Sv: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Berit: du sier at du får lett infeksjoner. Bruker du D3? Er verdiene høye? Ellers kan det kanskje ha sammenheng med at du fortsatt har en ubalanse i hormonsystemet? Eller har du andre vitamin eller mineralmangler? Lave jernlagre kan også gi lav terskel for forkjølelser og virus.
Hei:-) Tar alle relevante tilskudd. Jernlageret er oppe i 70 nå.
Dårlig immunforsvar skyldes ganske sikkert binyrene. Jeg fikk svineinfluensa i oktober i fjor, og hadde samtidig ubehandlet stoffskifte etter fødsel i januar, så jeg var "svak" i utgangspunktet da jeg fikk det. Har hatt problemer med å komme meg helt etter influensaen, men det har løsnet litt siden jeg begynte på Erfa- og enda mer nå som jeg har økt dosen tli 3, 5 grain. (Fikk faktisk influensaen like etter jeg tok vaksinen mot den. Skal aldri ta en influensa vaksine til i hele mitt liv. Har lest at vaksine faktisk kan utløse sykdommen den er mot, dersom den settes i en person som er svekket/har dårlig immunforsvar.)
Uansett- det kommer seg som sagt gradvis. Er litt snørrete hver morgen men ikke så ille som det var for noen mnd siden. Får også intravenøs b12, magnesium, c-vitamin og glu.... et eller annet, en gang i uka, for å styrke forsvaret. Er nok heller ikke optimalt dosert mht stoffskifte ennå. Skal la 3, 5 grain få virke litt for å se om ft4 kan komme høyere opp, vil ha den i midtre ref område.
Hvor mye orker du trene nå, Vigdis? Formen min har kommet seg men trening er ikke så aktuelt ennå (annet enn småturer). Gjør en del husarbeid hver dag nå uten å bli sliten, så det er jo litt "trening" det, men jeg har forsøkt meg med lange turer og helsestudio, og det blir feil nå.
Hei Berit. Jeg har dyrekjøpt erfaring med å trene for mye, for hardt og for fort når jeg har problemer med binyrene. Det er bedre å trene jevnt og trutt etter formen, enn å skulle bevise at du er frisk når du ikke er det. Jeg holder igjen på å gå på morsomme gruppetimer. Det er for hardt tempo fortsatt. Og det er så veldig lett å bli med i et altfor tøft tempo, uten å ta alle pausene jeg trenger. Så jeg trener det jeg orker hver gang.
Jeg har vært litt lat i det siste, og fordi jeg kjenner at kreftene er større enn før, vil jeg teste ut å øke litt mer enn jeg gjorde tidligere i sommer. Men det er et godt stykke tilbake til der jeg var i fjor. Formen holder seg jo bedre ved å trene moderat, som jeg har gjort nå i de siste månedene, enn å ikke trene i det hele tatt. Det får være trøsten når jeg orker den såkalte planken i færre sekunder av gangen enn før!
Og som du sier, alle bevegelse er bra! Om det heter støvsuging eller aerobic spiller ikke så stor rolle, tror jeg. Så jeg trener en time, eller mer om jeg orker den dagen. Løfter vekter, trener kondisjon. Skal forsøke litt intervalltrening igjen, se om det går bra. Prøver om jeg får til å trene fire dager i uka.
Du har ikke noe allergi da, siden du har rennende nese?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Berit1974
Om de resterende plager skyldes 80% binyrer så er dette (i følge teorien i alle fall) noe som kan komme seg med tiden. Håper det vil gå veien for deg videre nåhjertflag1
Takk for det, Berit. Ja, de binyrene bekymrer meg veldig. Men som teorien tilsier er det jo mulig å få dem til å fungere igjen - med tiden. Men veien synes så lang. Jeg er av natur en tålmodig optimist, men innimellom blir jeg så lei av å være så dårlig og å måtte kjempe for å klare ting i hverdagen som er en selvfølge for andre. Femårsjubileum i å være syk, svimmel og elendig i disse dager. Synes jeg gjør det meste riktig mht kosthold, livsførsel og tilskudd. Jeg kan ikke sette fingeren på hva mer jeg selv kan gjøre for å legge tilrette for bedre binyrefunksjon. Lurer på hvor mange flere år det tar til jeg kan få et liv igjen. Sukk.
