Så fint at det gikk bra. :D
Printable View
Så fint at det gikk bra. :D
Hei
Idag tok Psykologen test på meg om jeg kan ha ADHD og på den testen hadde jeg det.
Skal til Nevrolog eller hva det heter og finne ut om jeg kan ha det :,( Og da blir jeg kansje litt sint inni meg for hvorfor har ingen sjekket det ut før ennå jeg har sagt hvordan jeg er uff
Hva slags medisin får jeg da var no på L men husker ikke navnet og gjør den at jeg er roligere da ?
GODKOZ
jeg er ikke ekspert på dette, men omgås faktisk flere som har fått denne diagnosen, noen barn og noen voksne.
etter hva de sier de som går på medisin, så gjør det at de får "ro i sinnet", aldså ikke blir roligere, men klarer å konsentrere seg, klarer å sortere tankene uten å bli distrahert og frustrert hele tida. :roll:
desverre er det mange som ikke får denne diagnosen før i voksen alder. ikke for at jeg håper at det er flere som har det nå enn før, men fordi jeg vet hva de sliter med de stakkars menneskene som må gå hele barndommen og ungdomstida med sykdommen, men uten rettigheter, hjelp, tilrettelegging og forståelse fra resten av samfunnet. :(
håper du har nytte av medisinene du får og at du får det bedre med deg selv.
Hei :D Forhåpentligvis får du det bedre på medisin, men jeg vet at i opptrappingsfasen KAN du oppleve å bli mer "sårbar". Noen opplever at de lettere begynner å gråte. Min erfaring er at dette er forbigående og forsvinner i løpet av ca 1 uke. Dette kommer selvfølgelig an på hvilken type medisin du får, men det er svært vanlig å få Concerta eller Ritalin.
Ellers er jo håpet at du skal få en bedre livskvalitet. Mange er jo motorisk urolig, andre sliter med mange inntrykk på en gang eller usammenhengende tankerekker. Uansett hva det nå måtte være så er vel felles for de fleste med ADHD at konsentrasjonen "ikke er helt optimal" :wink:
Ønsker deg lykke til :)
Hei
Takker for svar :) Ennå vet jeg jo ikke før om en stund om jeg kansje har den sykdommen da.
GODKLEMZ
Ønsker deg lykke til med behandlingen dersom du har ADHD.
Klem
Takker for det :)
KLEMZ
Det kan være veldig greit å få diagnose på ADHD, da forstår man bedre hvorfor man reagerer sånn og sånn.
Det er noen spesialiter som prøver Efalex istedenfor Ritalin. Med Ritalin får man en dundrende hodepine og det føles eom for mange kopper kaffe.
http://www.femina.no/php/art.php?id=299441 har en beskrivelse av tre typer.
Det fins en forening et sted for kvinner med ADHD , Får lete etter siden....
Her er det en side for ADHD-foreningeo Oslo så lenge...
http://www.adhd-oslo.no/INDEX2.HTM
Forumet er fullt av spam, men nederst så finner men innlegg. Det er link til en interessant hjemmeside der bl. a.
http://www.aikios.net/
Hei og takker for mange fine linker :) Jo mer jeg leser jo mer ligner det på meg som jeg er nå og var som barn uff blir litt redd om jeg har ADHD uff da kommer jeg til og føle meg mer dum tror jeg :,( Jeg mener ikke andre med ADHD er det men jeg orker ikke mer Sykdommer nå takler det ikke kansje :,( Blir sint om jeg har ADHD og ingen har forstått det før :,( Og jeg kunne fått hjelp tidligere
KLEMZ
Velkommen i gjengen...
Jeg har vært til utredning for depresjon m.m. i flere år. Stoffskiftet mitt ble oppdaget ved en tilfeldighet av psykologen idet jeg insisterte på å ta utvidede blodprøver...
Jeg fikk i sommer diagnosen ADHD. Et slag i trynet, men allikevel er det godt å få vite hva som er feil.
Har startet opptrapping på Ritalin, men føler meg ikke helt bra. Er for tiden helt sykemeldt på grunn av opptrappingen og humørsvingninger
Dessuten begynnte jeg på levaxin i sommer så det er mange ting som spiller inn samtidig...
Hei
Tar du antidepressiva i tilegg? Jeg lurer på om jeg skal be legen om jeg kan trappe ned på dem for de medisinene virker ikke da jeg har like rar oppførsel for det. Jeg føler ikke de virker og har prøvd andre før og jeg har bare blitt værre.
