Re: D-vitamin - stoffskiftepåvirkning ?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av n`Finn
Nå skjedde det igjen - jeg lærer aldri !
Skrev et laaangt innlegg som ble borte når jeg trykket preview. "Interenett Explorer kan ikke vise denne siden" og når du trykker "tilbake" Kan ikke dennne side vises.
Jeg opplever forbindelsen min rask og stabil så, - hva kommer ette av ?
Jeg vet ikke hva det kommer av, for jeg opplever ikke det problemet selv (bruker Firefox). Men du kan skrive innlegg i Notepad og lime det inn her. Eller du kan sørge for å kopiere innlegget før du trykker "preview", slik at det ligger i cache før du skal sende det.
Og så har forumet en fin funksjon som heter "Save". Der kan du lagre kladd til innlegget som du kan hente frem igjen senere med funksjonen "Load" som du vil finne under innlegget du svarer på.
Har Firefox på LinuxPc'n (Ubuntu) og første gangen det skjedde var på den. FF er ok på Linux, men brukt på XP henger "rullmadoren" irriterende ofte. Dessuten kan den ikke settes opp slik jeg liker å ha en nettleser.
Jeg vet ikke hva det kommer av, men de få gangenedet har hendt er det etter at jeg har lett etter info andre steder på Pc'n eller henta inn linker fra nettet.
Ellers er det, som du sier, lurt å skrive det i en brevskriver og lime det inn npr det er ferdig - men så var det vanens makt da.......
Gammel dame, vond å benne.....
Dagsforbruket av vitamin D er på 7000 enheter, som omregnet er noe nær 175µg. det har man funnet ut av å forske på marinesoldater i ubåter. Jeg har referanse på det et sted, muligens i artikkelen jeg har skrevet og lagt på nett.
Du skal altså ikke brått kutte ut D-vtiaminene, du skal fortsette på en dose som gir det rundt 100 nanomol per liter.
Laveste anbefalte nivå har lenge vært 80 nanomol per liter, men laboratorienes referanseområder har ikke blitt rettet opp ennå.
Jeg leser stadigvekk på utenlandske forums at menge leger og klinikker nå tester ALLE sine pasienter for D-vitamin som rutine siden så mange har D-vitaminmangel, til og med på Hawaii !! og Kalifornia.
Det tar vanligvis sånn 30 år for en sannhet å nå norge, så ikke vent til da.
nora
Det er nok sant Nora - om 30 år skal jeg begynne å røyke - (da er det liksom ikke konsekvensene så avskrekkende lenger.......)
Men - hvis jeg hadde tatt 175µg en gang hadde det rista filler ta meg - trur jeg.
Har sett at troverdige foreslå en engangsdose pr.uke på svimlende doser - jeg kan ikke bruke slikt. Helt sikkert.
Mine erfaringer med D3 er nok heller liknende Thyroxinens - easy does it.
Engangsdoser på 50µ gir kraftige leggkramper. 30µg/dag etter en måned skaper også problemer på noen områder, men bedring på andre.
Jeg får vondt i lenderyggen, nakken og i brystet helt oppunder h.skulder. Hva er det for noe ? Melk er kurator !
Skal ikke gi meg helt da, men jeg måtte bare ha pause.
Kan jo være at jeg er skikkelig ute å kjører med alt for lavt nvå, og at jeg må ta det pent - jeg vet ikke ......????
Pausen ble ikke så lang.
Smerten i leggene øker og krampetilbudne kommer bare vristen strekkes litt.
Noen dager på D3 og de er borte.
Jeg gikk også ned i vekt når jeg startet opp igjen.
En effekt jeg ikke vet hvordan jeg skal tolke, er under og etter trening :
Jeg får mer styrke i bena, men blir også mer "kjørt". Begynner å merke det etter bare 6-7km og kjenner at jeg er sliten etter turen.
Jeg har også betydlig lavere puls, både under rolig løp, men maxpulsen er også lavere.
Jeg har jo omtrent halvert Armourdosen, så det er vel konskvensen.
