Stoffskiftemedisinen din skal virke både på vekta og den basale kroppstemperaturen. Gjør den ikke det, så bytt thyroxintype.
Printable View
Stoffskiftemedisinen din skal virke både på vekta og den basale kroppstemperaturen. Gjør den ikke det, så bytt thyroxintype.
Jeg har ikke hatt struma, men har hatt symptomer på lavt stoffskifte helt siden puberteten. Prøvesvarene har vært innenfor normalen helt til for 1,5 år siden. Da fikk jeg ENDELIG lov til å begynne med levaxin. Legen min fortalte meg i lang tid før jeg ble "syk nok" til å begynne på medisin at jeg ville få lavt stoffskifte.Sitat:
Opprinnelig skrevet av ella
Er bare 23 år, og har ennå ikke klart å fullføre videregående skole pga sykdommen. Går på attføring, men kommer jo ingen vei med det så lenge jeg er syk. Legen min mener at symptomene mine er psykisk, noe jeg ikke kan fatte. Prøvesvarene er innenfor normalen nå, men jeg føler meg ikke bedre. Tvert imot. Jeg er verre nå enn jeg var når jeg startet på Levaxin.
Har også vært hos en indremedisiner, men han fortalte meg det samme.
Er veldig fortvilet og bruker ALT for mye av min dyrebare energi til å bekymre meg over at ting ikke blir bedre og at jeg ikke blir tatt på alvor.
Dette er vel den eneste sykdommen som legene innbiller seg at det er formålstjenlig å gå ubehandlet så lenge som mulig.
Hva kommer det av ?
Jeg tror det kommer av at noen pasinter ikke har noen symptomer enda TSH er på 8 og 10.
De diskuterer når de bør starte behandling.
De hopper over det faktum at mange med en TSH på 2,5 og 3 har symptomer, det kommer liksom ikke av hypothyreose.
O'Reilly i bjm skreiver om TSH som åpenbart er ikke pålitelig i artikkelen Thyroid function tests-time for a reasessment om dette temaet. Noen har til og med en TSH på 80 uten symptomer sier han. www.bmj.com
Se også nyhetene på www.thyroidmanager.org om striden om subklinisk hypothyreose.
Til alt overmål viser det seg at man lager uvirksom TSH om natten, og at høy TSH ofte er uvirksom.
Så man baserer seg på måling av et uvirksomt stoff. Det skal lite av det virksomme TSH til for at det skal virke.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/q...t_uids=7673415
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/q...t_uids=1366242
Grunnen til at de tok i bruk TSH synes å være at de dengang ennå ikke hadde frit T4 og fritt T3 tester, bare TT4 og TT3 og THBR (binding rate, de heter fremdeles feilaktig t3 uptake ) som er thyroglobulinavhengige.
I danmark brukes ofte disse gammelmodige tester, ifølge en som postet her en stund siden. De er ehlt forgapt i TSH der, det kommer vel av at de var delaktige i utviklingen av TSH testen degang.
nora
Hei!
Etter at jeg fikk diagnosen på mitt lave stoffskifte (2001) og begynnte på Levaxin, så gikk jeg med ganske mye på bare ett år. (ca 16 kg) Jeg var såååå lykkelig :D Men så snudde alt, også tallskiva på vekta... :cry: Sakte men sikkert så krabbet den litt oppover igjen. (6-7 kg.) Jeg sliter med å gå ned i vekt igjen. Trening og et sunnere kosthold har ikke hjulpet. Det er så fortvilende. Å snakke med fastlegen om dette er håpløst :evil: Legen sier "spis mindre og tren mer..." Jeg blir så forb****
Jeg har aldrig brukt noe annet enn Levaxin.
Det er en del som har gått ned i vekt på thyroid.about.com forumet etter at de prøvde å splitte opp dosen sin til 2x daglig.
Interessant.
http://forums.about.com/ab-thyroid/messages?msg=67834.1
nora
Hei
Jeg tar dosen delt på 2 gang pr dag. Først 1.5 grain Armour på morningen når jeg står opp. Også 1 grain Armour og 25 mcg Levaxin på ettermiddagen.
Fikk beskjed av legen å dele dosen på 2.
Jeg har lagt på meg rundt 12 kg siden jeg begynte med Levaxin for snart et år siden, og vekta går fortsatt opp. :(
Har nå delt opp dosen i 2, og håper det kan hjelpe. Ikke så greit når man ikke greier å trimme særlig mye heller.
Men jeg vil anbefale å kutte ned på karbohydrater allikevel.
De rapporterer om bra resultater på lavkarbo-dietter.
Till på Atkins, noen må til og med ned til 40 karbohydrater om dagen.
Funker forreseten ikke hvis man ikke spiser en del grønnsaker sier noen.
Så egg, fisk, rømme, speilegg og grønnsaker og fet ost kan man fråtse i på Atkins og man blir mindre sulten.
(det er vel det som heter "maule" på norsk? Å ikke spise de hellige potetene? Og brødskiven under pålegget?)
nora
Hei hei alle sammen.
Det går fremdeles bra med meg og formen - tar fremdeles samme mengde Armour og en liten dose Levaxin 2 ganger om dagen. Tar Melatonin og sover godt. Faktisk 7-8 timer natta - og er hvil på morningen. Det er så fantastisk!! Hælen er ikke så god - tar sjokkbølgebehandling - og det virker som det bedres ei stund. Skal ha noen ukers opphold nu etter 3 behandlinger. Men...jeg var på apoteket og kjøpte Orudis gele - den virker faktisk ganske godt. Takk Finn - tror det var du som tipset om det. Så klarer jeg i det minste gå litt når det er som verst.
Ellers har jeg fått meg en bihulebetennelse - ikke noe særlig i denne (herlige) varmen. Og eksemen på arman er tilbake - men...jeg har det bra ellers :D
Det jeg egentlig ville - var å ønske dere alle sammen en riktig GOD SOMMER!!
Ha en fin solskinnsdag.