Sv: Thyroid på blå resept.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Kevlin
Jeg fikk begrunnelse for hvorfor jeg ikke fikk blå resept,
fikk du noen begrunnelse for hvorfor du fikk..?
Du burde klage på det første vedtaket. Begrunnelsen det refereres til ligger i folketrygdlovens paragraf 5-14 med tilhørende forskrift og retningslinjer. Det refereres også til blåreseptforskriftenes paragraf 3A, jf refusjoonskode ICD10:E03/ICPC:T86.
Uten at jeg har undersøkt dette nærmere. Men dette er noe du kan begrunne klagen din med.
Herregud. Dette er fantastisk. Tror vi bør sette igang med å få så mange som mulig til å få dette på blå resept. Bruker jo 5000 i året på dette selv nå
Men hvis man får fritak for Erfa bør man jo få det for alle thyroidprodukter
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Du burde klage på det første vedtaket. Begrunnelsen det refereres til ligger i folketrygdlovens paragraf 5-14 med tilhørende forskrift og retningslinjer. Det refereres også til blåreseptforskriftenes paragraf 3A, jf refusjonskode ICD10:E03/ICPC:T86.
Uten at jeg har undersøkt dette nærmere. Men dette er noe du kan begrunne klagen din med.
Takk - det skal jeg notere meg for senere bruk :)
Har ikke papirene i nærheten nå, men mener å huske at klagefristen var en måned eller to... -
så å klage på den forrige søknaden tror jeg er for seint for meg da, dessverre.
Helt enig. Det føles surt at fordi jeg fortsatte å ha symptomer og følte meg elendig på Levaxin, så skal jeg som Erfabruker måtte punge ut selv. Det er ravende galt!
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Kevlin
Takk - det skal jeg notere meg for senere bruk :)
Har ikke papirene i nærheten nå, men mener å huske at klagefristen var en måned eller to... -
så å klage på den forrige søknaden tror jeg er for seint for meg da, dessverre.
6 uker. Ring å spør om det gjør noe at du er litt forsinket med klage. Det bruker å være greit.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Du burde klage på det første vedtaket. Begrunnelsen det refereres til ligger i folketrygdlovens paragraf 5-14 med tilhørende forskrift og retningslinjer. Det refereres også til blåreseptforskriftenes paragraf 3A, jf refusjoonskode ICD10:E03/ICPC:T86.
Det er så vidt jeg kan se de samme paragrafene (+ noen til; vdr bidrag) og henvisningene som blir brukt for å avslå min søknad:
"DEKNING AV UTGIFTER TIL LEGEMIDLER - MELDING OM VEDTAK
Søknaden din av **dato**** om dekning av utgifter til THYROID ERFA på blå resept er avslått.
Vilkårene for å få bidrag til dekning av utgiftene til dette legemidlet er heller ikke oppfylt.
BEGRUNNELSE FOR VEDTAKET
Vedtaket er gjort etter forlketrygdlovens paragraf 5-14 (blå resept)
og paragraf 5-22 (bidrag) med tilhørende forskrifter og retningslinjer.
VURDERING REFUSJON BLÅ RESEPT
For en del kroniske sykdommer kan legen foreskrive legemidler direkte på blå resept,
jf blåreseptforskriftenes paragraf 2,
men legemidlet det søkes om er ikke blant de legemidler som kan skrives direkte på blå resept.
Søknaden din skal da vurderes etter forskriftenes paragraf 3a.
For å få dekket utgifter til andre legemidler enn de som skrives direkte på blå resept,
må det foreligge særlige grunner.
Med særlige grunner menes at legemidler som skrives direkte på blå resept.
- ikke har gitt tilstrekkelig effekt
- har medført bivirkninger som gjør det umulig å fortsette behandlingen
- ikke kan brukes på grunn av annen alvorlig sykdom
Preparatet det søkes om er ikke markedsført i Norge.
Det er et vilkår for stønad på blå resept,
at effekten av preparatet er vitenskapelig dokumentert ved den aktuelle diagnosen.
Vi har mottatt søknad fra overlege **navn** ******, Sykehuset ********.
Det er ikke lagt fram vitenskapelig dokumentasjon på preparatets effekt ved din diagnose.
Kravet er avslått ette reglene om blå respt.
VURDERING REFUSJON BIDRAG
Det kan ytes bidrag til dekning av utgifeter til enkelte legemidler som ikke dekkes av blå resept.
Refusjon kan da gis dersom legemidlet er skrevet på blå resept av lege,
kjøpt i reseptpliktig pakning og markedsført i Norge.
THYROID ERFA er ikke markedsført i Norge, og kan derfor ikke dekkes etter bidragsreglene.
