Sv: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
Spennende å følge deg,Rufus! Håper du finner ut av hva som kan gjøre deg bedre. Dette å finne ut hva som gjør oss bedre er et puslespill som er tidkrevende!
Jeg var jo gjennom et Levaxinforsøk, en kombinasjon mellom Levaxin og Thyroid. Og sitter igjen med en skremmende opplevelse. Da Levaxinen begynte å virke etter noen uker, fikk jeg tilbake spenningene i muskler i hele kroppen og en opplevelse av angst. Angst slet jeg en delmed før, i åresvis. Nå tror jeg at det var Levaxinen som fikk meg til å være slik. Jo, kanskje var dosen for lav i denne kombitestperioden. Men jeg har gått på for lav dose thyroid også uten å få muskelspenninger og muskelverk og opplevelse av en angst som sitter i kroppen. Dette kom da jeg gikk tilbake til Levaxin.
18. september sluttet jeg med Levaxin. Etter det har kroppen min vært myk og vanlig. Jeg kjenner ingen angst. Jeg føler meg nå alminnelig glad og full av arbeidslyst og virketrang. Jeg vet jo at ikke alle blir stive i kroppen, eller opplever angst av Levaxin. For noen fungerer ren T4 medisin som Levaxin aldeles utmerket. Hva er det med den syntetiske T4 som gjør at jeg reagerer slik? Jeg fikk jo under dette forsøket tilgang på direkte T3 via thyroid, i motsetning til alle år tidligere hvor jeg kun hadde Levaxin og kroppens evne til å konvertere T4 til T3. Jeg er full av undring. Jeg vil jo følge med og se om det fortsetter slik. Men under dette 1.5 året jeg har brukt thyroid har psyke ikke vært noe problem. Unntatt da jeg forsøkte meg på Levaxin.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Jeg var jo gjennom et Levaxinforsøk, en kombinasjon mellom Levaxin og Thyroid. Og sitter igjen med en skremmende opplevelse. Da Levaxinen begynte å virke etter noen uker, fikk jeg tilbake spenningene i muskler i hele kroppen og en opplevelse av angst. Angst slet jeg en delmed før, i åresvis. Nå tror jeg at det var Levaxinen som fikk meg til å være slik. Jo, kanskje var dosen for lav i denne kombitestperioden. Men jeg har gått på for lav dose thyroid også uten å få muskelspenninger og muskelverk og opplevelse av en angst som sitter i kroppen. Dette kom da jeg gikk tilbake til Levaxin.
18. september sluttet jeg med Levaxin. Etter det har kroppen min vært myk og vanlig. Jeg kjenner ingen angst. Jeg føler meg nå alminnelig glad og full av arbeidslyst og virketrang. Jeg vet jo at ikke alle blir stive i kroppen, eller opplever angst av Levaxin. For noen fungerer ren T4 medisin som Levaxin aldeles utmerket. Hva er det med den syntetiske T4 som gjør at jeg reagerer slik? Jeg fikk jo under dette forsøket tilgang på direkte T3 via thyroid, i motsetning til alle år tidligere hvor jeg kun hadde Levaxin og kroppens evne til å konvertere T4 til T3. Jeg er full av undring. Jeg vil jo følge med og se om det fortsetter slik. Men under dette 1.5 året jeg har brukt thyroid har psyke ikke vært noe problem. Unntatt da jeg forsøkte meg på Levaxin.
Jeg har den samme erfaringen som deg, det er akkurat som at levaxinen hemmer effekten av thyroid på en måte?? Eller er det noe annet? Jeg har også virkelig undret meg over dette.. Hvorfor ble jeg for eksempel dårligere da jeg kun gikk på levaxin og prøvde å øke dosen? Og hva gjorde meg bedre da jeg trappet ned?? Jeg hadde flust av hyposymptomer, og en temp på 35.4 midt på dagen, så hvorfor ble jeg dårligere av å øke? Gjør levaxinen noe "gæli" med binyrene? Gudene veit..
Det som er interessant er om dere hadde de samme plagene også på levaxin alene? Vigdis hadde jo det, forstår jeg...?
Det er jo absolutt mulig at syntetisk t4 gir seinskader (mangler) siden man tilfører kun ett stoff...?
Så flott at du ble bedre etter kutt av levaxin, Vigdis!
Fint at du har funnet formen igjen!! xx2
Dere som får slike reaksjoner av levaxin må i alle fall si det til legene deres, det synes som om det er bivirkninger. Dere kan jo også melde bivirkninger selv: http://legemiddelverket.no/templates...____82265.aspx
Da er vi 2 da Vigdis - minst......
Jeg merker jo bare det er 25µg Levaxin i dosen.
Jeg får tendenser til de symptomene jeg slet så innmari med før jeg gikk over til Tyroid.
Så kan jeg være veeeldig var for disse, kanskje overfølsom, men det jeg kjenner - det kjenner jeg !
Så bra at du er kommet litt lengre på veien da.
Så basert på dette vil ikke jeg anbefale en kombinasjon med Levaxin.
