-
Pregnenolone
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
"Pregnenolon gives som regel i en dosering på 5-50 mg/døgn. Hvis du har problemer med hukommelsen, skal du sandsynligvis have 50 mg. Ved virkelig alvorlige hukommelsesvanskeligheder kan dosis nå helt op på 100 mg pr. døgn. Selv om stoffet i USA fås i håndkøb, må du ikke tage mere end 25 mg pr. døgn medmindre det sker under lægelig kontrol. (...)
Hvis du tager et pregnenolontilskud, skal du være på vagt over for symptomer på at du tager for meget. De fleste sådanne symptomer betyder i virkeligheden at pregnenolonet i høj grad fremskynder produktionen af andre hormoner der udvikles fra det. Vær opmærksom på overdrevent begejstret adfærd og "måneansigt" (som følge af for meget cortisol), hævede hænder og fødder (for meget aldosteron) og fedtet hår (for meget DHEA). Disse symptomer ses hyppigst hos folk under 35 år. Deres krop er stadig i stand til effektivt at omdanne pregnenolon til andre hormoner, bl.a. cortisol, DHEA, progesteron og aldosteron."
Jeg lurer på denne doseringen. Hva gjelder den for? Hvilke plager/sykdommer? Mon tro om man har veldig slitne binyrer at doseringen kan være høyere enn hva som bekrives ovenfor som normalt. Jeg tenker at mine binyrer er ganske kraftig svekket, mer enn mange andres....? Dersom det er slik, tenker jeg at jeg muligens kan trenge ganske høy dose? Forstår at det ikke er bare å pøse på, men om jeg skal få ordentlig hjelp, ser jeg for meg at jeg må ha høy dose. - 50 mg minst, gjerne mer! Jeg har bestilt "the hormone solution" av Herthoge, ligger vel og venter i postkasse til jeg er tilbake fra ferie, vet ikke helt om den boka dekker mitt behov.. får se. :wink:
-
Sv: Pregnenolone
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Hertoghe skriver: "Pregnenolon gives som regel i en dosering på 5-50 mg/døgn. Hvis du har problemer med hukommelsen, skal du sandsynligvis have 50 mg. Ved virkelig alvorlige hukommelsesvanskeligheder kan dosis nå helt op på 100 mg pr. døgn. Selv om stoffet i USA fås i håndkøb, må du ikke tage mere end 25 mg pr. døgn medmindre det sker under lægelig kontrol. (...)
Hvis du tager et pregnenolontilskud, skal du være på vagt over for symptomer på at du tager for meget. De fleste sådanne symptomer betyder i virkeligheden at pregnenolonet i høj grad fremskynder produktionen af andre hormoner der udvikles fra det. Vær opmærksom på overdrevent begejstret adfærd og "måneansigt" (som følge af for meget cortisol), hævede hænder og fødder (for meget aldosteron) og fedtet hår (for meget DHEA). Disse symptomer ses hyppigst hos folk under 35 år. Deres krop er stadig i stand til effektivt at omdanne pregnenolon til andre hormoner, bl.a. cortisol, DHEA, progesteron og aldosteron."
Jeg lurer på denne doseringen. Hva gjelder den for? Hvilke plager/sykdommer? Mon tro om man har veldig slitne binyrer at doseringen kan være høyere enn hva som bekrives ovenfor som normalt. Jeg tenker at mine binyrer er ganske kraftig svekket, mer enn mange andres....? Dersom det er slik, tenker jeg at jeg muligens kan trenge ganske høy dose? Forstår at det ikke er bare å pøse på, men om jeg skal få ordentlig hjelp, ser jeg for meg at jeg må ha høy dose. - 50 mg minst, gjerne mer!
Kære Rufus hjerte1 I virkeligheden tager du 25 mg pregnenolone allerede nu og dit tilskud af DHEA (senest 7-KETO) har givet dig bivirkninger som kunne tyde på, at pregnenolone allerede gør sit job i en betydelig grad.... Du bliver nødt til at trappe ned med 7-KETO i en kortere periode uden at øge pregnenolone. Det kan du altid øge når/hvis du (senere) oplever tegn på en forværring af dit velbefindende (med hensynstagen til de udsving i gode og mindre gode dage som er jo normale for alle). Det er nok den eneste måde du (trygt) kan komme frem på. Ellers bliver det ufattelig svært undgå at "over-pøse", for så er du lige vidt... lige som du er nu.
Det foresvæver mig at du er panikslagen ved tanken om en forværring, og at du næsten er parat til hvad som helst for at undgå det for enhver pris. Men Rufus, altså.... når man behandles efter symptomer, er de dårlige symptomer nærmest vigtigere end fraværet af symptomer, så længe behovet for binyrestøtte består (lyder kringlet, men sådan er det).
Det er netop ved at teste binyrestøtten (ved periodisk at test-reducere), at man overhovedet kan konstatere OM det har virket, OM man kan test-reducere lidt mere endnu, eller om det skal fortsætte uændret et stykke tid endnu, til man tester igen. Uden periodisk at "test-reducere" har man ingen føling med, hvad der i virkeligheden sker + man kan risikere at forpasse (tids)punktet for en permanent reduktion af binyrestøtte, endsige ophør med den, såfremt binyrerne er recovered. Det kan man ikke vide, før man lader det komme an på en test. Det hører med den behandlingsstrategi du er i gang med og du bliver nødt til at acceptere risikoen for en midlertidig forværring som følge af en "kontrol-reduktion", såfremt det skulle blive tilfælde. Uden at acceptere det, har du ingen chance at opdage en bedring heller, vel?
"Jeg tenker at mine binyrer er ganske kraftig svekket, mer enn mange andres....?" Hvordan ved du det, Rufus? Har du haft taget nye spytprøver fornylig? Det ville måske være en god idè for at se hvordan den hidtidige binyrestøtte har fungeret? Uden den slags "kontrol" af og til, kan man nemt komme til at "over-pøse", hvilket (mener jeg) du selv har beskrevet tegn på.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Jeg har bestilt "the hormone solution" av Herthoge, ligger vel og venter i postkasse til jeg er tilbake fra ferie, vet ikke helt om den boka dekker mitt behov.. får se. :wink:
Det tror jeg ikke at den gør (efter at have læst dit sidste indlæg).... den er ikke en facitliste på hvor meget og for hvad man skal bruge det ene og det andet... Men til at lære om vores hormoner er den helt fin.
Uanset hva` ville jeg aldrig med let hjerte opfordre dig til at risikere en forværring, hvis det ikke var med dit bedste for øje. Jeg vil altid krydse fingre for dit (aller)bedste. tro2
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Det foresvæver mig at du er panikslagen ved tanken om en forværring, og at du næsten er parat til hvad som helst for at undgå det for enhver pris. Men Rufus, altså.... når man behandles efter symptomer, er de dårlige symptomer nærmest vigtigere end fraværet af symptomer, så længe behovet for binyrestøtte består (lyder kringlet, men sådan er det).
Altså, du Anisa, du er innmari god til å ta ting på kornet! xx9 Jeg er livende redd for å bli verre! Panikk er ordet, ja! Blir uvel bare på tanken på å ha det slik jeg hadde det for noen måneder siden. Ser meg selv fra utisden også, og det er på grensen til det komiske noen ganger... griner11
Men du har jo helt rett; hvordan kan jeg vite at binyrene mine har kommet seg om jeg ikke gir dem en sjanse til å bevise det? (for å si det på den måten) Grunnen til at jeg har ment at jeg har litt ekstra slitne binyrer er at jeg har brukt relativt mer hydrokortison enn hva jeg leser andre gjør. Oppunder 40 mg. Nå bruker jeg litt mindre og det er jo et tegn på at ting går bedre.
Nå har jeg lagt opp dosetten min for kommende uke. I stedet for 25 mg 7-keto, blir det nå ca 2/3 eller litt mindre i kapslene (har tømt ut en drøy tredjedel) og 25 mg pregnenolone. Og du har jo rett i at dersom jeg skulle bli i dårligere form, så er det jo bare å gå tilbake igjen senere. Jeg trenger nok å la min pressede kropp få litt ro og gi den sjansen til å balansere seg selv. Tror jeg tyner den med for mye hormoner (og bekymring).
