Sv: Jeg fikk Armour på Balderklinikken i dag!
Jeg begynte med Armour 7. mars. Hadde veldig sterke søvnproblemer første uka eller mer.
Men jeg sover som en stein nå! Til tross for ryggsmerter siste uka!Og samtidig med at jeg begynte på Armour, startet jeg nedtrapping av antidepressiva. Men jeg kan ikke huske når jeg sov sånn som jeg sover nå! Om det varer, vet jeg jo ikke! men nå er alt bra og bedre enn før: søvn, opplagthet, konsentrasjon, ikke deprimert i det hele tatt (tror ikke jeg var det i vanlig forstand, T3 mangel antar jeg)
vi får kanskje gi det litt tid, vi som bytter medisin?
Jeg begynte jo med Armour i håp og tro om at det skulle virke bedre enn Levaxin. Hvorfor er jeg så redd for å gi slipp på Levaxinen?
Jeg tar nå Armour og Levaxin. Og har sikkert gjort feil. De første 4 ukene tok jeg 1 grain Armour, og 50 mkg. Levaxin. (Jeg gikk fra før på 100 mkg Levaxin). Stoffskiftet gikk ned, det så man på blodprøvene, og jeg ble veldig slapp og begynte å fryse.
Økte da til 1 1/2 grain Armour og 75 mkg. Levaxin for to uker siden.
Er ikke så slapp, har våknet litt. Dette merket jeg etter bare en uke.
Ellers har ikke noe skjedd.
Er dette en merkelig dosesammensetning?
Med 1 grain Armour og 50 mkg Levaxin var blodprøvene dette:
FT4:13,4 (9-22)
FT3: 5,6 (2,3-5,7)
TSH: 0.01
Da følte jeg meg lav.
Da jeg gikk på bare Levaxin 100mkg (jeg tror det var 100. Ikke mindre hvertfall), var jeg sånn passe, men ikke på topp nei.
Da var blodprøvene:
FT4 16,4
FT3: 5,8
TSH: 0,01
Hmm T3 var høyere da. Jo, mulig jeg tok en kvart Liothyronin.
Vel, etter jeg sluttet med Lio og begynte med Armour (og Levaxin) har huden i ansiktet blitt veldig fin.
Er jeg redd for å gå kun på Armour fordi jeg da tror at T4 vil bli for lav? Og er jeg redd for at T3 skal bli for høy slik at jeg får de svære kvisene igjen? Eller får man bare de med Liothyronin og ikke med Armour?
Det jeg mangler i kroppen min nå er at vekten skal ned. Jeg har hopet opp mye avfallsstoffer i kroppen pga. det lave stoffskiftet. Det må være sukker og proteiner som ligger under huden, ikke så mye vann.
Det er dette Armouren skal hjelpe til med ikke sant? Bremser jeg dette ved å ta Levaxin samtidig? Var det ikke mange som opplevde dette, at Levaxin gjorde vondt verre?
Levaxinen tok knekken på mange av mine symptomer untatt dette.
Skal jeg kjøre på med bare Armour?
Tar nå 2 1/2 grain Armour og 50 mcg Levaxin.
Jeg føler meg nå frisk pga. Armour.
Nå skal jeg bare rydde opp etter forfallet.
Så hvis ikke Armouren av en eller annen merkelig grunn skulle slutte å fungere, så skjønner ikke jeg annet enn at dette går bra.
Så hyggelig å høre! Det er mulig jeg ikke har fulgt helt med i innleggene dine, men du har dosert deg selv i det siste, eller? Hva sa de på Balderklinikken når din TSH ble så lav? Var det greit?
Jeg startet med en litt mindre dose da jeg var på Balder, ja.
Har økt den selv da jeg kjente jeg frøs litt igjen og ble trett på dagen.
Fortalte legen dette da jeg snakket med henne over tlf for å få ny resept til jeg kommer til ny time.
Jeg sa jeg hadde økt fordi jeg kjente jeg begynte å bli lav, og at jeg selvølgelig skal ta nye blodprøver snart, men at dte for meg ikke spiller noen rolle hva blodprøvene sier så lenge jeg føler meg bra.
Det må både hun og fastlegen bare godta.
Den dagen de ikke godtar det, bestiller jeg bare selv fra nettet. Hvis jeg vil fortsette med å ta Levaxin i tillegg, får jeg bare finne en annen type av dette på nettet, i tillegg til Armour.
De "liker" ikke lav TSH på Balderklinikken, som på alle andre steder.
Jeg har jo tenkt å finne gode artikler om at lav TSH ikke er farlig.
Vet det ligger inne på forumet her et sted.
Pluss noe om Armour jeg også kan ta med til fastlegen. Det blir jo dyrt å gå på Balder hele tiden, men måtte dit for å få Armour.
Så skal jeg få fastlegen til å skrive det ut til meg senere, men han må godta lav TSH. Men når jeg kommer tilbake og er blitt sååå bra, så kan ikke jeg skjønne hvorfor han ikke skulle være med på det, etter den lange veien jeg har gått og han har sykemeldt meg nå i et og et halvt år.
