-
Denne er lang og tung, men grundig - og litt småsøtt er det jo at hver rotte får sin egen begravelse - fordi vi bare må kikke nærmere på hjernen deres. Men nyttig er det da !
http://www.blackwell-synergy.com/links/ ... ookieSet=1
Men det er jo slik at kroppen vel ikke produserer hormoner som den ikke har bruk for ? Kjertelen produserer egentlig bare T1 og T2. (T3 og T4 er krysskombinasjoner av 1og2). Og en av T2`s kjente roller er produksjon av enzymer som skal omdanne T4 til T3 i leveren.
T1 har ikke jeg funnet noe om ?
-
Sol deg friskere, står det i Aftenposten :lol: ; http://www.aftenposten.no/helse/article1345399.ece . De nordpå får i seg mer D3-vitamin gjennom å spise mer fet fisk
Fedon sier faktisk at nok D-vitamin kan forhindre insulinresistens, og han vet vel hva han sier, skulle en tro :P .
Men dere, jeg blir så innmari sliten av sola. Blir dere og? Hvorfor, mon tro?
-
Det fins noen som har et unormalt D-vitaminstoffskifte, og sarcoidosispasientene har satt det i system.
De måler også 1,25 d-vitaminet (må fryses) og det er høyt hos dem. Jeg har gitt noen linker til dem på D-vitaminsidene mine (flere-linker-siden) for å ha noe motvekt til dem som er for D-vitamin og sol.
Me-pasienter og sarcoidose-pasienter tåler ikke lys engang. Sarcoidose-folka har påvist at de har en bakterieinfeksjon av bakterier uten cellevegg (vanskelig å dyrke som bakterieprøve, tar måneder) og de tar nå antibiotika i et par år for å bli frisk.
Mon tro hva ME er?
-
Hei Leya :)
Kunne du være en engel http://www.cheesebuerger.de/images/s...engel/d060.gif å fortelle meg hva de heter, D-vitamin pillene du kjøpte i Sverige?
-
Det er nå kommet en kommnetar til Moans artikkel om fordelene av sol og
solarier og Moan har fått lov å svare
http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_l ... ID=1390906
-
Sjekker når jeg kommer hjem jeg Anne Ma. Skal til Sverige igjen imorgen og skal se om jeg finner de igjen da.
Har desverre ikke vært så mye her inne i det siste fordi jeg har begynt i ny jobb og plutselig har fått mye mer å gjøre :P Gudskjelov så går det foreløpig bra med formen. Blir spennende å høre hvordan d-vitamin lageret mitt ser ut når jeg kommer på balder klinikken idag...
-
Det er jo interessant at noen kan få seg til å mene at man dauer av sol i et land som er beheftet med for lite !
Sitter med et inntrykk av professjonskamp med derma/kreft på ene siden - og en ynkelig liten ernæringsproffesjon på den andre.
Ikke alltid at Goliath har rett.
Særlig uheldig at Fyrrand var så intenst på banen. Jeg fikk intrykket at han var intenst imot hele sola - men kanskje han vil moderere seg litt nå ?
-
Hei Leya :)
Bare glad at du svarer jeg!! :D Skal sansynligvis over til sverige en liten tur jeg og. Og det ville vært supert med et navn :D
-
Anne Ma, jeg har kikka litt på glasset mitt og det er faktisk ikke D vitamin, men sterke Omega3 jeg tar. De hadde veldig god effekt på D vit lageret mitt tidligere, men nå er jeg ikke så flink til å ta de... :oops:
Men de heter uansett Ledins Omega3 1000mg.
Derimot så fikk jeg resept på D vit når jeg var på balder klinikken igår, disse heter bare vitamin D 1000IU (sikket de samme milla har tatt/tar). For 100 stk koster det 100 kroner på apotek kronen i oslo, når man har med seg resept fra balder. Jeg skal ta 2-4 av disse om dagen og håper jeg ikke får samme reaksjon som milla med å bli dårlig...
Og hvis du leser i en annen tråd, så får du kanskje med deg at jeg også skal begynne med en liten dose armour, skal hente de på apoteket imorgen ;-)
Har også kjøpt meg doserings boks, så kanskje jeg blir flinkere til å ta alle vitaminer og tabletter når jeg skal ! :roll:
-
Da tror jeg nok ikke det er de kapslene som har hatt noen effekt, Leya - så vidt jeg vet er det ingen omega 3-produkter som inneholder verken vitamin A eller D. De tilsettes vitamin E for ikke å harskne, det er det eneste. Prosessen som fiskeoljen går gjennom ødelegger visstnok vitaminene som er der naturlig, og man tilsetter dem ikke igjen etterpå. (Og grunnen er antakelig at folk skal kunne ta store doser omega 3 uten å bekymre seg for overdosering av fettløselige vitaminer.)
Kanskje du tilfeldigvis fikk litt mer sol på kroppen i den perioden? Det ville jo forklare hvorfor vitamin D-nivået ditt gikk opp.