Sv: D-vitamin - stoffskiftepåvirkning ?
Hei Tanina.
Jo, jeg har vært oppmerksom på den muligheten, og det er sjekket flere ganger, men i en tid da jeg hadde lavt D-vitamin. ikke siden.
Men problemet er ikke over. Jeg får leggkramper etter trening, og verre hvis jeg tar meg ut skikkelig.
Det som hjelper best er salt.
Slike kramper er jo ofte resultat av næringsmangel i muskelen.
Jeg forstår ikke hvorfor salt hjelper.
Det jeg kan om isotoni og næringstransport hjelper meg ikke.....
Salt ... Hvad så med binyrerne? Kunne det være dem, der brokker sig, så det ender med krampe?
Binyrene kontrollerer jo kroppens saltbalanse ved hjelp av hormonet aldosteron. Og min salt balanse er iorden.
Tidligere spiste jeg slett ikke salt, og var nøye med det. Jeg var vel farget av den Tv-reklamen som viser et spedbarn sittende ved siden av et saltberg samtidig med en pekefingerlignende advarsel om hvor farlig det er å spise salt.
Det er selvfølgelig noe forbannet sprøyt !
Salt er helt nødvendig for alt liv. Uten salt, ingen vesketrykksforskjeller som kan transportere næring.
Jeg har flere natrium-målinger fra den gang som er mitt i ref.området.
Nå har jeg bevisst spist mye salt i flere år, og natrium-målingene har ikke endret seg.
Så Aldosteronet gjør en utmerket jobb.
Et annet forhold er at krampene jo ikke oppstår under trennig - ikke mens det brukes næring.
Krampene kommer gjerne mange timer etter trening, og styrken på krampene er avhengig av treningsintensiteten.
Salt virker nesten umiddelbart, men om treningen har vært belastende kommer krampene igjen i bølger, og mer salt er nødvendig.
En annen meget viktig opplysning er jo at krampene kom i tiden før jeg fikk påvist lavt stoffkifte, og er bare blitt verre.
Jeg vil anta at det ikke er på næringstrasporten det er noe feil, men heller ett eller annet i den preanabole fase. Krampene varer kun i 2-4 timer.
Fint om noen vet noe om dette
Jeg antar at du er klar over at lavt magnesium ofte vil forverre kramper?
Og at det finnes antydninger om en sammenheng mellom Dvitamin og magnesium i blodbanen?
http://jn.nutrition.org/cgi/reprint/56/2/285.pdf
Jo, det er jeg.
Syns jeg har forska ganske dypt i dette, men ikke funnet løsning på problemet som fungerer.
Det er jo ikke helt "vanlige" kramper heller da, så kanskje ikke så rart at jeg ikke får noen løsning på problemet.
Jeg ser at flere har fått pizzatryne ved oppstart av D3. Jeg tenker høyt: Jeg fikk MASSE småkviser 1. eller 2. uke på levaxin. (Og det av en type som jeg aldri har hatt før unntatt etter fyllehelger i 20-årene: små, "utenpå huden" og godt avgrensede) Videre rapporteres det at behovet for stoffskiftemedisin faller ved bruk av D3.
Hypotese1 - D3 gjør at man får nyttegjort seg stoffskiftemedisinen bedre?
Hypotese2 - Kvisene er egentlig som følge av at man får mer stoffskiftemedisin i systemet?
Da er det store spørsmålet - er jeg alene om å få kviser ved oppstart på stoffskiftemedisin?
Har startet med 2000IU D3+k2 i dag og sitter og gjesper... enten av rødvinen, placebo, d3 eller en lang dag... :D
Eller en kombinasjon :)
Føler at en lever da ?
Jeg merka jo også negative effekter da jeg startet på D3.
Jeg brukte NycoPlus, men gikk fort over til NOW og kombitypen med K2.
Vil tippe at pizzaen blir glatt og fin som den aldri har vært om en stund jeg da. Kan være uhumskheter som bare skal ut ?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Eller en kombinasjon :)
Føler at en lever da ?
Jeg merka jo også negative effekter da jeg startet på D3.
Jeg brukte NycoPlus, men gikk fort over til NOW og kombitypen med K2.
Vil tippe at pizzaen blir glatt og fin som den aldri har vært om en stund jeg da. Kan være uhumskheter som bare skal ut ?
Pizzaen min varte bare i 4-5 dager og den både "kom" og "forsvant" da jeg KUN tok levaxin. Så jeg er spent på om jeg får en ny runde "peppes tryne" - eller ikke. :lol:Vel, det er nå småting i sammenhengen da.
Lenge siden jeg har skrevet noe her, men det dukker opp nyheter hele tiden.