Er det sånn at Armourdosen må økes når jeg har lasta inn nok D3 og D3dosen senkes, eller skal jeg fortsette med så store D-vitamindoser til jeg når penalstadiet ?
Er det ett eller annet med meg og D-vitamin ? Noe som ikke andre har ? Hvorfor kan jeg ikke spise store doser ?
Kanskje alt jeg har trodd - og alt jeg har skrevet om å øke dosen egentlig burde vært : Spis D-vitamin !
Eller virker det bare slik på meg og ikke på andre ?
Burde man holde kjeft til man vet bedre ?
Etter en meeeget kort tenkepause kommer jeg til at da ble det nok ikke sagt så mye her i verden .......
Dagsdose Armour : 2,75G
Dagsdose D3 : 30µg
Du skal ikke holde kæft, men skal give dig selv mere kredit i stedet.... Du har klaret det rigtig godt indtil nu! Jeg kender mennesker, der har deres D-vitamin helt nede på 4 (fire!!!) og lider allerhelvedes smerter og ubehag, også når de får deres sprøjte... Lige meget hvor meget de er ude i solen, eller spiser tilskud, eller D-vitaminholdig mad... + injektioner i perioder - kan deres D-vitamin IKKE komme op, hvor de har det godt. Samtidigt lider de af ALLE D-vitaminmangel-symptomer og så er det en helvedes-spiral, hvor intet hjælper... selv om de kan ikke leve uden.
Måske er der noget lignende, men mildere med dig? Måske kan din krop ikke etablere de helt store depoter og du er derfor afhængig af at komme på et regelmæssigt tilskud? Hvem ved. Alligevel er din situation bedre end disse menneskers jeg kender her i DK - fordi de har det sørme håbløst, når deres krop direkte bekæmper det, den ikke kan undværre for at fungere.... Så måske kunne du (i stedet for bekymringer) slå dig til tåls med at D-vitamin virker for dig, og så ellers bruge tiden på at finde ud af Armour-behov vs dosering af D-vitamin? Nu kommer vinter, så der vil nok blive behov for at holde øje ekstra nøje, tror jeg.
:D
Du har rett - jeg vet ikke hvor ille det kan bli !
Eller vet jeg det likevel ? Jeg har jo hatt min del av det legene kaldte "diffuse smerter".
Altså smerter proffesjonen ikke har tilstrekkelig viten om.
Sånn at de ikke er forbundet med D-vitaminsmerter og heller kassert i den store "diffuse" dunk ?
Etter noen år kom jeg på Levaxin - som ikke gjorde tilstanden bedre !
Skulle jeg vært på D3 istedenfor ?
Det begynner å bli et tilbakelagt stadium begravet i den etterhvert "diffuse" grå bark.
Jeg kan godt huske enda lengere tilbake, når jeg bare graver dypt nok, at de første solstråler på varme maidager slo meg helt ut.
Men det måtte til noen soltimer for at jeg liksom skulle våkne av vinterdvalen.
Den effekten merket jeg tydelig.
Så en dag virket ikke dette lengere.........
Jeg tok soltimene, men den gode ettervirkningn uteble.
Det var kanskje allerede DA det begynte ?
Kan man få hypothyreose av for lav D-vitaminstatus ?
Det er aldri målt antistoffer hos meg.
Kan ballen begynne å rulle ved at lav D-vitaminstatus fører til at hormonmålingene faller inn under en subklinisk status.
Og at mine stadige legebesøk førte til at man ga Levaxin - som førte til.........
At det gikk til H.....
Nok en hypotese man ikke får svar på.
Holdt på å glemme hele bloggen min jo.
Men det har vært skrevet så mye om D-vitamin i andre tråder. Søk på D-vitamin, D3, colecalsiferol.
Jeg har jo snubla over noe mer spesifik info i det siste, men mange søkeoppslag viser skremmende gammeldagse forstillinger. Det er irriterende når en prøver å lese seg opp på emnet. Den siste infoen har ført til at et rotehue bare er blitt verre. Hva er fakta ?
Denne bloggen bør leses som en foreløpig info. Muligheten for at "fakta" endres er stor, og mine antagelser er derfor basert på ustabil grunn.......
