Jeg trenger refereanseområder for t4 (er vel ft4 etter tallet å dømme) og ft3.
Men 13 ER lavt for oss.
TIBC er det jernbindningskapasitet? min var over referanseomr.
Printable View
Jeg trenger refereanseområder for t4 (er vel ft4 etter tallet å dømme) og ft3.
Men 13 ER lavt for oss.
TIBC er det jernbindningskapasitet? min var over referanseomr.
Tusen takk igjen Nora!
Referanse for S-T3-FRITT er 2,6 - 5,7
Referanse for S-THYROXIN-FRI er 9 - 24
S-anti-TPO 0 -35
S-TSH 0,35 - 4,70
S-VITAMIN B12 115-600
S-FERITIN 10 - 150
B-HB 11,50 - 15,50
Flere referanser har jeg ikke. Hvorfor er det ulike rammer? Dette forstår jeg ikke? Kan jeg i teorien være bedre hvis jeg bor et annet sted? Et utrolig tåpelig spørsmål, men dette er rart!! :oops:
Forskjellene kommer far de forskjelllige testkits de bruker. Man må bruke referanseområdet for den testen det gjelder, siden de kan vise forskjellige tall.
fT4 = 13 9 24 26,67 %
fT3 = 3,9 2,6 5,7 41,94 %
det var ikke så høyt. Vanligvis må vi ha dem i øvre halvdel. Altså over 50 %.
Hvis det var etter at du var litt syk så må du jo se bort fra denne prøven, det fins noe som heter NTI og da blir våre resultater lave i en kort periode.
Jeg vet ikke hvorfor dine tall er gått ned.
De gamle så slik ut:
Results Range Low Range High Percent
T4 = 22 9 24 86,67 %
T3 = 6,9 2,6 5,7 138,71 %
Så du må selv føre logg og legge merke til hvor du må ha dine verdier. Legen kan ikke vite det.
Har de testet deg for hemokromatose, eller er ferritin ikke høyt nok for å få den testen? Du er jo over, men referanseområdet for menn an være høyere.
nora
Takk igjen Nora. Hjelper ikke å skrive logg og tro at legen "ikke vet det". Fikk snakket med han på tlf i dag. Jeg ringte for å få utskrevet resept på Liothyronin. Jeg forklarte at jeg har gått i 9 mndr med ulike målinger, men kroppen er og blir den samme - med kroppsverk og hjernesvinn osv. Jeg spurte høflig om det ikke var på tide å få prøve noe annet?? Han er rimelig grei og sa at det kan jeg nok få, men "personlig tror jeg ikke det hjelper deg"!! :twisted: That`s it!!
Er ikke sjekket for hemokromotose. Jeg er kvinne så jeg skjønner at jeg har forhøye verdier. Må få komme med en parents her. Som du har lest har jeg tatt hårmineralanalyse. Og der fulgte med en boks jerntabletter!! Jeg spiser de ikke! Vil ikke ruste opp innvendig.
Ellers lurer jeg på hvordan jeg kan vite om jeg har det bra med T3 og T4 når blodprøvene og kroppen ikke samsvarer. Tar kanskje noe mer tid. Jeg har ikke klare symptomer som f.eks det du skriver om at du mister hår. Alt er det samme hele tiden. Men spent på dette med Liothyronin.
Bør jeg sjekke for hemokromotose tror du? Begynner på bli litt engstelig. Sjekket litt på nettet. En lei sykdom den da!!
Sorry Nora :oops: glemte å si at jeg forstår det du skriver om referanseverdier. Jeg kan ikke si at jeg var bedre den 30.03 med T3 6,9 og T4 22 enn den 01.06. med T3 på 3,9 og T4 på 13. Men inne i hodet mitt er der noen som sier at jeg bør opp igjen, så derfor spiser jeg mer enn det legen foreskriver. Han gjetter og jeg gjetter.
Fantastisk at jeg forstod det med referanseverdier og at vi bør ligge i det øvre sjiktet! Psykisk var det godt å se målingene den 30.03 og en tilsvarende nedtur 2 mndr etterpå. Litt rart når kroppen tydeligvis henger etter. Når normaliseres dette egentlig? Man må vel gå ganske lenge på samme dose?
