Sv: Kvinne i nød med høy anti-TPO søker ridder på hvit hest (dvs. erfaring og visdom:
Hei Rosin
så tøff du er som tar skjeen i egen hånd og starter rett på naturlig tyroksin. Jeg synes det er veldig inspirerende å høre at du merker at naturlig tyroksin virker bedre enn levaxin. Begynte selv på levaxin i januar (fikk diagnose da) men har som deg lyst å bytte til naturlig tyroksin isteden fordi jeg leser så mye positivt om dette, og føler derfor det virker meningsløst å måtte ta runden om levaxin først. Jeg merker bedring av levaxin men føler og håper at større bedring kan oppnås. Har søsteren din også forsøkt naturlig tyroksin?
Lykke til videre!
Berit:-)
Sv: Kvinne i nød med høy anti-TPO søker ridder på hvit hest (dvs. erfaring og visdom:
Hei Berit!
Takk for svar :) Jeg er veldig fornøyd med Erfa! I ettertid ser jeg at jeg faktisk hadde endel ubehad i hjerteregionen da jeg brukte Levaxin, selv om dette såklart kan være tilfeldig. Alt slikt er i alle fall borte nå. Humøret er også bedre, såvel som nattesøvnen.
Håper legen din er av den greie typen, som hører på deg og dine ønsker!
Søsteren min har gått på Levaxin et halvt års tid, men øker dosen en smule på egenhånd siden hun ikke føler hun er helt i mål. Hun har foreslått Erfa/ Armour for legen sin, men det hadde han ikke hørt om. Han ville først snakke med sykehuset. Jeg avlegger rapport om det skjer noe nytt :)
Bare til "først snakke med sykehuset" - som betyr : Høre med endokrinologen om jeg får lov......
Legen er av den trofaste typen - trofast mot hierarkiet altså.
Og da spørs det på endoen da......
Heeeh, ja det har du nok rett i n`Finn. Endoer er rare dyr! :roll:
AAAAArgh!
Hva skjeer med meg... er frustrert, trett og blir tykkere dag for dag, heeh :shock:
Målte Ft4 hos fastlegen for noen dager siden, og den var på 10,5!!! TSH er jo kjempefin, for den er på 1,1, og dermed er stoffskiftet så fint så, sier fastlegen. Dette går jo fullstendig feil vei!
I 2007 hadde jeg ft4 på 18, med TSH på 4,10. Jeg har tatt 1,5 grain (90mg) Erfa noen uker nå (opp fra 1 grain). Har høy hvilepuls, 90, tør jeg øke dosen da? er supertrett, orker lite, og har gjort det middels dårlig på mine eksamener pga ingen energi til å lese. Har den viktigste igjen, i morgen... har et jobbtilbud om jeg står på denne. Hadde jeg bare hatt energi til å gjøre det jeg vet jeg er god for...
I tillegg tok legen blodprøve som viser at jeg har gressallergi. Men denne var ikke nødvendig å behandle, kun om jeg fikk plager. Plager? Har vært syk med halsbetennelse de siste tre månedene, og mistet stemmen to ganger. Noen andre med allergier?
Så nå har jeg bestilt spyttprøve hos Scandlab, betalt med kredittkort, for ja, jeg begynner å bli desperat. Tar gjerne imot PM om noen vet hvilke leger som faktisk er villige til å behandle binyrer, jeg er meeget usikker på om endokrinologen vil akseptere dette som et problem.
Nå er jeg lei! Sukk sukk! Sånn, så fikk jeg klaget en smule... ::wink:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rosin
Hei alle sammen!
(dette blir nok langt, delvis min «historie», delvis spm levaxil/ naturlige prep.)
Så fint å se at det finnes et nettsted som dette, når en «flakser rundt i uvitenhet» etter en ny diagnose... Jeg har en god del spørsmål og tenker de blir flere etterhvert som kunnskapsnivået stiger:)
Jeg er 24 år kvinne (eller jente? Når begynner man egentlig å si kvinne??) som i forrige uke fikk beskjed av endokrinolog at stoffskiftet var lavt.
Det skrev du i december (?) sidste år.... Gad vide hvor længe du egentlig havde sygdommen? Den kommer ikke over natten, men snarere som en tyv om natten, over mange år. Jo flere år inden behandlingen påbegyndes, jo større binyreproblemer udvikles samtidigt. Men som du kan læse i min "brokke-tråd" Levaxin, Eltroxin, Euthyrox, kontraindikasjoner, kan jeg blive så rasende over, at man enten skal have Addison's eller Cushing's i udbrud, før lægerne (an)erkender binyreproblem hos stofskiftesyge, hvor det i virkeligheden er mere reglen end det er undtagelsen, at langtidssyge (uanset med diagnose eller uden) udvikler binyreinsufficiens pga. enten ingen behandling eller lorte-behandling (pardon my french desp2 ).
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rosin
AAAAArgh! Hva skjeer med meg... er frustrert, trett og blir tykkere dag for dag, heeh :shock:
Så nå har jeg bestilt spyttprøve hos Scandlab, betalt med kredittkort, for ja, jeg begynner å bli desperat. Tar gjerne imot PM om noen vet hvilke leger som faktisk er villige til å behandle binyrer, jeg er meeget usikker på om endokrinologen vil akseptere dette som et problem.
