-
Sv: På grensen av Hashimoto's ?
Hei Karatekid vink11
Syns det er her er veldig spennende lesing! Jeg går hos TES jeg også, og den ultimate drømmen er at jeg skal klare meg uten medisiner for stoffskifte av noe slag. Selvom jeg ikke er der på en stund ennå, så er håpet akkurat det, at jeg f.eks skal kunne gå gravis uten å følges opp tett pga stoffskifteverdier som lever sitt eget liv:) Vet at det fint går an å leve et godt liv som hypo- men likevel viktig å forsøke å bli kvitt den hvis det er mulig.
Følger spent med i prosessen din videre! hjerte1
-
Hei, vink11 nå har jeg visst kommet inn i en rutine med ukentlige oppdateringer. Ikke verst til å være meg. Dvs at det nå har gått 9 uker siden jeg halverte erfadosen. Jeg tar mine 60 mg erfa thyroid, og det virker egentlig som jeg klarer meg stadig bedre å denne lave dosen. Denne uken her har vært stressende. Jeg har vært på overnattingstur med jobben, drukket vin, vært sent oppe, vært på et foredrag en annen kveld, vært på en Oslotur, og jobbet, gjort husarbeid etc etc. Jeg er ikke helt utslitt. Jeg ligger ikke på sofaen i dag. Vekta er fortsatt stabil, dvs at den har sluttet å øke, selv om jeg gikk opp noen kg i forbindelse med medisinreduksjonen da, som ikke er borte igjen. Kanskje er jeg naiv, men jeg kan ikke annet enn å være litt optimistisk jeg da. Snakket såvidt med legen min om blodprøveresultatene. Han synes det var helt ok at fritt T3 for øyeblikket var såvidt under referanseområdet. Det han ikke likte var at han synes TSH var såpass lav. Han hadde håpet på en større økning av TSH, slik at det blir litt bedre signaler til skjoldbruskkjertelen om å sette i gang å jobbe. Ellers så har jeg såvidt begynt med Aswaganda og kelp. Ja, så det var så langt. God helg til dere alle vink11
-
Jod og antistoffer
Hei, håper dere har hatt en fantastisk julefeiring, og jeg ønsker dere alle et godt nytt år.vink11
Jeg tok nye blodprøver nå rett før jul. Stoffskiftet er fortsatt lavt, men går bittelitt i riktig retning. Jeg kjenner at stoffskiftet er lavt, men klarte meg greit gjennom julefeiringen, men er "slakk" nå i ettertid.
Det som bekymrer meg imidlertid, var at antistoffene for første gang har begynt å øke. Jeg vil tro at det har noe med tilskudd av kelp (jod) å gjøre. Legen mente at økningen var så liten at det foreløpig ikke er noe å bekymre seg for å jeg skal fortsette med jod. Har snart time og kan diskutere med han da. Men, hva tenker dere om dette? Ville annen type jod (lugols etc) gi mindre risiko for antistoffer, eller spiller ikke det noen rolle?? Må man slutte med jod når antistoffene øker?
-
Vanskelig å vite.
Antistoffene kan jo øke fordi at du ikke har nok/riktige co-faktorer til å håndtere jod'en også... ? Mener at jeg fant noen artikler engang i verden som tilsa at f.eks uten nok selen så ville jod kunne gi antistofføkning. Sjekk boka til Brownstein. Mener det blant annet var omtalt der.
Jeg fikk ikke økning av jod (lugol's), men fikk av forsøket på å dra igang kjertelen. Da jeg avsluttet det og økte erfa'en igjen så gikk antistoffene ned igjen. Kjedelig om det også skulle gjelde deg, men jeg regner med du vil vite.
Lykke til!
-
Hei, og takk for svar vink11. Hmmm, ikke godt å si egentlig. Jeg begynte med tilskudd av selen, samtidig som jeg begynte med Kelp. I tillegg tar jeg noen paranøtter daglig. Jeg merker jo godt at jeg er underdosert, og jeg liker ikke antistofføkningen... Får høre hva legen sier...
-
Karatekid & smgj kaer1
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
smgj
Antistoffene kan jo øke fordi at du ikke har nok/riktige co-faktorer til å håndtere jod'en også... ? Mener at jeg fant noen artikler engang i verden som tilsa at f.eks uten nok selen så ville jod kunne gi antistofføkning. Sjekk boka til Brownstein. Mener det blant annet var omtalt der.
Question:
Can iodine supplementation cause a flare of Hashimoto's or Graves' disease?
Answer:
Yes. However, if iodine is given as part of a comprehensive holistic treatment program, my clinical experience has shown this to be a very rare occurence. It is important to provide the proper nutrients to slow down the oxidative damage that occurs in and by autoimmune thyroid illness (covered in Chapter 7-9).