Blei du bedre av Medisinene du fikk mot ADHD er du roligere og klarer konsentrere deg mer ?
Jeg tar også Levaxin 150 mg , Cipralex 10 mg som er da antideppresiva.
Det er en del spennede på nett om voksne og ADHD.
http://www.aftenposten.no/meninger/deba ... 229002.ece
http://www.psykiskhelse.no/artikkel.asp?id=1350
I USA går de nå på en helt annen medisin, som overhodet ikke har bivirkningene til Ritalin, det er den nye medisinen mot narkolepsi som de bare bruker på narkolepsi her i norge ennå. Husker ikke i farten hva den heter. Modenafil var det visst.
Og det er noen ganger innlegg om hypothyreose og ADHD på utenlandske forums.
Også er det jo det med kosten og ADHD,at en skal holde seg unna kjappe energibomber.
På fengselet her har de startet med ett prøveprosjekt på de insatte, de har kuttet ut ris og poteter, og gir de f.eks bønner istedet.
Dette er for å prøve å gi de mer B-vitaminer, noe som skal gjøre de roligere. Har ikke fått høre om hvordan prosjektet går, men det er jo litt å tenke på.
Hei
Ja kosten har nok noe og si og men spiser ikke så mye av poteter og ris mest potet men merker ikke at jeg blir bedre om jeg kutter det ut men :)
Jeg håper ikke jeg har ADHD jeg uff blir redd men jeg ser at det er så myyyyyyye som stemmer på meg der uff :,( Blir spennende hva han mannen finner ut om jeg har det eller ikke. For den testen Psykologen tok er ikke nok til og gi en Diagnose men den testen sa jeg hadde ADHD. Så jeg er spent om en mnd da jeg kunne få time og får vite etterhvert resultat.
Imårra skal jeg til legen ta ny stoffskifte prøve og prate litt om de angstablettene om jeg kan trappe ned på dem for de virker ikke tror jeg uff er ikke sikker heller blir redd usikker hva jeg burde.
KLEMZ
bare for å si en ting. alle de jeg kjenner har et godt og normalt liv...
et par har hatt noe problemer i oppveksten, som i begge tilfellene skyldes manglende diagnose og mangel på forståelse av omverdenen.:(
det er ingen grunn til at du ikke skal ha et normalt liv med en eventuell ADHD diagnose.
ikke sykeliggjør deg selv fordi du kanskje får en diagnose. alle de tingene du mestret med glans før du fikk vite dette, vil du fortsatt mestre på samme måte, eneste forskjellen er at nå kanskje du vil mestre flere ting...
egentlig er dette en kjempepositiv ting!:wink:
du vil også ha en meget god forklaring om det finnes situasjoner du ikke mestrer like godt(?). da er det kanskje lettere å få forståelse for det? :wink:
(jeg aner ikke om du har slike situasjoner aldså, men noen har det...)
ville bare si dette for at du ikke skal se på en diagnose som noe skremmende... det kan være en god ting å få satt navn på en sykdom :D
Psykologen min er urolig for meg men jeg forstår egentlig ikke hvorfor synes hun overdriver jeg da :,(
Hun spurte om jeg ville legge meg inn men jeg takker nei, hu ville veie meg men jeg ville ikke ja ja.
Hun er redd da jeg ikke har hatt mensen på 2 mnd og at Kalium er lavt og stoffskifte mitt. Men hun ringte jo legen og hun sa det var ikke fare.
Men jeg er sliten, gått ned i vekt og spiser litt men ikke nok og trener hardt og jeg kan ikke sykle i 90 min hver dag men 40 min har vi blitt enige om men hva skjer da jo sikkert vekta går opp uff så redd og dum man kan være :,(
KLEMZ
Lilja,
Jeg synes du skal ta imot den hjelpen, jeg! Du høres ut som om du ikke har det noe bra for tiden og er slapp og i dårlig form - så grip det med begge hender! :!:
Jeg synes også du bør ta imot all den hjelpen du kan få, Lilja.
Klem til deg.
Alle skriveriene dine de siste ukene forteller meg at du seriøst bør vurdere å takke ja til tilbudet.
Har du vært innlagt for dette før, sånn at du kan mene noe om hensikten og effekten?
