Sv: Dosering av erfa thyroid
Eg tek nå 90 mg Erfa og 50 mcg Levaxin. Tek alt dette når eg vaknar, kanskje 20-40 min før matinntak. Tygg Erfaen og svelgjer med vatn. (Ikkje finn på å tygge Levaxin... det kan lett skje når ein tek båe på likt... Eg hadde heilt for^%&+€ smak i munnen i ca 5 dagar).
Tek også 10 mg Dhea for å støtte binyrene (tek i lag med frukosten).
Er nokså flink med vitaminar, men ingen superdosar av noko nå for tida.
Lever eit roleg liv om dagen. Heilt utan stress, og opplever nå for fyrste gong på veldig lenge at eg er i fin form heile dagen. Håpar binyrene mine skal restituere seg av seg sjølv ;
Er übertakknemleg til folk her inne, da spes. til Vigdis kram1, for å ha gjeve meg eit spark bak slik at eg konverterte til Thyroid. Livet mitt på Levaxin var ikkje så bra.
Sjøl takk, Delisa kram1kaer1
Dette er et sted hvor vi hjelper hverandre. Jeg står i takknemlighetsgjeld til 20-30 stykker her inne nå, tror jeg! Så vi gir og tar, det er jo meningen med et slikt forum, en dag kan noen ord du sier hjelpe, en annen dag er det du som trenger litt hjelp og støttehjertflag1
Godt å lese om at du har fått det litt bedre Delisa !
....vil bare lige nævne, at jeg (stadig) føler, der er forskel på, om jeg sluger thyroid'en med et glas vand eller om jeg smelter den under tungen. Føler det sidste er bedst - men måske har det været tilfældigheder, der har gjort, om jeg har fungeret bedre på det ene eller det andet. Måske i sidste ende noget, jeg har spist, drukket eller oplevet /stress.
vink11 Nielsigne
Jeg smelter konsekvent erfa under tungen,
føler det mye bedre enn å tygge og svelge.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
S.M.
Er halvveis i byttingen nå. Har slitt med en forferdelig stivhet i kroppen siden påske da jeg økte levaxinen fra 300 til 350. Er ikke fullt så stiv nå, ser ut til at Erfa hjelper.
Hei S.M. vink3
Det å bli stiv i kroppen erfarte jeg også på Levaxin. Jeg hadde i fire år kun levaxin T4 og fikk kombibehandling mars 2009. De siste tre år på Levaxin var dosen 100mcg/dgl, men da jeg fikk Liotyronin i tillegg (10 mcg/dgl) ble dosen Levaxin satt ned til 75 mcg. Vi økte Liotyronin til 20 mcg etter fire uke men beholdt Levaxin 75 mcg.
Etter to år på denne doseringen hadde jeg fått såpass mange tilleggsproblem, blant disse; stivhet i kroppen, anklene og hele dette leddet i foten sviktet, dovnende hender (karpaltunellsyndrom), krampe i leggene, søvnproblem (apnea), snorking, myxødem, ødem, nedsatt muskelkraft, hælspore (Plantar fasciitis), vekttap-platå, akne i hodebunnen, at jeg ville heller prøver Thyroid Erfa.
Disse plagene oppstod etter at jeg i alle år, forut for diagnosen i februar 2005, allerede hadde dårlig konsentrasjon, var glemsom, hadde "brainfog", var irritabel, snakket feil, fikke infeksjoner minst to ganger i året, la på meg uten å ha matlyst.
Hvis syntetiske medisiner gjør så mye ugang i kroppen kan jeg ikke skjønne at de er de eneste leger får lov å skrive ut på blåresept!!rend:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
S.M.
Dessuten ble blodsukkeret mitt mye mer stabilt gjennom dagen, og det skjedde fra første tablett med Erfa. Det var såpass markant at jeg trodde det var noe galt med blodsukkermåleren min. Men det var det ikke! Jeg er heller ikke fullt så stuptrøtt lengre som jeg har vært i de siste ukene.
Legen Lars Omdal, som skriver i bladet Thyra, anbefaler f.eks ikke Armour eller Thyroid til folk med sukkersyke! Min mann har begge deler (hypotyreose og diabetes 2), så jeg ringte til Thyra da det stod en artikkel om Armour og diabetes for noen år siden, og fikk til svar at diabetikere ikke kan ta grise-tyroxin. Jeg tror jeg snakket med Bente Bakke, men finner heller ikke ut hvordan å kunne kontakte Lars Omdal og spørre ham selv. Dette skjer antakelig kun via Thyra! xx1
:? Men, hva gjorde folk som hadde både hypotyreose og diabetes før i tiden da det ikke var annet å få enn grisetyroxin ?? :?
Super indlæg, Elbeth xx9 Vedkommende emne, vi mener bør have egen tråd. Vi har derfor kopieret/flyttet fra denne tråd til sin egen her.