Ja, det var dagens deprimerende uttalelse. :sad:
Men i oppdateringen min glemte jeg å nevne at jeg går ned i vekt igjen.:) Men saakte. Gikk fryktelig fort opp i vekt da jeg startet med DHEA, men nå har altså vekten snudd. Men går veldig mye saktere nedover i vekt enn jeg gikk opp. Men håret faller av i like raskt tempo som før. Nå bør det stanse snart!! kednej1
Skulle ønske jeg anart kan være i stand til å være mer fysisk. har trent litt yoga. Har gått greit noen ganger, andre ganger ikke fullt så greit. Kroppen min klarer ikke noen form for anstrengelse før jeg blir svimmel. Tydeligvis stresser jeg binyrene med trening/anstrengelse. Lett husarbeid er ofte for mye for meg.
Jaja, håper jeg er tilbake i litt bedre slag neste gang :?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Jeg er av natur en tålmodig optimist, men innimellom blir jeg så lei av å være så dårlig og å måtte kjempe for å klare ting i hverdagen som er en selvfølge for andre. Femårsjubileum i å være syk, svimmel og elendig i disse dager.
Lurer på hvor mange flere år det tar til jeg kan få et liv igjen. Sukk.
Men i oppdateringen min glemte jeg å nevne at jeg går ned i vekt igjen.:) Men saakte. Gikk fryktelig fort opp i vekt da jeg startet med DHEA, men nå har altså vekten snudd. Men går veldig mye saktere nedover i vekt enn jeg gikk opp. Men håret faller av i like raskt tempo som før. Nå bør det stanse snart!! kednej1
Skulle ønske jeg anart kan være i stand til å være mer fysisk. har trent litt yoga. Har gått greit noen ganger, andre ganger ikke fullt så greit. Kroppen min klarer ikke noen form for anstrengelse før jeg blir svimmel. Tydeligvis stresser jeg binyrene med trening/anstrengelse. Lett husarbeid er ofte for mye for meg.
Herregud som du er tapper Rufus! hjerte1 Og du har sikkert prøvd og feilet slik at du med sikkerhet vet at du ikke er hypo? For i det siste har jeg fått oppleve hvor like symptomene mellom hypo og binyrer er. Før jeg trappet opp nå, var jeg veldig deppa og redd for binyrene, fordi selv de minste ting kunne gjøre meg segneferdig av tretthet. Men etter doseøkningen merker jeg at jeg har mye mere utholdenhet, så mange av binyresymptomene mine var hyposymptomer. Men det er klart at binyrene sliter enda, men ikke så mye som jeg trodde altså..
Det med vekten er jo veldig gledelig! :) Jeg har plutselig gått ned 2 kg på 1 uke etter doseøknng.. Og det er sikkert vann vil jeg tro.... Men jammen er det tydelig at vekta går ned hvis "ting begynner å bli riktig".. Kanskje dette er et tegn hos deg?
Og det med håret ditt syns jeg er trist..kednej1
hjertflag1
Jeg er akkurat like tapper som alle dere andre her inne. Vi har jo ikke annet valg enn å holde ut. Akkurat nå er jeg nok litt ekstra sliten og lei pga ekstra belastninger for kroppen som virusinfeksjon med feber som jeg har hatt en liten uke, smerter i forbindelse med tanntrekking og betennelse i beinet. Gjør ikke ting bedre... Men jeg er jo optimist, så derfor tror jeg jo det går bra.
Det er ett år siden jeg begynte med Cortef og Thyroid. De årene i forveien var jeg jo på levaxin og hadde ingen binyrestøtte (og var ganske ignorant mht sykdommen min). Og så har jeg brukt det siste året på å gjøre alle mulige slags tabber. Som kraftig ovedosering, deretter underdosering, DHEA med bivirkninger etc. (læretid, kan man vel kalle det).