Hei
Nei har ikke vært innlagt før har fått tilbud da også men jeg vil klare det selv, og de gir meg sjanser til det for jeg har jo bevist at jeg klarer også :)
Men ser hun at jeg ikke gjør noe og at jeg går mer ned blir det kansje Tvang og det vil jeg ikke så det skremmer meg :,( Så kansje bra man sier det så man passer på at det ikke skjer.
Men er ikke fare sånn for hun ser jeg får i meg mat selv om det er for lite, men hun er redd for meg for jeg trener for mye og hun ser jeg ser ikke bra ut. Så hun har kansje rett og være bekymret.
Men jeg vil jo prøve få det bedre men så er det redseln uff jeg har klart før hvorfor er jeg mer redd nå ja ja.
Klemz til dere alle fra Lilja :)
Heia Lilja ;)
Jeg har jo fulgt deg ei god stund nå, og jeg er fullstendig enig med psykologen din. Jeg er ikke psykolog, men til gjengjeld har du kanskje fortalt oss mer her inne enn du har gjort til henne - og jeg synes at jeg i tillegg kan lese veldig mye mellom linjene hos deg. Eller egentlig ikke mellom linjene - du skriver det egentlig rett ut, men kamuflerer det litt. Men jeg mener å ha oppfattet en god del, og synes bestemt at du skal legge deg inn.
Etter min mening har din anorexia nå kommet fullstendig ut av kontroll, og du vet det jo, det ser jeg på det du skriver. Men husker du da på hvor farlig dette er? Kroppen kommer til å kollapse før eller siden, og det mest sannsynlig med at det ene organet etter det andre slutter å virke. Kanskje kan du aldri mer spise mat på vanlig måte mer hvis du ikke får hjelp nå. Det kan også godt være at du er i ferd med å bli ufruktbar.
Og husk igjen på at kontroll er bedre enn å være underlagt andre i så som tvang som du er inne på her. Du kan legge deg inn og samtidig klare det selv, men da får du hjelp hvis du ikke klarer det. Se på det som en slags trygghet/garanti.
Og redselen - bruker du nlp-oppskriften jeg fant til deg for å forsøke å kontrollere den? Ellers har nok mange av oss en god del redsel vi simpelthen blir nødt til å leve med i hverdagen. De med anoreksia har jo en enorm viljestyrke, for det må til for å klare å spise så lite og trene så mye - dette kan du bruke til å kontrollere redselen din med og til å hjelpe deg selv med istedenfor å skade deg mer. Hvis det er ekstra ille når du skal legges inn, så kan du sikkert få noe beroligende av legen til de første dagene.
Lilja, ta imot hjelpen :!: :D
Lilja http://www.cheesebuerger.de/images/s...hlich/f055.gif
Jeg skjønner så godt at du vil klare deg selv. Har selv den slags stahet.. Men det er ikke smart å være slik. Du sliter deg bare ut! Gjerne det er derfor du er mer redd nå enn før, eller kanskje det er at du selv vet at du er ute i verre storm denne gangen enn sist?
Du vet at vi vil deg det beste. Du har jo vært på forumet lenge. De er ikke så dumme disse jentene her inne ;)
La de i helsevesenet hjelpe deg, slik at du kan slappe mer av Lilja! Om du klarer å slappe av, så løsner kanskje klumpen med angst taket, og da kan du arbeide positivt mot det å bli frisk igjen. Du trenger ikke kjempe denne kampen alene min venn. Skjønner at det er vanskelig og vondt å be om hjelp, men det er det som må til. Det er bedre å bite i det sure eplet og legge seg selv inn, enn at psykologen skal tvinge deg. Det vil ikke føles godt det...
Du skriver mye om hvor lei deg du blir når du ikke klarer å holde kontrollen på lidelsen din. Det gjør jo at du blir enda mer trett, lei og sliten, og så går man inn i en vond spiral. Bryt den spiralen før det blir for galt Lilja. Ta imot hjelpen er også mitt råd. Det er ikke svakt eller dumt å be om hjelp når man er syk. Faktisk er det tøfft og kult å tørre å innrømme at det ikke går så bra, for da tar man ansvar for seg selv. Og da er det så mye lettere lykkes!!!
Mange gode tanker og klemmer til deg!! Stå på jenta vår! http://www.cheesebuerger.de/images/s...liebe/d058.gif
Hei Lilja.
Jeg har aldri kommentert innleggene dine her inne før, fordi jeg ikke vet så mye om den sukdommen du har, men jeg vet at den handler mye om kontroll.