Tusen takk for tips og vise ord, du er så bra på å definere problemer og tydeliggjøre det som en kanskje selv vet innerst inne, men ikke helt kan sette fingeren på! hjerte1
-
Selv tak, Rufus hjerte1 Men du er heller ikke selv værst til det, når du tænker med hjertet på andre, har jeg bemærket mange gange før. smilja1
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Men du har jo helt rett; hvordan kan jeg vite at binyrene mine har kommet seg om jeg ikke gir dem en sjanse til å bevise det? (for å si det på den måten)
Det kan man godt sige. Det ville være meget nemmere, hvis man bare kunne tage telefonen og ringe ned til binyrerne: "Hej du... binyre! Hvad bliver det til? Skal vi fortsætte med samme dose HC lidt endnu, eller klarer du dig med lidt mindre fremover? Og hvad med at stramme sig op og blive bedre, før jeg går personligt bankerot, da HC, som bekendt ikke hænger på træer, lige til at plukke gratis, vel?" Men da vi er tvunget til at kommunikere med binyrerne på "tegnsprog" kan det ikke nytte, at kneble dem med HC og andet, så de aldrig kan få et "ord" indført... :mrgreen:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Grunnen til at jeg har ment at jeg har litt ekstra slitne binyrer er at jeg har brukt relativt mer hydrokortison enn hva jeg leser andre gjør. Oppunder 40 mg.
Ja, enten det eller.... har du måske været (HC)modigere en andre? Det ville ikke overraske mig, hvis det var tilfældet. smilnej1
Ja, det er meget interessant (og lovende), det som sker nu. Det bedste ville være hvis du kunne træne dig op i at være mere fanden-i-voldsk. Nonchalant endda. For selv om du husker dig selv fra før som det rene vrag, ved du nu meget mere end dengang og... vil vide hvad der skal til for at få det bedre igen. Derfor mener jeg at tingene ikke kan sammenlignes 1:1 længere, fordi der er forskel på både viden og erfaring mellem dengang og nu. Lige som der er forskel mellem "håbløs" og "håbefuld". Desuden bliver du ikke en tøddel bedre tjent med at generere hele denne "bekymringsklump" i enhver (relateret) anledning. Tværtimod - pisker "klumpen" dine binyrer, hvor det modsatte - aflastningen - er hensigten. Jeg tror at det kan blive forbløffende mere let at komme igennem, både test-reduktionerne og "bare" dårlige dage, hvis ethvert et ubehag ikke straks får lov til at vokse sig til et truende uhyre med horn i panden. Ja, vi snakkes ved.... kram1
-
Å redusere binyrestøtten
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Nå har jeg lagt opp dosetten min for kommende uke. I stedet for 25 mg 7-keto, blir det nå ca 2/3 eller litt mindre i kapslene (har tømt ut en drøy tredjedel) og 25 mg pregnenolone. Og du har jo rett i at dersom jeg skulle bli i dårligere form, så er det jo bare å gå tilbake igjen senere. Jeg trenger nok å la min pressede kropp få litt ro og gi den sjansen til å balansere seg selv. Tror jeg tyner den med for mye hormoner (og bekymring).
opgiv1
Vel, det gikk ikke så bra dette, Anisa og dere andre. - Altså å redusere binyrestøtten. Ikke mange dager, men føler meg elendig. Ekstremt svimmel og er uten energi. Fikk tilbake symptomer som jeg ikke har hatt på flere måneder som øresus, smerter i leggene og stivhet i ansiktet (fører dagbok). kednej1 Skjønner at det kan være tilfeldig, men tror ikke det likevel. Gjorde det nok for tidlig, og endrer "prosjektet" for å ikke bli verre.
Jeg mener at jeg trenger den mengden binyrestøtte jeg hadde, jeg må bare bytte typen. Dvs fra 7-keto over til pregnenolone, men jeg må gjøre det på den måten av jeg øker pregnenolone som erstatning for 7-keto, ikke bare redusere 7-keto som jeg har gjort de siste dagene. Skjønner ikke at jeg kan gjøre det annerledes pr i dag??? Har hatt behov for oppunder 50 mg hc bare for å holde meg oppegående. Litt skuffet over at det ble slik, men tiden er ikke inne ennå. Kroppen sa vel ifra. vedikke1
Så nå tok jeg meg nettopp en ekstra 25 mg pregnenolone. I praksis har jeg nok nesten halvert 7-keto, så jeg tar en halv pregnenolone ekstra for å kompensere, tror jeg... tenke tenke...
Ser av kommentarene over at dere opplever at pregneolone virker ganske raskt..
Jeg har bestilt denne Adrenal Stress End, Pebles, prøver den istedet for binyreekstraktet jeg har brukt så langt. Men ser at de inneholder omtrent det samme da... Din har litt mer binyreekstrakter, kanskje..? Etterpå la jeg merke til at denne bloggeren (som det er link til her inne på forumet) http://binyre.blogspot.com/ har hatt best effekt av noe som kalles Sub Adrene (dråpeform). Fant det på nettet, feks her: http://www.vitaherbhealth.com/produc...upplements=129 Verdt å prøve? Forresten har jeg søkt og søkt etter måter å handle Isocort på fra USA, men det synes vanskelig. De fleste nettbutikkene sender ikke produktet til Norge, og har funnet noen som muligens gjør det, men da til blodpris.
Ja, nå ble det et lite skritt tilbake, håper å komme meg igjen ganske snart xx9
Godnatt vink11
-
Sv: Å redusere binyrestøtten
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Ikke mange dager, men føler meg elendig. Ekstremt svimmel og er uten energi. Fikk tilbake symptomer som jeg ikke har hatt på flere måneder som øresus, smerter i leggene og stivhet i ansiktet (fører dagbok). kednej1 Skjønner at det kan være tilfeldig, men tror ikke det likevel. Gjorde det nok for tidlig, og endrer "prosjektet" for å ikke bli verre.
Hei igjen, må bare si at jeg muligens tok feil her mht formsvikt og reduksjon av binyrestøtte. Et par dager senere innså jeg at det mest sannsynligvis skyldes underdosering av Thyroid. Ganske tankeløst å ikke skjønne det før! :oops:
Jeg har drevet og trappet ned Thyroid siden april- har vært overdosert. Jeg har trappet ned MYE. Jeg har vel kommet for lavt og kroppen har sagt fra. Merket at hvilepulsen hadde falt til ca 60 igjen som er altfor lavt. De siste dagene har jeg økt dosen igjen. Tror at min dose skal være 3,25 grain - jeg hadde kommet ned på 2,75. Formen er elendig fremdeles- håper jeg kommer meg snart. Tatt litt ekstra Thyroid de siste dagene for å gi kroppen litt mer hormoner for å få opp nivået litt raksere - vet ikke om det var dumt eller ikke, jeg.
Må heller forsøke reduksjon av 7-keto når jeg får stabilisert formen igjen. Puh..
-
Fristende å prøve et kurs i lightening process for å få hjelp med binyretretthet
hei igjen :-)
Tenker noen ganger at det hadde vært fristende å prøve et kurs i lightening process for å få hjelp med binyretretthet. Er jo i utgangspunktet litt skeptisk, men man påstår jo det hjelper fra alt fra utmattelsessyndrom til kjærlighetssorg! Og folk står jo fram og forteller om nærmest mirakler. Hadde det vært rimeligere, ville jeg utvilsomt gjort et forsøk. Ser at Gutt81 følte at det var penger ut av vinduet: https://www.stofskifteforum.dk/showt...=gutt81&page=5 (innlegg 41). Må bare si (en digresjon) at folk som står fram som frelste etter å ha fått livet tilbake vha LP og som utdanner seg til instruktører for "å hjelpe andre tilbake til livet" framstår som mer griske enn veldedige når de krever flerfoldig tusen for et kurs. (Men det har vel noe med rettigheter etc å gjøre...? vet ikke) Men litt uforståelig at man skal kreve så mye for å gjøre andres liv bedre. Om hensikten er å hjelpe medmennesker i vanskelige livssituasjoner burde dette ikke vært dyrt.
Vel, med mindre de ringer fra Norsk tipping, blir det vel helst behandling av binyrer med de kjente remediene og livsførsel.... :roll:
-
Sv: Fristende å prøve et kurs i lightening process for å få hjelp med binyretretthet
Interessant det du skriver om at du har trappet ned for mye på thyroid, Rufus! Som før nevnt synes jeg det er vrient å finne rett dosering. Jeg er veldig usikker på hva som er min riktige dosering. Jeg hadde en FT4 som lå høyt i referanseområdet da jeg brukte 3.5 eller 3.25 grain. Nå er jeg nede på 2.5 grain eller 155 mg thyroid pluss 25 mg levaxin. og har gått ned på både DHEA , hydrokortison og thyroid den siste måneden. Jeg er mye bedre enn jeg har vært på lenge. Den ekstreme varmefølelsen i kroppen har avtatt, men det er ting som får meg til å lure om thyroid ligger for lavt.