Hvis du har noe annet som foregår, bihuler eller noe, så vil kroppen din sende ut cytokiner etc som forstyrrer alt sammen. Kalles NTI.
Da blir TSH og ft3 lavt og etterpå spretter alt opp igjen og etterpå blir alt normalt igjen etter ialt 6 uker.
Så man kan muligens ha tatt prøve et sted i den perioden og verdiene kan være misvisende for dosen man tar.
Lurt å sjekke for noe annet også, slik som hemokromatose. Det er en gentest. Hypo kan teoretisk sett maskere for hb-verdien slik at den ikke er høy.
Det med doser og blodprøver:
Først er det lurt å optimalisere dosen, og det skjer vanligvis når ft4 og ft4 er i øvre halvdel. Hvor, det er individuelt.
Møtte en som var ok med en ft4 akkurat under midten, men de andre må ha den minst midtveis.
Og en del må ta t3 i tillegg. Noen med fibromyalgi må ha mye t3.
Så hvis det ikke hjelper, kan man prøve noe annet, slik som Armour.
Og få sjekket om det er noen andre autoimmune sykdommer.
Dessuten hjelper selen mange. 200µg om dagen. Hjelper med konverteringen samt senker antistoffene.
Jeg flte meg ikke spor bedre før jeg startet på selen.
nora
Kan ikke si annet enn takk igjen Nora.
Jeg har begynt å ta selen. Såg for en tid tilbake i forumet. Er det viktig når på dagen man tar det? Nært eller langt fra medisintidspunktet?
Jeg skal også be om ny Anti-TPO. Litt lenge siden den sist. Siden jeg har mye kroppsverk og har utelukket div. ved skjelettundersøkelse og reumatisme, så antar både jeg og legen at jeg havner i denne "fibromyalgisekken".
Jeg forstod det slik at for kvinner er den optimale døgndosen med Levaxin 150mg. Hvorfor skriver dere ug forresten? Står ikke det på mine pillebokser, men jeg antar det er det samme. Hvis jeg ved neste måling ikke er kommet i øvre sjiktet igjen, kan jeg da øke dosen gradvis til 150 mg. Skal ikke ta ny prøve før etter fellesferien og da har jeg hatt noen uker på meg til at det stabiliserer seg.
Vekta kryper hg for hg nedover etter at jeg i smug begynte med Liothyronin. Ikke mye ennå, men ikke lenger opp! Kan det bety at den trolig virker positivt for meg også på de andre plagene etter hvert? (De usynlig)? Nå får jeg resept på disse neste fredag da jeg skal til legen uansett. Ville ikke gi meg det over tlf i går. Vel vel....han er ikke så verst allikvel. Negativ, men han lar meg få prøve iallefall!! Likevel synes jeg fortsatt at det er hans oppgave å foreslå dette til meg når jeg forteller han at jeg ikke er bra! Men jeg leser jo at andre sliter mer enn meg med legene sine tross alt. Så jeg får takk pent og neie yndig :)
Fordi Levaxin måles i mikrogram = ug (det skulle stått en lite, rart tegn i stedet for u, en sånn litt nedsenket u med krøll på høyrehalen), ikke i milligram. 150mg er så mye at jeg tror vi hadde dødd av det, gitt.Sitat:
Opprinnelig skrevet av Yvette
Akkurat nå får jeg ikke sjekket, men det står kanskje mcg på boksen? Altså microgram.
Står: 100 mikrogram på boksen min og da er vel "formelen" mcg. Det samme som ug? Jeg som bommer når jeg skriver mg kanskje. Skulle vel skrevet mcg. Finner ikke denne nedsenkede u`en jeg da?? Huff for ei kløne :oops:
alt gr + m gir µ.
Forresten, hunder tar 8 ganger mer thyroxin eller hva det heter for dyr enn mennesker hvis de er hypo.
nora
µ Hmmm så enkelt altså! Takk for tipset!
Har ikke tenkt på at dyr kan være hypo!! Betyr det du skriver at jeg ikke skal være redd for å øke dosen? Nå er jeg ganske mye større enn en hund selv om jeg måler bare 165cm over bakken. 8)
Hvis du ser på www.legemiddelsiden.no så er DDD definert døgn dose for levaxin 150 µg.
Men det kan godt være alt for mye for mange.
Så det er individuelt.
