Hehe...
Jeg ser du får leggkramper når du er overdosert n'finn - jeg får kramper i føttene når jeg er underdosert - spesielt den høyre foten :-) Lurer påhva det kommer av?
Printable View
Hehe...
Jeg ser du får leggkramper når du er overdosert n'finn - jeg får kramper i føttene når jeg er underdosert - spesielt den høyre foten :-) Lurer påhva det kommer av?
Ikke overdosert - det varierer noe med dosering.
Jeg får det særlig når jeg er underdosert, men det blir ikke borte uansett hvor mye jeg doserer.
Har gått til legen med dette en årerekke uten å finne ut noe som helst.
Men mitt D vitaminforsøk i fjor ga resultater. Det blei mye værre med Dvitamin, 2gram kalsium fjerner krampene helt. Magnesium har ingen virkning.
Og for noen mnd. siden fant jeg ut at en klype vanlig salt er like effektivt ! Tatt før og etter trening - ingen kramper.
Og smøring av legger med kortisonkrem om morgenen hjelper også.
Den idrettslige forklatingen er at når anstrengelsen er så stor og langvarig at det oppstår mangel på næring eller oxygen i muskulaturen, så oppstår det krampe.
Jeg tror legene bare har hengt seg på her - de har ikke noen forklaring, og synes denne er plausibel.
Jeg har ikke sett at det foregår medisinsk forskning på emnet, men idrettslig forkning er stor på dette.
Den er likevel ikke innrettet på oss.....
Er noe det ?
Min mor påstår at det hjelper å legge et såpestykke under sengen om natten :-)
Hei hå,
Lenge siden jeg har skrevet noe nå, fullt kjør i livet selv om kroppen ikke helt henger med. Jeg går for tiden til fysioterapeut og hun sier at det er noe rart med bindevevet mitt. Jeg har veldig vondt nesten uansett hvor hun masserer og hun mener at dette er pga at bindevevet mitt er "tykkere" eller mer hovent enn normalt. Hun vet ikke hva det kommer av, men mener å ha kjent dette hos andre med lavt stoffskifte. Er det noen av dere som kjenner til dette? Jeg nevnte myxødem for henne og hun sa at det kunne kanskje være noe sånt, men jeg tror ikke hun hadde hørt så mye om det før. Det er visst litt bedre nå (det bør det være for nå er jeg bittelitt overdosert), men jeg sliter fortsatt med at jeg har veldig vondt i hele kroppen, fra hodebunnen og helt ned til leggene, men spesielt i rygg/nakke og armer.
Jeg begynte med Lio før jul, har ikke klart å få Lev-dosen tilbake til der den var før ennå (måtte kutte Lev da jeg startet med Lio) pga at jeg føler meg overdosert med en gang jeg begynner å øke. Har økt Lio litt pga jeg føler meg sliten, det har hjulpet delvis. Brukte å ha en FT4 på 22-23 tidligere da jeg bare tok Levaxin og følte meg rimelig ok da. Er for tiden delvis utmattet, en del svimmel og kvalm og sliten/tørr i øynene blant annet.
TSH: 0,03 (0,27-4,20)
FT4: 16,9 (12-22)
VitD 25-OH 83 (20-100) jippi!
Kortisol 545 (morgen 142-651)
Jeg har nok en gang snakket med en endo om Armour, men fikk høre at det er litt skummelt å starte på denne fordi den er fra gris og da kan det skje at man blir allergisk/danner antistoffer mot det eller noe sånt. Da kan man tilslutt bli allergisk mot syntetisk tyroksin også, og da sliter man jo litt. Har noen av dere hørt om dette før? Vet ikke om det faktisk noen gang har skjedd, men det kan jo være greit å vurdere det.
Hilsen Lilje
Jeg reagerer jo på anti Armour kampanjen, som fortsatt pågår etter 38år. Behandlermijøet ser dette som en boksekamp : Levaxin (les medisinindusrtien) vs. Armour (les foreldede humbugmakere)
Det er synd for oss at de tar det så uproffesjonelt, det er rett og slett ikke profesjonen verdig.
Armour typen medisin var enerådende på markedet helt til medisinindustrien fant opp hvordan man kunne fremstille ett av kjertelens produkter kunstig.
Istedenfor å innlemme den kunstige medisinen i verktøykassen, og glede seg over at man nå hadde fått to verktøy, så ble det gamle vraket i en verre smørekampanje.
Levaxintypen tok den gamle medisinens plass - tilogmed godkjenningen ble overført.
Da avskar de seg selv muligheten til en noe bedre individtilpasset behandling enn den vi sliter med idag. En type passer alle - ta det, eller dø !
Synd for oss.
Du kan jo forsøke å fortelle legen din at tiden står aldri stille, ikke for noen. Armourprosjektet også har nyttiggjort seg den industrielle utvikling,
hvis det nytter da.
Du har tatt den rette D-vitaminprøven ser jeg, men jeg hadde 98 og har god nytte av D-vitamitilskudd.
