Sv: Normal TSH, men lav T4 og T3
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
carlsmor
Anisa: Kan du anbefale en endokrinolog på sjælland som er god at blive henvist til :) Er Hans Perrild god?
Hej Carlsmor hjertflag1
Jeg kan ikke anbefale en læge jeg ikke selv har været patient hos, men på nettet kan man læse nogle flotte udsagn postet af tilfredse patienter: "Hans Perrild er en utrolig sympatisk mand og en yderst kompetent endokrinolog. Han kan forklare "tingene", så man forstår dem." Derimod er der også (andre) udsagn om andre endokrinologer, man helst bør sky som pesten, så set i dette lys topper Hans Perrild vist nok nettets positive top-10-liste. :lol: Rygtet siger også, at han har bevaret interesse for sit fag, hvilket kan love godt for et atypisk tilfælde som dit, tror jeg.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
carlsmor
Jeg tog min temperatur i morges og den var 37.0, men men problemet er at jeg jo har en lille trold xx11 som lige skal have sutten et par gange i løbet af natten. Så jeg var oppe 1 time før jeg tog temperaturen (sov dog lidt igen efter jeg var oppe) så jeg ved ikke om man kan regne med det? Men jeg tror nu min temperatur plejer at ligge i det leje.
Det er så ikke sikkert, at du kan "opfylde kriterier for temperaturtagning" i dette specielle tilfælde, da dette er lidt som cortisol-målingen på den klassiske måde - ved blodprøvetagning: ved første vågent blik i sengen skal prøven straks tages, ellers vil det vise et forkert resultat. Er du ellers en "fryssepind" uanset årstiden, eller fryser du moderat eller slet ikke? :?:
Ellers god nat til lille Carl og hans mor vink11
Jeg har fundet ud af, at min sundhedsforsikring dækker hvis jeg opsøger en privatpraktiserende endokrinolog :wink: Selvfølgelig skal de lige godkende en anmeldelse fra min læge, men det mener de ikke skulle blive noget problem. SÅ det er jo en god mulighed for mig.
I morges var min temp. 37.1 :) Og jeg tror det er i det leje jeg ligger.
Mht. kulde/varme fornemmelser så svinger det meget for mig. Når jeg er træt fryser jeg, men tilgængeld har jeg svært ved at klare varmen om sommeren....
Jeg afventer nye stofskiftetal fra min læge og udfra dem tager jeg en beslutning om hvad jeg gør. For mine symptomer er faktisk ikke så tydelige fortiden og jeg har god energi. Så måske er jeg bare en af dem som ligger på grænsen af normalområdet på min T3 og T4. Spørgsmålet er så bare om det vil udvikle sig med tiden til lavt stofskifte.....
Men jeg har da fået en forklaring på hvorfor det er svært for mig at tabe mig..... og er træt i perioder for selvom min TSH er "normal".
Jeg tager lige min temperatur igen i morgen tidlig vink11
Kroppstemperaturen er et resultat av forbrenning i kroppen.
Om dagen er det flere aktiviteter som bidrar, som muskelaktivitet og fordøyelse osv.
Og stoffskifteaktiviteten er jo der hele tiden - også om natten.
Om natten er stoffskifteaktiviteten det eneste som "fyrer", og den er normalt ikke stor nok til å oppnå 37 grader, men like under.
De fleste her har meldt om rundt 36,2 - det er bare et inntrykk, jeg har ikek finregnet på det.
Og noen har meldt om stigning når de komemr på Levaxin - andre ikke.
Broda Barens har arbeidet med temperatur og stoffskifte, og mener at hvis man har lav temp har man også lavt stoffskifte.
Han har ikke sagt at mennesker med normal temp ikke kan ha lavt stoffskifte.
Så er det nødvendig som du gjør calrsmor - å måle med det samme man våkner, flere dager i trekk - og ta et gjennomsnitt av målingene.
Dere som er så flinke til å lage undersøkelser blandt oss - lag en om kroppstemperatur da ?