Noen trenger 300µg.
nora
Kan jeg spørre deg Nora hvor mange år du er medisinert og om du ennå ikke har funnet riktig dose? Går det opp og ned selv om man på et gitt tidspunkt tror man er på plass? Det er så mye jeg ikke forstår ennå.
Sitter her og er ganske deppa. Solen skinner og det er varmt ute og jeg er invitert til venner. Men alle sommerklærne jeg kjøpte i fjor er for små. Var et lite "sjokk". Burde ikke være det, men jeg har ikke tenkt så langt.
Dette siste var bare et hjertesukk... :(
:oops: Var meg. Falt ut igjen. Noen som vet hvor lenge vi er innlogget når vi ikke bruker maskina??
:kremt:
Altså - ikke for å være egen... Men har dere sett hva denne tråden egentlig heter? :peker:
:wink:
Da går jeg videre med loggingen min, jeg. :D
Fortsatt bra effekt av lakrisrot, men jeg kunne nok ha trengt en dose til i dag. Det har vært kanonvarmt i Bergen i dag, og i tillegg styrte jeg noe voldsomt i går med å vaske og rydde hele huset - og sovnet ikke før i 6-tiden. Ble vekket like før 10 - da kom gullgutten min hjem fra ferie! :D
Har vært på farten i hele dag, derfor ble det bare én dose på starten av dagen. Etter noen timer begynte jeg å føle meg ganske matt - og fikk vondt rundtomkring, ble litt svimmel osv. Så jeg vil tro at en dose nummer to kunne vært på sin plass. Nå er det blitt for sent... Tør ikke ta noe på kvelden, for ikke å risikere nattesøvnen. Så nå får jeg heller bite tennene sammen og holde ut småvondtene - og starte på ny frisk i morgen!
På mandag skal jeg til legen igjen. Må ha med sønnen min, det kan bli en utfordring... Som om jeg ikke har problemer nok i utgangspunktet med å samle tankene og legge fram klagemålene mine, liksom! Og denne timen blir litt 'skjebnesvanger', tenker jeg - jeg må velge hvor mye jeg vil informere om tingenes tilstand, og vurdere hvilken effekt det får. Skal jeg fortelle at jeg har vært hos en annen almenlege (på Omnia) - eller la vær? Skal jeg fortelle at jeg har fått henvisning til endokrinolog - eller la vær? Skal jeg fortelle at jeg har prøvd hydrokortison og lakrisrot - eller la vær? Skal jeg fortelle at jeg har fått time på Balderklinikken - eller la vær? Osv. osv.
Alle disse vanskelige valg...
Sorry kris hvis jeg har vært med å spore av. Ikke meningen og jeg beklager :cry: blir litt vanskelig å holde retningen. Skal skjerpe meg. Lykke til hos legen :D
Takk skal du ha, Yvette! :D
Kris- det var en som skrev her i det gamle forumet at hun hadde kjempebra erfaring med den kvinnelige legen sin. Legen var helt med ang. hormoner og binyrer. Under kan skje.
Kanskje snakke om Balderklinikken?
nora
Er dette noe for deg kris? Kanskje du har den allerede?
http://forum.lavkarbo.no/showthread....9191#post89191
Ja, du har rett, nora - under kan skje... Så jeg får tviholde på optimismen til det motsatte er bevist...
Og Yvette; takk for link! Må si jeg ble litt mindre optimist etter å ha lest der - det ser jo ikke ut til at selv 'spesialister' på binyresvakhet pleier å skrive ut hydrokortison her i landet... :? Lurer fremdeles på den emigrasjonen til Danmark, altså, der ser det jo ut til at det er vanligere å bruke hydrokortison siden det er et vanlig reseptbelagt legemiddel der (og i Sverige).
