Som jeg har forstået det er lavt stofskifte ofte associeret med et højt diastolisk blodtryk.
Hilsen paxx
Printable View
Det er forsåvidt ikke stoffskiftet som direkte påvirker blodtrykket.
Det er binyrenes ansvar, men stoffskiftet legger jo grunnlaget for bla binyreaktiviteten.
I regel, er det nok slik at lavt stoffskifte gir lav binyreaktivitet gir lavt blodtrykk.
Også det motsatte er tilfellet viss man har høyt stoffskifte - det tenderer til å gi høyt blodtrykk.
En pussig ting, er at leger som oppdager forhøyet blodtrykk er pålagt å ta en stoffskifteprofil.
Men ikke ved lavt stoffskifte.....
Fordi :
Min forklaring på dette, er at stoffskiftet ikke synker under legenes egensatte minimumsgrense for fT4, og derfor oppfattes til å være normalt.
Som igjen leder til at de avgir den konklusjon at lavt stoffskfite ikke fører til for lavt blodtrykk. Lavt blodtrykk er dessuten bare fint - bare det ikke blir for lavt......
Men for høyt......
Igjen denne redsel for at for høyt er farlig, men for lavt bagatelliseres.
[Thyroid diseases and hypertension]
Spitzweg C, Reincke M.
Medizinische Klinik und Poliklinik II, Campus Grosshadern, Klinikum der Universität München, Ludwig-Maximilians-Universität München, Marchioninistrasse 15, 81377, München, Deutschland. Christine.Spitzweg@med.uni-muenchen.de
Abstract
Thyroid hormones have several well-recognized effects on the vasculature and heart, resulting in characteristic cardiovascular changes in thyroid disease, including an increase in blood pressure. In hyperthyroidism reduced systemic vascular resistance and increased blood volume lead to an enhanced preload, which, in association with reduced afterload, improved contractility, as well as increased beta-adrenergic activity, results in isolated systolic hypertension based on enhanced stroke volume and cardiac output. In contrast, hypothyroidism causes increased systemic vascular resistance in association with decreased arterial compliance resulting in elevated diastolic blood pressure. Therefore in the evaluation of arterial hypertension secondary hypertension based on thyroid disease should always be considered, especially given the fact that blood pressure changes in the course of thyroid dysfunction are usually reversible upon adequate treatment of hypo- or hyperthyroidism.
For at svare på det sidste først: ja. Men for at kunne komme med et bud på "hvorfor", må man erkende at "kostomlægning" er ikke bare "kostomlægning".
Der er kostomlægning som svækker og kostomlægning, der styrker. Typen af kostomlægning kan også enten forværre eller mildne hypothyreose.
Når det er sagt - tror jeg ikke, at hypothyreose kan tæmmes - Thyroid eller ikke Thyroid - så længe du "kæmper" mod vægten.
Hvilken type af kostomlægning har du gennemført, Cirkeline? Og ja, jeg ved næsten hvad svaret bliver, da du skriver "det er virkelig en kamp for at holde vægten". En hypothyreose-venlig kostomlægning koster aldrig en kamp, som i ordvalget. smilnej1
Mange tak for jeres hurtige svar xx4
Jeg har ikke fået undersøgt binyrene men skulle måske tale med lægen om det og ved at få stabiliseret binyrene kan jeg måske sænke blodtrykket.
Mht til træning så bør jeg nok få struktureret min styrketræning til 3 gange om ugen.
Anisa: jeg lever efter vægtkonsulenternes kostprincipper, 60 g rugbrød, max 1 kg grønt, 300-400 g frugt, ca 300 g fisk/kylling, 20g olie, og lidt rismælk. Det jeg mener med at det er en kamp er at jeg tager meget hurtigt på så hvis jeg ikke overholder programmet 100% kan jeg se resultatet på vægten.
Kærlig hilsen
Cirkeline
fanx:
Artig den derre Paxx.
Den er jo rake motsettningen til den arbeidsplan Norske leger følger.
Jeg stiller meg ennå litt tvilende til den da, men man skal være åpen for at gamle "sannheter" har sin levetid.
Grunnen er at den er litt kort - og omhandler ikke binyrehormonenes innvirken.
Og fakta er at mange med lavt stoffskifte også har lavt stoffkskifte - selv om også de med høyt BT finnes.
Kompensering og overkompensering for manglende tilstander har jeg tenkt meg som mulig årsak.
Om det skulle vise seg at stoffskiftehormonene direkt griper inn i det kardiovaskulære blir saker og ting mye enklere.
Jeg har da lest flere steder at t3 virker på hjerterytmen. Og i f.eks denne skrives det om blodtrykket på arterien.
http://www.sciencedirect.com/science...5&searchtype=a
Vi settes jo rutinemessig på t4. Og jeg har funnet iallfall en publikasjon som sier at forholdet t3/rT3 er skjevt hos t4-medisinerte kontra normalbefolkningen.
Med tilførsel av Erfa eller desslike vil en del at hormonene tilføres direkte som t3 og iallfall teoretisk vil man da kunne anta at hjerterytme/blodtrykk kanskje kan være annerledes... Dessverre er det UHYGGELIG lite tilsvarende forskning å finne på naturlig thyroid.
Kære Cirkeline kram1 Det lyder som ca. 1000-1100 kcal/dag.... kalorie-, protein- og fedtfattigt. Jeg er ked af at måtte sige det: på denne kost vil du ikke opnå varig bedring af hypothyreose. Tværtimod - du må indstille dig på en forværring og - ændringer i dit totale hormonefeedback inkl. atrofi af flere kirtelvæv.
Desuden vil din "kamp" blive intensiveret hvis du kommer i behandling med Thyroid. Din krop vil komme til at skrige efter næring til at udbedre mangel-skaderne fra før.
Hvad lavkalorie- og fedtfattig kost gør ved helbredet, kan du finde ud af ved at søge info om anorexi og selv om du nok ikke tror at det kan sammenlignes - er de biologiske fællesnævnere de samme for anorektikere og dem der lever af lavkalorie- og fedtfattig kost.
Hvad dine symptomer angår, efter længere tid på lavkalorie- og fedtfattig kost - er det ikke længere muligt, klart at skelne mellem hvad er resultater af lavkalorie- og fedtfattig kost, og hvad er resultater af hypothyreose.
Rækkefølgen er helt forkert - Cirkeline. Først stofskiftet/bedring af sygdommen - så vægtregulering. Omvendt rækkefølge er på forhånd dømt til at mislykkes - uanset at man konsekvent opretholder regimet. Denne situation er lose-lose, uanset hvordan man vender det og drejer. Øv, øv, øv... :cry:
:shock: Det var ikke lige det svar jeg havde ventet men jeg vil straks gå ind og søge på anoreksi og se hvad jeg kan genkende og hvad jeg kan gøre. Håber ikke at kostændringer vil betyde at jeg tager på, for det kan jeg næsten ikke overskue - et er at selvtilliden langsomt daler i takt med at dagene går hvor jeg er sygemeldt med stress men hvis jeg så samtidig skal kæmpe med overvægt igen så tror jeg at bægeret bliver fyldt kednej1