Det er både trist og godt at du skriver innleggene dine.
Trist,fordi det er ett så synlig tegn på at du driver med en form for kontroll:Det virker som om du ikke tør følge psykologens anmodninger fordi da gir du fra deg noe av den syke kontrollen.
Her på forumet har du jo også en form for kontroll, fordi du sitter på avstand og gir informasjon du kontrollerer og siler, og sykdommen din kontrollerer deg.
Dette er jo en usunn kontroll den syke delen av deg styrer.
Hadde det ikke føltes mer styrkende for deg og gitt legene mulighet til å la den friske delen av deg styre?
Det er jo det de vil hjelpe deg til.
De vil ikke ta fra deg kontrollen, de vil bare hjelpe den friske delen av deg til å ha kontrollen istede for den syke delen.
På forumet her sitter det så mange mennesker som ikke får den hjelpen de ønsker av legen sin..De skriker om hjelp på en måte, men får det ikke.
Med deg er det litt omvendt, legen og psykologen vil hjelpe, men du sier:nei takk
Ved å si :nei takk sier du nei til livet, nei til gledene, nei til friskhet, nei til samvær med andre, nei til å at familien din skal føle seg trygge på din sykdom, nei til normalt kjærlighetsliv, nei til glede over god mat, nei til det som for andre gir livet MENING.
Du gir kontrolltrollet full styring, mens du selv trekker deg fra ansvaret for å ha frisk kontroll på deg selv og livet ditt.
Hvorfor?
Jeg tror det ligger mye redsel bak mye,sier du ja til hjelp så blir du selv ansvarlig, slik som alle vi andre må være. Sier du nei takk, så kan du gjemme deg litt bak sykdommen og slippe å ta det fulle ansvaret selv.
Jeg synes det er trist at du har det slik, fordi du går jo glipp av det å føle deg levende på en positiv måte.
ønsker deg en fin adventstid, og håper du lar den friske delen i deg bestemme at du får lov til å ta imot hjelp slik psykologen anbefaler.
Hei
Jeg har takket nei til og legges inn men Psykologen skal passe på at om det skjer noe mer at da må jeg.
Jeg er ikke så langt nede. Jeg har vært mye mye lenger ned og sykere og døden nær og jeg vet at ditt skal jeg ikke. Jeg vet at der hadde jeg det ikke noe bra.
Jeg og Psykologen min skal jobbe sammen for at jeg skal klare trene mindre og etterhvert øke litt på maten igjen. Selv om hun sier det er bra det jeg spiser :)
GODE KLEMMER TIL ALLE FINE MENNESKER HER OG TAKKER FOR MANGE GODE FINE SVAR OG AT DERE BRYR DERE TAKKER :)
Lilja
Hvorfor takker du nei?
Og hvorfor drøfter du slike ting med oss når du likevel har tenkt å takke nei?
Som Sandra er inne på, så er du jo vanvittig heldig som har tilgang til så mye hjelp og støtte, mens mange av oss andre ikke blir hørt eller blir latterliggjort eller bagatellisert. Det er selvsagt ikke din feil, men det er veldig synd at du ikke tar imot hjelpen, det mener jeg helt oppriktig.
Og jeg tror du er mye lengre ute å kjøre enn du åpent innrømmer nå. Du er kommet alt for langt bare ved å miste menstruasjonen. Og dette er trolig grunnen til at du har mistet den:
http://www.matoghelse.no/getfile.php/26 ... drom_X_-_Når_hormonene_kommer_i_ubalanse….pdfSitat:
Hvis de holder seg tynne og bare lever på protein og fett, kan menstruasjonen utsettes i fl ere år og i verste fall utebli. Det beste er derfor å fi nne en gunstig balanse, dvs. at man ikke spiser for lite eller for mye lettopptakelige karbohydrater.
Jeg tenker da på at du sikkert får i deg alt for lite karbohydrater.
Du sier nå at du ikke vil dit du var før når du var døden nær. Men jeg mener at du tidligere har sagt at du ikke skal så langt ned som du er nå, for ei god stund siden, og nå er du her likevel. Men du mener likevel at du har kontrollen? Og du snakker om etterhvert å øke litt på maten igjen, men du nekter å veie deg? Du skjønner vel at jeg ikke kan tro noe på at du har kontroll. Tror du det virkelig selv?