Jeg har bestemt meg for følgende strategi i morgen: Jeg vil skrive noen sider som legen min kan lese mens jeg er der - en lur ting både fordi jeg har med treåringen, og fordi jeg vet av erfaring at jeg bare får sagt en brøkdel av det jeg har tenkt selv om jeg har laget huskelapp... Der vil jeg ha med en del av det jeg har lagt inn i binyretråden min her, spesielt det Shames og Durrant-Peatfield har skrevet (de er jo doktorer, må vite). ;) (Jeg tar med boken til Shames også, så kan jeg tilby legen å kopiere ut hele kapitlet om binyresvakhet dersom han er interessert. Kanskje jeg tar med noen andre artikler også (Durrant-Peatfield?) - fortrinnsvis fra legetidsskrifter på nett...) Og jeg vil skrive opp alle symptomer og tegn jeg selv mener tyder på at jeg har problemer med binyrene - og også at jeg har forsøkt selvbehandling med hydrokortison(-salve!) og lakrisrot med dramatisk god effekt. Tror ikke jeg gidder å informere ham om at jeg har tusket til meg hydrokortisontabletter - og tror heller ikke jeg gidder å informere ham om timer hos andre leger eller henvisning til endokrinolog. Det får jeg eventuelt gjøre avhengig av hva de timene fører til.
Så har jeg et klart mål i morgen; og det er å enten få ham til å skrive ut hydrokortisontabletter - eller å gå god for at jeg bruker lakrisrot; og det vil jeg i så fall at skal stå i journalen min. Skjer ingen av delene, tror jeg rett og slett at jeg sier fra der og da at jeg ikke vil ha ham som fastlege lenger... Så får jeg heller finne en annen - det kan vel vanskelig bli verre...? :roll:
Dersom han går med på et av alternativene, tror jeg jamen jeg skal presse videre og be om B12-sprøyter også - i det minste få tatt en sånn MMA-test. Er ikke trygg på at jeg får i meg nok.
Høres dette ut som en bra slagplan, dere? :D
:begynner å skrive:
Ferdig! :D
(Tror jeg...)
Faktisk ble det mest klipp-og-lim fra innleggene mine her! Nå skal jeg sette meg ned og ta tiden på hvor lang tid det tar å lese dette... ;)
9 minutter. :wink:
Det vil si at han kan bruke halve konsultasjonen på å lese, og resten på å hente kaffe, svare telefoner og se på utsikten (som han pleier...). Og så får jeg forsøke å få tid til å stille kravene mine før jeg går, da. :D
Er spent på hvordan det gikk hos legen for deg idag.
Tja - hva skal jeg si? Kan vel kalle det en 'betinget seier', kanskje? :?
Jeg var på kontoret en times tid etter avtalen, og ventet halvannen time til - så det var vel som vanlig... Det som i hvert fall viste seg, var at det var et sjakktrekk å ha skrevet ned det meste på forhånd - legen leste faktisk gjennom alt sammen, og kikket på Shames-boken og en artikkel fra MedScape jeg hadde printet ut. Så jeg kunne konsentrere meg om å holde treåringen i ånde den tiden. Men da jeg begynte å snakke med legen, slo selvfølgelig poden seg rimelig vrang, og det endte med at jeg tiltet der og da på legekontoret og sendte ham på utsiden av døren... :oops: Og så kom han inn igjen og sa han måtte tisse - så jeg måtte gå fra kontoret og ut på toalettet en tur. :roll: Men da fikk jeg forklart og pratet litt ordentlig med poden, og da vi kom inn igjen la han seg faktisk ned på gulvet og var helt musestille. :D (Vi snakket om et av symptomene mine etterpå, lav toleranse for stress - og da mente legen at jeg hadde nå mer enn normal toleranse ut fra det han hadde sett... :wink: Jeg forklarte at det var mer de kroppslige reaksjonene jeg mente, da.)
Denne timen opplevde jeg i hvert fall at legen tok meg på alvor! Og resultatet av timen var at jeg fikk med meg en henvisning til Endokrinologisk Poliklinikk, hvor han skrev ganske utførlig om symptomer og prøveresultater. Han målte blodtrykk og puls også, og jeg har fremdeles lavt blodtrykk (107/80 - puls 64) - til tross for lakrisrot, og til tross for at jeg fremdeles var ganske giret etter krangelen med sønnen min. Så han var enig i at jeg bare kunne fortsette med lakrisrot - og kom faktisk med forslag om at jeg kunne forsøke Bovril eller Marmite også! (Konsentrert kjøttbuljong, først og fremst et engelsk fenomen - kjent for å være potensielt farlig for folk med høyt blodtrykk, siden det øker blodtrykket ytterligere.) Jeg prøvde å presse ham litt på å skrive ut hydrokortison, men der ga han seg ikke. Han mente at det var mange flere prøver som burde tas før det var riktig å gi meg det. Jaja.