Jeg kan ikke skjønne annet enn at håravfallet må stanse en gang? Jeg hadde i utgangspunktet uvanlig tykt hår, så jeg har jo igjen hår på hodet.
Men jeg er temmelig sikker på at det er binyrene som plager meg mest, det handler om at det er symptomer som forsvinner med hc, døgnvariasjon i symptomer og annet (kjenner igjen fra tidligere der jeg har blitt brått syk i forbindelse med binyrebelastninger). Men jeg nok littegrann hypo og.
MEN jeg ikke mye hypo lenger, så det skulle tilsi bedring av binyrer. Bare jeg kommer meg av denne virusinfeksjonen og blir kvitt betennelsen i beinet, regner jeg med at ting går bedre. (Glucosamin/MSM kom i dag!)
Blir veldig inspirert av å lese gladmeldinger her inne!
Det er så bra! hjertflag1
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Hei Berit. Jeg har dyrekjøpt erfaring med å trene for mye, for hardt og for fort når jeg har problemer med binyrene. Det er bedre å trene jevnt og trutt etter formen, enn å skulle bevise at du er frisk når du ikke er det. Jeg holder igjen på å gå på morsomme gruppetimer. Det er for hardt tempo fortsatt. Og det er så veldig lett å bli med i et altfor tøft tempo, uten å ta alle pausene jeg trenger. Så jeg trener det jeg orker hver gang.
Jeg har vært litt lat i det siste, og fordi jeg kjenner at kreftene er større enn før, vil jeg teste ut å øke litt mer enn jeg gjorde tidligere i sommer. Men det er et godt stykke tilbake til der jeg var i fjor. Formen holder seg jo bedre ved å trene moderat, som jeg har gjort nå i de siste månedene, enn å ikke trene i det hele tatt. Det får være trøsten når jeg orker den såkalte planken i færre sekunder av gangen enn før!
Og som du sier, alle bevegelse er bra! Om det heter støvsuging eller aerobic spiller ikke så stor rolle, tror jeg. Så jeg trener en time, eller mer om jeg orker den dagen. Løfter vekter, trener kondisjon. Skal forsøke litt intervalltrening igjen, se om det går bra. Prøver om jeg får til å trene fire dager i uka.
Du har ikke noe allergi da, siden du har rennende nese?
Trening fire dager i uka er kjempenbra i mine øyne, Vigdis. Jeg må ha minst en dag pause innimellom dagene jeg trener. Må gjøre vekttrening en gang i uka pga en gammel skade, da bruker jeg ca 40 min, men tar mange pauser. Ut over det trener jeg ikke så mye annet enn litt farting hit og dit ifbm praktiske gjøremål, og husarbeid.
Synes det er litt vanskelig å si noe om min egen form akkurat nå. For på en måte føler jeg den stiger dag for dag. Samtidig kommer pms inn i bildet og gjør noen dager tunge. Ser også at jeg ikke tåler for mye program etter hverandre. I dag ble jeg svimmel og sliten da jeg hadde gått rundt på kjøpesenter et par timer og vært veldig sosial, pluss måtte rett til byen etterpå til Balderklinikken, så rett i barnebursdag. Det ble litt mye da jeg også hadde vekttrening i går så jeg føler meg litt i svime nå på kvelden. Jeg vet ikke om dette skyldes binyrer eller hypo. Men jeg vet at ft4 fremdeles er for lav, så det gir jo håp om at det er et ytterligere potensiale til bedring.
Ellers har jeg ikke allergi, tror jeg. Fikk ikke utslag på verken melk, gluten eller candidia. Føler at magen er litt oppblåst og "sår" men vet ikke hva det kan skyldes.
Rufus: håper du blir kvitt virusinfeksjonen og beinhinnebetennelsen snart, samt at hårtapet stopper snart. Når man er syk (virus o.l) så er det lett å bli veldig pessimistisk fordi man er utafor, gjelder meg i alle fall. Leste forresten at Mary Shommon hadde suksess med nattlysolje mot hårtap.