Nei, n'Finn, det blir ikke flere eksperimenter med Levaxin for min del! Men jeg ser jo at ikke alle reagerer som jeg. Men jeg får jo mine tanker, om all angst i mange år kan være fundert i Levaxinen. Og det er det jo ikke så hyggelig å tenke på....
Nå er jeg tilbake på den dosen jeg hadde i sommer, som kroppen min likte, 3.5 grain/215 mg thyroid. Vurderer å legge på en kvart grain til å begynne med som vinterdose, for å se om det blir enda bedre....
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Skal oppdatere litt. vink11
Formen har kommet seg etter at jeg ble stabil på 3,5 Thyroid. Jeg leker litt med tanken på å øke bittelitt til, da jeg fortsatt er litt trøtt. Vet ikke om dette er binyrer eller stoffskiftet. Men venter litt til før jeg evt. går opp.
Formen svinger i løpet av dagen. Er mye svimmel og ør. Setter det i sammenheng med binyrer og ulikt kortisolnivå i løpet av dagen. Søvnen er fremdeles dårlig. Fortsatt sovner jeg fort når jeg legger meg, men våkner etter noen timer og ligger våken mange timer hver natt.
Det som er positivt er at jeg har kommet meg et hakk opp, generelt sett. Har litt mer overskudd og er litt mer med i hodet. Merker det på jobb. Men det er jo langt unna slik jeg var før jeg ble syk..
Slik jeg tenker om situasjonen antar jeg at problemet er 80% binyrer og 20% stoffskifte. Pr i dag er det ikke så mye mer jeg kan gjøre for å forbedre stoffskiftet, men forbedringspotensialet ligger i å få en bedre funksjon mht binyrer. Her er det jo som kjent tålmodighet og langsiktig jobbing som gjelder.
Er spent på om jeg kan gå ned på hc og annen binyrestøtte snart. I dag fikk jeg fjernet en visdomstann med et stort hull i. Ante ingenting om dette hullet, men hadde merket en slags irrtitasjon de siste månedene (tenkte det var ising, og matrester som kilte seg fast mellom to tenner). Tannproblemer kan være en stor påkjenning for binyrene, så kanskje fjernet jeg nå en binyrebelastning? Får se hvordan dette går.
Ellers så har jeg gjort som Vigdis og bestilt glucosamine/MSM. Min beinhinnebetennelse (som oppstod i tenårene) har blusset kraftig opp og jeg har hatt vondt for å gå/bevege meg de siste ukene. Vondt i beinet hele tida. Spent på om det kan hjelpe meg. Litt bedre nå etter Voltaren-kur. Ikke bra for binyrer dette heller.
Vel, det var det for denne gang. Bare å holde kursen framover som vanlig.
Er så glad dette forumet finnes! Klem til dere alle kram1
Så fint å høre at formen er mer stabil, Rufus. Om de resterende plager skyldes 80% binyrer så er dette (i følge teorien i alle fall) noe som kan komme seg med tiden. Håper det vil gå veien for deg videre nåhjertflag1
Synes for øvrig det er en god ide at de som har bivirkninger på Levaxin melder det inn på linken til legemiddelverket. Selv har jeg ikke hatt direkte bivirkninger, heller uteblivelse av virkning. Går nå bare på Erfa- 3,5 grain- og det ser ut som formen blir bedre. Men jeg er redd for å være for positiv. Skal nok også høyere opp i dose men får holde meg litt til der jeg er nå. En stor utfordring for meg er at jeg så lett blir syk/får virus/infeksjoner. Har vært syk hele uka. Trodde det var stoffskiftet og ble skikkelig lei for at det gikk nedover igjen, men det ser ut til at det var et virus som gjorde formen dårlig. Med to barnehage barn er det ikke så lett å holde rusk og rask unna.
Også godt å høre at du har det fint, Vigdis!
Da er bivirkninger av Levaxin formidlet, takk Rufus! Det var litt plundrete, men det gikk.
Jeg forsøkte å øke thyroiddosen min, men det føltes feil, ble alt for varm og følte det ubehagelig. Så jeg fortsetter på mine 3.5 grain/215 mg. Nå er det å øke treningen som oppleves som vesentlig for å ha en bedre helse.
Berit: du sier at du får lett infeksjoner. Bruker du D3? Er verdiene høye? Ellers kan det kanskje ha sammenheng med at du fortsatt har en ubalanse i hormonsystemet? Eller har du andre vitamin eller mineralmangler? Lave jernlagre kan også gi lav terskel for forkjølelser og virus.
I følge Schøit på Heggeli så er man utsatt for infeksjonssykdommer mens man er lav. Så det kan godt hende at det er det som skjer. Videre har man - under en del infeksjoner - behov for mer hormon. Anisa har skrevet om dette.
Ja, det Schiöth sier er nok riktig. Jeg hadde hauger av infeksjoner de årene jeg gikk på Levaxin, og skulle hatt tilskudd av T3, og muligens også høyere FT4 (bør sette meg og lese de gamle papirene, de ligger hos min nye lege, aner ikke hva tallene var den gangen). Da hadde jeg mange hyposymptomer. Husker jeg hadde sju eller åtte antibiotikakurer ett år, uten at legen reagerte....