Omtrent som før altså.
Tidligere skrev jeg at D-vitamin ikke er ett vitamin, men tre steroider - det er visst 5, for tiden. Og så er det Secosteroider.
Calsiferol er en samlebetegnelse for alle sammen. Det er også noe samrøre med sterol, også opphavsmessig.
En bør altså være forsiktig med omtale i entallsform uten å spesifisere hvilket av disse man mener. Det er en svært u-ensartet gruppe med svært ulik oppførsel.
Noen blir giftige over en viss konsentrasjon - andre ikke.
Frykten, og alle reservasjonene mot D-vitamin (obs. entall bestemt form her) ligger vel i at man ikke visste dette ?
Man skjærer i god tradisjon alle over en kam når man er usikker på hvem synderen er.
D3 er det vitaminet (om man kan kalle det så) mennesket lager i huden. Det finnes kun i det animalske rike, særlig i fiskelever og fete fisketyper. Så vi kan altså spise det om huden ikke lager nok.
Jeg har lest flere steder at sol ikke kan føre til overdosering. Forklaringen flere gir, er at kroppen som i hormonverdenen ellers, har et mengdebegrensningssystem - for D3.
Ikke for D2, eller noen av de andre !
D2 finnes i visse vegetarer og har stor giftighet om det overdoseres. Kroppen kan omdanne en mindre del av dette til D3.
De andre stoffene i gruppen burde vært med for å bidra til en helhetlig forvirring, men det er tungt stoff og lar det være.
Så har jeg et spørsmål : Virker dette mengdebegrensningen også når vi spiser D3 ?
Eller er det bare stoffet D3 som i seg selv har liten giftighet ?
http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=1365847
7-dehydrokolesterol UV-bestråles i huden og danner så D3, så når kolesterol hoper seg opp hos vi som har lavt stoffskifte er det pågrunn av at dette ikke skjer ?
Jeg merker meg at svar mange undrende får når de spør fagmiljøet, er unvikende og overflatiske.
De gjentar gjerne det de definerer som "D-vitaminets overordnede funksjon", men glemmer, eller klarer ikke å besvare spørgerens spørsmål. De gjentar bare det spørgeren jo allerede vet.
Jeg tipper at det ikke er mangel på kalk i skjelettet som gjør at folk sitter å trøkker på et tasatatur og sender inn spørsmål, eller på annen måte tar seg til "ekspertveldet".
Det er vel heller D-vitaminets mange og lite påaktede virkninger ?
Altså de av fagmiljøets lite påaktede effekter som de farer over med harelabb og putter i boksen : "diffuse plager".
Et moderne helsvesens oppgave er mer enn å redde en fra døden - vi krever også at det prøver å gi oss basis for et liv, når det er mulig.
Dagsdose Armour : Etter 8 uker på 3G fikk jeg hjertebank og satt ned til 2,5G.
Dagsdose D3 : Har vært 40 og 50 i perioden, men satt ned til nå 35µG.
Nå tar vel ikke du så ofte blodprøver lenger,n,-Finn.
Men hadde vært svært interessant å høre om evnt. forandringer der.
Eller om bedringen ""kun""er klinisk!
Og det er jo det som teller, men kunne vært ok vise "studentene" våre at det gjør utslag på blodprøvene og; og da mener jeg selvfølgelig de stoffskifterelaterte.
----------------------------------------------
Har sikkert vært skrevet i mange sammenhenger allerede, men tillater meg på generlt grunnlag nevne det vi selv kan være på jakt etter mht å få for mye vit/hormon/steroide.D3: appetittløshet,kvalme,brekninger hodepine, tørste og polyuri.Kalsiuminnholdet i serum er oftest da forhøye, for vitaminet mobiliserer jo skjelettmineralene.. dette KAN føre til patologiske forkalkninger i nyrer,hjerte, lunger osv.
Her snakkes det om inntak for voksne på ca.10000- 20000i.e./dgl.og over laang tid(noen tåler mindre).
Sant det gunnda, jeg får skjerpe meg......