Jeg tar nå n'Finns metode: et grain thyroid ekstra i dag og eventuelt i morgen, og ser om formen går opp. Gjør den det, øker jeg thyroiddosen.
Lightening process: Du har ikke tenkt på andre ting da, Rufus, som Qi gong eller mindfulness? Det er ikke så dumt, og antagelig rimeligere. Kanskje ikke så omfattende? Noen ganger må jeg ta en variant som stemmer med lommeboka. Spørsmålet er jo om noen har sjekket disse som sier at livet deres ble så forvandlet av LP etter lang tid? Er det de frelste som svarer at de blir forvandlet, og hvor lenger er de i paradis? Som du sikkert vet, er jeg en skeptiker. Kanskje vil det være pengene ut av vinduet for deg også? Jeg er enig med deg, mange som sliter med binyrer kunne trengt litt drahjelp.
-
Sv: Fristende å prøve et kurs i lightening process for å få hjelp med binyretretthet
Vigdis! Det er så flott at du føler deg bedre og at du har gått ned på all binyrestøtte. Det er også inspirerende å lese om!!!
Ja, jeg tror den eneste måten en finner riktig dose er å prøve og feile. Jeg har heller ikke en veldig sensitiv kropp i den forstand at jeg merker godt når jeg gjør endringer i dose enten opp eller ned. Det tar tid og jeg skjønner ikke før etterpå hva som har skjedd.
Det med lightening prosess er noe jeg tenker på en gang i blant, det er en besnærende og fristende tanke, men har lest mye negativt der mange hevder de ikke har fått hjelp, samt kritiske røster mht langtidsutsiktene.
Men det som er sikkert er at tankene våre styrer mye av det fysiologiske, jeg klarer jo å gjøre meg selv svimmel bare ved tenke på visse scenarier (binyrerespons). Og psykens påvirkning på binyrene er jo ganske udiskutabel, så jeg har ikke lagt det helt på hylla ennå, men som du sier, må man tilpasse behandlingen til lommeboka. Derfor begynner jeg på yoga til uka, det var det som passet best mht nærheten til hjemmet og tidspunkt. Vurderte Qi gong, men måtte reise tvers over byen, det orker jeg ikke slik formen er nå.
Ha en fortsatt flott dag og gratulerer med framgang. Håper du finner litt mer ut av thyroiddosen. Dette er et stort eskperiment smilja1
-
Tankene styrer oss, det er sikkert desp1 Hva med kognitiv tankegang, da? Der jobber du masse med tankegangen din, det er utprøvd og viser til gode resultater. Da kan du kanskje få det dekket også, psykologhjelp, du vet :D På kognitiv.no kan du finne litt hjelp til selvhjelp. Blant annet her kan du laste ned en del skjemaer som er fine å bruke. Det beste er nok å gjøre noe slikt med en terapeut som veileder. men det er kanskje ikke helt det du tenkte på?
Jeg vet jo at du beveger deg oppover også, Rufus, det er oppmuntrende kram1
-
Jeg tok en "Finn" og det hjalp
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Jeg forsøkte n'Finns metode i går, takk Finn kaer1, og økte med 1 grain thyroid, og formen kjentes mye bedre etter noen timer. der lå problemet! For lav dosering!
Vigdis, ja, man lærer.... det er flott xx9
Jeg tok også en "Finn" (dvs la på ca en grain til dosen) og det hjalp- underdosert var jeg og! Hadde gått underdosert et par-tre uker. Gjorde dette i to dager, men i ikke i går. Er trøtt og slapp igjen i dag, så tok en ny "Finn" i dag. Så det tar jo litt tid før en får opp nivået. Men vil forsøke å holde mest mulig stabil dose framover, men det hjelper da å ta litt ekstra noen dager for å få opp hormonnivået.
forresten er jeg sensitiv for temperaturer, svetter mye v bevegelse og jeg kjenner meg fremdeles varm selv om jeg er underdosert. (Det er varmt i været der jeg er nå, litt vanskelig å bedømme). Dette har jeg nå forstått også skyldes binyrene/hormonubalanse generelt. Jeg kan ikke utelukkende gå etter hvor varm jeg kjenner meg for å bedømme om jeg er overdosert på thyroid eller ikke. Det var den feilen jeg gjorde nå da jeg underdoserte meg selv. Jeg tenkte at så lenge jeg var varm, ja så er jeg også overdosert. Tror jeg må kjenne mer på energinivå og hvilepuls.
-
Sv: Jeg tok en "Finn" og det hjalp
Ja, å kjenne på energinivå tror jeg gir en god pekepinn om hvor vi befinner oss, Rufus. Jeg fikk nytt treningsprogram i våres, og syntes det var akkurat passe, et snilt program på seks punkter. Nå er det helt håpløst tregt, jeg gjør mer enn dobbelt så mye av det som står der! Så formen er bedre, det er helt klart.
Men jeg tror kanskje denne varmefølelsen kan si noe for mitt vedkommende. jg økte thyroid for en uke siden fordi jeg var underdosert. I natt kom varmefølelsen tilbake. Det var ikke noen spesielt varm natt, men jeg kokte hele natta og sov dårlig. mener det var Gunnda som sa at hun er følsom for at FT3 kommer for høyt. Jeg lurer på om det er slik for meg også.
Nå går jeg ned fra 3 grain/185 mg thyroid + 25 micgr levaxin til 155 mg/2.5 grain thyroid + 50 micgr levaxin (håper det blir ca rett utregning). Fordi: da jeg var underdosert, og brukte 155 mg thyroid følte jeg at heten ikke var noe problem. Fint om noen gir tilbakemelding på mitt forsøk på å regne, at det ikke er helt feil!
-
Problemer med vektøkning og håravfall
Hei, dere! vink11
Har jo problemer med vektøkning og håravfall. Snart blir jeg gal av å miste så mye hår!! Det bare detter av i store hauger. Blir helt uvel av å se det. Det er ganske synlig på meg nå. Må dandere håret ekstra for å skjule det. Mister like mye hår over hele hodet, men det synes ekstra godt der håret mitt er naturlig tynnere - som foran på hodet.
Håravfallet startet straks jeg begynte med dhea (sammen med vektøkningen).
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Men da jeg sluttet med DHEA startet røytingen pånytt- like kraftig. Har fått veldig mye tynnere hår.
Den nye håravfallsperioden kom altså på den tiden jeg sluttet med dhea og begynte med 7-keto. Nå begynner jeg å lure på om det er ulike grunner til håravfallet. Den første runden skyldtes kanskje økt testosteron pga dhea, den andre runden kan kanskje skyldes at jeg sluttet med dhea? Samme ting som skjer etter fødsel eller endt amming?
Jeg fant dette svaret gitt av en hudlege på "lommelegen" angående håravfall hos kvinner: "Synkronisert håravfall, også kalt "telogent effluvium", starter etter forskjellige ting som gir en plutselig forandring i kroppen og dermed forårsaker midlertidig stans av hårveksten i alle hårrøtter samtidig. Årsaker kan være fødsel, blodgivning, febersykdom, stans av p-piller mm. Etter noen uker blir det et unormalt stort håravfall som kan pågå i 2-3 måneder med betydelig yttynning før håret kommer gradvis tilbake." For å si det sånn, så håper jeg det er denne mekanismen som ligger bak det enorme hårtapet.
Men jeg kan ikke se at det kommer nye hår. Ingen småhår å se. Hadde jeg sett at det har kommet nye hår i stedet ville jeg ha vært mer rolig. Sant å si er jeg litt redd. Den siste runden med hårtap staret for snart to og en halv måned siden, det er like intenst ennå. Bør gi seg nå, synes jeg! Jeg har aldri mistet hår pga hypothyreose.