Feks denne : http://www.medscape.com/viewarticle/...e&uac=150863AK
Hvor man linker mangel på D-vitamin til autoimmune sykdommer.
Du må antagelig ha konto for å logge deg inn, men det er bare å lage først som sist.
Ingressen er :
August 26, 2010 — There is now biologic evidence to back up the belief that vitamin D may protect against autoimmune diseases and certain cancers.
A new genetic analysis lends support to the idea that the vitamin interacts with genes specific for colorectal cancer, multiple sclerosis, type 1 diabetes, and other diseases, says Oxford University genetic researcher Sreeram Ramagopalan.
The study is published in Genome Research.
Og denne : http://www.medscape.com/viewarticle/...e&uac=150863AK
Fant denne siden, med info om D3 og stoffskifteproblemer
Pizzaen som jeg skriver om over forsvant ved overgang fra Levaxin til Erfa (og candidakur)... Hadde den mer eller mindre i hele levaxin-perioden. Mer ved hver doseøkning.
Ikke sånne store, røde, kviser heldigivis... men de små, avgrensede med knallgul topp.
Så hypotesen er at kvisene enten kom av levaxin eller av tarmproblemer som følge av dårlig tilpasset mat. Jeg holder en knapp på det første.
Så jeg fritar d-vitaminen. Og er nokså sikker på at den d-vitaminen vi får her oppe er nok "når man er utearbeidende året rundt", ellers ikke.
Ellers ser jeg jo at Hashimoto's henger tett sammen med opptaksproblemer i tarmen og nedsatt tarmbevegelse (jern, b12, andre sporstoffer). Men det som er det STORE spørsmålet er om alt dette er følgeproblemer ETTER hashimotos, eller om det er underliggende ÅRSAKER til hashimoto's. For meg virker det mer og mer sannsynlig at vårt levesett og kosthold er en medvirkende årsak til at så mange får disse problemene...
Bare til tarmbevegelser :
I etterkant av den tykktarmsbetennelsen jeg hadde i -04, hadde jeg en tarmtømming og en skopi.
Den var grei, men legen bemerket spasmer.
Noe jeg ikke har tenkt så mye over. Jeg var jo på Levaxin, men hadde startet Armour med meget små doser for få dager siden.
Spasmer betyr vel urytmisk peristaltikk.
Jeg ser flere steder at man linker økt tarmbevegelse til psykiske problemer.
En (min) kritisk vurdering må være at dette er svært lite spesifikt.
Hva som kan feks. gjemme seg under rubrikken " Psykisk " vet vi jo........
http://www.klikk.no/helse/sykdom/article246822.ece
Klipp : – En studie viser for øvrig at personer med angst har raskere tarmbevegelser enn friske, mens man hos deprimerte har sett at fordøyelsen går noe saktere, sier Husebye.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Bare til tarmbevegelser :
I etterkant av den tykktarmsbetennelsen jeg hadde i -04, hadde jeg en tarmtømming og en skopi.
Den var grei, men legen bemerket spasmer.
Noe jeg ikke har tenkt så mye over. Jeg var jo på Levaxin, men hadde startet Armour med meget små doser for få dager siden.
:lol:Stakkars tarmen din fikk vel sjokk av tilførsel av et hormon som endelig fugerte:lol:
Jeg holder på og opplever det samme som n'Finn og andre beskriver, dvs at jeg må senke dosen med stoffskiftemedisin (Levaxin) etter oppstart av tilskudd med D-vitamin. Tar ikke mer enn 1000IE pr. dag, men har likevel måttet redusere Levaxinen fra 800 til 700 µg / uke, og har ennå litt mer hjertebank enn det som føles greit. Må nok antagelig enda litt lengre ned, men er redd for å bli for lav igjen - ikke så lett å balansere, dette.
Jeg mener at jeg har lest ett eller annet sted, men husker ikke hvor, at D-vitaminet spiller en rolle for omdanning av T4 til T3 i kroppen - noen som har lest det samme? Det ville jo i så fall forklare fenomenet, hvis tilskudd av D-vitamin gjør at kroppen bedre kan nyttiggjøre seg levaxinet.
Hei
Hva legger du i pizza ansikt ?
Jeg har nå gått på 25 mg levaxin + 90 Thyroid hver dag. Noen dager har jeg tatt 50 mg Lev + 90 Thy. I tillegg har jeg tatt litt D-vitamin , siden denne prøver lå på rundt 60 .
Formen er blitt bedre energimessig, men jeg synes ansikten mitt ser så annerledes ut. Jeg ser sååååååå sliten og tynn ut i ansikt og spesielt halsen. Akkurat som det snurper seg inn i halsen ..... Vet ikke om jeg er overdosert nå noen måte...........