Flere har oplevet at når lægen først har set, hvordan andre læger har vurderet analyserne af spytprøverne - fik piben en anden lyd. Men der findes desværre også stivstikkere, der alene-ved-bedre og disse skal bare udskiftes, da deres "indsats" kun vedligeholder sygdommen yderligere. Håber du finder en bedre repræsentant for lægestanden - en læge der faktisk kærer sig mere om sin patient end eget ego (sgu! desp2 )
I Stage 1 (så vidt jeg husker) af binyreinsufficiens udsondrer binyrerne masser af cortisol (på skrub-forkerte tidspunkter) og blodcortisol-prøverne kan derfor vise flooootte resultater. Karakteristisk for for meget cortisol er netop vægtøgning. Er man gået med det længe nok, støder væksthormon-problem til og hvordan man SÅ ser ud, kan du læse om i tråden Væksthormon (hGH), vægt og fedtfordeling og uanset hvordan man ellers vender alting og drejer... er fokus på binyrerne det bedste sted at starte og hænge på, uanset at der ingen mirakler, der sker her over en nat. Men effekten af binyrestøtte på det kognitive og ellers stemningslege - det plejer melde sig relativt hurtigt efter påbegyndt binyrestøtte-behandling (according til flere her på forummet).
Er en strategisk suspendering/udskydelse af eksamener m.v. til vinteren slet ikke muligt? Det ville være lykken for dine kirtler, tror jeg....
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rosin
Nå er jeg lei! Sukk sukk! Sånn, så fikk jeg klaget en smule... ::wink:
tro2
Trist å lese at du ikke får rett behandling Rosin.
Virkelg !
Er sikker på at dette går rett inn hos alel de mange her som har vært i lignende situasjon.
Dessverre får en bare si !
Min vurdering av blodprøvene må bli at TSH ikke reagerer på det lave stoffskiftet (fT4) - det har vel sentrale årsaker.
Uansett om du har antistoffer eller ikke må du jo bare ha behandling.
Og som jeg ser det kan fT4=18 være et passende mål for doseringen.
At du opplever høy puls ved så lav dosering bør ha litt oppmerksomhet.
Kan det være feil å behandle ?
Kan det være en reaksjon på at du endelig får stoffskiftehormoner ?
Kan det være en reaksjon på rask dose-økning ?
Og en kan sikkert stille noen spørsmål til.
Jeg husker jo bare navner ditt, og at vi ha hatt noen tastinger tidligere.
Og det er jo det med husken min da.....
Så at du nevnte overfølsomhet for bjørk og gresspollen. Jeg kjenner ei som har vært det i mange mange år.
Hun har spist D3 siden i fjor sommer - ingen reaksjon på bjørka i år.
Det verste gresspollenspredningen gjenstår jo.
Men D-vitamin er med i denne sammenhengen også.
Anisa,takk for svar! Jeg tror også jeg har hatt "krøllete" stoffskifte lenge. Har gitt meg selv diagnosen for noen år siden, men legen var ikke enig :wink:
Gikk igjennom 9 cellegiftkurer som barn, og tenker at binyrene nok fikk bank allerede i ung alder. Har fått time hos endokrinologen, men skal ringe å utsette den til etter jeg har fått svar på spyttprøven fra Scandlab, så får jeg se "hvilken lyd pipen får".
Ifølge den ENE spyttprøven (morgen) jeg har til nå, er den under ref. om jeg ser på Scanlab sine verdier. Haukeland har ikke nedre verdi, så det så. Jeg har en god kulemage, og er tynn ellers, så det er nok godt mulig du har rett her og, Anisa... Jeg må alltid holde inn magen for å ikke se gravid ut!
N`Finn, hei igjen :)
Tror ikke det er doseøkningen som gjør det, har gått på medisiner i et halvt års tid nå, og trappet forsiktig opp. Jeg har "sikre" antistoffer. Mistenker at der kan være binyrene som forårsaker høy puls. I STTM står det at en kan oppleve overdosesymptomer selv om stoffskiftet er lavt, om binyrene ikke henger med. Det er enn så lenge det jeg selv tror er mest sannsynlig. Andre teorier mottas med takk :wink:
D-vitamin inntas på alle måter, hehe! Krem, piller og soling på høyt nivå. Har hatt vondt i en visdomsjeksel som vil opp et par uker, men etter to timer i bikini og sterk sol, var smerten borte neste dag. Tilfeldig? Ikke vet jeg :)
Jo, du følger jo bra med og kan mye om å analysere symptomer.
Så er det jo binyrene som steller med hjerteaktiviteten - disse har det med å reagere raskt på doseendringer. Derfor tenkte jeg kanskje det var slik det hang sammen.....
Men det er komplisert dette - og at det ene morgensvaret er lavt er jo også underlig - skulle egentlig gi lav puls.
Men det blir jo mer info rett rundt hjørnet så.
Tålamod......