Faktisk var jeg inne på kontoret hans i over tre kvarter (med innlagt tissepause, da). Fikk ingen ny time, men han fortalte når han var på kontoret i løpet av sommeren, og sa at jeg bare kunne ringe ham på mobil hvis jeg hadde behov for ny time.
Alt i alt ganske fornøyd, jeg. Og nå må jeg vurdere hva jeg skal gjøre med den henvisningen jeg allerede har fått til endokrinolog...
Etter å ha tenkt og rådført meg litt, har jeg kommet fram til at jeg skal prøve å ringe den endokrinologen jeg allerede er henvist til og rett og slett forklare situasjonen - og høre hva han tenker. Kanskje vil han si at 'Ja, på Haukeland har de mye bedre kompetanse på akkurat dette enn jeg har - og de har bedre laboratorieteknisk utstyr der oppe' eller noe sånt. Kanskje vil han si at 'Vel, faktisk mener jeg at jeg vet mer om akkurat dette enn noen av legene der oppe fordi...'. Eller kanskje vil han si at 'Nei, dette må du avgjøre selv. Både jeg og legene der har mye kompetanse på dette temaet.'
Faktisk vet jeg at de sitter på mye kompetanse på dette på Haukeland. De har jo et forskningsprosjekt gående på Schmidts syndrom (eller PGA syndrom, type II), som er nettopp autoimmune sykdommer i bl.a. skjoldkjertel og binyrer. Hvorvidt jeg har den autoimmune varianten i binyrene er jo uvisst ennå - og jeg lurer på om jeg får noe hjelp i det hele tatt dersom jeg ikke har det. Jeg er jo innenfor de hellige referanseområdene ellers, så...
Og så må jeg riste litt på hodet over hvordan jeg beskriver tingenes tilstand... Tenk å omtale legetimer i termer som 'seier', 'tap' og 'slagplaner'. Men det er faktisk helt sant - da jeg satt her i går kveld og forberedte meg til denne timen, følte jeg det virkelig som jeg satt og forberedte meg til en rettssak hvor jeg måtte være min egen advokat. Eller som jeg forberedte meg til et strategispill med legen og meg som motstandere... Trist at det skal være sånn! :(
Hvis det er henvisning til to ulike endo'er, hadde jeg kanskje latt begge gå sin gang og ikke gjort noe før jeg fikk time... Så frekk er jeg da...
Ellers så er det godt at legen tok til vettet, til tross for innlagt tissepause og tålmodighets strekk med poden :)
Fortalte du at du har fått time på Balder ?
Hmmm... Mener du at du ville møtt opp til timer hos begge endo'ene, Leya? Må tenke litt mer, tror jeg, så jeg ringer nok uansett ikke i dag.
Og nei, jeg fortalte ikke at jeg har fått time på Balderklinikken. Jeg tenker at jeg heller vil vurdere om jeg vil fortelle det etter å ha hatt timen - da vet jeg noe om hva som kommer ut av det.
Glemte forresten å skrive at jeg er sykmeldt en måned til. Nå har jeg altså vært 100% sykmeldt siden 14. mars - det nærmer seg et halvt år, det...
Nei, jeg mener at jeg hadde ventet og sett hvem jeg fikk time hos først. Er det hos "feil" endo, så hadde jeg begynt å mase om time der hvor jeg hadde mest lyst til å gå.
Evnt, still opp hos den første og se hvordan legen er, det kan jo være du ikke liker legen :lol: :oops:
Jeg var igjennom en runde ifjor ifm ryggen min. Legen sendte først henvisning til sykehuset østfold, men pga lang ventetid fikk jeg han til å sende ny henvisning til en annen ryggspesialist.. Den siste legen og jeg kom overhodet ikke overens, så når jeg fikk time på sykehuset østfold dro jeg dit også jeg.... :o
Nå har jeg fått time på Haukeland - den 3. oktober...
Har ennå ikke hørt fra den private endokrinologen - og har ikke tatt kontakt selv heller. Formen er ganske elendig for tiden, for å si det som det er. Tør liksom ikke å ta noe særlig av hydrokortisontablettene mine, men 'sparer' dem til dager hvor jeg virkelig trenger dem... (Og av og til glemmer jeg helt å ta dem når jeg absolutt kunne ha trengt dem - snakk om 'Catch 22'-tilstander...)
