Sv: Kan man bli steril av høyt stoffskifte?
Hei og takk for svar.
Legen min sa også at man ikke kan bli steril av høyt stoffskifte, så regna egentlig ikke med det.
Tok radiojod i september 2008. I februar 2009 traff vi endelig med riktig dosering og da var verdiene normale. Da fikk vi også klarsignal til å prøve å bli gravid.
Så, nå i april ville legen ta meg helt av Levaxinen 1 måned for å se om verdiene fortsatt var normale, men da gikk det over til lavt igjen. Så startet på nytt med Levaxin for 3 dager siden og regner med jeg er tilbake til normale verdier på et par uker.
Skal faktisk til legen på tirsdag og få sjekket meg for Progesteron, så da får vi krysse fingrene. Regner ikke med at noe er galt med meg, men som du sier er det greit å utelukke saker og ting.
Sv: Kan man bli steril av høyt stoffskifte?
Så du er så nylig behandlet for høyt stoffskifte, da kan det kanskje være litt ubalanser i kroppen fortsatt. Men med litt tid vil dette stabilisere seg skal du se :)
Jeg krysser fingre med deg vink11
Oi jeg er gravid, jippi og hjelp!
Idag testet jeg positivt etter 5 mnd prøving. Er så glad så glad at jeg ikke kan beskrive det. Men hva med stoffskiftet mitt nå? Posta et innlegg i forrigårs ang. verdiene mine. Her er kopi av det innlegget:
--------------------------------------------------------------------------
20.05 var verdiene mine:
TSH: 34
FT4: 6
Ft3: 4
Altså lavt. Startet da på 100 mg Levaxin daglig.
10.06 var verdiene:
TSH: 1,3
FT4: 15
FT3: 4,7
Perfekte verdier sier legen. Fortsetter på 100 mg.
Igår, 09.07 var verdiene:
TSH: 0,21
FT4: 14
FT3: 4,6
--------------------------------------------------------------------------
Endokrinologen ba meg fortsette på 100 mg og hvis jeg ble gravid skulle de ta kontroll hver 4. uke tror jeg hun sa. Er de siste verdiene mine risikable for meg å ha nå? Hva bør jeg gjøre? Bør jeg ringe fastlegen min og få tatt nye prøver til uka? Er redd stoffskiftet mitt skal gå ytterligere opp med 100 mg daglig. Er bare så redd for at noe skal skje med fosteret.
Sv: Oi jeg er gravid, jippi og hjelp!
Gratulerer xx6
Jeg tror du nå gjør mest riktig i å senke skuldrene, glede deg over graviditeten og bekymre deg minst mulig. Ikke alltid lett den siste der men :wink:
Over helgen hadde jeg så ringt lege og evnt endokrinolog for oppfølging videre.
Endringene dine i verdier fra juni til juli er minimale og indikerer ikke at det er noe på gang hverken den ene eller andre veien med stoffskiftet slik jeg ser det. Nå vil du som en betryggende faktor sikkert bli fulgt tett opp fremover.
Lykke til videre!
Hvorfor tar ikke legen prøver av T3?
Er 5 uker på vei og tok blodprøver hos fastlegen igår. Hun tok bare av TSH og FT4 (mener iallefall det var FT4 og ikke FT3). For hun sa det ikke var nødvendig å ta FT3, for det var forholdet mellom TSH og FT4 hun trengte å vite nå. I tillegg sa hun at jeg ikke trengte å ta neste blodprøver før om 2 måneder, for som hun sa var det ikke så viktig nå i starten.
Dette forvirrer meg. For endokrinologen jeg gikk til tidligere sa at hvis jeg ble gravid skulle de ta prøver hver måned. Er det som fastlegen sier helt på jordet? Er litt nervøs her.
Sv: Hvorfor tar ikke legen prøver av T3?