Unrefined salt, Vitamin C, selenium, and magnesium supplementation all help to minimize a flare. These nutrients can be taken for 2-4 weeks before beginning iodine therapy to minimize the risk of precipitating a flare.
Source: Iodine. Why You Need It, Why You Can't Live Whithout It by David Brownstein MD, page 241.
-
Hei, og takk for svar vink11. Jeg tror nok at legen min er ganske flink på å gi de rette tilskuddene. Jeg tar alle de nevnte tilskuddene. Eller har jeg lest to bøker i jula. The iodine crisis, som fikk meg til å tenke at jeg virkelig trenger jod. Men, det var kanskje en annen bok dere tenker på? Ellers så holder jeg på å lese Why do I still have thyroid symptoms, when my lab test are normal, som sterkt advarer mot tilførsel av jod. Jeg synes dette blir vanskelig, med så motstridende anbefalinger, og med antistoffer som har snudd og går feil vei....
-
Anisa. Jeg så linken til boka nå. Var litt trøtt og overså det i første omgang. Takk skal du ha.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Karatekid
Ellers så holder jeg på å lese Why do I still have thyroid symptoms, when my lab test are normal, som sterkt advarer mot tilførsel av jod.
Ja, det er en bog skrevet af Datis Kharrazian, og netop hans kapitel om jod har fået mig til helt at skrotte hans bog. Den findes heller ikke anbefalet/omtalt her på forummet. Når man overhovedet kan, i den grad ride med på den skadelige skolemedicinske jod-skræk-bølge, som Datis Kharrazian gør, da mener jeg at også resten af han "ekspertise" går hen og bliver utroværdig.
Der er SÅ mange gode, nyttige og pålidelige bøger om dette "vores" emne, at ingen er tvunget til at nøjes med Datis Kharrazian. Undskylder at det nok lyder krads, men det ikke første gang at jeg oplever denne forfatter, bombe sine læsere adskillige hestelængder tilbage i processen mod bedring, eller helbredelse. Jeg har kendskab til syge med direkte diagnose jodmangel, der alligevel ikke lader sig behandle, fordi de har læst hr. Datis Kharrazians bog. :sad:
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Karatekid
Ellers så holder jeg på å lese Why do I still have thyroid symptoms, when my lab test are normal, som sterkt advarer mot tilførsel av jod. Jeg synes dette blir vanskelig, med så motstridende anbefalinger, og med antistoffer som har snudd og går feil vei....
"Most doctors believe that iodine supplementation will aggravate autoimmune (Hashimoto’s) thyroiditis. This view is supported by observations that the incidence of Hashimoto’s hypothyroidism tends to increase in populations that increase their iodine intake. (The incidence of hyperthyroidism, on the other hand, increases as iodine intake decreases.). However not all epidemiological studies support this association [1][2][3][4].
Dr. Datis Kharrazian (“Dr. K”), whose 2010 book “Why Do I Still Have Thyroid Symptoms?”[5] is popular among Hashimoto’s patients, vehemently opposes the use of iodine in Hashimoto’s [5][6][7]. Chris Kresser of The Healthy Skeptic [8] has argued this point of view in his post “Iodine for hypothyroidism: like gasoline on a fire?”. And there’s little doubt that some patients have experienced bad consequences from high-dose iodine.
On the other side, doctors such as Dr. Guy E. Abraham [9], Dr. David Brownstein [10], Jorge D. Flechas [11] and Dr. David Derry [12] have claimed success prescribing high doses of iodine for Hashimoto’s and for breast and thyroid cancers.
Can these experiences by reconciled? What we will try to do is demonstrate that iodine acts synergistically with selenium, and that it is imbalances between the two that damage the thyroid. (...)
Dr. K said in his book and site that... (Les mer
her.) hjerte1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Karatekid
Hei, og takk for svar vink11. Jeg tror nok at legen min er ganske flink på å gi de rette tilskuddene. Jeg tar alle de nevnte tilskuddene. Eller har jeg lest to bøker i jula. The iodine crisis, som fikk meg til å tenke at jeg virkelig trenger jod. Men, det var kanskje en annen bok dere tenker på? Ellers så holder jeg på å lese Why do I still have thyroid symptoms, when my lab test are normal, som sterkt advarer mot tilførsel av jod. Jeg synes dette blir vanskelig, med så motstridende anbefalinger, og med antistoffer som har snudd og går feil vei....
Det er ret sandsynligt, at den funksjonsmedisinsk læge har mere end en pointe xx9 , selv om den sagtens kan vise sig at dække langt mere end håbet om at få liv i din skjoldbruskkirtel. Det ser ud til at jod kan både forøge rest-syntesen af T4 i en syg skjoldbruskkirtel, OG skabe supplerende til skjoldbruskkirtlen, forsyning med T4. Jeg har ellers altid troet (og sagt) at den eneste kilde til T4 er skjoldbruskkirtlen, men det passer altså ikke.