Jeg fik ikke taget min temperatur i morgen for det hele blev lidt hektisk da jeg opdagede at jeg havde slukket vækkeuret :shock:
Nå men jeg har fået svaret på mine blodprøver fra i fredags og de er nøjagtig de samme som min sidste blodprøve. Dog er min TSH meget langsomt stigende 1.06-1.12-1.13 (de sidste 3 målinger) meeeen det går vist så langsom så det måske mere er et tilfælde.
Nå men jeg regner med at få en henvisning til en endokrinolog, det kan jo aldrig skade ;)
Så har jeg været hos lægen og han har både henvist mig til en endokrinolog og har sat mig i Eltroxin behandling.
Jeg skal starte på 50 mikrogram om dagen og så skal jeg have taget blodprøver om 1 måned igen og så må vi se.
Han mener ikke det er et centralt problem udfra mine andre prøver.
Hvor er det mærkeligt at skulle tage medicin for første gang i mit liv (selvfølgelig har jeg taget penicillin og den slags før) og jeg er ret spændt på hvad det kommer til at betyde.
Jeg talte med ham om, at jeg har hørt om mange bivirkninger ved den nye eltroxin, men han fik beroliget mig så nu må jeg prøve det af.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
carlsmor
Han mener ikke det er et centralt problem udfra mine andre prøver.
Jeg talte med ham om, at jeg har hørt om mange bivirkninger ved den nye eltroxin, men han fik beroliget mig så nu må jeg prøve det af.
Hej Carlsmor kys1
Det godt, noget sker nu. Men denne læge ville jeg ikke sætte mit lid til 100% hvis det var mig. Han kan ikke, på en og samme tid påstå, at der ikke er et centralt problem, når halvdelen af dine prøve viser "lavt stofskifte", mens den anden halvdel viser i overkanten af normalt stofskifte. Godt du skal til endokrinologen, hvis det bliver ham du spurgte om før. Håber du får mødeaftale snart.
Med hensyn til din læges "beroligelse" ville jeg tage også denne med et gran salt. Særlig når du skal starte med et lægemiddel, hvis funktion du ikke kender i forvejen.
Jeg har læst flere steder om det "nye" Eltroxin, at enten havde garvede Eltroxin-brugere problemer med (hidtil) ukendte bivirkninger eller - en del af dem, der var gået over til Euthyrox eller Levaxin, kunne meddele, at de to sidste virkede stærkere end det nye Eltroxin, som om optagelse i kroppen var bedre ved de to andre lægemidler, end ved det nye Eltroxin.
Det er derfor vigtigt at du ikke bør ikke tage noget for givet og hvis det skulle vise sig at du enten reagerer "forkert" (underlige bivirkninger), eller ikke føler der er virkning "nok" (fortsat samme symptomer som før eller næsten) - at det kan hænge sammen med at det IKKE er behandlingen som der evt. kan være noget galt med, men kun det præparat du bruger arbejder ikke godt nok.
Det tager nogen tid, før man skulle mærke effekten af levothyroxin, mens med bivirkninger går det hurtigere, så bliv ved med at opdatere din tråd og spørg hvis der er noget - bare du ikke mister modet hvis noget skulle vise sig at halte.... ok? kaer1
Du må også meget gerne være opmærksom på, at hvis du får en forværring af dit velbefindende efter nogen tid efter start med medicinen - er der heller ingen grund til at fortvivle og miste modet.... Hvis du er gået længe med underskud af både T4 og T3 - kan det meget vel tænkes, at dine binyrer havde overkompenseret for denne mangel så længe, at de er blevet underaktive og det kan nu give problemer med processing af T4 i din krop. Så er det bare at starte på binyrestøtte senere. Det finder vi ud af at fortælle mere om, hvis det skulle vise sig at være nødvendigt. hjertflag1
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Hej Carlsmor kys1
Det godt, noget sker nu. Men denne læge ville jeg ikke sætte mit lid til 100% hvis det var mig. Han kan ikke, på en og samme tid påstå, at der ikke er et centralt problem, når halvdelen af dine prøve viser "lavt stofskifte", mens den anden halvdel viser i overkanten af normalt stofskifte. Godt du skal til endokrinologen, hvis det bliver ham du spurgte om før. Håber du får mødeaftale snart.