Ja, så var det vektøningen. Den startet samtidig med at jeg begynte med dhea. Fra før hadde jeg gått opp noen kilo pga bruk av hydrokortison. Men etter at jeg nådde maksdosen min på dette i januar, stagnerte vekten. Men begynte altså med dhea i slutten av mars. Kiloene kom gradvis. Men merket med en gang at noe skjedde. Bare noen dager etter at jeg hadde startet med dhea fikk jeg kommentarer om at jeg var bredere i ansiktet. Sluttet og begynte med 7-keto rundt St.Hans, men vekten fortsatte å øke en måneds tid. Nå har den stagnert, kanskje har den gått litt ned, men det er jeg usikker på. Det må i tilfellet være minimalt. Får ikke på meg noen av klærne jeg brukte tidligere. (Jeg har ikke vekt, det burde jeg nok hatt...) Spørsmålet er hvorfor vekten ikke er redusert (mer)? Vekten er ca 15 kg mer enn hva som er normalt for meg. Over to måneder siden slutt med dhea nå. Jeg har gått ut i fra at vektøkningen skyldes økt nivå av østrogen grunnet dhea. Går ut fra at 7-keto ikke har samme effekt på østrogen. Har hatt lignende effekt av p-piller med østrogen tidligere. Og etter å ha lett i gamle bilder etc fant jeg at vektnedgangen etter p-pillestopp skjedde svært langsomt, over et halvt år. Vil håpe at vektnedgangen kommer etter hvert nå snart.
Men spørsmålet er hva om jeg ikke slutter å minste hår eller at vekten ikke går ned? Hva kan det da skyldes? For mye hormoner? Jeg føler jo jeg trenger all den binyrestøtten jeg får. Jeg bør nok be lege om å teste hormonene mine for å se etter en ubalanse. Er det noe spesielt jeg bør be om å teste i den forbindelse?
Beklager at jeg virker sutrete, vet at det er flere som sliter med de samme symptomene, sikkert verre enn meg også. Men dette handler ikke kun om å være forfengelig, jeg er urolig for eventuelle ubalanser som er uheldige for kroppen.
Når det gjelder formen forøvrig, så sliter jeg for tiden. Etter at jeg gikk underdosert på thyroid noen uker - tre uker, tenker jeg, fikk binyrene mine seg en ordentlig knekk. Trenger store doser hc for tiden (må ta minst 40) og føler meg elendig. Nå begynner stoffskiftet å komme opp på gammelt nivå. Jeg tolker det ihvertfall slik. Har fått hvilepulsen stabilt tilbake på ca 72 i løpet de siste par dagene (den har vært på ca 60 en tid). Det skulle tyde på at det går bedre der. Håper jo at binyrene kommer seg igjen når jeg får stabilisert stoffskiftet på dette nivået. Sånn at jeg kan gå videre og fortsette framgangen. Har tro på at det skal skje, ja! vink11
-
Sv: Problemer med vektøkning og håravfall
Puh. Dette kan jeg ikke svare deg på Rufus. Jeg kan for lite! Men det høres ikke noe ok ut. Du må lete videre etter svar. Spørre legen på Balder?
Meg selv: jeg er forvirret. Tidligere i uka var jeg hos en endokrinolog på Aker som ikke hadde greie på thyroider, og regnet ut dosen min til å være mye mer enn den er, omregnet i T4 (300micgr) og T3 (65.5 micrgr). Jeg bruker 155 mg erfa pluss 50 micgr levaxin.
Finn regnet ut: "Må være noe feil her , utregningen stemmer ikke med oppgitt dose. 160mg ?, er det en hel 125mg og 1/2 60mg ? Det blir i så fall : 73+17,5=90,5µg T4 + 50Lev = 140,5µg T4. Og 17 + 4 = 21µg T3.
Er ingen stor dose dette"
Så følte jeg meg overdosert, tror levaxinen virkelig nådde depotene etter 6 uker. Men jeg tror heller jeg er underdosert, hendene er kalde.
Det jeg har kjent siste uka er et enormt ubehag i kroppen:
Jeg er stiv i kroppen, stiv i hofter, nakke, kjeve, ryggen, selv armene, ja over alt føler jeg meg stiv. Er det fordi jeg trener for lite, fordi det skjer så mye smertefullt med gammelt folk og sykdom og død i familien? Jeg tror ikke det. Jeg mistenker levaxin. Men vet det ikke. Jeg var sånn før. Og det er ubehagelig, kroppen føles gammel, eldre enn den erl! Lenge har kroppen ikke vært stiv, den har vært fin, myk og smidig og helt god å befinne seg i.
Jeg hadde denne stivheten før, jeg har bare glemt det! Før løsnet stivheten ved trening, men kom raskt tilbake igjen. Er usikker på om jeg skal fortsette med 50 micgr levaxin eller gå ned på 25 og gi levaxin en sjanse til. Men jeg vet ikke om jeg orker å ha det slik om det er levaxin som er synderen. Jeg vurderer nå å øke thyroid og senke levaxin, kanskje helt ned til 12.5 micgr. Jeg er muligens villig til å gi levaxin en sjanse til. men er usikker. Jeg hadde det jo flott på 3.5 grain/215 mg thyroid, uten levaxin. Men vil altså ha FT4 høyere. Men til hvilken pris? Ikke denne!
Jeg tenker jo på at jeg har lest noe om sammenheng med fibriomyalgi og levaxin. Er det noen som kjenner igjen dette jeg beskriver? Denne stivheten og stølheten i kroppen?
Jeg ser jo også at muskelstivhet/stølhet er et hyposymptom. Så nå øker jeg 0.25 grain/15 mg erfa og ser det litt an. Og går i tenkeboksen
-
Hei, Vigdis hjerte1
Føler med deg mht familie, sykdom og død kram1
Ja, å ikke vite om en er hyper eller hypo er fryktelig! En kan bli gal av dette gok1
Jeg kan av egen erfaring si at da jeg nå ble underdosert nå i sommer, fikk jeg vond og stiv korsrygg. Det hadde vært borte lenge. Men det er meg, hvordan din kropp responderer, kan ikke jeg vite.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Men vil altså ha FT4 høyere.
Jeg må innrømme at jeg ikke har skjønt hvorfor du vil det? (Mulig jeg ikke har klart å følge argumentene helt, og blodprøvetolkning føler jeg meg ikke sikker på). Men er det fordi Aker eller andre leger sier at de fleste må ha t4 høyt i referanseområdet for å føle seg bra? Det gjelder levaxin. Å være optimalt dosert på Thyroid vil medføre t4 rundt midten av referanseområdet. Her refererer jeg vel til STTM... Jeg forstod at du begynte med levaxin fordi du følte at du fikk for mye t3- det virket veldig logisk!
Ser jo at Jeanette78 og andre mener levaxin virker som en slags "gift" i kroppen. Skjønner at du tenker det også og særlig når det er ting du har kjent tidligere. Mine erfaringer med levaxin var bare at den virket innmari dårlig, den gav ikke negative effekter i tillegg til sykdommen.
Jeg skjønner at du ikke har noen råd å gi mht hormondillemmaet mitt rundt hår og vekt. :lol: Det var mest for å "tenke høyt", lufte litt :D Fant et par småhår i dag- blir vel ikke skallet da...
Men hvis du følte deg best på 3,5 grain Thyroid, kanskje du skal tilbake dit? Det er forresten der jeg er nå. Tror det er best for meg.
God klem fra Rufus
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Men er det fordi Aker eller andre leger sier at de fleste må ha t4 høyt i referanseområdet for å føle seg bra? Det gjelder levaxin. Å være optimalt dosert på Thyroid vil medføre t4 rundt midten av referanseområdet. Her refererer jeg vel til STTM... Jeg forstod at du begynte med levaxin fordi du følte at du fikk for mye t3- det virket veldig logisk!
Hei Rufus vink11
Dette var interessant info angående Levaxin og Thyroid. Jeg har tenkt at det er negativt at T4 ikke er høy, men da behøver ikke det bety noe når jeg bruker Thyroid. Veldig bra. Og når jeg tenker etter var jeg heller ikke i bedre form med høy T4 på Levaxin enn jeg er med lav T4 på Thyroid. Snarere tvert imot.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Ser jo at Jeanette78 og andre mener levaxin virker som en slags "gift" i kroppen.
