-
For meg så stemmer dt bedre å se på ft4 og ft3, og hvis su sier at du er bedre med en ft4 på for eksempel 20, så er det det.
En ft3 på 4 ser for meg grei ut.
Man kan regne tallene om til prosent også, da er det noe lettere å se hvor høye/lave de er.
Vær obs på at det er alltid noen velig få som trenger ft4 og ft3 helt oppe eller endog litt over.
Men 20 høres rimelig normalt ut.
Om atni-TPO, så sier www.thyroidmanager.org at hvis man har antistoffer, skal TSH være lavt, og da pleier antistoffene å gå ned.
Prøv selentilskudd (tas hver dag)
Dessuten kan lavkarbo og omega-3 hjelpe, samt vitamin E og C selvsagt. Unngå omega-6 (som fins i oljer av alle frø, de oljene som er omega-3 er rapsolje og olivenolje. De andre har masse omega-6 og er inflammatioriske og det igjen er ikke bra for antistoffene. Blant annet.
nora
-
Jeg syns jo en må se dette i et helt omvendt perspektiv.
TSH - fT4 - fT3 osv får bare bli som de blir når vi har opparbeida en dose som vi har det best mulig på.
Og DA kan det hende at verdiene er heeelt anderledes enn den gode doktor synes de bør være.
Hvis vi skal styre dosen vår etter verdier som ikke er ideelle for oss - hvordan skal vi da finne den beste dosen ?
Husk at grensene er laget av blod fra antatt friske personer da . skal vi ha det slik ?
Berit S
Det er en lang utdannelse dette, og jeg er iallfall ikke ferdig med den !
Man plukker opp litt her og litt der, og etterhvert forstår man om det stemmer eller ikke.
De antistoffene som anti-TPO testen er følsom for kjenner vi ikke, om en skal tro legene.
Nå finnes det jo en akuttfase, og den kjenner man. Hvorfor man ikke kjenner det har jeg aldri sett noen god forklaring på. Tror dette kan være en slik "goes without saying" sak.
Man har antistoffene for livet sa en hormonspesialist på Aker til meg, men senere har noen fortalt meg at man har dem ikke lengere enn man har kjertelvevet.
Når antistoffene har ødelagt kjertelen inntrer det som kalles atrofi. Det er kroppens egen måte å kvitte seg med unødige saker. Kroppen fjerner langsomt og sikkert kjertelvevet og den forsvinner helt.
Når det har skjedd er det rart om antistoffet fremdeles finnes der, men jeg kan ikke referere fra noen sikker kilde på dette.
Selve anti-TPO testen er en dårlig test. Den er lite presis og den viser også positivt utslag på 10% av folk som ikke har slike antistoffer.
Den er ikke brukelig til å følge effekten av behandlingen
-
10% av dem medhashimotos har negative antistoffprøver, og dessuten har noen bare positive prøver på antithyreoglobulin . Biospi og ultralyd er egentlig bedre for å påvise hashimotos.
Hvis hun selv sier at en ft4 på 20 er best for henne, så er det slik, uansett TSH som hun kom inn på omtrent i samme setning. Vi får ikke gjort noe med TSH, får den ikke opp, ihvertfall vet jeg ikke om noen måte å få den opp i "ønsket" (=rundt 0,5-1,5) nivå. Ffaktisk sier thyroidmanager at en lav TSH er ønsket hvis en ahr hashimotos, max 0,8 synes jeg å huske. TSH trigger antistoffene, både for hashimotos og graves.
-
Du som leser så mye Nora - hva med oss som har passert nullen for lengst uten at fT4 er mer en på mitten ?
-
Takk til nora og n'Finn for info!
Og av det dere skriver trekker jeg den konklusjon at det igrunnen ikke har noen hensikt å måle anti-TPO nå for sånne som meg som har hatt betennelse i kjertelen for noen år tilbake..........er dette riktig oppfattet?
Kjære trude.lutt - om vi ikke blir de superdamene som vi ønsker å bli så skal vi i allefall bli de superdamene vi KAN bli :D . Jeg har vært så "førrbainna" på meg selv og legen min - akkurat sånn som du skriver - men jeg er faktisk nå over i en fase hvor jeg tenker at alt faktisk bare kan bli bedre. Jeg tror jeg har vært syk mye lengre enn jeg har vært diagnostisert, kanskje fra 1. barn - hvem vet? Og det er faktisk ganske sårt og trist å tenke på. Og når man i tillegg har tatt så lite tak i dette på egenhånd - ja,da blir man både sint og lei seg over å ha mistet så mye. For min del bekymrer jeg meg faktisk mest over de kognitive egenskapene. Får håpe de ikke er varig svekket :cry: . På den andre siden - mannen min har IKKE lavt stoffskifte - men det er absolutt noen kognitive mangler der i gården også :lol: .
Det er noe som kalles "å bygge sten for sten". Det skal vi nå gjøre trude.lutt.
God kveld til deg fra meg - og til dere andre :wink:
-
I følge www.furst.no så har du rett i at anti-TPO ikke har noen hensikt i annen sammenheng enn i det diagnostiske. Altså det er kun et feilsøkingsverktøy.
TRAS brukes derimot helt anderledes og mange blander sammen disse to testene.
-
Et nytt nybegynner spm; Hva er hashimotos?
-
Hva viser en sånn TRAS-prøve?
-
Det var Dr. Hashimoto som første gang beskrev en autoimmun betennelsestilstand som ødela kjertelen - så navnet hans er festet til sykdommen. Det finnes mange slike navninger - en norsk er feks. Dr. Følling som er opphavet til Føllings som alle babyer screenes for verden over.
Hashimotos er den vanligste årsaken til lavt stoffskifte og antistoffene detekteres av anti-TPO testen.
Antistoffene bruker i følge Furst noen få år på å gjøre kjertelen uvirksom.
TRAS er en annen test for autoimmune antistoffer av en helt annen karakter. Den er følsom for antistoff som angriper selve TSH-reseptoren på kjertelen. Den er følsom både for blokkerende og stimulerende antistoff og det siste er mest vanlig og disse stoffene virker som TSH og stimulerer kjertelen til å produsere mange stoffskiftehormoner. Dermed faller TSH til null og antistoffet styrer butikken.
Neo-Merc er et legemiddel som tar knekken på antistoffet og TRAS-testen brukes for å følge behandlingseffekten. Ved langvarig behandling senkes kjertelproduksjonen så man må ofte gi Levaxin også.
Mange blir helt friske etter behandlingen.
-
Hashimotos er det de aler fleste av oss her har, autoimmun thyreoditt.
n'Finn, hos meg passerer jeg 0 i TSH akkurat før ft4 og ft3 blir midtpå, jeg også. Det er omtrent slik hos mange og vi kan ikke gå etter TSH 0,5-1,5, men etter enten bare ft4 og ft3, slik som jeg gjør, eller etter formen alene, slik som du gjør. Det er flere som gjør som deg, blant dem er de på realthyroidhelp forumet.
Alle de på forumene på internet, går etter ft4 og ft3 men de sier at hvis man kan gå etter en TSH på rundt 1, så gjør det.
Det er teoretisk mulig at du har en form for fibromyalgi, Dr. Lowe har mange pasienter som tåler store doser liothyronin eller Armour og blodprøvene er høye men de har ingen overdosesymptomer og blir bedre slik. Vi andre ville følt oss veldig overdosert med så høye t3-målinger som disse pasienter har.