Jeg vil gerne fotælle ,at jeg som du har frygtelig ondt i arme -skuldre og kroppen og en læge har fortalt mig at man samtidig med mykødem får en tilstand som bindevævs sygdom-Mine blodprøver (ck) var forhøjet da jeg fik konstanteret myxødem-nu har jeg været på eltroxin ½ år ,er lige startet liothyronin for 10 dage siden og håber måske det hjælper hen ad vejen -
Jeg har tænkt at prøve med noget bindevævs massage-
Kirsten
DK
Ja, jeg svulmet opp på den måten når jeg begynte på levaxin dengang, faktisk.
Noen skrev på thyroid.about.com forumet at legen hennes sa det samme. Og kona hans svulmet opp på Armour Thyroid og etter ett år plutselig så slapp det og det har vært borte siden. Hr noe med utrenskning å gjøre uten at jeg kan forklare det.
Hos meg sslapp det først når jeg spiste glutenfritt et par år siden. kanskjefordi stoffskiftemedisinene endelig funket.
Det med Armour, og allergi, det er jo ikke noe vesensforskjellig fra pølser. Har aldri hørt om allergi mot svinekjøtt, men jeg utelukker det ikke.
Det har vært et par på forumene som fikk økt anti-TPO på Armour Thyroid men de gikk så ned igjen på syntetisk thyroxin. Leste det på thyroid.about.com forumet, UK forumet, og du kan jo stille spørsmålet der igjen for å få svar direkte.
Hvis du ikke tåler sstore nok doser levaxin, så er det verdt å se på hva ferritin er. Det har vært mange hvor problemet lå i en fov ferritin. Under 50 er for lavt for vårt bruk. (enda referanseområdet går ned til 12 eller 15) .
har vært mange postinger om dette og det stemmer i praksis bra. Altså, ferritin minst 50-70.
nora
Takk for svar alle tre! :)
Noe sa meg at du kom til å reagere på det om Armour n`Finn! ;) Det kan virke som om man finner på alle mulig unnskyldninger for å unngå å gi pasienter Armour, det høres jo ulogisk ut, men han sa det kanskje for en grunn? Vanskelig å vite. Kanskje jeg en dag får mot nok til å skaffe meg Armour selv og prøve uten endo-hjelp, vi får se. Jeg orker i alle fall ikke å gå rundt med slike smerter resten av livet og vil derfor prøve det meste for å unngå det.
Kirsten, takk for det du skrev, det er godt å vite at jeg ikke er alene om dette! Jeg skal be fysioterapeuten og legen om å sjekke dette litt mer nøye.
nora, jeg er er ikke så oppsvulmet som jeg har vært (på utsiden), men det er jo rart at bindevevet skal bli sånn. Det kan jo ha med at jeg må få opp levaxinen til der den var, men jeg synes å huske at jeg alltid har hatt slike smerter i større eller mindre grad. Hvis noen prikker meg på armen eller tar tak i den litt hardt så kjenner jeg ingenting akkurat da, men etter en liten stund så blir det fryktelig vondt og det kjennes lenge etterpå. Jeg har nok en litt høyere ferritin enn før (har hatt helt ned i 2), men tror ikke jeg er over 50 akkurat. Skal få sjekket dette. Spørsmålet er hva som er "store nok doser levaxin" som du sier - det kan jo hende at jeg rett og slett ikke skal ha mer. Jeg skal uansett forsøke å øke dosen litt til før jeg gir meg.
Hilsen Lilje
Jeg ser det sånn at kroppen består av mange ulike celletyper, og alle celletyper har et stoffskifte - alle celletyper trenger samme T3.
Kanskje noen celletyper - en type hos deg, en annen hos meg - har vansker for å ta imot den syntetiske T3 - eller den fra Gris.
At noe av årsaken til de forskjellige plager vi opplever ligger i slike ting ?
Bare løse tanker basert på at statistikken må a en forklaring - her terngs opplesing.
Om det skulle være noe faglig hold i teorien håper jeg den baner vei for en mer individtilpasset behandling og at profesjonen klarer å begrave stridsøksen fra 70-åra.
by Lie on Wed Nov 28, 2007 4:33 pm
n`Finn wrote:
Liothyronin er T3.
Det beste er om kroppen lager nok selv - da får du det kontinuerlig.
Kroppen må derfor ha nok T4 å lage dette av. Derfor bør T4 dosen økes til du ikke tåler mer - hvis du da ikke lager nok T3 er det på tide med å forsøke Liothyronin.
Er du helt sikker, n'Finn? I så fall er dette feil:
En frisk kjertel lager en viss prosent T3. Dette fordi at enkelte celler i kroppen selv ikke er i stand til å konvertere T3 fra T4. De cellene som trenger ferdig laget T3 har da ikke noe T3 til sitt bruk, eller?
Det er mulig jeg våser nå, men jeg mener å ha lest dette en plass. Noen av de nevnte cellene befinner seg til og med i hjernen, og det kan jo passe med at noen føler at hjernen klarner når de får tilført Lio.Lavt stoffskifte våren 2004
125 µg Levaxin
10 + 10 LioLie
-------------------------------------------------------------------
Hei Lie, jeg så ikke denne før jeg bladde gjennom nå, og beklager ....