Ja, jeg ser jo at det er slik jeg framstiller det..:oops: Men det er fryktelig pussig, på en ukes tid uten levaxin, har jeg INGEN antydning til denne ubehagelige brenningen i huden... Åh, det er deilig!:D
Mine intensjoner er ikke å skremme folk fra å kombinere levaxin og thyroid... Men hvis jeg kan skape bevissthet rundt at veldig uheldige virkning/bivirkninger av levaxin kan ramme noen, så er jeg fornøyd.. :)
hjerte1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Jeanette78
Ja, jeg ser jo at det er slik jeg framstiller det..:oops:
Litt dramatisk språkbruk fra min side, Jeanette78 :lol:
Hva ville legen oppnå med å tilføre levaxin? At blodprøvene skulle være innen et visst område eller noe? Jeg går jo også på Balder - forrige uke nevnte jeg dette med å bruke levaxin i tillegg til Thyroid (hadde nettopp deg i bakhodet da, Ruth). Legen svarte da at det nok er det optimale, men det var noe jeg eventuelt kunne forsøke lenger ut i behandlingen. Jeg tenkte da at dette med å tilføre T4 kanskje er en slags spesifikk Balderpraksis? At de mener at det er det beste. Mulig jeg tar feil, da. Men om det da er basert på empiri eller teori (at forholdet mellom t3 og t4 skal være sånn eller slik), aner jeg jo heller ikke. Tenker at dette er en slags "last resort" for meg, vil kjøre kun Thyroid inntil videre. Mange har det jo helt utmerket på kun Thyroid.
Vi som har lest STTM har jo lært der at vi ikke se se på blodprøvene, kun kjenne etter hvordan vi har det. Jeg tenker at det tross alt er det beste. Du får finne ut hva du mener er best, kan ikke gi noen konkrete råd, jeg. kram1
Pjevs: Jo, det er min teori også- at håravfallet da jeg startet med DHEA skyldes testosteron, håravfallet gav seg etter hvert. Da jeg sluttet med DHEA begynte jeg på nytt å miste håret - enda mer intenst. Jeg tror at dette skyldes plutselig hormonforandringer i kroppen på samme måte som om du slutter med p-piller, føder barn etc. Håper det, for da har det en naturlig forklaring og da vil det gå over! Venter og ser :roll:
-
Håper virkelig at håret begynner å vokse til igjen snart Rufus. Det fortjener du virkelig. hjertflag1
Slik jeg har skjønt det ift å tillegge levaxin, er å forhindre at ft3 skal bli for høy... Så man driver liksom en "forlenget syntepraksis", fordi det iht. legene er så skadelig å tilføre for mye t3...
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Jeanette78
Håper virkelig at håret begynner å vokse til igjen snart Rufus. Det fortjener du virkelig. hjertflag1
Takk skal du ha hjertflag1 Skimtet noen små hår i dag og håpet steg :lol:
-
Formen har kommet seg etter at jeg ble stabil på 3,5 Thyroid
Skal oppdatere litt. vink11
Formen har kommet seg etter at jeg ble stabil på 3,5 Thyroid. Jeg leker litt med tanken på å øke bittelitt til, da jeg fortsatt er litt trøtt. Vet ikke om dette er binyrer eller stoffskiftet. Men venter litt til før jeg evt. går opp.
Formen svinger i løpet av dagen. Er mye svimmel og ør. Setter det i sammenheng med binyrer og ulikt kortisolnivå i løpet av dagen. Søvnen er fremdeles dårlig. Fortsatt sovner jeg fort når jeg legger meg, men våkner etter noen timer og ligger våken mange timer hver natt.
Det som er positivt er at jeg har kommet meg et hakk opp, generelt sett. Har litt mer overskudd og er litt mer med i hodet. Merker det på jobb. Men det er jo langt unna slik jeg var før jeg ble syk..
Slik jeg tenker om situasjonen antar jeg at problemet er 80% binyrer og 20% stoffskifte. Pr i dag er det ikke så mye mer jeg kan gjøre for å forbedre stoffskiftet, men forbedringspotensialet ligger i å få en bedre funksjon mht binyrer. Her er det jo som kjent tålmodighet og langsiktig jobbing som gjelder.
Er spent på om jeg kan gå ned på hc og annen binyrestøtte snart. I dag fikk jeg fjernet en visdomstann med et stort hull i. Ante ingenting om dette hullet, men hadde merket en slags irrtitasjon de siste månedene (tenkte det var ising, og matrester som kilte seg fast mellom to tenner). Tannproblemer kan være en stor påkjenning for binyrene, så kanskje fjernet jeg nå en binyrebelastning? Får se hvordan dette går.
Ellers så har jeg gjort som Vigdis og bestilt glucosamine/MSM. Min beinhinnebetennelse (som oppstod i tenårene) har blusset kraftig opp og jeg har hatt vondt for å gå/bevege meg de siste ukene. Vondt i beinet hele tida. Spent på om det kan hjelpe meg. Litt bedre nå etter Voltaren-kur. Ikke bra for binyrer dette heller.
Vel, det var det for denne gang. Bare å holde kursen framover som vanlig.
Er så glad dette forumet finnes! Klem til dere alle kram1
-
Sv: Formen har kommet seg etter at jeg ble stabil på 3,5 Thyroid
Spennende å følge deg,Rufus! Håper du finner ut av hva som kan gjøre deg bedre. Dette å finne ut hva som gjør oss bedre er et puslespill som er tidkrevende!
Jeg var jo gjennom et Levaxinforsøk, en kombinasjon mellom Levaxin og Thyroid. Og sitter igjen med en skremmende opplevelse. Da Levaxinen begynte å virke etter noen uker, fikk jeg tilbake spenningene i muskler i hele kroppen og en opplevelse av angst. Angst slet jeg en delmed før, i åresvis. Nå tror jeg at det var Levaxinen som fikk meg til å være slik. Jo, kanskje var dosen for lav i denne kombitestperioden. Men jeg har gått på for lav dose thyroid også uten å få muskelspenninger og muskelverk og opplevelse av en angst som sitter i kroppen. Dette kom da jeg gikk tilbake til Levaxin.
18. september sluttet jeg med Levaxin. Etter det har kroppen min vært myk og vanlig. Jeg kjenner ingen angst. Jeg føler meg nå alminnelig glad og full av arbeidslyst og virketrang. Jeg vet jo at ikke alle blir stive i kroppen, eller opplever angst av Levaxin. For noen fungerer ren T4 medisin som Levaxin aldeles utmerket. Hva er det med den syntetiske T4 som gjør at jeg reagerer slik? Jeg fikk jo under dette forsøket tilgang på direkte T3 via thyroid, i motsetning til alle år tidligere hvor jeg kun hadde Levaxin og kroppens evne til å konvertere T4 til T3. Jeg er full av undring. Jeg vil jo følge med og se om det fortsetter slik. Men under dette 1.5 året jeg har brukt thyroid har psyke ikke vært noe problem. Unntatt da jeg forsøkte meg på Levaxin.
-
Så flott at du ble bedre etter kutt av levaxin, Vigdis!
Fint at du har funnet formen igjen!! xx2
Dere som får slike reaksjoner av levaxin må i alle fall si det til legene deres, det synes som om det er bivirkninger. Dere kan jo også melde bivirkninger selv: http://legemiddelverket.no/templates...____82265.aspx
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Skal oppdatere litt. vink11
Formen har kommet seg etter at jeg ble stabil på 3,5 Thyroid. Jeg leker litt med tanken på å øke bittelitt til, da jeg fortsatt er litt trøtt. Vet ikke om dette er binyrer eller stoffskiftet. Men venter litt til før jeg evt. går opp.
Formen svinger i løpet av dagen. Er mye svimmel og ør. Setter det i sammenheng med binyrer og ulikt kortisolnivå i løpet av dagen. Søvnen er fremdeles dårlig. Fortsatt sovner jeg fort når jeg legger meg, men våkner etter noen timer og ligger våken mange timer hver natt.
Det som er positivt er at jeg har kommet meg et hakk opp, generelt sett. Har litt mer overskudd og er litt mer med i hodet. Merker det på jobb. Men det er jo langt unna slik jeg var før jeg ble syk..
Slik jeg tenker om situasjonen antar jeg at problemet er 80% binyrer og 20% stoffskifte. Pr i dag er det ikke så mye mer jeg kan gjøre for å forbedre stoffskiftet, men forbedringspotensialet ligger i å få en bedre funksjon mht binyrer. Her er det jo som kjent tålmodighet og langsiktig jobbing som gjelder.
Er spent på om jeg kan gå ned på hc og annen binyrestøtte snart. I dag fikk jeg fjernet en visdomstann med et stort hull i. Ante ingenting om dette hullet, men hadde merket en slags irrtitasjon de siste månedene (tenkte det var ising, og matrester som kilte seg fast mellom to tenner). Tannproblemer kan være en stor påkjenning for binyrene, så kanskje fjernet jeg nå en binyrebelastning? Får se hvordan dette går.