Er litt sliten så det ble litt kort (og sent) svar, men ønsker alle på forumet en god kveld! :wink:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Berit1974
Rufus: håper du blir kvitt virusinfeksjonen og beinhinnebetennelsen snart, samt at hårtapet stopper snart. Når man er syk (virus o.l) så er det lett å bli veldig pessimistisk fordi man er utafor, gjelder meg i alle fall. Leste forresten at Mary Shommon hadde suksess med nattlysolje mot hårtap.
Takk for det! Jo virusinfeksjonen er borte. Og best av alt hårtapet ser ut til å ha roet seg merkbart seg i løpet av helga. I dag da jeg børsta håret mistet jeg bare noen få strå og ikke 250 som var vanlig hver gang jeg børstet håret (jo, jeg telte en gang, faktisk... :oops:). Så da tenker jeg det retter seg. Fikk forresten klippet håret i en ny, sveisen fasong i går. Ser litt kjekkere ut nå :wink:
Og du har rett, Berit, en blir pessimist når formen er dårlig (og jeg er ikke så negativ nå lenger). Men det handler også litt om slitasje pga situasjonen min. Jeg eksisterer, men egentlig ikke så mye mer enn det. Lengter etter å kunne leve litt.
Men det med håret og vektoppgangen skyldes jo bivirkninger fra DHEA, så jeg skal ihvertfall ALDRI ta dette mer. Om det er noen damer som vurderer DHEA, tenk dere om og vurder om dere har andre alternativer. DHEA jeg har liggende går i søpla!
Godt å høre at håret blir på hodet. :lol:
Har selv hatt mye håravfall. Og blond som jeg er, prøv og gå et par timer med svart jakke, så ser man ut som en høysåte har ramlet nedover skuldrene. :wink:
Jeg har hatt vektøkning også og ser frem til at denne skal klatre nedover. Hos meg er dette typiske hyposymptomer, har aldri brukt DHEA, men har ikke tenkt å prøve det heller. Skeptisk både til å bruke det og å importere det.
Jeg håper også du kan begynne å leve litt mer...dette tror jeg er den verste konsekvensen av stoffskiftesykdom.kram1
Har hatt en lang periode, på nytt, med hetetokter. Problemet er jo at jeg er i overgangsalderen. Så hva er hva? Hva er for mye homoner? Hva er overgangshetetokter?
Startet en ny nedtrapping av hydrokortison for noen dager siden. Fordi jeg mistenkte at det var kortisolet som var problemet, gikk jeg ned fra 22.5 mg til 20mg. Har noen dager også tatt bare 17.5 mg. Må legge til at jeg i et par måneder har brukt 12.5 mg pregnenolone, den kan ha hatt effekt på kortisolnivået. Eksperimenterer også med å kutte ut hydrokortisondosen kl 20, siden hetefølelsen har vært verst på kvelds- og nattetid. Forsøker nå å ha siste dose kl 18 i stedet.
Nå er jeg mer normalt varm. Det hjalp fort å gå ned i dose. Jeg vet ikke om det kan være andre ubehag med litt for høy dose enn hetebølger? Og vektøkning og oppblåsthet i ansiktet, selvsagt. De siste månedene har blodsukkeret mitt stabilisert seg også. Jeg trenger ikke spise så ofte som før, det er ok! Jeg spiste jo ni måltider pr dag på det verste...
Ja, det virker som å har blitt ganske så god til å tolke kroppen etter hvert. Siden det hjalp å gå ned i hc-dose, var det sannsynligvis der det lå? Forstår at det kan være forvirrende med hetetokter når disse kan stamme både fra overgangsalderen og binyrene.
Men dette er en veldig hyggelig utvikling, Vigdis. Sier hurra for det! norsk1
På en måte kan du kanskje også være glad for a du er i overgangsalderen. Vi som ikke er det sliter ekstra med binyrene disse dagene i måneden. Har av og til tenkt at det kanskje holder en litt tilbake da mens er en såpass stor påkjenning. Ihvertfall hadde kroppen fungert mye bedre hadde det ikke vært for det månedlige.