-
Hei, etter å ha hatt "ødlagt termostat" i 7 år og hatt temperatur på 36-36,1 har temperaturen min økt til 36,6 etter 2,5 mnd m Liothyroin, har tidligere bare brukt Levaxin. og det beste er att jeg tåler kulde uten å fryse og også varme (når husbonden ni-fyrer....) YAHO!!!
Må nevne att jeg jobber i naturbarnehage og har vært på jobb idag (aktivt sykmeldt) og har ikke hatt på meg mer klær enn de andre (før om åra har jeg sett ut som en teletubbi når jeg har fått på meg alle lagene med klær :oops: ) DOBBEL-YAHO!!!
-
Hei Heisann :D
Jeg blir så glad av å høre slike gode ting som du forteller!! Det er håp... Så jeg må bare sende deg en klem over nettet :D
-
Hei Anne Mae, takker for klemmen, og sender jamensmeg en i retur!!! En VARM en !!!!! :D
-
:D Takker for det Heisann :D
-
Jeg glemmer å måle tempereturen.. :oops:
Men vil ikke kroppstemperaturen påvirkes av temperaturen på soverommet, og om man bruker tykk og varm vinterdyne, eller en tynn sommerdyne?
-
Nei, Ruth - vi er ikke vekselvarme dyr, vi... ;)
Kroppstemperaturen vår skal være uavhengig av ytre påvirkninger, kun regulert av indre prosesser (stoffskifte, sykdom osv.). Unntatt i ekstremtilfeller (alvorlig forfrysning (hypotermi) eller heteslag) stemmer nok det - jeg kan aldri tenke meg at tykkelsen på dyna har noen innvirkning på kroppstemperatur.
-
Nå skjønner jeg aldeles ingen ting. Tar Liothyroinen min hver dag nå, og har ikke tatt tempen på noen uker. Og idag tidlig var en 35,8 :!: Så lav har den jo aldri vært.
Er trøtt og sliten omdagen, men er ganske klar i hue(lest ut en bokpå 2 dager, yaho) og har nogenlunde med energi, og fryser ikke. Merkeligt!!
Skal ta den igjen i morra og se hva den er da. ER skikkelig overrasket!! :shock:
-
Vi forledes vel til å anta at når kroppstemperaturen er lav, så fryser vi - og når den er høy, så svetter vi.
Glem det - slik er det ikke.
Husk etter, så husker "du" at du har frosset ved 38 grader.
Man kan godt føle seg varm selv om tempen bare er 35. Det er når kroppen gjør et fattig forsøk på å øke den at man fryser, og man fryser egentlig samme hvor mye den er for det er økningen som gjør at vi fryser.
Er den 35 er det mest sansynlig at kroppen forsøker å øke den, og da fryser vi.
Det er også slik at når kroppstemperaturen faller, så svetter vi.
Så er det "dem" med lavt stoffskifte da, de venner seg til at stoffskifteaktiviteten ikke er så høy at tempen blir 37, og de blir etterhvert sånn passe fornøyd med sin lave temp, og fryser ikke. Ikke hele tia iallfall.
Resultatet av den lave stoffskifteaktiviteten er mer enn lav temperatur. Den fører til lavt energiforbruk. Trenger mye mindre energi når en ikke trenger å holde kroppen så varm.
En hel basse andre kroppsfunksjoner er avhengige av at alt går sånn passe fort, så kroppstemperaturen er viktig.
Og det er den temperaturen som det basale stoffskiftet er istand til som er det viktigste. Dette foregår jo hele tia, men om natten er det kun dette som opprettholder tempen.
Mål om morgenen på tradisjonellt vis, og er den lav så få den opp.
-
trodde det var no gæli med tempen, idag var den 35,3. Så jeg prøvde den på minstemann og han hadde 36,5. Tempen er ny, så det er kanskje bare litt lave målinger i den? om det går ann da. Skulle bytte batterier på den gamle og fikk i vanvare knekt`n... :oops:
-
Sterk i dag ?
Er nok sikkert riktig den måleren. Det er vanlig med like under 37 med det samem vi våkner, men barn og eldre har lavere morgentemp.
35,3 på deg samsvarer med hypothyreose.
Før, da man ikke hadde disse sofistikerte labbmålingene til å forvirre seg brukte man kliniske kriterier for å fastslå diagnosen.
Og temperaturmålingen var en viktig obsevasjon, ved siden av at man snakket litt med pasienten da, å hørte hva denne hadde å si om plagene.
Tenk det da !