Ellers så har jeg gjort som Vigdis og bestilt glucosamine/MSM. Min beinhinnebetennelse (som oppstod i tenårene) har blusset kraftig opp og jeg har hatt vondt for å gå/bevege meg de siste ukene. Vondt i beinet hele tida. Spent på om det kan hjelpe meg. Litt bedre nå etter Voltaren-kur. Ikke bra for binyrer dette heller.
Vel, det var det for denne gang. Bare å holde kursen framover som vanlig.
Er så glad dette forumet finnes! Klem til dere alle kram1
Så fint å høre at formen er mer stabil, Rufus. Om de resterende plager skyldes 80% binyrer så er dette (i følge teorien i alle fall) noe som kan komme seg med tiden. Håper det vil gå veien for deg videre nåhjertflag1
Synes for øvrig det er en god ide at de som har bivirkninger på Levaxin melder det inn på linken til legemiddelverket. Selv har jeg ikke hatt direkte bivirkninger, heller uteblivelse av virkning. Går nå bare på Erfa- 3,5 grain- og det ser ut som formen blir bedre. Men jeg er redd for å være for positiv. Skal nok også høyere opp i dose men får holde meg litt til der jeg er nå. En stor utfordring for meg er at jeg så lett blir syk/får virus/infeksjoner. Har vært syk hele uka. Trodde det var stoffskiftet og ble skikkelig lei for at det gikk nedover igjen, men det ser ut til at det var et virus som gjorde formen dårlig. Med to barnehage barn er det ikke så lett å holde rusk og rask unna.
Også godt å høre at du har det fint, Vigdis!
-
Da er bivirkninger av Levaxin formidlet, takk Rufus! Det var litt plundrete, men det gikk.
Jeg forsøkte å øke thyroiddosen min, men det føltes feil, ble alt for varm og følte det ubehagelig. Så jeg fortsetter på mine 3.5 grain/215 mg. Nå er det å øke treningen som oppleves som vesentlig for å ha en bedre helse.
Berit: du sier at du får lett infeksjoner. Bruker du D3? Er verdiene høye? Ellers kan det kanskje ha sammenheng med at du fortsatt har en ubalanse i hormonsystemet? Eller har du andre vitamin eller mineralmangler? Lave jernlagre kan også gi lav terskel for forkjølelser og virus.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Berit1974
Om de resterende plager skyldes 80% binyrer så er dette (i følge teorien i alle fall) noe som kan komme seg med tiden. Håper det vil gå veien for deg videre nåhjertflag1
Takk for det, Berit. Ja, de binyrene bekymrer meg veldig. Men som teorien tilsier er det jo mulig å få dem til å fungere igjen - med tiden. Men veien synes så lang. Jeg er av natur en tålmodig optimist, men innimellom blir jeg så lei av å være så dårlig og å måtte kjempe for å klare ting i hverdagen som er en selvfølge for andre. Femårsjubileum i å være syk, svimmel og elendig i disse dager. Synes jeg gjør det meste riktig mht kosthold, livsførsel og tilskudd. Jeg kan ikke sette fingeren på hva mer jeg selv kan gjøre for å legge tilrette for bedre binyrefunksjon. Lurer på hvor mange flere år det tar til jeg kan få et liv igjen. Sukk.
Ja, det var dagens deprimerende uttalelse. :sad:
Men i oppdateringen min glemte jeg å nevne at jeg går ned i vekt igjen.:) Men saakte. Gikk fryktelig fort opp i vekt da jeg startet med DHEA, men nå har altså vekten snudd. Men går veldig mye saktere nedover i vekt enn jeg gikk opp. Men håret faller av i like raskt tempo som før. Nå bør det stanse snart!! kednej1
Skulle ønske jeg anart kan være i stand til å være mer fysisk. har trent litt yoga. Har gått greit noen ganger, andre ganger ikke fullt så greit. Kroppen min klarer ikke noen form for anstrengelse før jeg blir svimmel. Tydeligvis stresser jeg binyrene med trening/anstrengelse. Lett husarbeid er ofte for mye for meg.
Jaja, håper jeg er tilbake i litt bedre slag neste gang :?
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Jeg er av natur en tålmodig optimist, men innimellom blir jeg så lei av å være så dårlig og å måtte kjempe for å klare ting i hverdagen som er en selvfølge for andre. Femårsjubileum i å være syk, svimmel og elendig i disse dager.
Lurer på hvor mange flere år det tar til jeg kan få et liv igjen. Sukk.
Men i oppdateringen min glemte jeg å nevne at jeg går ned i vekt igjen.:) Men saakte. Gikk fryktelig fort opp i vekt da jeg startet med DHEA, men nå har altså vekten snudd. Men går veldig mye saktere nedover i vekt enn jeg gikk opp. Men håret faller av i like raskt tempo som før. Nå bør det stanse snart!! kednej1
Skulle ønske jeg anart kan være i stand til å være mer fysisk. har trent litt yoga. Har gått greit noen ganger, andre ganger ikke fullt så greit. Kroppen min klarer ikke noen form for anstrengelse før jeg blir svimmel. Tydeligvis stresser jeg binyrene med trening/anstrengelse. Lett husarbeid er ofte for mye for meg.
Herregud som du er tapper Rufus! hjerte1 Og du har sikkert prøvd og feilet slik at du med sikkerhet vet at du ikke er hypo? For i det siste har jeg fått oppleve hvor like symptomene mellom hypo og binyrer er. Før jeg trappet opp nå, var jeg veldig deppa og redd for binyrene, fordi selv de minste ting kunne gjøre meg segneferdig av tretthet. Men etter doseøkningen merker jeg at jeg har mye mere utholdenhet, så mange av binyresymptomene mine var hyposymptomer. Men det er klart at binyrene sliter enda, men ikke så mye som jeg trodde altså..
Det med vekten er jo veldig gledelig! :) Jeg har plutselig gått ned 2 kg på 1 uke etter doseøknng.. Og det er sikkert vann vil jeg tro.... Men jammen er det tydelig at vekta går ned hvis "ting begynner å bli riktig".. Kanskje dette er et tegn hos deg?
Og det med håret ditt syns jeg er trist..kednej1
hjertflag1
-
Jeg er akkurat like tapper som alle dere andre her inne. Vi har jo ikke annet valg enn å holde ut. Akkurat nå er jeg nok litt ekstra sliten og lei pga ekstra belastninger for kroppen som virusinfeksjon med feber som jeg har hatt en liten uke, smerter i forbindelse med tanntrekking og betennelse i beinet. Gjør ikke ting bedre... Men jeg er jo optimist, så derfor tror jeg jo det går bra.
Det er ett år siden jeg begynte med Cortef og Thyroid. De årene i forveien var jeg jo på levaxin og hadde ingen binyrestøtte (og var ganske ignorant mht sykdommen min). Og så har jeg brukt det siste året på å gjøre alle mulige slags tabber. Som kraftig ovedosering, deretter underdosering, DHEA med bivirkninger etc. (læretid, kan man vel kalle det).
Jeg kan ikke skjønne annet enn at håravfallet må stanse en gang? Jeg hadde i utgangspunktet uvanlig tykt hår, så jeg har jo igjen hår på hodet.
Men jeg er temmelig sikker på at det er binyrene som plager meg mest, det handler om at det er symptomer som forsvinner med hc, døgnvariasjon i symptomer og annet (kjenner igjen fra tidligere der jeg har blitt brått syk i forbindelse med binyrebelastninger). Men jeg nok littegrann hypo og.
MEN jeg ikke mye hypo lenger, så det skulle tilsi bedring av binyrer. Bare jeg kommer meg av denne virusinfeksjonen og blir kvitt betennelsen i beinet, regner jeg med at ting går bedre. (Glucosamin/MSM kom i dag!)
Blir veldig inspirert av å lese gladmeldinger her inne!
Det er så bra! hjertflag1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Berit1974
Rufus: håper du blir kvitt virusinfeksjonen og beinhinnebetennelsen snart, samt at hårtapet stopper snart. Når man er syk (virus o.l) så er det lett å bli veldig pessimistisk fordi man er utafor, gjelder meg i alle fall. Leste forresten at Mary Shommon hadde suksess med nattlysolje mot hårtap.
