Forringet søvn ved bruk av levaxin om kvelden??
Takk for mange gode innspill! :D
I dag når jeg våknet gjorde jeg som n`finn foreslo - å ta L med èn gang jeg våknet og i god tid før frokost. :idea: Etter 3 år med L var det første gang jeg tok den utenom et måltid.
Muligens er det en psyken som gjør seg gjeldene, men jeg følte meg mye mer opplagt etter at jeg hadde spist frokost i dag enn det jeg kan huske på lange tider - og har hatt en "oppesen" dag!! Og etter testen med å ta L om kvelden sover jeg nå hele natten igjen - dog med hjelp av Sarotex og Imovane.
Så dette var virkelig et lyspunkt!!!
Hvordan ta thyroxin - svar fra Nycomed
Jeg sendte følgende spørsmål til Nycomed forleden:
"Hvorfor står det ingenting om hvordan Levaxin skal tas? Har
lett i felleskatalogen på nettet og lest pakningsvedlegget, men ingen
steder står det noe. Endokrinologer sier at for å få full nytte av
Levaxin, bør tablettene tas minst en halvtime til en time før frokost. Jeg
har selv tatt thyroxin til frokosten i alle år, men har ikke blitt så
mye bedre. Nå har jeg prøvd i lengre tid å ta tablettene slik
spesialistene sier, og jeg føler meg alt mye bedre. Hvorfor opplyser ikke vanlige leger om dette, og hvorfor står det ikke noe sted? Jeg har heller aldri fått vite av lege at de ikke skal svelges ned med melk, noe jeg også
har gjort i alle år. Det er tydeligvis også helt feil. Hvorfor er informasjonen så elendig ut til oss pasientene? Hvorfor må vi finne ut slikt selv, er ikke det legenes og legemiddelindustriens oppgave?"
Her er svaret:
"Takk for henvendelsen. Ettersom det ikke er en klinisk relevant
døgnvariasjon i produksjonen av tyroideahormoner skal det ikke ha noen
betydning på hvilket tidspunkt dosen tas, men at den tas til samme tid hver dag. Det er vanlig med dosering en gang daglig.Tyroksin tas raskere opp på tom mage, men hvis en person er regulert med medisin for sykdommen, skal mat ikke ha noen effekt på selve sykdommen."
Jaha. Så det at jeg føler meg bedre når jeg tar medisinen på tom mage, skal altså ikke ha noe å si? Og heller ikke at spesialister anbefaler å ta den uten mat?
Vel, jeg fortsetter i alle fall å ta dem i god tid før jeg spiser frokosten. Jeg føler meg nemlig mye mer våken og opplagt enn når jeg tar dem sammen med mat. Dessuten synes jeg også at magen fungerer bedre.