke etter at jeg tok prøvene, og måtte nærmest krangle meg til å få de tilsendt :shock: Fikk beskjed om at de ville jo bli sendt med resymeet når jeg har vært til lege der. Problemet er jo bare at jeg ikke skal dit før i september, hva spiller disse prøvesvarene for rolla da...?? joda, de kom et par dager etter.
Tras var på under 1 (<1,5) så det har jeg ikke. tar med resten av prøvene også jeg, selv om det er en laaang liste;
Fsh 2,4 (<12 Syklusavhengig)
Lh 6,9 (<12 Syklusavhengig)
Østradiol 1,19(>0,10 Syklusavhengig)
Testosteron 2,4 (<3,0)
SHBG 89 (3-100)
ACTH 8.00 6,8 (<10,2)
Kortisol 8.00 494 (138-690)
Aldosteron 739 (70-800, liggende <450)
Reninaktivitet 3,8 (<1,5, <4,0 i lutealfasen)
C-peptid 778 (220-1400)
PTH 1,4 (1,5-7,0)
Ca+ 1,27 (1,18-1,35)
25 (OH)2 D-vit 36 (37-131)
1,25 (OH)D vit 94 (42-169)
Fri testo-index 0,3 (0,1-0,6)
Jod (urin) 0,8 (>0,8 )
Hemoglobin 12 (11,7-15,3)
Hvite blodl. 8 (3,5-10)
Lymfocytter 3,4 (1,5-4,0)
Monocytter 0,6 (0,2-0,8 )
Nøytr. Granuloc. 3,8 (2,0-7,5)
Basof. Granuloc. 0.0(0,0-0,1)
CRP 2,1 (0-9)
Trombocytter 401 (145-390)
MCV 83 (82-98 )
Ferritin 5 (10-170)
Natrium 138 (137-144)
Kalium 3,2 (3,2-4,7)
Kalsium 2,38 (2,15-2,55)
Magnesium 0,85 (0,71-0,94)
Fosfat 1,12 (0,76-1,41)
Karbamid 4 (3,0-6,5)
Kreatinin 66 (50-90)
Albumin 44 (36-48 )
CK 51 (35-210)
LD 123 (105-205)
ASAT 14 (15-35)
ALAT 13 (10-45)
ALP 76 (35-105)
GT 22 (10-45)
Kolesterol 4,7 (3,0-6,0)
Triglyserider 1,2 (0,45-2,60)
HDL-kolesterol 0,9 (1,0-2,7)
LDL-kolesterol 3,2 (1,3-4,3)
Glukose 5 (4,0-6,0)
Røde blodleg. 4,6 (3,9-5,2)
Kobalamin (B12) 164 (150-650)
ACTH og Kortisol burde vel egentlig vært sjekket om kvelden også, for å se døgnvariasjonene? Har heldigvis klart å ta en del jern og d-vit siden disse prøvene ble tatt :)
Tatt på aker?
Du kan se her for forklaring på de spesielle endikrinologiske prøvene:
http://www.aus.no/modules/module_123/pr ... 368&I=3761
Eller så har Ahus gode forklaringer på de forskjellige prøvene:
http://www.msa.ahus.no/modules/module_1 ... 98a191a448
Joda har lest om hva de forskjellige prøvene dreier seg om. Men prøvene mine er forsåvidt greie, er noen som ligger helt på grensen men men...Har kommet til et punkt nå hvor jeg ikke greier å forholde meg til dette lenger, skulle ønske jeg aldri sa noe om at ting ikke føles noe bra, det hadde kanskje vært best å ikke ta opp kampen. Det har i hvertfall ikke ført med seg noe positivt så langt. Legen min nå er flink hun og hun bryr seg virkelig men hun vet ikke annet råd enn at jeg skal vente på timen på aker i september. Prøvesvarene fra aker har hun enda ikke fått. Noen av disse synes jeg burde vært undersøkt grundigere, bl.a kortisol/ acth (døgnvariasjon), syns jeg har litt høy aldosteron, renin (var ikke i lutealfasen når prøvene ble tatt), samt at bla. kalium og natrium ligger i nedre grense. Føler jeg har "kranglet" nok med legene nå, og når ingen ser ut til å ville/kunne hjelpe meg ut av det orker jeg ikke å mase noe mer, så nå får alt seile sin egen sjø så ser vi hvor det ender. Håper bare ikke jeg kan si "i told you so" en dag...
Kalium og natrium er alltid i motsatt ende, altså hvis natrium er lavt (som ved lavt cortisol) da er alltid kalium høyt. noe annet må da ta opp plassen hvis begge er lave. Så engang en pasient som hadde det, hans natrium var godt under referanseområdet og alle klødde seg i hodet om han trengte tislkudd elelr ikke. han så ikke dårlig ut, det var det første legen sjekket (bra). Jeg gikk på nettet og fant ut at det er blodsukker som typisk tar opp plassen, og han knasket prednisolotabletter (for vodnt i ryggen, han hadde fått beskjed om å bare ta en om dagen men han hev i seg flere). (steroider hever blodsukkeret, spesielt i store doser) Jeg forslo å gi ham buljong og vi lette også etter salttabletter fos sikkerhets skyld.
