Røyekutt og lavt stoffskifte
Jeg ble skikkelig dårlig da jeg slutta å røyke og fikk endelig påvist lavt stoffskifte. En venninne som også har hypothyreose måtte gå opp på dosen da hun slutta å røyke. Dette har visst med et stoff i sigarettene som trigger stoffskiftet og kamuflerer resultatene på blodprøvene. Slik at man godt ha lavt stoffskifte, men røyk kan kamuflere dette på prøvene.
Trixi
Røyking og stoffskiftesygdommen
Leste på det britiske forumet at røyking kan skjule stoffskifteproblemer. Noen her som vet mer om det?
Dette gjelder i grunnen ikke meg selv, men min mor, som etter min mening har flere symptomer som tyder på trøbbel med stoffskiftet. Det er snakk om smerter og infeksjoner i ledd, kronisk tennisalbue, rygg og nakkevondt, psykisk utmattelse, søvnbehov, frossenhet m.m. Dessuten er bare det at jeg er såpass ille ute, grunn nok til å mistenke at hun også kan ha det. Det pussige er at hennes treghet og nølen og slitenhet som så ofte har irritert meg tidligere, har jeg nå full forståelse for! Litt vanskelig å forklare, det er en samforståelse som ligger i små detaljer. På min sterke oppfordring fikk hun testet stofffskiftet sitt, men prøvene var "Helt fine". Jeg ba henne få ut tallene, for jeg stoler ikke helt på hennes eldre lege der oppe i midt-Gudbrandsdalen, men det glemmer hun å ordne med, eller har ikke ork, eller hva vet jeg...
Men så er det det at hun røyker. Kan det skjule et dårlig fungerende stoffskifte?
Hilma