Jo mere jod-forskning jeg læser, jo mere bange bliver jeg, på vegne af Kharrazians læsere. Det ser ud til at der findes bestemte strukturer i vores hud, der har samme egenskaber som de celler i skjoldbruskkirtlen, der står for syntese af T4. Det kan bl.a. læses om i artiklen af Evans et al: Growth response of thyroidectomized rats to high levels of iodide, hvor man undersøgte forsøgsrotters uden skjoldbruskkirtler reaktion på tilskud af jod (jodid) ved (50 dage efter at deres skjoldbruskkirtler blev fjernet) at behandle forsøgsrotter med jodid i mængder svarende til 25.000 mcg pr kg kropsvægt (svarer til ca. 1,75 gram jodid til en person der vejer 70 kg, som forøvrigt var den jodide-dose man ellers succesfuldt har behandlet datidens lungepatienter med).
Forsøget forløb over 210 dage og undervejs blev rotternes tilstand fulgt med observationer og blodprøver, og til sidst blev rotterne obduceret og effekten af behandlingen med jodid på indre organers og kirtlers størrelse/vægt, blev konstateret og beskrevet. Selv om ikke alle indre organer og kirtler hos de skjoldbruskkirtel-løse forsøgsrotter har klaret sig lige godt gennem forsøgets forløb, er det dog en kendsgerning at ingen af rotterne i jodid-gruppen døde af thyreoideahormonmangel i løbet af de 210 dage, forsøget med jodid-behandling varede, efter at forskere har ventet i 50 dage (ca. 7 uger) med at starte jodid, for at sikre at hvad der måtte være tilbage af T4-lageret fra før rotternes skjoldbruskkirtler blev opereret bort, var long gone på tidspunktet for jodid-forsøgets start.
I alt forløb forsøget over 260 dage = ca. 5/7 år, hvilket er lang tid for en tamrotte, hvis forventet levetid under almindelige forhold er på mellem 1 og 3 år... Og alligevel døde ingen af de jodid-behandlet rotter. Ikke alene ikke døde de jodid-behandlede rotter, men de voksede endda, selv om væksten var dog mindre end hos kontrolgruppen med intakte skjoldbruskkirtler. Jamen, hvor fik de thyreoidektomerede (opererede) rotter så deres T4 fra, når de ikke længere havde deres skjoldbruskkirtler?
Der findes studier i netop eksistensen af T4-syntese syntese udenfor skjoldbruskkirtlen (meget relevant for alle med Hashimoto's eller opererede uanset årsagen), og de det tilfælles, at det er tilstedeværelsen/tilførsel af jod/jodid som er betingelsen for, at kroppen kan i nogen grad redde sig selv ved at skabe andre alternative (til skjoldbruskkirtlen) kilder til supplerende forsyning med T4.
Der findes også forskning, der fastsætter rækkefølgen i udviklingen af liv til: 1. jod; 2. liv; 3. udvikling af skjoldbruskkirtel. En hel del medlemmer af "dyreriget", der ikke er pattedyr, lever jo fint helt uden skjoldbruskkirtler, uden at de mangler thyreoideahormoner af den grund. Også her er jod afgørende for at de overhovedet kan eksistere... Der er også fundet thyreoideahormoner i... planter.
Det kan også vise sig at være ganske interessant hvad TSHs rolle egentlig er, når man kender til denne "alternative" sammenhæng mellem jod og T4. Såfremt TSHs hormonstimulerende aktionsradius kun er begrænset til skjoldbruskkirtlen, må det snarere være jod og ikke TSH som betyder mest for opretholdelsen af stofskiftet... Spændende.
Så snart jeg kan, vil jeg sætte et indlæg sammen med alle referencer, om netop dette emne (hvis nogen vil forske videre i denne vinkel af jod) - for selv om jeg de sidste 3-4 år var udmærket klar over den enorme betydning af jod, må jeg blankt indrømme at lige netop denne thyroxin-skabende-effekt-af-jod-udenom-skjoldbruskkirtlen er noget, jeg ikke i min vildeste fantasi havde forestille mig før. Det er, i den grad nyt og overraskende. Havde jeg hørt om det for bare et par måneder siden, ville jeg prikke mig i panden med fingeren, og sige til vedkommende at han/hun var sindssyg.
Ja, så er der endnu en god grund til at bande Kharrazians bog fra min boghylde, og nok en gang fraråde at tage hans jod-kapitler til efterretning. Dem bliver man kun mere syg af at læse.