Det aller mest basale grunnstoffskiftet står T4-lageret for. Dette omdannes til T3 av en prosess kalt de-jodinasen (av-jodiseringen)
Den foregår ikke i celler, men i lever og nyrer og produktet T3 har da fått en form som gjør et det kan trenge gjennom cellemembranen alle celler er utstyrt med. Cellene er altså mottakere av ferdige T3.
At kjertelen også produserer endel T3 må ses på som en "topping", eller for å fylle kroppens behov til envær tid.
Behovet for stoffskiftehormoner (T3) varierer ganske mye og må skje raskt. Derfor må kjertelen også produesere ferdige T3-hormoner.
Denne dobbelte forsyningen sikrer det varierete behovet.
Og vi som bruker kunstige hormoner har jo ikkedenne reguleringen. Vi klarer knapt nok å oppfylle den kontinuitet som de-jodinasen leverte.
Hei på deg n`Finn :)Sitat:
Opprinnelig skrevet av n`Finn
Jeg har ikke tenkt noe mer på denne jeg. Og det er sikkert riktig at det bare er et raskt tilgjengelig lager, men jeg bare tror jeg har lest noe annet en gang. Du kan godt legge ut en lenke om det hvis du har eller finner en. Det som går på hvorfor kjertelen produserer T3, altså hva det spesifikt brukes til.
Ha en fin søndagskveld :)
Jeg lurer på hva som får deg til å mene at syntetisk t3 er verre enn syntetisk t4?Sitat:
Opprinnelig skrevet av n`Finn
Jeg har bare skummet gjennom denne tråden, men ser ikke nevnt at man kan ha problemer med omdannelsen fra t4 til t3. Hvis det er problemet, kan man tilføre så mye t4 man klarer, ha høy t4 på målinger, og allikevel være veldig hypo. Det er utifra det jeg har lest den vanligste grunnen til at så mange av oss har hyposymptomer med "normale" prøver. En annen grunn er om t3 (tilført eller omdannet) faktisk kommer seg inn i cellene. Hvis det ikke gjør det, kan man ha hyposymptomer med både høy t3 og t4 på prøvene.
Mange kan ikke klare seg på syntetisk t4 alene, eller i kombinasjon med t3, og heller ikke på naturlig tyroksin som inneholder begge deler. Løsningen er da ren t3. Det spiller ingen rolle da om den er syntetisk eller naturlig.
Jeg prøvde meg lenge på Armour, men er nå på ren Lio. Mange årsaker til det, men akkurat nå fungerer det best for meg. Tar 150 mcg (øker fortsatt)fordelt på 4 ggr daglig. Tar 40 mcg ved leggetid, og sover veeeldig tungt.
Mitt poeng er at vi er alle forskjellige, vi har forskjellige årsaker til vår manglende respons på dagens vedtatte behandlingsregime, og dermed forskjellige behov for løsninger.
Når det gjelder det opprinnelige innlegget fra Lilje, så hjelper det hvis du deler dosen i minst tre ggr om dagen, og prøv å ta en dose ved leggetid. Forsøk med 2.5 mcg først, øk til 5 hvis det går bra. Prøv også å la tbl løse seg opp under tungen, så slipper du evt absorpsjonsproblemer.
Ber om unnskyldning hvis jeg gjentar ting som allerede er nevnt i tråden her, har som sagt bare skummet gjennom.
Jeg forklarte nok litt for kort hva jeg mente.
På meg virker det som at noen ikke kan bruke syntetiske hormoner, og for dem - virker Liothyronin verre enn Levaxin.
Levaxin behandles jo før den blir til T3 og kroppen bruker den. Det kan se ut som at denne prosessen tilrettelegger det syntetiske mer eller mindre godt for de som er i vanskeligheter.
Liothyronin gjør kroppen jo ikke noe med før den brukes, den er ferdigprodusert og 100% syntetisk.
Men det er nå bare sånn jeg tenker dette da.
Hva som gjør at mange har vansker med å bruke syntetiske stoffskiftehormoner er ikke godt å si.
Samme problemstilling er jo ikke aktuell i feks. Diabetesproblematikk. Ingen der vil tilbake til produkter av Gris.
Og det brukes jo som referanse når man ikke vil gjøre noe for oss som sliter med dagens behandlingsregime.
Hei, så ikke svaret ditt før nå jeg n`Finn. Må bare si at etter at jeg startet på 20 ug D-vit og går turer daglig så er formen mye bedre! Ang. bindevevet så forsvant problemet litt etter litt etterhvert som jeg økte Lev-dosen (jeg har fortsatt smerter, men jeg har visst ikke så hovent bindevev lenger). Takk for D-vitamin-kampanjen din n`Finn, jeg tror det har myyye å si! :)
Bedre sent enn Halvor sies det, men kjempebra å høre at du har det bedre Lilje !
Alt er bedre enn Halvor ;)