Hei igjen kris! Jeg slenger med en link her fordi det står noe om binyrebark og stress og tretthet og cortisol. Mulig du har lest den eller at du har vært innom temaet tidligere. Begynner å bli mange sider her på temaet ditt - så jeg har ikke lest igjennom alt i dag. Har nok lest alt "langsmed" hele tiden, men glemmer så utrolig fort.
Jeg søkte litt om progesteron og overgangsalder, og det var mye "aha" her, men så fant jeg altså litt om binyrebarktretthet og mangel på progesteron. Aner ikke om jeg er på villspor, men her er den altså.
http://www.futhark.no/Progesteron.htm
God bedring forresten :D
Hei Kris.
Vil bare si at jeg følger med deg her inne, selv om mye av dette blir altfor høytsvevende for meg.
*klemmer*
Takk for link, Yvette - og takk for hilsen, skorpen! :D
Nå er vi hjemme igjen etter en liten ferietur til Sørlandet. Jeg har spist en del hydrokortison for å orke å henge med - for eksempel på tre dagsturer til Dyreparken... :wink: Nå som jeg er hjemme igjen forsøker jeg å redusere på bruken igjen, og tar noen lakrisrotkapsler hver dag i stedet. Men det virker ikke godt nok, og jeg sliter en del. Det er ganske varmt i Bergen om dagen, og jeg merker at jeg ikke takler det så godt - i motsetning til før jeg ble syk. Da tålte jeg til og med brå overganger til "Sydentemperaturer" helt uten problemer.
Ellers har jeg bedrevet litt 'opplæring' i ferien også. Min tante har også lavt stoffskifte, og hører nok (dessverre) til den gruppen som ikke melder så klart fra hvordan hun har det til legen sin. Hun har gått på Levaxin et par år, men er bare oppe i 50 µg/dag. TSH var 1,88 på siste måling (og T3 og T4 var forholdsvis lave) og hun har en god del symptomer på lavt stoffskifte. Og til alt overmål visste hun ikke at en del av det hun sliter med er typiske stoffskiftesymptomer... For eksempel visste hun ikke at økt søvnbehov og kognitive problemer kan henge sammen med sykdommen. Jeg håper hun sier ordentlig fra neste gang hun kommer til legen - nå har jeg i hvert fall skrevet en liten huskelapp til henne, og sendt henne utskrift av en del artikler fra nett (bl.a. artikkelen av Egil Haug om behandling av hypotyreose fra Tidsskriftet).
Nå har jeg fått time til den private endokrinologen også, og det er allerede den 17. august. Jeg har bestemt meg for å møte opp til den timen, og heller fortelle til den spesialisten at jeg nå også har fått henvisning til Haukeland. Og til 'fastelgen' kan jeg jo si at jeg ikke hadde tålmodighet til å vente helt til oktober...? Selv om det eventuelt dukker opp noen datoer dersom den private endoen sender epikrise el.l., vil jeg tro fastlegen ikke husker kronologien i dette så godt. ;)
En dag på Sørlandet opplevde jeg forresten noe ganske ubehagelig. Jeg hadde tatt en hydrokortisontablett, og ventet på at den skulle begynne å virke. Men i stedet for å føle meg bedre og mer opplagt, ble jeg bare dårligere... Etter et par timer tok jeg en ny tablett, men ble ikke bedre da heller. Så gikk det plutselig opp for meg at jeg var tørst! Jeg drakk et par halvlitere med vann, og først da begynte formkurven å peke oppover. Det er tydelig at jeg er mye mer følsom for svingninger i salt-/væskebalanse enn vanlig.
Om en halvtime skal jeg ha telefontimen min med Richard Knobel på Balderklinikken. Og nå er jeg egentlig litt usikker på hva jeg har som mål for denne timen...
Får prøve å tenke litt høyt her. ;)
Jeg har skrevet i brevet mitt til ham at jeg skal til spesialist. Dermed får han være med og vurdere hvorvidt han skal forsøke å utrede/evnt. behandle meg for binyrebarkproblemer - eller om det er bedre å overlate det til endokrinologen(e). Jeg er spent på om han følger resonnementet mitt og er enig i mistanken min om at det er som feiler meg, forresten!