-
Dette var spennende. Jeg må si jeg venter storøyd på fortsettelsen...:shock:
-
Hei, og takk for spennende innlegg Anisa. vink11
Jeg tenkte kanskje og skrive litt om min status og siste legebesøk. Forøvrig, jeg havnet ikke permanent på sofaen i jula, og jeg klarte alle juleforberedelsene. Heldigvis har jeg også en flink mann som gjør mye i huset. Det er ikke vanskelig å se at stoffskiftet mitt ikke har vært optimalt i høst.
Kjenner symptomene og at kroppen har hatt litt å stri med. Imidlertid falt jeg litt sammen etter jul, og følte meg så sliten at jeg var litt usikker på om jeg ville klare å begynne å jobbe igjen etter nyttår. Men, så begynte jeg å jobbe, og så gikk det noen få dager, og så begynte kroppstemperaturen og stige litt og jeg følte meg bedre. Deretter hadde jeg legetimen. Legen var svært fornøyd med utviklingen, og var helt sikker på at jeg har en god del egenproduksjon.
Imidlertid har han ment at det har vært litt uheldig for meg å gå på 60 mg erfa thyroid. Det har ikke vært nok til å gi kroppen det den trenger av hormoner, men det har heller ikke vært lite nok til å få TSH tilstrekkelig opp, og få i gang nok egenproduksjon. Så nar har jeg halvert dosen igjen, og går på kun 30 mg erfa thyroid.
Sant og si så føler jeg meg bedre på 30 mg enn på 60 mg. Nei, jeg er ikke i mål ennå, og legen min mente jeg ville være slapp i kanskje 4 uker framover, men spennende er det, og han er overbevist om at jeg skal kunne slutte med stoffskiftehormoner. Forøvrig har han nå anbefalt at jeg skal spise vegetarisk dagens to første måltider, mye grønt, spirer og slikt, og spise kjøtt, fisk egg etc til middag/kveld. Dette skal visst kunne bedre fordøyelsen enda mer. Jeg har nå også økt dose med niacin og folate, for å gjøre kroppen enda mindre stressa. Han anbefaler også bløtlegging av nøtter før jeg spiser dem.
God helg til dere allevink11
-
Dette er spennende Karatekid. Det får meg til å lure på om ikke det kan være sånn at vi rutinemessig burde be om biopsi eller UL av kjertelen før nedtrappingsforsøk. Erfa/NDT er meget effektivt og det er nok ingen tvil om at når man får en god erstatning utenfra så jobber kjertelen mindre. For de som ikke har noe håp om å få igang egenproduksjonen så er dette bra, siden NDT ER en identisk erstatning - men for de som har styrke og restfunksjon nok til å gå den veien du går er det nok delvis et problem. Samtidig trenger kroppen (gode) hormoner også for selv-heling. En skikkelig catch22 dette.
Det jeg vil fram til er at UL/biopsi (jeg er litt uklar på hva man ser på disse) kanskje kan hjelpe til å sile hvem av oss som vil kunne ha nytte av nedtrappingsforsøk og hvilke av oss som i utgangspunktet er "tapte kamper".
Sorry at jeg bruker tråden din til høyttenking... hjerte1
-
Hei igjen.
Høyttenking er bare bra smgj vink11. Vel, jeg tok ultralyd av kjertelen før jeg begynte på nedtrapping, men det var kun for min egen del. Jeg må vel si at da gikk ut etter ultralyden og fått beskjed om tilstanden til kjertelen, dvs betent og innskrumpet, så følte jeg vel ikke at det var noe håp for egenproduksjon. Men, legen min var overhode ikke interessert i resultatet fra ultralyden, og har aldri brydd seg om det. hej2
-
Hei, jeg håper dere alle nyter en fantastisk vår, så godt det lar seg gjøre vink11.
Tenkte kanskje å skrive litt igjen. Det kan jo være at det er noen som lurer på hvordan det går med den gale damen som prøver å kutte ut stoffskiftemedisin?
Vel, siden sist jeg har skrevet, så har det vært litt vel mange utfordringer i familien forøvrig. Vi har vært i konstant beredskap, så det er vel ikke til å unngå at dette har påvirket helsa vil jeg tro. Etter at jeg trappet ned fra 60 mg erfa thyroid til 30 mg, så gikk jeg vel på det ca en måned tror jeg. Deretter sluttet jeg helt. Jeg har vært helt uten stoffskiftemedisin nå siden en gang i februar.
Nei, jeg ligger ikke i koma, jeg ligger heller ikke på sofaen halve dagen. Jeg forsøker å følge opp med 100% jobb, og oppfølging av familie og hjem. Ja, jeg har vært veldig sliten, men det hadde jeg nok vært uansett, pga de ytre utfordringene. Jeg fikk resultatet av mine siste blodprøver, og disse resultatene var bedre enn de jeg tok i desember, da jeg gikk på 60 mg erfa thyroid.