Har din læge kontrolleret dig for jod? Man må ikke mangle jod når man er gravid. Og jo, hos tidligere hyperthyreose-patienter tjekkes også for f T3, i hvert fald her i Danmark.
Jeg tror din læge ikke kan skelne mellem "almindelig" hypothyreose og hypothyreose sekundært til hyperthyreose. Så vidt jeg husker har du haft højt stofskifte for ikke så længe siden (?).
I så fald fald, bør du overvåges som forskrevet for gravide med hyperthyreose og din graviditet skal overvåges af endokrinolog og en obsteriker helst fra så tidligt som muligt i graviditeten. Du bliver nødt til stå fast og forlange at blive henvist videre til det hospital hvor du skal føde - hvor du bør tilses af en endokrinolog i samarbejde med en obsteriker.
Der er mange ting som gælder for dig, som ikke gælder for andre gravide og da det jo ikke længere "kun" er du, men også babyen, der skal tages vare på i denne sammenhæng - må du suspendere din tillid til din fastlæge og stå meget fast på kravet om at blive tilset af speciallæger (helst) på det hospital hvor du skal føde.
I Danmark følges gravide, der har udviklet lavt stofskifte som følge af behandlingen for højt stofskifte - som om de fortsat har højt stofskifte, hvor man så garderer flere "baser" end ved almindelig hypothyreose. Det kan læses om i disse Retningslinjer her på forummet og i fuld tekst/pdf her.
Spild ikke tiden og energi på uro og nervøsitet, hvis du kan. kram1
Brug kræfterne i stedet for på at stå fast over for din fastlæge, idet fastlægen har ikke forudsætninger til denne opgave. Hvis hun er genstridig, kan du bede om hendes personlige garanti på skrift for, at både du og dit barn er helt ok efter endt graviditet og fødsel. Lægerne plejer være helt anderledes samarbejdsvillige, når man stiller dem over for dette krav. :mrgreen:
Sv: Hvorfor tar ikke legen prøver av T3?
Hei. Takk for svar.
Joda det stemmer at jeg hadde høyt stoffskifte tidligere og fikk radiojodbehandling i september 2008.
Får ringe endokrinologen min imorgen, selvom jeg ikke er så glad for å stå midt imellom barken og veden på en måte. Overprøver jo fastlegens beslutning. Men det får bare være. Jeg vil heller at ting skal gå riktig for seg.
Håper bare endokrinologen min vil fortsette å følge meg opp og ikke bare henviser meg til fastlegen. Snakket nemlig med endokrinologen for et par uker siden (før jeg visste at jeg var gravid) og da sa hun at jeg ikke trengte mere oppfølging fra dem, at det holdt med fastlegen, så hun skulle skrive meg ut. Men det var altså før jeg ble gravid!
Lavt stoffskifte og amming
Fødte en sønn for 9 uker siden og fra dag 1 sleit jeg med amminga. Han gikk for mye ned i vekt etter fødsel, så måtte gi tillegg med en gang. Så gikk det seg til og han gikk opp i vekt med bare amming.
Men en dag stoppet han å ta brystet og vi gikk inn i en periode med brystskjold og pumping som resulterte i at jeg fikk mindre melk og han gikk ned i vekt igjen.
Så begynte han å ta brystet igjen, men da hadde jeg ikke nok melk og måtte starte med tillegg igjen. Og det er der vi er pr idag. Har kuttet gradvis ned på tillegget og har nå gått over til å bruke hjelpebryst for å øke produksjonen. Har holdt på slik i mange uker uten å kunne fullamme enda. Syns bare jeg får mindre og mindre melk istedet, og lurer på om det kanskje har noe med mitt lave stoffskifte å gjøre? Melka renner også veldig treigt.
Andre som har opplevd lignende, eller vet om lavt stoffskifte kan ha innvirkning på melkeproduksjonen?
Sv: Vi vil ha barn etterhvert
Hei på deg1
Lenge siden dette innlegget, hvordan går det med dere og amming nå?