Takk for det! Jo virusinfeksjonen er borte. Og best av alt hårtapet ser ut til å ha roet seg merkbart seg i løpet av helga. I dag da jeg børsta håret mistet jeg bare noen få strå og ikke 250 som var vanlig hver gang jeg børstet håret (jo, jeg telte en gang, faktisk... :oops:). Så da tenker jeg det retter seg. Fikk forresten klippet håret i en ny, sveisen fasong i går. Ser litt kjekkere ut nå :wink:
Og du har rett, Berit, en blir pessimist når formen er dårlig (og jeg er ikke så negativ nå lenger). Men det handler også litt om slitasje pga situasjonen min. Jeg eksisterer, men egentlig ikke så mye mer enn det. Lengter etter å kunne leve litt.
Men det med håret og vektoppgangen skyldes jo bivirkninger fra DHEA, så jeg skal ihvertfall ALDRI ta dette mer. Om det er noen damer som vurderer DHEA, tenk dere om og vurder om dere har andre alternativer. DHEA jeg har liggende går i søpla!
-
Gikk fra 3,5 til 3,75 grain 6. oktober
Skal oppdatere litt. :D
Gikk fra 3,5 til 3,75 grain 6. oktober. Da hadde jeg gått på 3,5 grain i ca 6 uker. Det var positivt. Følte meg bedre ganske kort tid etterpå. Det som har skjedd er at jeg føler meg mindre syk, og føler meg mer bare sliten og trøtt. Har alltid følt meg så syk, hatt en uggen følelse i kroppen, mye svimmel og rett og slett uvel. Nå er mye av denne sykdomsfølelsen erstattet av trøtthet. Og jeg foretrekker trøtthetsfølelse framfor den ugne sykdomsfølelsen. Så jeg føler det er et framskritt. Har noen dager der jeg fungerer riktig så godt. Merker at min mentale kapasitet er bedre. Har større glede av å lese (og leser tykkere og tyngre bøker, ikke bare krim.. :lol:), det er lettere å jobbe (har en teoretisk og skriftlig jobb) og er rett og slett kjappere i hodet og replikken. Kjenner meg selv igjen fra før. Har tatt på meg å utarbeide en rutine på jobb, og det har vært utenkelig bare for en måned siden.
Dessuten er jeg gladere og min sans for humor har vendt tilbake. Er heller ikke et pushover på samme måte som tidligere (blant annet på jobb der jeg ofte gav meg uten diskusjon, nå er dette forandret).
Jobber kun deltid, ca 60% og har nok med det. Fremdeles føler jeg meg ganske så dårlig og trenger høg dose hc. (Tror aldri jeg kan slutte med hc, jeg.... ) Nå har akkurat menstruasjonen startet, så lider under det, men pms-uka var lettere enn den forrige selv om det var tunge dager.
Søvnen er jo fortsatt håpløs (som dere sikkert forstår ut fra tidspunkt på innlegget :wink:)
Rufus vink11
-
Sv: Gikk fra 3,5 til 3,75 grain 6. oktober
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Så jeg føler det er et framskritt. Har noen dager der jeg fungerer riktig så godt. Merker at min mentale kapasitet er bedre. Har større glede av å lese (og leser tykkere og tyngre bøker, ikke bare krim.. :lol:), det er lettere å jobbe (har en teoretisk og skriftlig jobb) og er rett og slett kjappere i hodet og replikken. Kjenner meg selv igjen fra før. Har tatt på meg å utarbeide en rutine på jobb, og det har vært utenkelig bare for en måned siden.
Dessuten er jeg gladere og min sans for humor har vendt tilbake. Er heller ikke et pushover på samme måte som tidligere (blant annet på jobb der jeg ofte gav meg uten diskusjon, nå er dette forandret).
Jeg er veldig glad for å høre at du har det bedre! xx8 Denne trøttheten har foreløpig forsvunnet hos meg etter at jeg økte til 225 mg, som jeg hadde på 195. Det plager meg dog at jeg føler et trykk i brystet. Men dette gikk over sist, så jeg prøver en stund til. :D Håper du sover nå da Rufus.:wink:
-
Godt å høre at det går rette veien, Rufus. Synes du er flink som jobber 60%, jeg. Jeg er fullt sykemeldt nå og blir litt tussete av det (gå hjemme). Samtidig vil jeg vente kanskje en mnd til før jeg våger meg utpå igjen. Med to små barn som skal hentes og leveres i barnehage, samt et hus som skal forsøkes å holdes i orden, er det likevel rart hvordan dagen bare går.
Lykke til da. Fint at du fortsetter å poste og gi oppdateringerhjertflag1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Gikk fra 3,5 til 3,75 grain 6. oktober. Da hadde jeg gått på 3,5 grain i ca 6 uker. Det var positivt. Følte meg bedre ganske kort tid etterpå. Det som har skjedd er at jeg føler meg mindre syk, og føler meg mer bare sliten og trøtt. Har alltid følt meg så syk, hatt en uggen følelse i kroppen, mye svimmel og rett og slett uvel. Nå er mye av denne sykdomsfølelsen erstattet av trøtthet. Og jeg foretrekker trøtthetsfølelse framfor den ugne sykdomsfølelsen. Så jeg føler det er et framskritt. Rufus vink11
Hei Rufus! Godt humoren er tilbake, den hjelper for det meste, synes jeg :)
Må bare kommentere det med tretthet. Siste ukene har jeg blitt bedre på 20 mg Cortef, og mye av sykdomsfølelsen har minsket. Den har dog blitt erstattet av tretthet/ mer tretthetsfølelse, men jeg foretrekker også den!! Kanskje er det slik at når vi blir kvitt noen av de verste symptomene, så er det lettere å legge merke til trøttheten? Tror iallefall det går riktig vei med oss :)
-
Hei dere xx8
Ja, jeg synes dere som har småunger og mange familieforpliktelser er så utrolig flinke! KJempeimponert over dere!!! Tenkt mange ganger i løpet av de siste årene at om jeg hadde vært alenemor med småunger måtte jeg rett og slett ha gitt fra meg omsorgen. Jeg kan konsentrere meg stort sett om meg selv. Jeg kan derfor prioritere å jobbe så mye som jeg klarer - dette for å slippe å gå hjemme noe som gjør meg deppet! Og så har jeg fått tilpasset arbeidstiden slik at jeg jobber litt hver dag, og starter når jeg selv vil (kan jo ikke ha vanlig arbeidstid med mitt søvnmønster). Ja, Jeanette, jeg sov da. :lol: Sover utover morgenen for å ta igjen manglende søvn på natta.
Rosin, jeg oppfatter det slik som deg at trøttheten blir mer påtagelig når disse sykdomssymptomene blir færre. Det er et skritt i riktig retning, ja! Men de siste to dagene (når mens-perioden går mot slutten), så er denne trøttheten mye, mye bedre, så det handler litt om syklus også, tydeligvis.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Hei dere xx8
Ja, jeg synes dere som har småunger og mange familieforpliktelser er så utrolig flinke! KJempeimponert over dere!!! Tenkt mange ganger i løpet av de siste årene at om jeg hadde vært alenemor med småunger måtte jeg rett og slett ha gitt fra meg omsorgen. Jeg kan konsentrere meg stort sett om meg selv. Jeg kan derfor prioritere å jobbe så mye som jeg klarer - dette for å slippe å gå hjemme noe som gjør meg deppet!