TSH var nå på 2,2 (0,2-4), fritt T4 på 16,7 (11-23) og fritt T3 på 5 (3,5-6,5). Jeg må vel si at jeg synes disse resultatene var overraskende bra. AntiTPO som hadde økt da jeg begynte med jod, men er nå på vei nedover igjen. Jeg har hatt en stigende kvikksølvkurve lenge, men nå hadde jeg en forholdsvis lav kvikksølvverdi, så mye tyder på at jeg har holdt på med en del utskillelse av kvikksølv. Men, jeg vil vel ikke si at jeg er helt frisk.
Jeg har gått opp 5-6 kg siden i sommer, i forbindelse med nedtrapping etc, som sitter bom fast, uansett hvor sunt jeg spiser. Jeg har vel noen "stoffskiftesymptomer" fortsatt, men ikke så plagsomt mye. Jeg ønsker vekta ned og ønsker meg litt mer energi enn jeg har. Jeg tror nok ikke jeg er helt i mål med magebalanse, må trolig jobbe mer med det. Jeg har vel en følelse av at jeg har altfor høye kortisolverdier. Dette har jo blitt målt før, og alltid vært for høyt før også, og nå med de utfordringene som har vært, så vil jeg tror at kroppen har vært full av stresshormoner.
Forøvrig tenker jeg også på om jeg muligens har problemer med østrogendominans. Spyttprøver jeg tok for et par år siden tydet på det. Jeg lurer også på om stort forbruk av spirer, f.eks kløverspirer kan øke østrogendominans? Noen som vet? Jeg skal til legen til uka, så hvis noen har noen kloke innspill som jeg bør ta opp med legen, så hadde det vært veldig fint. Eller så ønsker jeg dere en fortsatt god helg. hej2
-
hej2 Vel, da regner jeg det som offisielt at jeg har sluttet med stoffskiftemedisin. Jeg ga bort boksen min med erfa i går, så får vi håpe at jeg ikke har gjort noe dumt. Legen min var veldig fornøyd med stoffskifteprøvene og mener at jeg ikke kommer til å få bruk for mer medisin. Han sa forøvrig at jeg var litt lav på kalsium, noe man kan bli litt sliten av. Ellers skal jeg ta en urtekur for å få balanse i magen. Til høsten vil jeg få tilbud om en litt større kartlegging av hvordan det står til med hormonene mine. Vel, det var en kort status fra meg. Håper dere får en fin 17. mai feiring i morgen. vink11
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Karatekid
Forøvrig tenker jeg også på om jeg muligens har problemer med østrogendominans. Spyttprøver jeg tok for et par år siden tydet på det. Jeg lurer også på om stort forbruk av spirer, f.eks kløverspirer kan øke østrogendominans? Noen som vet? Jeg skal til legen til uka, så hvis noen har noen kloke innspill som jeg bør ta opp med legen, så hadde det vært veldig fint. Eller så ønsker jeg dere en fortsatt god helg. hej2
Rødkløver inneholder mye planteøstrogen.
-
Det er skikkelig tankevekkende det du får til, altså.
Jeg kjenner at jeg har vanskelig for å forholde meg til det, for det er litt vondt, med tanke på hvor jeg er selv ... iom at jeg ikke kjenner at jeg orker å gi meg i kast med mer sånn prøving nå... Samtidig er det godt å vite at det kan være flere muligheter der ute, om det skulle bli vanskeligere for meg med medisin enn det er idag.
Og jeg gleder meg helhjertet for deg. Og håper du vil fortsette å holde tråden din oppdatert innimellom. hjerte1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Karatekid
hej2 Vel, da regner jeg det som offisielt at jeg har sluttet med stoffskiftemedisin. Jeg ga bort boksen min med erfa i går, så får vi håpe at jeg ikke har gjort noe dumt. Legen min var veldig fornøyd med stoffskifteprøvene og mener at jeg ikke kommer til å få bruk for mer medisin. Han sa forøvrig at jeg var litt lav på kalsium, noe man kan bli litt sliten av. Ellers skal jeg ta en urtekur for å få balanse i magen. Til høsten vil jeg få tilbud om en litt større kartlegging av hvordan det står til med hormonene mine. Vel, det var en kort status fra meg. Håper dere får en fin 17. mai feiring i morgen. vink11
Så hyggelig å høre😃 Hvordan føles formen sånn generelt? Har du fått mer energi? Og hva med vekten du skrev om i forrige innlegg? Masse lykke til videre!
-
Hei alle sammen.vink11 Det er en stund siden jeg har skrevet. Det går ganske bra med meg. Jeg er fortsatt helt uten stoffskiftehormoner, og jeg tror faktisk at dette kommer til å gå bra. Riktignok var ikke de forrige stoffskifteprøvene helt perfekte. Litt høyere TSH enn ønsket og noe lavere stoffskifte enn jeg håpet på, men formen min er tross alt mye bedre enn den ville ha vært tidligere, dvs før jeg begynte behandling, med de samme verdier. Jeg har vært hos legen nå i høst. Han var fornøyd med stoffskiftet, og nå skulle jeg ikke gjøre så mye annet enn å dyrke gode bakterier, fortsette å spise kokosmelkkefir, sauerkraut, og få i meg litt mer jod, f.eks via tørket tang. Vekta har også begynt å gå litt nedover igjen. Da jeg sluttet med medisiner gikk jeg vel opp ca 5 kg, men nå ser det ut til at jeg har gått ned et par kg siden jeg var på det tyngste. Jeg er fortsatt ikke helt fornøyd med vekta, men vi får se hva som skjer videre med den. Blodprøvene viser fortsatt lite kalsium, så jeg tar en del tilskudd av Cal Mag. Legen mener at det kan ta litt tid å mette skjelettet. Ellers har nå kvikksølvet gått pent ned, og antiTPO går også langsomt og pent nedover. Legen viser meg kurvene under konsultasjonen, så man ser hvordan de aktuelle parametre beveger seg i riktig retning. AntiTPO og kvikksølv hadde en topp rett etter at jeg begynte med jod, men det er visst nødvendig, for å komme videre nedover.Ting tar nok litt tid, men jeg føler at det går i riktig retning i allefall da. Ønsker dere en fortsatt god helg hej2
-
Hei, jeg skriver ikke så ofte lenger. Føler kanskje ikke behov lenger? Uansett nå har jeg vært uten stoffskiftemedisiner i godt over et år. Stoffskifteprøvene mine er i grunn ganske så fine, så i følge legen min, så kan jeg ikke lenger skryte av at jeg har lavt stoffskifte og stoffskiftesykdom. Vel, så min historie viser at det er mulig å stoppe et autoimmunt angrep på skjoldbruskkjertelen ved å ta fatt i de underliggende årsaker til sykdom og rette på disse, og at det da for noen vil være mulig å få i gang egenproduksjonen igjen. Jeg hadde påvist innskrumpet kjertel på ultralyd for et par år siden og hadde høy antiTPO. Jeg gikk på erfa thyroid i ca 3 år, tror jeg.
Alt er vel fortsatt ikke helt perfekt. Undersøker litt rundt annen hormonbalanse, og om det er noen årsaker til at jeg har litt lavt kalsium, men totalt sett så går det ganske bra. Jeg vil ønske dere alle en riktig god påske. hej2
-
Hashimotos er autoimmun sykdom; den kan ikke kureres
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Karatekid
.. Stoffskifteprøvene mine er i grunn ganske så fine, så i følge legen min, så kan jeg ikke lenger skryte av at jeg har lavt stoffskifte og stoffskiftesykdom. Vel, så min historie viser at det er mulig å stoppe et autoimmunt angrep på skjoldbruskkjertelen ved å ta fatt i de underliggende årsaker til sykdom og rette på disse, og at det da for noen vil være mulig å få i gang egenproduksjonen igjen.
Jeg blir bekymret for deg - og også for de som tror på din påstand :|
Med tanke på hvor mange som har bidratt og lest denne tråden -
Svar: 142
Visninger: 38,004
- så vil jeg gjerne ha med en (eller to) liten innsigelse(r).
Anti-TPO er forkortelse for en ennzymforstyrrelse, altså ikke et angrep på skjoldbruskkjertelen. Denne anti-TPO unøyaktigheten har også jeg klart og skrive i innlegg tidligere - og det er heller ikke min største protest (ref annen Titteloverskrift) på det du skriver :wink:
I innlegg #116 skrev jeg at min egen anti-TPO falt til 18,
men jeg har aldri tenkt eller ment at min Hashimotos er, eller noen gang vil bli, kurert. Les f.eks her:
https://www.hashimotoshealing.com/ha...toimmune-part/
"Autoimmune Disease Has No Cure
One thing that is important to understand about autoimmune disease is that it is incurable.
The condition can go into remission, but it never goes away.
Unfortunately, some healthcare practitioners and patients believe this remission is a cure.
Let me put it to you simply:
Anyone who tells you that they can cure your autoimmune disease is either a liar, a con artist
or they don’t understand what is going on.
To date, there is no “off switch” to the autoimmune process.
Once you have crossed over into autoimmunity you can not turn back.
You can learn to manage it effectively, you can calm the attack,
but you can never reverse the loss of self-tolerance.
The immune system doesn’t work that way.
Once something has been labeled as a bad guy by the immune system,
you can’t miraculously change that."
Ønsker deg selvfølgelig alt godt - det er ikke ment hardt og slemt; dette var noe jeg bare ikke kunne lese og så la stå alene og uimotsagt.
-
Vi vil lige gøre opmærksom på, at som vi læser Karatekids indlæg, skriver hun ikke noget om at blive "helbredt", men om at "å stoppe et autoimmunt angrep på skjoldbruskkjertelen ved å ta fatt i de underliggende årsaker til sykdom og rette på disse". Det er ikke det samme som at blive "helbredt".
At blive helbredt ville kun ske, og være betinget af, hvis de selvsamme "underliggende årsaker" ikke (længere) kunne trigge en autoimmun reaktion.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Kevlin
I innlegg #116 skrev jeg at min egen anti-TPO falt til 18, men jeg har aldri tenkt eller ment at min Hashimotos er, eller noen gang vil bli, kurert. Les f.eks her:
https://www.hashimotoshealing.com/ha...toimmune-part/
"Autoimmune Disease Has No Cure
One thing that is important to understand about autoimmune disease is that it is incurable. The condition can go into remission, but it never goes away. Unfortunately, some healthcare practitioners and patients believe this remission is a cure.
Let me put it to you simply: Anyone who tells you that they can cure your autoimmune disease is either a liar, a con artist or they don’t understand what is going on.
To date, there is no “off switch” to the autoimmune process. Once you have crossed over into autoimmunity you can not turn back. You can learn to manage it effectively, you can calm the attack, but you can never reverse the loss of self-tolerance.
The immune system doesn’t work that way. Once something has been labeled as a bad guy by the immune system, you can’t miraculously change that."
Kære Kevlin hjerte1
Samtidigt med at vi tager dit budskab til efterretning, må vi dog desværre anfægte værdien af kildehenvisningen til
https://www.hashimotoshealing.com/ha...toimmune-part/ idet det ikke er uden (vældig god) grund, at Marc Ryan, L.Ac. (L.Ac. = Licensed acupuncturist) har længe været bandlyst her.
Særlig
hans holdning til jod er så absolut uønsket at sprede gennem dette forum, og siden han selv skriver at
"Treating Hashimoto’s Is All I Do" og Hashimoto's er hans primære indtægtskilde, er det så absolut ikke i hans interesse at hans patienter skulle forvente sig - af ham - en "helbredelse" af deres Hashimoto's sygdom. At bruge Marc Ryan som et "sandhedsvidne" vil automatisk nedlægge enhver fag-medicinsk argumentattion.
Når det gælder den videnskabelig-medicinske viden om de autoimmune sygdomme, deres oprindelse og "helbredelse", er de videnskabelige facts endnu vældig beskedne, og deres årsagssammenhæng er ikke kortlagt, i hvert fald ikke endnu. Ifølge -
Kilde: Merckmanuals.com:
"Why something triggers an autoimmune reaction or disorder in one person (and not another) is usually unknown. However, heredity is sometimes involved. Some people have genes that make them slightly more likely to develop an autoimmune disorder. This slightly increased susceptibility to an autoimmune disorder, rather than the disorder itself, is inherited. In susceptible people, a trigger, such as a viral infection or tissue damage, may cause the disorder to develop. Many autoimmune disorders are more common among women." (...)
"Some autoimmune disorders resolve as inexplicably as they began. However, most autoimmune disorders are chronic. Drugs are often required throughout life to control symptoms. The prognosis varies depending on the disorder."
Ellers kan vi anbefale søgning efter følgende indhold:
Spontaneous remission of hypothyroidism due to Hashimoto's thyroiditis, eller
Spontaneous remission of hypothyroidism in Hashimoto's (autoimmune) thyroiditis, men vær opmærksom på at "spontaneous" betyder "uden behandling", hvorimod Karatekid netop er i behandling på
Funksjonellmedisinsk senter i Oslo, hvor det er lykkedes at
lægge låg på Karatekids sygdom. Lige netop dette, hersker der ikke tvivl om.