Og selvfølgelig bryr vi oss. Og klem til deg også. Les Anne Ma's svar nøye - hun har så mye god omtanke og gode tanker å komme med.
Jeg takker nei for at jeg er redd kansje er det bra Psykologen sier vil du legges inn ? For det kan være med på at det vil jeg ikke og da betyr det ja da må du gjøre noe selv for og ikke bli det :)
At det kan skremme på en måte for jeg vil ikke legges inn jeg har fått sånt tilbud før til og med da jeg burde vært Tvangsinnlagt døden nær men jeg fikk sjanser og de stoler på meg for jeg gjør så jeg kan slippe og bli innlagt.
Det skremmer meg og bli tatt hånd av noen jeg ikke kjenner kansje blir jeg værre der det tror jeg ikke bedre der men værre.
Jeg vet at jeg ikke havner der jeg var :) For jeg passer så på det.
Takk for at dere bryr dere :)
KLEMZ
Hie Lilja, her er linken til Institutt Hougen som jeg har funnet idag når jeg lette etter IKS og ABF.
http://www.hougen.no/foredrag.htm Link direkte til gratisforedragene idag og neste uke kl 19. Man må melde seg på senest kl 1330 samme dag.
Noen Helseforedrag dekker utgiftene til behandling hos Institutt Hougen, men jeg ser at det ikk er veldig dyrt uansett.
nora
Hei Lilja,
Jeg synes også du burde ta imot tilbudet. Hvis du legges inn frivillig kan du vel skrive deg ut også om du absolutt ikke vil være der. Kan ikke skade å prøve vel!
Lykke til!
Hei igjen. Jeg oppfatter deg som om :
Du tester ppsykologen og legen din....det er faktisk en uheldig måte å be om hjelp på.
Du tester hvor langt du kan dra tillitten deres ift psyken din.
Du tester ut om NÃ…R de skal ta ansvaret for deg og innleggelse.
DETTE ER TRIST.
Du tester oss her på forumet på samme måten.
Jeg er litt enig med Baremei i at det er manipulerende.
Alle her og alle rundt deg vil hjelpe,men det er kun DEG SELV som kan ta avgjørelser ift innleggelse,men får å ta en avgjørelse om det må du tørre slippe andre til og å være åpen om redselen din.
Håper du greier ta en avgjørelse før legen din må ta den for deg.
Hvis man får tilbud om innleggelse synes jeg man kan ta imot, det er veldig vanskelig å få hjelp. Det er noen som bryr seg. Bra.
Skjønner at det høres ille ut, men det er det jo ikke. Det er ikke som i gamle dager når man ble puttet vekk. Det er mye bedre nå.
Har hørt det fra folk som jobber innenfor, og det er blitt mye bedre.
Og det er en del som blir helt bra selv i det offentlige helsevesenet.
Jeg mener ikke og teste noen jeg verken her eller Legen min eller Psykologen min er Ærlige med dem og de godtar mitt valg. Sier jeg nei så godtas det ved at jeg må jobbe for og få det bedre :) Jeg har begynt litt men man kan ikke ta alt på en gang det er Psykologen enig i.
Man kan velge selv om man vil legges inn da må man være motivert og helst ville ha hjelp, det nytter jo ikke være der om man tror det blir værre at der vil man ingenting mens om man får prøve selv gjør jeg det :)
Men skjønner at mange bør legges inn også men de som trenger det er nok de som er mer langt nede enn meg. De bør legges inn og få hjelp de som ikke kan ta vare på seg selv eller at det er fare for livet. Men det er ikke det med meg.
Så det med innleggelse var jo bare noe Psykologen lurte på om jeg ville det og ikke at jeg måtte.
Klemz
Uansett psykisk lidelse er det ikke lett å ta kontroll, og bli frisk. Av og til må man bare ta imot den hjelpa man får tilbud om selv om man kanskje ikke liker det. Det er så vanskelig å få behandling og tilbud om innleggelse enkelte steder nå at jeg faktisk tror at psykologen din mener du trenger innleggelse, hvis ikke hadde han ikke spurt. Håper virkelig at du til slutt vil ombestemme deg, og ta imot tilbudet, synes det er veldig leit at du har det tungt. Ã… få den type hjelp betyr ikke å miste kontroll, men faktisk å ta kontroll på riktig måte. Ønsker deg alt godt Lilja, så håper jeg du blir frisk. Stor klem Helene