Tar siste dose ved leggetid - mellom 21 og 21:30. I en periode forsøkte jeg å kutte ut kveldsdosen, følte at jeg sov dårlige da.
Rufus
Printable View
Oi, oi... det er vist lidt (meget) sent på dagen :shock:
Du kan forsøge i en periode at komprimere dine intervaller for påsmørning med cremen således, at den sidste dose smøres på senest 5-6 timer INDEN du skal sove. Hvis det ikke virker godt nok - kan du overveje tilskud af melatonin.
Som jeg også har svaret dig i den anden tråd, vil tilskud af melatonin (gerne af den time release type) kunne hjælpe ved at undertrykke dit cortisol mens det virker om natten. Melatonin nedsætter IKKE kroppens kortisol, men kun undertrykker det i søvnperioden. Det er nemlig cortisol som er grunden til søvnafbrydelser. Jo ældre man er (syg eller rask = underordnet) jo mere udtalt netop denne virkning af kroppens cortisol. Men så må man indtage den rette dose (ikke for lidt) Melatonin eller bedre endnu - anvende tabletter med time telease effect, dvs. frigørende over nogle timer. Håber du kan bruge infoen. :D
Vel, det er litt sent, kanskje? :oops: Som sagt har jeg jo eksperimentert litt med tidspunktet for den siste dosen. Jeg kan jo alltids prøve å komprimere dosene slik du foreslår og se hva som skjer? Skader ikke å prøve. Takk for innspill :wink:
Min erfaring med HC er følgende:
Spurte meg 3 ganger om dagen på 3G Armour og følte stor bedring av dette.
Gikk over til HC (Cortef) og startet forsiktig med 2,5mg og jobbet meg oppover samtidig som jeg fortsatte på 3G Armour og merket også her stor bedring i forhold til krem. Ved ca 10mg om dagen av HC + 3G Armour fikk jeg en vanvittig hormondump i blodet. Dette var skikkelig saker, like ille som omtalt. Jeg måtte derfor hoppe av Armour noen dager og fortsatte deretter med 2G Armour mens jeg jobbet meg oppover på HC. Mange av symptomene på slitne binyrer forsvant underveis opp til 15mg HC, men merket etterhvert at jeg trengte mer HC. Jeg har jobbet meg opp til 25mg HC men må nå hele tiden gå ned på Armour dosen. Jeg har nå ligget på ca 25-27,5mg HC og tester litt forskjellig doserings mengder og tider. Jeg er nå på 1G Armour. Skulle ikke forundre meg om jeg kan hoppe helt av Armour. At problemet har hele tiden vært slitne binyrer. Kroppen har derfor ikke kunne nyttegjøre seg av mine egenproduserte hormoner.
Jeg har blitt kvitt mange symtomer men til min store overraskelse er alle mine matvareallergier borte + gress, pollen etc. Jeg har ikke tålt melk og gluten etc på mange år. Dette er ikke noen problemer lenger. Videre er andre merkbare forbedringer som:
- huden er frisk igjen (ikke tør, ikke fet men ser friskt ut, farge normal)
- håret er likt hele tiden (før var det tørt, stivt, dødt omhverandre)
- kviser borte
- det hvite i øynene er hvitt (ikke rødt og blodsprengt som før)
- kroppstemp er nesten helt jevn over tid
- lysoverfølsomhet nesten helt borte, nå kun når jeg er ekstra sliten
- pupill testen med normal (før klarte aldri øynene å holde seg sammentrukket)
- sover bedre
+++++++
Stort sett bedre over hele linja. Det som er viktig, noe jeg gjør hver dag er å sjekke blodtrykk og blodsukker. Disse vil stige med HC.
Jeg gjør stor sett inger drastiske endringer i kosthold annet å spise sundt. Jeg tror det er viktig å ikke glemme å leve i denne sammenhengen. Jeg har også vært tilbakeholden til tilskudd av vitaminer og mineraler da dette har vært et problem. At jeg ikke har tålt noe tilskudd av noe slag. Jeg tar dette derfor step by step.
Dette høres spennende ut! Så flott at du har blitt bedre! Fortsett å skrive, vi lærer av hverandre!
Persa..har du lavt stoffskifte UTEN antistoff??
(Jeg opplever det motsatte -at jeg kan øke inntaket av stoffskiftemedisin ved tilskudd av kortison....).
Ja jeg har lavt stoffskifte uten antistoff. Ble bedre med Armour men føler nå at HC er nøkkelen. Mulig jeg må bruke Armour i fremtiden men jeg har hele tiden måtte redusere dosen etter jeg begynte med HC.
Interessant det du skriver, Persa. Om jeg nå går over til piller, lurer jeg på om jeg kanskje bør ha høyere startdose enn 2,5 ettersom jeg bruker en del krem. Er redd for en "HC-dump" hvis jeg begynner med en reelt sett lavere dose (vet jo ikke hva slags dose jeg "egentlig" er på når jeg bruker krem).
Hei, jeg leste i en link jeg fant på denne siden (jeg finner den ikke igjen) at Cortef er syntetisk, er det noen som kan avkrefte det? help1