-
Jod, planteparadox og fasting
Hei, nå er det lenge siden sist. Stort sett så har jeg klart meg bra. Jeg har ikke brukt stoffskiftemedisiner siden februar 2015, og stoffskifteparametrene mine er i hovedsak normale. For at jeg skal holde meg frisk, så forutsetter det selvfølgelig at jeg opprettholder mitt kosthold, mine tilskudd etc. Forøvrig har det vært noen tøffe år pga sykdom i familien, så det har nok påvirket min helse. Man leter alltid etter de aller siste puslespillbrikkene, som skal kunne gi det overskuddet man trenger. Jeg tok en Organix test som viste funksjonell B vitamin mangel, samt at jeg hadde noen feil i energiproduksjonen, så jeg har tatt tilskudd for å kompensere for dette, støtte mitokondriene. Jeg har hatt litt problemer med å holde kontroll på tarmfloraen. Noen uønskede bakterier har liggi litt på lur, og begynt å røre på seg innimellom, og da har antiTPO også begynt å bevege seg i feil retning. Nå siden oktober var det vel, begynte jeg med 3 nye ting på en gang. Jeg har testet ut intermittent fasting, dvs et spisevindu fra ca lunsj og til kl 18, og resten av døgnet faster man. Videre har jeg fulgt et kosthold fra en bok som heter The Plant paradox (redusere inntak av lektiner), samt at jeg kastet meg på Jodprotokollen til Dr. Brownstein. Alt på en gang selvfølgelig, slik at det er vanskelig å si hva slags effekt man har av de ulike tingene. Jeg har benyttet Jod tidligere også, kanskje opp mot det Japanske kvinner får i seg daglig, men ikke veldig store doser. Så jeg prøvde meg på iodoral og økte opp til 50 mg. Våknet da ei natt med høy puls/hjertebank, og kuttet ut jod en periode. Jeg kjenner ingen leger som kan Jod protokollen og kan veilede meg på dette, så jeg ble usikker. Jeg fikk tatt nye blodprøver. Disse viste et ok stoffskifte, altså ikke noe høyt stoffskifte, som min lege advarte meg mot. Imidlertid hadde det skjedd noen merkelige forandringer. Min CRP, som alltid har vært rundt 1, eller under 1, var nå steget til 13. Det heter seg at noen opplever et fall i ferritin nivå, dersom man bruker jodprotokollen, men jeg opplevde ikke det. Imidlertid falt S jern dramatisk, fra 15,8 til 4,8 (9-34) og jernmetning falt fra 27 til 9 (15-50). Hb ligger fortsatt innenfor referanseområdet på 12,8. Homocystein har også økt en del siden forrige gang. Så her er det ett eller annet som skjer, som jeg ikke forstår. Generelt i denne perioden har jeg følt meg bedre, mindre trøtt, mer energi, magen har vært bedre, håret har blitt bedre, gått litt ned i vekt etc. Dersom noen har noen tips om hva som skjer, så hadde jeg vært takknemlig for innspill. Ønsker dere alle en riktig god helg vink11
-
Hei
Jeg måtte slutte med vitaminer da jeg fikk problemer med tarm. Så hva gjorde jeg da.
Se på matvaretabellen. Rå lever gir mye av det jeg trenger. Hva kunne jeg eventuelt erstatte lever med i ferie. Nype pulver som jeg kapsler selv.For å vei opp A vitamin bruker jeg skatelever olje fremmentert. Så jeg så på rå eggeplomme hva inneholder de. Jo mye av det jeg trenger. Så for meg har rå lever, eggeplommer, mye kjøtt, og upasteurisert ost og lite grønt hjulpet mye på vitamin statusen. Jeg tar kun flytende zink, magnesium olje, skatelever olje som tilskudd til mat.
Så bare et tips fra meg. Mine lever og nyre verdier har også bedret seg. Skal nu til våren ta nye prøver og tror at det vil vise fremgang.
Lykke til og godt å lese alt som er bra.Du jobber godt med din helse.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Fruemå
Hei
Jeg måtte slutte med vitaminer da jeg fikk problemer med tarm. Så hva gjorde jeg da.
Se på matvaretabellen. Rå lever gir mye av det jeg trenger. Hva kunne jeg eventuelt erstatte lever med i ferie. Nype pulver som jeg kapsler selv.For å vei opp A vitamin bruker jeg skatelever olje fremmentert. Så jeg så på rå eggeplomme hva inneholder de. Jo mye av det jeg trenger. Så for meg har rå lever, eggeplommer, mye kjøtt, og upasteurisert ost og lite grønt hjulpet mye på vitamin statusen. Jeg tar kun flytende zink, magnesium olje, skatelever olje som tilskudd til mat.
Så bare et tips fra meg. Mine lever og nyre verdier har også bedret seg. Skal nu til våren ta nye prøver og tror at det vil vise fremgang.
Lykke til og godt å lese alt som er bra.Du jobber godt med din helse.
Du skal ikke se bort ifra at matvarer inneholder mer biotilgjengelige varianter av vitaminer og generelt også tas bedre opp. hjerte1
I mitt eget pusslespill ser jeg på neglene at jeg skal passe på spesielt magnesium, d-vitamin og jern. Og av jern er det heme-jern og leverpostei som gjelder. (Neglene blir flate og krummer ikke normalt over fingertuppen med for lite jern. D-vitamin ser ut til å gi dem styrke - og d + magnesium ser ut til å bidra til å lure lunula fram fra neglebåndet.)