Kanskje han har innspill på kosthold og/eller kosttilskudd? Det vil i så fall være interessant. Ser for meg at han kanskje vil rekvirere en haug med prøver...
Hmm... Tror jeg skal se på denne timen som en sonderingstime, jeg. Prøve å finne ut hvordan han stiller seg til å skrive ut hydrokortison (eventuelt til senere bruk, dersom jeg ikke får hjelp hos spesialistene?). Og samtidig høre hva han tenker om å gå over til Armour (til senere bruk, dersom jeg ikke blir frisk nok av Levaxin kombinert med annen behandling, og fastlegen nekter å skrive ut Armour). Og så kan jeg jo gjerne ta imot gode råd og veiledning rundt kosthold og -tilskudd, for eksempel.
Blir spennende dette! :D
Hei kris!
jeg har ganske ny her og har hatt veldig mye nytte av å lese din binyrebarktråd. Jeg er sikker på at jeg har hatt problemer med binyrebarkefunksjonen i 8-10 år og jeg har nå bestilt time hos Balderklinikken.
Jeg kommer til å be om å få testet binyrebarkfunksjonen både ved spyttprøve, ACTH og evt Synachten-test. I tillegg vil jeg ha testet hormonstatus (bl.a. DHEA) og enkelte vitaminer som B12 osv.
Holder på å lage meg en liste, siden jeg aldri kan klare å huske mer enn 1-2 av disse tingene i mer enn 2 minutter :?
Har du fått testet alt dette før (kan hende du har skrevet om det ...)?
Jeg ville fortalt legen om mine erfaringer med lakrisrot og hydrokortison og for all del be om hydrokortisontabletter hvis du synes det hjelper deg!!
Lykke til 8)
Hei elin - så hyggelig å høre at du har hatt nytte av informasjonstråden min! :D
Referat fra telefontimen:
Det var en kjapp og effektiv time, han begynte med å stille en rekke spørsmål om helsetilstanden min for å se meg med 'sine briller'. (Underveis sa han et par ganger at han trodde ikke Levaxin var medisinen for meg, akkurat... Da jeg spurte hva han mente, sa han at han skulle komme tilbake til det senere. Hmmm...) Deretter forklarte han at han trodde på en 'pyramide'-tilnærming til helseproblemer; det vil si å gå til roten av problemene og sette inn tiltak der. Og hans mistanke gikk i retning av mage-/tarmproblemer - det vil si matintoleranse... Som han forklarte det, kan sånne problemer gjøre at man ikke klarer å ta opp nok næringsstoffer fra maten (det kan gjelde både vitaminer, mineraler og ikke minst aminosyrer). Dermed vil det sekundært oppstå problemer videre i kroppen; både for skjoldkjertel og binyrebark, for eksempel. Han skal sende meg informasjon om matintoleranse, og rekvisisjon til en blodprøve som jeg skal ta hos fastlegen og som jeg så må sende til Tyskland for å få analysert (den koster ca. 600,- kroner). Og så har han satt opp ny telefontime til meg om en måned, og oppfordret meg til å komme til en vanlig 'fjes-til-fjes'konsultasjon i løpet av høsten.
Jeg må helt ærlig innrømme at jeg har en del forutinntatte holdninger til akkurat dette med diagnosen matintoleranse... Jeg har liksom en formening om at det er litt 'svada' - at det kan være en grei forklaringsmodell å bruke når man ikke har noe annet å komme med, liksom... Og jeg kan vel tenke meg reaksjonen fra 'fastelgen' hvis/når jeg videreformidler dette - omtrent sånn, kanskje: :roll:
Så nå er spørsmålet; skal jeg bli med på dette - og ikke minst; bruke alle pengene det vil koste...? Som jeg skrev over her, er jeg absolutt åpen for innspill på kosthold osv., selv om jeg ser litt dystert på å for eksempel skulle kutte ut alt av hvetemel - er det mulig, forresten?? :wink: Men det er klart; hvis dette kunne vise seg å bedre tilstanden min er det jo ingenting som er bedre enn det!
Må gå i tenkeboksen et par dager, tror jeg.