VEILEDNING OG KLAGE
Dersom du har spørsmål til vedtaket, kan du ta kontakt med oss. bla-bla-bla
blablabla - blabla klagerett bla-bla - -
Vennlig hilsen
HELFO REGION SØR
LEGEMIDDEL, TLF 81570030
TORUNN HAUG LARSEN
Saksbehandler
Kopi: Dr. **navn** ******, Sykehuset ********"
Så hvis jeg har misforstått rett :roll:
så er det enten forskjellig syn i HELFO Nord kontra HELFO Sør -
eller så har din overlege gitt bedre /
mer tungtveiende grunner for at akkurat du bare MÅ ha THYROID og ikke de sedvanlige syntetiske tablettene...
Det er nå mer enn et halvt år siden jeg fikk dette brevet
(har gjengitt så å si alt her unntatt Heading og avsluttende ord om klageretten - er ikke god på "touch-metoden") -
men det beste er selvfølgelig å få omgjort vedtaket fra ifjor;
for en ny søknad vil jo ikke gi penger tilbake for månedene imellom søknader...
Tillegg/ redigert inn:
Har vært å kopiert fra Lovdata - https://www.lovdata.no/for/sf/ho/to-...-0814-0.html#3
"§ 3. Refusjon etter individuell søknad
Dersom kriteriene for forhåndsgodkjent refusjon etter § 2 ikke er oppfylt,
kan Helsedirektoratet eller det organ Helsedirektoratet bestemmer:
a) Dersom særlige grunner foreligger,
yte stønad til et legemiddel som ikke er oppført i refusjonslisten for den aktuelle refusjonskoden.
Stønad forutsetter at den aktuelle bruken er dekket av en refusjonskode i refusjonslisten."
Dette kan man også lese om hos HELFO - http://helfo.no/helsepersonell/Sider...-refusjon.aspx
"HELFO kan fatte vedtak etter § 3a og § 3b når særlige grunner foreligger:
§ 3a: Kunden har behov for et legemiddel som ikke er i refusjonslisten, men har en lidelse med refusjonskode angitt i refusjonslisten.
§ 3b: Kunden bruker legemidler til behandling av kronisk lidelse som ikke er nevnt i refusjonslisten
Nærmere retningslinjer finner du i rundskriv til § 5-14."
Jeg klarer imidlertid ikke å finne hvor det står om hva refusjonskodene inneholder -
det hadde jo vært interesant å lese hva som konkret står i koden Blondie har fått fra HELFO -
dvs refusjonskode ICD10:E03/ICPC:T86
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Kevlin
Jeg klarer imidlertid ikke å finne hvor det står om hva refusjonskodene inneholder -
det hadde jo vært interesant å lese hva som konkret står i koden Blondie har fått fra HELFO -
dvs refusjonskode ICD10:E03/ICPC:T86
Det er ikke noe magisk i den "refusjonskoden". Det er bare kodesett for diagnoser som brukes i helsevesenet. ICD står for International Classification of Diseases, og 10 betyr at det er 10. revisjon av kodeverket. Tilsvarende gjelder for ICPC, som står for International Classification of Primary Care.
ICD-10-kode E03 står for "annen hypotyreose", og så har man underdiagnoser som betegner tilstanden mer spesifikt, feks. E03.1 som står for "Medfødt hypotyreose uten struma". Dette på samme måte som at for eksempel E11 står for diabetes mellitus type 2 og at I10 står for høyt blodtrykk (hypertensjon).
Tilsvarende står ICPC-kode T86 for "Hypotyreose/myksødem". Man kan søke selv her: http://finnkode.kith.no/2011/ Har man hypotyreose, så er det en av disse kodene som brukes, på helt vanlige blåresepter for Levaxin tilogmed...
Jeg har nå funnet søknaden - tenkte kanskje at legen hadde glemt å fylle inn kode - eller brukt feil kode:
dvs en annen kode enn Blondies lege har fylt inn.
I rubrikken for "Diagnosekode og benyttet kodeverk ICPC-2/ICD-10" er det skrevet "E03".
Videre er det krysset ut for "Ja, refusjonskode (fyll ut punkt 6.1)"
Og i rubrikken for 6.1 er krysset ut for
"Forhåndsgodkjente preparater kan ikke brukes på grunn av bivirkninger"
Kanskje Blondies lege har krysset av flere eller andre alternativer her (er fire alternativer ialt) ...?
Under 6.3 gir legen sin begrunnelse for å skifte behandlingen (2-3 setninger).
Så er det ikke krysset ut på rubrikk 8 - dvs Vedlegg fra legen;
så kanskje det er der forskjellen ligger hos Blondie og meg :?:
dvs at Blondies lege har sendt HELFO noen heidundrende flotte vedlegg...
Håper Blondie sjekker innom igjen og kan svare på dette hjertflag1