Heisann
Vet ikke om du har gått ned noe i vekt og at det kan være derfor du blir tynn i ansiktet? Selv opplever eg at det er lett å få ødem i ansikt hals og særlig øyne når jeg er for lav. Når dette forsvinner kan jeg virke litt dratt og tynn, men det går seg liksom til etter en stund. At det på en måte tilpasser seg etter en stund på lavere vekt eller mindre ødem.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Bettie B.
Jeg mener at jeg har lest ett eller annet sted, men husker ikke hvor, at D-vitaminet spiller en rolle for omdanning av T4 til T3 i kroppen - noen som har lest det samme? Det ville jo i så fall forklare fenomenet, hvis tilskudd av D-vitamin gjør at kroppen bedre kan nyttiggjøre seg levaxinet.
Såvidt jeg har forstått kan d-vitaminet være nødvendig for "prosessen å få stoffskiftehormon inn i cellene" - altså som byggesteiner til broen som hormonet skal over. Jeg husker ikke dette helt og har ikke mulighet til å lete nå. Men om det stemmer så vil iallfall d-vitaminet ha gjort godt siden mer av hormonet nå blir brukt i stedet for å svirre formålsløst rundt i blodet.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Oppognedform
Hei
Hva legger du i pizza ansikt ?
Jeg mener "kvisetryne". :wink:
Da jeg fikk nok hormon via erfa slapp mye væske fra vevet på bare noen dager. Det ga meg slapp hud og et slitent utseende inntil at huden hadde kommet etter. Det tok et par uker for min del.
Hi hi
Er bare litt usikker om jeg har for mye thyriod nå , føler at ansiktet ble mer slitent etter at jeg startet med de tablettene.
Men når du føler huden er hvit , er det da for lavt eller høyt stoffskifte.......huden mister helt fargen av og til.
Jeg peser jo på med masse d-vitamin om dagen . . . .
Har ikke gått ned i vekt Blondie , heller opp , selv om mine bein blir bare tynnere og tynnere......
Hei
Hva tror dere.....
Jeg var på Aker i dag. Prøvene ser ok ut.
Fritt T4 på 15, Fritt t 3 på 7,8 og TSH 0,03 ( ikke målbar pga at jeg får på Thyriod )
Men formen er ikke bra......er så sinnsykt deppa og har angst / redselsfølelse inni meg hele tiden...... Det er som å gå med en stein i magen. Innimellom vil jeg bare gi opp og er sår inni meg. Hvor er livsgleden blitt av ? Har så mange negative , sjalue og rare tanker. Liker det ikke ....... Har også mye hodepine.
Aker synes jeg lå litt høyt på Fritt T3 , har nå gått på 25 mg Levaxin og 90 Thyriod........ men nå vil Aker at jeg justere til 50 mg Levaxin og 60 Thyriod.
Har også mistanke om at jeg er i oppstart av overgangsalder....noen som har erfaring med dette når man har stoffskifte ?
Må jeg sjekke Dvit-status hos lege først, eller kan jeg bare starte med å ta tilskudd og se om det har effekt på meg??
Iflg både blodprøver og form, bør jeg øke min levaxindose. Men så har jeg så høy puls og hjertebank at både lege og jeg er litt avventende med det..
Vekta bare øker... Kan det være vann som holdes tilbake??? Kan d-vit hjelpe å regulere vekt?
Huden er også værre, til og med med ansiktshår nå, tydelig det er noe hormontrøbbel ja.
Hej Cocos vink11 Har svaret dig i din egen tråd. comp2
http://chriskresser.com/the-role-of-...roid-disorders skriver langt og flott om D3 og stoffskifteproblemer.
Sitat:
“Okay, fine,” you say. “I’ll just get my vitamin D measured, and if it’s low, I’ll take supplements.”
If only it were that simple. We now know that certain people with normal serum levels of vitamin D still suffer from deficiency symptoms. How is this possible?
In order for circulating vitamin D to perform its functions, it must first activate the vitamin D receptor (VDR). The problem is that many people with autoimmune disease have a genetic polymorphism that affects the expression and activation of the VDR and thus reduces the biologic activity of vitamin D. Studies have shown that a significant number of patients with autoimmune Hashimoto’s disease have VDR polymorphisms.
In plain English, here’s what this means: if you have low thyroid function, you might be experiencing vitamin D deficiency even if your blood levels of vitamin D are normal. It also means that, if you have a VDR polymorphism, it’s likely you’ll need to have higher than normal blood levels of vitamin D to avoid the effects of vitamin D deficiency.