Jeg elsker barna mine over alt i verden, men jeg ser jo at jeg antakelig hadde hatt en raskere bedringskurve dersom jeg kun hadde hatt meg selv å ta hensyn til. Tenker på det av og til, om det kan være lov å si det. Nå er det tut & kjør fra 06.00 til levering i barnehage, og fra henting i barnehage til kl 19.00. Men jeg ville jo ikke vært det foruten så klart, og så har jeg en mann som stiller opp max, så har det egentlig veldig fint. Nå som jeg er sykemeldt får jeg også tilstrekkelig med hvile på dagen. Men det med å sove på morgenen går jo ikke. Jeg sover egentlig veldig godt fra 7-9, men det er det vel en 10-15 år til jeg kan gjøre igjen:wink:
-
Variasjonen mellom gode og dårlige dager har med kortisolnivået å gjøre
Hei
Nå husker jeg ikke om jeg har nevnt dette før... Denne tråden begynner å bli så lang og uoversiktelig etter hvert.... :lol: Men det er jo dette med variasjon og binyrefunksjon. Har ganske stor variasjon mellom dagene. Skrev i en annen tråd for noen dager siden at jeg har gått ned på hc. Vel, de siste dagene har jeg måttet gå tilbake til min gamle dose. (Men det stemmer at jeg er på litt lavere dose om en ser på sum hc-inntak). Har nemlig hatt noen ganske dårlige dager. Om jeg hadde slike dager for ca et halvår siden hadde jeg ville karakterisert dem som gode dager, så alt er relativt. Men tror at variasjonen mellom gode og dårlige dager har med kortisolnivået mitt å gjøre. I gode perioder sover jeg dårlig, men er ikke trøtt på dagtid. Har ganske godt med overskudd og alt er lettere. I de dårlige periodene sover jeg tungt. SElv om jeg er våken på natta, så er det i kortere perioder og jeg er trøtt. I gode perioder trenger jeg mindre hc enn i de dårlige. Har også mange flere hyposymptomer i de dårlige. Tenker at jeg har perioder med relativt høyt kortisolnivå der jeg ikke blir trøtt selv om jeg nesten ikke har sovet på natta, for så og gå over til perioder der det er lavt og kroppen er tung og hyposymptomene er mange. Har kanskje tre gode og så tre dårlige dager. Så tenker at nesten alt henger sammen med mitt kortisolnivå. Det er derfor jeg har skrevet at jeg tror at problemet mitt er 80% binyrer. Så dette tar lang tid. :|
Så til mitt vektproblem:
Vekta eksploderte nærmest ved oppstart av DHEA. Gikk opp ca 15 kg på tre måneder. Sluttet så med DHEA og gikk over til 7-keto. Nå er problemet med håravfall over, men vekta har vel egentlig ikke gått noe særlig ned. Den har mer stabilisert seg. Og nå er det faktisk fire måneder siden jeg byttet ut DHEA med 7-keto. Som Anisa skrev tidligere tyder det kanskje på det er for mye av ett eller annet. Hater å bo i denne kroppen. Jeg tør ikke å gå ned på binyrestøtte slik formen er nå. Trenger alt jeg kan få. Har diskutert dette temaet før og det er kanskje ikke så mye mer å tilføye, men det plager meg veldig. Bruker fortsatt 20 mg pregnenolone og 25 mg 7-keto. Progestreronkrem bruker jeg halve måneden. Men jeg tror at jeg vil forsøke å redusere 7-keto først når den tiden kommer. Ser ikke bort fra at søvnproblemene også kan ha noe med alle disse hormonene å gjøre.
Jeg har jo hatt merkbar framgang de siste tre ukene. Merker at jeg generelt fungerer på et høyere nivå. Hodet er ganske bra, feks. Kan også delta på mer uten å gru meg på forhånd.
Rufus vink11
PS: Har dere stilt klokkene deres eller kommer dere ekstra tidlig på jobb i morgen? :mrgreen:
-
Sv: Variasjonen mellom gode og dårlige dager har med kortisolnivået å gjøre
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Så til mitt vektproblem:
Vekta eksploderte nærmest ved oppstart av DHEA. Gikk opp ca 15 kg på tre måneder. Sluttet så med DHEA og gikk over til 7-keto. Nå er problemet med håravfall over, men vekta har vel egentlig ikke gått noe særlig ned. Den har mer stabilisert seg. Og nå er det faktisk fire måneder siden jeg byttet ut DHEA med 7-keto. Som Anisa skrev tidligere tyder det kanskje på det er for mye av ett eller annet. Hater å bo i denne kroppen. Jeg tør ikke å gå ned på binyrestøtte slik formen er nå. Trenger alt jeg kan få. Har diskutert dette temaet før og det er kanskje ikke så mye mer å tilføye, men det plager meg veldig.
Det kan jeg godt forstå, Rufus tro2 Sådan har jeg haft det de sidste 14 år og det eneste som kan få vægten til at reagere er at veksle mellem ketolyse (3-4 uger ad gangen) og "medium-karbo" (6-8 uger ad gangen). Hverken "fast" lavkarbo eller "fast" ketolyse virker for mig, men tværtimod - går vægten i "plateauet" hvor det forbliver til jeg skifter igen. Det er ikke morsomt, men altså meget bedre end slet ingenting.
Du skrev en gang følgende:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Jeg hadde også problemer med å finne ut hva jeg skulle erstatte havregrøten og brødskivene med. Men har gått over til å spise middagsrester til frokost. Lunsj er også ofte middagsrester, men av og til spiser jeg salat med mye proteiner, nøtter og annet fett til. Er forresten glad i bønner, og det er jo supert med både proteiner og trege karbohydrater. Med unntak av noen skiver Ryvita i ny og ne spiser jeg ikke brødmat i det hele tatt lenger, og jeg savner det ikke. Det eneste som er dumt er jo at det er mer arbeidskrevende og krever mer planleggeing (og selvsagt er det dyrere), men du tillegger deg raskt nye vaner. Det gjelder bare å nullstille seg litt og tenke nytt i forhold til mat, har jeg funnet ut.
Har begynt å lage mat i store kvanta som jeg fryser ned i porsjonspakker slik at det bare er å ta opp fra fryseren, og da går det jo kjapt. Har akkurat laget en stor gryte kyllingsuppe som jeg skal fyse ned i porsjonspakker, planen er å ha det på termosen og spise det som lunsj når jeg er på jobb.
Nå skal det sies at jeg ikke hadde orket all matlagingen for to måneder siden, så et minimum av overskudd må en jo ha for å styre med det. Og siden jeg bare har gått i en drøy måned på nytt kosthold er det ennå litt spennende og utfordrende for meg.
Er det fortsat samme "regime" du efterlever? Måske var det en ide at overveje at veksle i en periode, for at bryde igennem plateauet? kys1
-
Sv: Variasjonen mellom gode og dårlige dager har med kortisolnivået å gjøre
Hei Anisa hjertflag1
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Er det fortsat samme "regime" du efterlever? Måske var det en ide at overveje at veksle i en periode, for at bryde igennem plateauet? kys1
Nei, jeg har ikke akkurat samme regime lenger. Har kuttet ut bønner, kornprodukter, ris og de fleste andre karbohydrater. Spiser litt sushi av og til, men ellers er jeg på en ganske streng lavkarbodiett. Spiser bær og grønnsaker, kylling, rømme, fløte, oljer, karbonadedeig, salat, nøtter etc. Trives egentlig med det og synes det er greit å spise sånn. Nå er jeg ikke helt inne på disse begrepene og jeg teller ikke karbohydrater, men jeg tror at måten jeg spiser på kan kalles ketogent.
Et vekselsbruk mellom sånt kosthold og et litt mindre strengt kosthold?
Egentlig hadde jeg tenkt at det jeg spiser ikke har så mye med denne vektoppgangen å gjøre da jeg tenker den er rent hormonell... Har alltid kunne spist hva jeg har villet og rørt meg så lite/mye jeg har villet uten at vekten har blitt påvirket. Det som har påvirket vekten min har alltid vært hormoner (p-piller først og fremst).
Føler du at vekten din ble normalisert når du kom over på westroid eller har du det slik fremdeles?
Rufus vink11
-
Følt meg litt rar de siste dagene
Morn!
Følt meg litt rar de siste dagene. Blant annet hatt symptomer som jeg ikke har hatt på lang, lang tid. Feks vond og stiv korsrygg, kraftig øresus, trykk i den ene leggen mm. I dag morges oppdaget jeg at hvillepulsen var 60. Det er det sikreste tegnet mitt på underdosering. Økte dosen for tre-fire uker siden og merket framgang ganske fort. Åpnet et nytt medisinboks (Thyroid) for noen få dager siden. Kan det være det som er grunnen? Forskjeller mellom ulike batcher? Eller er det jeg som har rotet med doseringen. Blir så mange halve og kvarte tabletter når jeg skal legge oppi dosetten at jeg kunne ha gått litt i surr. Dessuten gikk jeg fra å bruke tabletter på 30 mg til 60 mg, kunne fort ha blitt litt rot der i forbindelse med findoserigen? (Flaut i tilfellet :oops:) Jeg får bare øke dosen litt i dag og i morgen og så fundere på om jeg skal øke permanent. :?
-
Sv: Følt meg litt rar de siste dagene
Jeg håper at det enten er rot i dosering eller bytte av merke, Rufus! Men hvis dette er undedoseringssymptomer for deg, er det jo best å øke. kaer1
Ellers er det hyggelig å se at det går langsomt fremover med deg også hjertflag1