Men historien var altså at noe tok opp den plassen.
Vi har nok samme lege på Aker og jeg må si jeg deler din oppfatning. Men hun er i det minste bedre en fastlegen min ... Lykke til!Sitat:
Opprinnelig skrevet av kwilmann
Til mammantileir; er ikke helt sikker på om jeg har noen lege der enda, har ikke vært til noe time enda (skal i september :shock: ) Fikk jo svar på henvisningen og der sto det nok et navn, men husker ikke hva det var 8) Mener å huske fra tlf samtalen at det var en annen lege som ringte om blodprøvesvarene.
Nå er det rundt 4 uker siden jeg reduserte dosen til 125 hver dag, føler meg værre enn noen gang, selv om jeg gjør ingenting. I tillegg har vekta økt de siste ukene, har ikke veid meg, men kjenner det på klærne. Og jeg som til og med har begynt å gå turer. Fikk telefon fra fastlegen her om dagen, jeg ligger fortsatt alt for høyt og vi ser an noen uker til før vi gjør noe doseendringer. Men skjelvingene er borte, hvilepulsen har gått ned, hjernetåka blir værre for hver dag og når jeg våkner om morgenen føles det som om jeg har vært på en skikkelig fyllekule dagen før. (er jo helt avholds nå, orker ikke tanken på det). Har to uker igjen til jeg skal ut i gradert sykemelding og vet ikke hvordan jeg skal klare det.
Vet ikke om noen husker det, men jeg skrev litt her på forsommeren. Har hatt diagnosen siden 2000, sannsynligvis hatt hypo i 10-12 år før det. Har vært stabil til nå, trodde jeg, men utskrift jeg fikk av alle prøvene mine viser at det har svingt veldig. I begynnelsen av året ble jeg sykemeldt og er forstatt ikke i full jobb. Var først veldig lav på 125 mcg daglig, deretter alt for høy på 150 mcg og har nå stått på 125 mcg igjen i 3 mnd. Tok blodprøver for et par uker siden som viste tsh på 0,25 og ft4 på 17 (tsh:0,2-4 og ft4: 9-22). Er ikke helt fornøyd selv, skulle kanskje hatt ft4 høyere opp, men legen er fornøyd og jeg har ikke orket å mase mer om det enda. Skal jeg øke dosen vil vel tsh bli enda lavere og det er vel noe ikke legen liker. Maste meg til en henvisning til aker i mars og har nå endelig fått time 1. september. Merker at jeg blir litt smånervøs for denne timen på aker hos endokrinolog, føler at denne timen på en måte er avgjørende for alt. Hva skjer på en sånn time? Hva er lurt og si? Skal de ha hele historien min om symptomer, plager, doser osv? Er redd jeg ikke husker en brøkdel av det jeg vil si i såfall, så det kan kanskje være greit å skrive ned noe kort og greit som han eller hun kan lese? Jeg tok masse blodprøver hos dem i april, som var normale, skal ikke ta noen nye før timen. Jeg har testet formen litt innimellom og brukt litt mer energi en dag eller to og det fører bare til at jeg blir ekstra utslitt og gjerne sengeliggende i mange dager. Så...noen som har noen tips som jeg kan ta med meg til denne timen?
Jeg følte det samme som deg før time på Aker, endelig skal jeg få noen svar. Dette er det som må til for at jeg skal få det bedre, her er det seriøs hjelp å få. Det var dessverre ikke en følelse jeg satt igjen med etter timen. Ikke for å ta fra deg motet, men det er ikke noe "simsalabim" de kan bidra med der.
Men følgende vil jeg si, en time der er IKKE en time - så har du spørsmål sørg for å skrive de ned på forhånd. Du har neppe mer en en halvtime til rådighet. Og den går fortfort. Jeg håper du får mer ut av det enn jeg fikk :) Lykke til!
Man blir vel utsatt for litt rask "siling" på sånne steder. Jeg mener : hvis de ikke finner noe de kjenner igjen som noe de vet de kan fikse, så går det fort.
Likevel syns jeg det er en fordel at man fremstiller seg for en undersøkelse hos landets fremste - da kan man ialfall gjort såppass for egen helse.
De jobber jo desverre under det vedtatte regimet der, og ser ikke objektivt på hvilken medisin som passer best til pasienten.
En type passer alle - Levaxin. Du blir sendt hjem igjen med samme Levaxinen du hadde da du kom. Ingen eksperimentering der i gården.
De innrømte for meg at 10-12% ikke ble bra av dagens behandling, og da jeg spurte hva man gjorde for dem hadde man ingen svar.
Det er helt sikkert lurt å skrive ned noen spørsmål.