Din lov utelukker naturthyroxiner fordi loven ikke godkjenner medisiner med flere enn ett virkestoff.
Da er det jo fånyttes å søke !
Printable View
Din lov utelukker naturthyroxiner fordi loven ikke godkjenner medisiner med flere enn ett virkestoff.
Da er det jo fånyttes å søke !
Vioxx tilhører en ny gruppe medisiner (cox2-hemmere) som har like god effekt som tradisjonelle NSAIDs. Ulempen med NSAIDs var mage/tarm-bivirkninger. Vioxx' virkemåte tilsa at disse bivirkningene ble redusert, samtidig som effekten forøvrig var like bra som NSAIDs. Dette var nok årsak til at cox2-hemmere ble brukt i stor skala. Tilgjengelig dokumentasjon tilsa at risikoen for bivirkninger var mindre, og pasienthensynet tilsa dermed at man var tilbøyelig til å forskrive disse i stor skala.Sitat:
Opprinnelig skrevet av Yvette
Senere viste nyere studier at det var en overhyppighet av hjerte/kar-dødsfall blant brukere av Vioxx. Dette ledet til at produsenten trakk Vioxx fra markedet over hele verden, til tross for at dette ledet til kraftig inntektssvikt for firmaet. Dette kan skyldes at de ikke ville utsette pasienter for mer fare enn nødvendig, og derigjennom også pådra seg søksmålsrisiko.
Den nye kunnskapen om cox2-hemmere har ledet til at disse har mistet sin blåreseptgodkjenning i Norge. Legene synes også å ha tatt til seg den nye kunnskapen, for salget av cox2-hemmere har kræsjlandet.
Firmaene bak cox2-hemmerne er ikke spesielt begesitret for det som har skjedd. Det kan se ut som om de prøver å gjenreise tilliten til cox2-hemmerne ved å forsøke å dokumentere at også tradisjonelle NSAIDs gir overhyppighet av hjerte/kar-dødsfall.
Pasienter vil ha legemidler som virker til lavest mulig pris. Ergo ser man effekt og pris. Det er effekten som betyr noe for pasientene, ikke fremstillingsmåten.Sitat:
Som pasient stolte jeg en gang i tiden på at medisiner som ble foreskrevet faktisk var gjennomtestet. At det var listet opp bivirkninger og kontraindikasjoner var en sikkerhetsfaktor. I dag har jeg en helt annen kunnskap, og kunne ikke tenke meg å ukritisk ta i mot medikamenter foreskrevet....særdeles ikke innen gruppen NSAID og statiner....Begge gruppene har samme uønskede effekten.
Et utsagn som dette:
"Pasienter vil ha legemidler som virker til lavest mulig pris. Ergo ser man effekt og pris. Det er effekten som betyr noe for pasientene, ikke fremstillingsmåten.", blir for meg det samme som om du sa at man får selv være ansvarlig for hva som skjer med en selv ved inntak av medikamentet, fordi vi er fornøyd bare det er billig nok.
Pisspreik, Jon!! Alminnelige mennesker rund om kring er ikke idioter selv om de ikke er utdannet farmasøyter eller leger, de er i full stand til å innhente info, og prosessere denne på en rasjonell måte for derfra stille spørsmål. Jeg tror snarere det er dette både leger og legemiddelindustrien ser, og oppfatter som en "uheldig utvikling".
Merete
Helt enig i dette Merete.
Utsagn som dette gjør ikke saken bedre :
"Senere viste nyere studier at det var en overhyppighet av hjerte/kar-dødsfall blant brukere av Vioxx. Dette ledet til at produsenten trakk Vioxx fra markedet over hele verden, til tross for at dette ledet til kraftig inntektssvikt for firmaet. Dette kan skyldes at de ikke ville utsette pasienter for mer fare enn nødvendig, og derigjennom også pådra seg søksmålsrisiko".
Her er det vel like gjerne PENGA som ellers - Det hadde nok vært dyrere å la være å trekke det fra markedet Jon. Det burde iallfall vært det, og da hadde det nok ikke dreid seg bare om en "inntektSVIKT" - Det hadde nok endt med både tap og død.
Hvor har du det fra at firmaet ikke ville utsette pasientene for større fare enn nødvendig ? Er det du som tror dette eller er utsagnet hentet fra en av firmaets forsvarstaler ?
Og er det firmaet som bør avgjøre hvor denne grensen går ?
Bare en liten parentes til det du skriver, Merete:
Har dere lest pakningsvedlegget på Levaxin? Der står det skrevet som én av to kontraindikasjoner 'ubehandlet binyrebarkinsuffisiens' - og vi vet jo godt at ingen leger i Norge gidder å bry seg med å sjekke status på binyrebarken før de skriver ut Levaxin, til tross for at dette av utenlandske eksperter regnes som en vanlig følgetilstand til lavt stoffskifte...
Vel, hva Vioxx og dets like angår så er de reintrodusert på markedet.....med overveldende flertall(i USA og Canada). Saken gjøres jo tryggere når man vet at 8 av de som stemte for gjenitroduksjon har økonomiske interesser i det firmaet som produserer galskapen.. :evil:
Og til deg, Kris....Man kan gnåle seg til å få testet binyrefunksjonen, men hva hjelper det når der ikke er kompetanse til å tolke resultatene??? Og ære være...man har kun to sykdommer her til lands i disse organer - Cushing og Addison, alt annet er.....noe annet :roll:
Merete
Bevare meg vel - igjen!
Jon skriver:
Firmaene bak cox2-hemmerne er ikke spesielt begesitret for det som har skjedd. Det kan se ut som om de prøver å gjenreise tilliten til cox2-hemmerne ved å forsøke å dokumentere at også tradisjonelle NSAIDs gir overhyppighet av hjerte/kar-dødsfall
(Hvordan får dere den hvite rubrikken når dere siterer?)
Hva sier du her Jon?? Skal de gjernreise tilliten til cox2-hemmerne ved å forsøke å dokumenter...(se sitat). Er det ikke bedre for pasientene at de konsentrerer seg om å finne ut årsaken til overhyppighet av hjerte/kar-dødsfall?? Ikke kjempe seg imellom hvem som hover inn mest penger?
Øverst til høyre i hvert innlegg står en knapp merket "Sitér". Bruk den for å sitere andre.Sitat:
Firmaene har investert milliarder av kroner i cox2-hemmere. Dette er penger de gjerne vil ha igjen. For pasienten ville det selvsagt vært å foretrekke at de fixet sitt eget produkt fremfor å forsøke å stille andre produkter i uheldig lys. Men det tar tid og koster mye penger å utvikle legemidler. Det er kanskje derfor man nå ser oppslag som trekker sikkerheten til tradisjonelle NSAIDs i tvil. Dersom man klarer å dokumentere at NSAIDs gir like høy overhyppighet av hjerte/kar-sykdommer som Vioxx, er det mindre grunn til å velge NSAIDs fremfor Vioxx.Sitat:
Jeg vet ikke med sikkerhet at det er dette som skjer, men det er påfallende at det først var etter Vioxx ble trukket at man begynte å snakke om hjerte/kar-bivirkninger på NSAIDs.
Takk for brukerveiledning Jon, men jeg får det IKKE til. :oops: Er utrolig klønete. Velger dere "siter" før eller etter dere vil skrive svar på innlegg? Venstre- eller høyreklikk. Jeg får bare til å kopiere på vanlig måte med kopier og lim inn. (Et sidespor igjen -sorry. Har bare lyst til få til dette).