Han må da se at det er bedre å være frisk og gå tilbake på jobb med Armour og lav TSH!
Ja nå skal jeg si jeg har bufret meg opp på stoffskiftehormoner!
Nyeste blodprøve viser:
FT4: 18,3 (9-22)
FT3: 7,5 (2,3-5,7)
TSH: umålbar
Iiihaaa! T4 er dobbelt så høy som da jeg var sykest. Lå da på 9,3.
Går ned fra 50 mcg Levaxin til 37,5 mcg.
Tar 2 1/2 grain Armour som før.
Dette fordi jeg har hatt bittelitt hjertebank, og er veldig våken!
Jeg tror faktisk ikke Levaxin i denne lille dosen gjør noe "skade" hos meg.
Balder synes T3 var for høyt, men sa at jeg får det som jeg vil.
Hvem kan si noe annet når de ser meg nå?
Nå trener jeg 3 ganger i uken. I går klarte jeg å jogge i en time og syv minutter! WOW!
Kolesterolet har gått ned, glukose har gått ned, insulinet har gått ned fra 107 til 54! Slå den!
C-peptid har gått ned fra 952 til 726.
D vitamin var på 59 og er sikkert lavt ennå. Får slenge på en pille til.
OG: Jeg har gått ned fire kilo!
Dette er pga. Armour!
Det ser jo bare kjempebra ut camomilla. Fortsett med å tillegne deg erfaring med dette og kjør ditt eget løp - du gjør det jo så bra !
En liiten hjertebank er jo varsel om at dosen er høy. Jeg pleier tru på det hvis det varer ved noen dager og senke dosen. Raskeste vei ned er å hoppe over dosen en dag og fortsette på en litt lavere.
I mitt tilfelle er det slik at jeg har det bedre uten Levasin, men det gjelder ikke alle, så : forsøk deg fram, er eneste rådet jeg har.
Så trur jeg - at D-vitaminen din er (u)lovlig lav og det trengs mer enn en pille ekstra. Jeg har kjørt på 100µg siste måneden, har opphold denne uka og skal måle mandag.
Og jeg hadde 56 da jeg økte til 100µ.
Verdien bør være over 100.
Vil bare minne om at det ikke kun er overdosering av stoffskiftemedisin som kan gi hjertebank. Jeg får også hjertebank av for lavt jernnivå. Plagene gir seg som regel etter at jeg har tatt jern i noen dager.
Det er så moro å høre hvor bra du har fått det! Glad å høre at armour har hjulpet deg så mye!
Jeg håper at du vil svare på et par ting...
Lurer veldig på hvor høyt kolesterolet ditt var før og hvordan det ligger an nå?
(Jeg har også skyhøy kolesterol og samme har mine barn...)
Hvor lenge har du gått på armour?
Du nevner at det ligger mye stoffer igjen i kroppen din og jeg tenker på denne boken jeg leser nå: Hypothyroidism Type 2: The Epidemic.
Der forteller de om en klype test hvor man klyper på overarmen. Hvis man ikke greier å få klype huden slik at det kommer av beinet så er det tegn til lav stoffskifte. Til tross for at jeg er slank så klarer jeg ikke å klype rundt huden på overarmen. Huden er jo kjempetjukk der. Greier ikke å få løfte det fra kroppen slik som andre steder på kroppen. Det som gjør huden der tjukk heter "mucin". Jeg lurer veldig på om det vil gå vekk når jeg starter på armour...
Takk for at du skriver om fremgangen - det er veldig oppmuntrende. Jeg gleder meg til min neste time på Balder 12. august. Da får jeg masse prøveresultater.
god helse til deg!
mvh Lulu
Noen eksempler på hva som har forandret seg siden jeg begynte på Armour:
Blodprøvene er tatt med 3 1/2 mnd. mellomrom:
Glukose har gått ned fra 5,1 til 4,8 ref:(4-6)
S-ALAT har gått ned fra 49 til 30 Ref: (<45)
S-ASAT har gått ned fra 30 til 22 Ref:( <35)
C-peptid har gått ned fra 952 til 726 Ref:(370-1470) Dette er en diabetes/insulinresistensmarkør for å si det enkelt. Det er best den ligger under 850 selv om ref går opp til 1450. Man har ikke diabetes 2 selv om man har høy C-peptid, men man kan da få det på sikt hvis ikke denne går ned.
Prolaktin har gått ned fra 776 til 688 ref:( <700)
Insulin har gått ned fra 107 til 54!!! Slå den! Ref:(18-173)
HDL kolesterol har gått ned fra 1,4 til 1,0 Ref:(1,0-2,7)
S-kolesterol fra 4,9 til 3,9 Ref:(3,3-6,9)
LDL-kolesterol fra 2,9 til 2,2 Ref:(1,4-4,7)
Må si at jeg også har lagt om kostholdet, som gir stort utslag på disse blodprøvene. Mer grønnsaker og mindre sukker!