Mine tidligere erfaringer med Balderklinikken (2 år siden): Både min sønn og jeg ble testet for en rekke matvarer og "konklusjonen" var at vi begge hadde candida - så vi satte igang med sukker- og gjærfri diett (ikke lett med en 13-åring...) i flere uker og ingen av oss ble noe bedre (sukk). Følte at diagnosen ble satt på veldig tynt grunnlag og ga derfor opp videre Balder. Følte også at diagnosen ikke stemte med egen opplevelse, og tror mer og mer på at en kjenner sin egen kropp best.
Nå har jeg altså bestilt time på Balder igjen, siden fastlegen min er lite interessert og jeg er ganske desperat siden jeg føler meg dårligere enn noen gang. :shock:
Jeg ville vært interessert i å vite hva denne testen til 600,- kan avsløre som ikke "vanlige" glutenintoleransetester f.eks kan
Kan nevne at jeg fikk målt candida-antistoffer (kr. 1000) hos dr. Strand på min sønn for å være så sikker som mulig på at candidadiagnosen ikke stemte, og han hadde ikke antistoffer mot candida, altså er ikke candida problemet (hvis jeg kan stole på antistofftesten :?: Pust...
Fikk du noe respons fra legen ang hydrokortisonbehandling?
Dette var interessant kris. Jeg har sendt inn "sykehistorien" min og skal som tidligere nevnt ha tlf-time den 23.08. Det at han er så opptatt av kosthold får meg til høre sirener. Jeg har prøvd så mange forskjellige typer kosthold, og jeg kan ikke si at jeg har hatt nytte av det. Bra at jeg ble forberedt på den biten! Sa han virkelig ikke noe mer om Levaxin??
Jeg er nå inne i et "suppe-prosjekt", men kan komme tilbake til det om det har noen verdi. Lav GI iallefall, med et "banansjokk" midt i uken...vel tar det igjen. Poenget mitt er at jeg føler iallefall for egen del at kost er det minst interessante i min hendvendelse til Balder. Håper uansett at jeg får tatt flere prøver - det være seg stoffskifteprøver, binyrer eller hva som helst. Også overgangsalder-prøver utover det jeg har tatt. Så utifra det du skriver, ville jeg absolutt for egen del ikke giddet noe mer enn prøvetaking. Prøvd å ta med prøveresultatene til fastlegen...tror jeg..Spent på videre kris :roll: Kost?? har ikke de fleste av oss prøvd det meste eller...?
Hei Kris...Jeg har kun positiv erfaring med Balderklinikken. Det var de som avslørte mange matintoleranser og som igjen var en forklaring på hvorfor jeg hele livet har vært plaget med magesmerter. I tillegg til disse ble det tatt en mengde andre prøver som bl.a. avslørte lavt DHEA og S-Progesteron (som en 70 åring). Jeg kuttet ut med en gang hvete, soya, gjær, melkeprodukter, torsk, sukker, peanøtter og egg. Jeg har merket stor bedring når det gjelder mageproblemer. Jeg fikk deretter skriftlig brev med forslag til kosthold, kosttilskudd etc. Dessverre kunne de ikke behandle meg videre uten at jeg kom til Oslo. Som de sa var de helt avhengig av at jeg fant en lege (i Bergen) som de kunne spille på lag med. Så langt er jeg ikke kommet.
Jeg mener du bør vurdere å benytte deg av dette. Etter min erfaring ser Balderklinikken mer på helheten enn en fastlege/endokrinolog gjør. Jeg går av og til å tar øreakupunktur og hun sier " en frisk tarm gir et frisk menneske".
Spennende Ello å høre at de måler DHEA og S-Progesteron. Jeg holder på å smøre meg med slike hormonkremer pga overgangsalder, men jeg har ikke fått testet disse hormonene. Det var da enda noe positivt da - sett fra min side. Takk :D
Ja, de tar prøver av nesten "alt". Problemet mitt er hva jeg kan gjøre med de lave nivåene. Fastlegen (helt fersk) har vel kanskje ikke kompetansepå disse områdene. Han er ganske usikker på stoffskifte og jeg vet at jeg kan endel mer enn han. Faktisk reagerer jeg på at leger ikke kommenterer kosthold, vitaminer, kosttilskudd...Har noen opplevd leger som eks anbefaler Rosenrot?? He,he