Med hensyn til din læges "beroligelse" ville jeg tage også denne med et gran salt. Særlig når du skal starte med et lægemiddel, hvis funktion du ikke kender i forvejen.
Jeg har læst flere steder om det "nye" Eltroxin, at enten havde garvede Eltroxin-brugere problemer med (hidtil) ukendte bivirkninger eller - en del af dem, der var gået over til Euthyrox eller Levaxin, kunne meddele, at de to sidste virkede stærkere end det nye Eltroxin, som om optagelse i kroppen var bedre ved de to andre lægemidler, end ved det nye Eltroxin.
Det er derfor vigtigt at du ikke bør ikke tage noget for givet og hvis det skulle vise sig at du enten reagerer "forkert" (underlige bivirkninger), eller ikke føler der er virkning "nok" (fortsat samme symptomer som før eller næsten) - at det kan hænge sammen med at det IKKE er behandlingen som der evt. kan være noget galt med, men kun det præparat du bruger arbejder ikke godt nok.
Det tager nogen tid, før man skulle mærke effekten af levothyroxin, mens med bivirkninger går det hurtigere, så bliv ved med at opdatere din tråd og spørg hvis der er noget - bare du ikke mister modet hvis noget skulle vise sig at halte.... ok? kaer1
Du må også meget gerne være opmærksom på, at hvis du får en forværring af dit velbefindende efter nogen tid efter start med medicinen - er der heller ingen grund til at fortvivle og miste modet.... Hvis du er gået længe med underskud af både T4 og T3 - kan det meget vel tænkes, at dine binyrer havde overkompenseret for denne mangel så længe, at de er blevet underaktive og det kan nu give problemer med processing af T4 i din krop. Så er det bare at starte på binyrestøtte senere. Det finder vi ud af at fortælle mere om, hvis det skulle vise sig at være nødvendigt. hjertflag1
Tusind tak for dit svar. Jeg skal nok være opmærksom på de ting du nævner og opdatere herinde jævnligt. Jeg skal have taget nye blodprøver om 1 måned.
Lige nu føler jeg, at jeg har drukket 5 kander kaffe :lol:
Det er ligesom om jeg har fået en masse energi, men også en slags uro. Men min krop skal vel også lige have lov til at vænne sig til det :)
Tror i det vil kunne give mig et vægttab?
Er det mye å starte rett på 50 mg? Du kan jo også starte på 25 mg og øke i løpet av noen dager/ en uke til 50 mg om den følelsen av å være speedet blir for ubehagelig. Min erfaring med naturlig tyroksin fra grisen er å øke svakt og jevt og rolig. Ellers får jeg en meget ubehagelig følelse.
På den annen side, om du har gått lenge og vært unormal, kan det å være normal føles helt unormalt! Om du skjønner hva jeg mener!
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Er det mye å starte rett på 50 mg? Du kan jo også starte på 25 mg og øke i løpet av noen dager/ en uke til 50 mg om den følelsen av å være speedet blir for ubehagelig. Min erfaring med naturlig tyroksin fra grisen er å øke svakt og jevt og rolig. Ellers får jeg en meget ubehagelig følelse.
På den annen side, om du har gått lenge og vært unormal, kan det å være normal føles helt unormalt! Om du skjønner hva jeg mener!
Tak for dit svar.
Ja jeg kan jo sætte dosen lidt ned hvis jeg bliver for speedet. Men det gik over efter 1 time så det var ikke så slemt :)
Nu har jeg taget pillerne i 3 dage og det går fint. Jeg får lidt hjertebanken og så kører det hele lidt hurtigt i de første timer efter jeg har taget pillen.
Jeg har et par spørgsmål :wink:
1. Hvornår vænner kroppen sig til pillerne?
2. Nu hvor mine blodprøver er lidt specielle pga min TSH er "normal" kan jeg så risikere at få for højt stofskifte af eltroxin? Jeg frygter jo lidt at lægen tager dem fra mig igen selvom de måske kommer til at hjælpe mig rigtig godt fordi jeg får for god effekt af dem (højt stofskifte)
3. Vil eltroxinen får min T3 op selvom der kun er kunstigt T4 i?
Så tror jeg ikke der er flere spørgsmål lige nu :roll: